Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Wille848

Köpråd - Större styrpulpet, Silver Hawk mf.l

Rekommendera Poster

Hallå där! Wille heter jag, ny medlem här på maringuiden. Jag innehavar i dagsläget en Crescent 465 Trader med en tillhörande 30hk Evinrude, och nu på senare tid har jag börjat kika på en större båt. Helt enkelt av anledningen att jag tycker att min nuvarande båt går lite väl trögt och långsamt när den är maxlastad med sju personer. Båten används som en "sommarstugebåt" , alltså att den endast körs intensivt ett par veckor under sommaren, och endast ett fåtal gånger under övriga årstider. Den ligger utmed Östersjökusten i höjd med norra Småland. Vi använder den till allehanda dagsturer till öar och liknande samt endel fiske, mestadels inomskärs (iaf med nuvarande båt ;) ). Så jag skulle uppskatta tips på båtar som någorlunda lever upp tills dessa "krav":

 

- Ska kunna vara godkänd och ha plats för sju personer, och då även gärna kunna "plana" vid den belastningen

 

- Vara sjöduglig, tåla vind och vågor!

 

- Vara en öppen styrpulpet gärna

 

- Längdmässigt runt 5.5 m, och det är en fördel om bredden är max runt 2.2 m

 

- Har väl tänkt att runt 100 hk bör det vara lagom

 

Har kikat lite på Silver Hawk 540, och Yamarin Cross 57 Bow rider. Jag har haft lite svårare att hitta en lämplig glasfiberbåt, tips uppskattas verkligen på den fronten! Annars i allmänhet har jag fått för mig att Silver passar mig bättre än Buster då Silver känns lite trevligare, mer ergonomiska och mindre kala än Buster. Vad säger ni?

 

Ja då tror jag väl att det mesta kom med, hoppas ni kan ge mig råd kring mina egna förslag och komma med ännu fler!

Ha det bra // Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du säger 7 pers då säger jag 6 meter.

Seamaster 6000 eller Ryds 600 är två tips i rimlig prisklass. Vill du ha något schavigare och 12-20 knop finns även Väddö, Crescent Bamse, Ryds har någon gammal 70-talsmodell runt 5,8 m.

 

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker kanske med 5-5,5m, om det är något barn inräknat i de 7 som vanligtvis åker med.

 

Ryds 528WA, Micore 550cc, HR532cc är några exempel som stämmer in på de måtten du nämner. 90-115 hk räcker gott för att ta sig fram planande i bra fart med 6-7pers. Denna båttyp löser också de uppgifter du eftersöker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bra förslag båda två, tack! Ja, vanligtvis ingår det barn i gruppen. Tror tyvärr 6m kan bli lite i för stor, därför att finns en mindre bro nära mig som man kan köra båten under om den inte är allt för bred och hög. De flesta båtar runt sex meter blir tyvärr lite för stora då, annars hade ju inte det vart någon nackdel :/

 

 

Räcker kanske med 5-5,5m, om det är något barn inräknat i de 7 som vanligtvis åker med.

Ryds 528WA, Micore 550cc, HR532cc är några exempel som stämmer in på de måtten du nämner. 90-115 hk räcker gott för att ta sig fram planande i bra fart med 6-7pers. Denna båttyp löser också de uppgifter du eftersöker.

Om man jämför sjövärdigheten mellan Silver Hawk och låt oss säga Rydsen du föreslår, vilken tror du då är bäst? Dessa båtar känns väldigt i stil med vad jag letar efter.

 

Fortsätt med fler idéer och förslag! :)

//Wille

Redigerad av Wille848

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Silver Hawk har ju rätt dåliga innerutrymmen i förhållande till skrovstorleken, dom breda "gångborden" stjäl en hel del bredd och friborden är alldeles för låga för en så stor båt.

 

Jag tror man fortfarande kan hitta fabriksnya Ryds 568 gti till bra priser, den har ju slutat tillverkas och har sålts ut riktigt billigt, jag var nära att köpa en för 79.000 förra våren (utan motor då såklart), men tyckte den var lite för stor för mina behov.

Redigerad av Grillkorv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Intressant det du säger om Silver Hawk! Då det dessutom är väldigt dyra båtar, så låter det inget vidare.

Ryds verkar vara riktigt bra båtar, så även Micore som finns ute till riktigt bra priser! Det känns som väldigt bra båtar, då dessutom syns många av dem ute på sjön kan de inte vara helt kassa ;)

Fortsätt storma med idéer! //Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Vet inte hur viktigt det är att måtten uppfylls men vill du ha en bra båt i sjön som du inte tvigas gå inomskärs med så kan du kolla in yamarin 61 CC. http://www.blocket.se/ostergotland/Yamarin_61_CC_Fabriksny_44764864.htm?ca=15&w=3

Modellen mindre diffar med någon cm..

http://www.yamarin.com/sv/Venenakyma-ei-saa-poistaa/56-Center-Console/ProductId/39

 

Om du frågar mig en av de snyggaste styrpulpetarna i klassen: http://www.blocket.se/skaraborg/Nordkapp_550_Enduro__14_Evinrude_E_tec_53000895.htm?ca=15&w=3. 

Klarar ditt mått på 550 och 220, men gödkänd för 6 personer. På 550 tror jag det är ovanligt att den är godkänd för mer än 6 personer?

 

 

Finns även RIB, något av intresse?

 

Sedan finns ju så klart olika prisnivåer..

 

//Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid gillat Ryds och var intresserad av en 568 gti som nämns ovan förra året, valet blev dock ett annat märke. Den nya designen på Ryds får man tycka vad man vill om, men 468 s fick bra omdömen i förra numret av Båtnytt, tror att det är bra kvalitet.

 

Alltid svårt att jämföra olika fabrikat om man inte har kört bägge, så jag kan inte svara på din fråga. Titta på lay-out och annat praktiskt som du har funderat på. Har du möjlighet att titta på båtarna "live" som du är intresserad av så brukar mycket ge sig då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för budget och vad ska den användas till?

Jag slår ju gärna ett slag för Buster Magnum. Jag ser en som kryssar runt utanför där jag har båten, de tankar på samma mack som mig med och hade jag haft behov av en så stor båt hade jag inte tvekat. Nu är den visserligen bredare än du tänkt dig, men det känns som en pärla överlag. Åk och titta på en!

 

Annars, eftersom du ska klämma in 7 pers så är det XLe du får kika på. Den känns dock tråkig, jag har svårt när man blandar in plast på alubåtar, men smaken är som baken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yamarin 61 CC var en otroligt grann båt, en fröjd för ögat! Ser ut att vara riktigt trevlig. Men kan dock känna att båten nästan är lite väl fin för en fisketur, men det ska nog gå bra, skulle inte säga nej till den inte.

Måtten fungerar, även om man börjar hamna i gränslandet. Den lite mindre, 56'an är jag lite tveksam till sittplatserna i fören på. Jag ser gärna att man kan sitta längs med skrovsidorna också i fören, så kan man titta framåt också.

Tackar och bockar för tipset om Nordkapp, har inte ens haft med dem i beräkningen innan!

 

Du säger kloka ord EsoxDalbo! Hade tänkt att åka till den lokala marinan i veckan :)

 

//Rickard

  

 

Vad har du för budget och vad ska den användas till?

.

 

Sol & bad, fiske, vattenskidor samt allmän sjötransport är det väl tänkt ungefär. I princip samma sak som jag gör med nuvarande båt, men med en ny hoppas jag kunna åka snabbare, ha mer kraft, och kunna tåla hårdare sjö bättre :)

Runt 200 000 kan jag tänka mig att ge för den nya båten antingen om det blir en ny eller en begagnad som är lite väl dyr ny, det beror helt enkelt på vilken båt det ska bli.

 

Buster Magnum är nog en bra båt för rätt syften! Kan känna lite enligt min egna smak att inredningen inte är den roligaste. Det har dock verkligen blivit finare på dem senare modellerna. Jag tyckte om XLe, tackar för tipset! Känner du till nått om dess sjöduglighet?

 

Här kommer några av mina andra tankar som jag måste lufta:

 

Finns det några egentliga kända för/nackdelar med SC (side console) eller CC (center console) förutom ens egna preferenser när det gäller pulpetens placering?

 

Är det någon som har en tanke kring hur bra Micore 550 CC går i sjön i förhållande till andra båtar i samma storleksklass?

 

Ha det fint! //Wille

Edit: Mina citat krånglade lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wille,

 

Jag har en av båtarna jag föreslog först. Jag skulle ha köpt en CC, du får en mer praktisk och i mitt tycke snyggare båt med den layouten. Jag gillar att ha både stolar och soffa bak.

 

Jag använder min båt på det sätt du tänker göra och är nöjd så långt. Det är svårt att förespråka en båt före en annan då det sker uppdateringar och motorstorlekar/märken på motorer skiljer något.

 

Tänker du ha båten i ett längre perspektiv så kan det vara kul att köpa nytt/demo och se till att få vad du har tänkt. Som du säkert har sett så drar priset iväg av 2 anledningar, extra utrustning och vilken motorstorlek/märke du väljer. Har du tänkt att ha båten ett tag så är lite mer att föredra än lite för lite.

 

Vilken märke/utförande på motorn du väljer spelar förmodligen mindre roll om det är någon av de "stora", här gäller det att det tillräckligt men inte mer än du behöver om budgeten ska hålla. Trist att vara undermotoriserad. 75-100 hk löser säkert ditt behov, se vad återförsäljaren kan göra.

 

Micore, HR, Ryds, Buster - Honda, Suzuki, Yamaha, Mercury, Evinrude. Låt ögat och magen göra sitt så blir du säkert nöjd, tänk layout och huvudsaklig användning så blir det rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XLe går väldigt fint  i sjön. Jag provade en förra veckan (Norra vättern). Men som sagt, jag som gillar avskalat och numera har en Buster Pro Series modell (Helt avskalat förutom commander stol, hel alu i durk etc. istället för gummeringen osv) så kändes den lite för "mjäkig" för min smak.

 

Jag tänker såhär, enligt mina preferenser:

 

Vad är viktigt för mig - Komfort, säkerhet, kvalitéskänsla, ekonomi och möjighet att fiska.

Sen kan man vrida och vända på det hur som helst, men i min mening så är det viktigt att tänka på andrahandsvärdet vid försäljnng närm an köper en båt för i runda slängar en kvarts miljon. Det var därför jag valde en Buster, tillsammans med komforten, istället för en sådan där amerikansk bassbåt.

 

 

Sen är det ju som EsoxDalbo säger ovan - åk och titta på flera objekt. "Alla" har en fantastisk båt eller så har "alla" hört om X,Y,Z som var kass. Det enda jag vet personligen är att jag kommer aldrig köpa en plastbåt igen, jag kommer troligtvis hålla mig till Yamaha eller Honda och jag vet att Fiskars/Buster bygger förbannat bra båtar - Men en dag kanske jag ändå slår till på en "bassbåt" från Alumacraft om de kan få till vettig gång på skroven i lite motsjö i skärgården.

 

 

Men för det du beskriver hade jag absolut tänkt på mer på säkerhet, komfort och ekonomi än det andra. En Buster är liksom alltid en Buster, åk och titta på en XLe och jämför sedan med andra, så är du kanske hemma.

 

Det viktigaste är ju dessutom inte vad andra tycker, utan att du själv blir nöjd.

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 61 CC var en otroligt grann båt, en fröjd för ögat! Ser ut att vara riktigt trevlig. Men kan dock känna att båten nästan är lite väl fin för en fisketur, men det ska nog gå bra, skulle inte säga nej till den inte.

Måtten fungerar, även om man börjar hamna i gränslandet. Den lite mindre, 56'an är jag lite tveksam till sittplatserna i fören på. Jag ser gärna att man kan sitta längs med skrovsidorna också i fören, så kan man titta framåt också.

Tackar och bockar för tipset om Nordkapp, har inte ens haft med dem i beräkningen innan!

 

Du säger kloka ord EsoxDalbo! Hade tänkt att åka till den lokala marinan i veckan :)

 

//Rickard

  

 

Vad har du för budget och vad ska den användas till?

.

 

Sol & bad, fiske, vattenskidor samt allmän sjötransport är det väl tänkt ungefär. I princip samma sak som jag gör med nuvarande båt, men med en ny hoppas jag kunna åka snabbare, ha mer kraft, och kunna tåla hårdare sjö bättre :)

Runt 200 000 kan jag tänka mig att ge för den nya båten antingen om det blir en ny eller en begagnad som är lite väl dyr ny, det beror helt enkelt på vilken båt det ska bli.

 

Buster Magnum är nog en bra båt för rätt syften! Kan känna lite enligt min egna smak att inredningen inte är den roligaste. Det har dock verkligen blivit finare på dem senare modellerna. Jag tyckte om XLe, tackar för tipset! Känner du till nått om dess sjöduglighet?

 

Här kommer några av mina andra tankar som jag måste lufta:

 

Finns det några egentliga kända för/nackdelar med SC (side console) eller CC (center console) förutom ens egna preferenser när det gäller pulpetens placering?

 

Är det någon som har en tanke kring hur bra Micore 550 CC går i sjön i förhållande till andra båtar i samma storleksklass?

 

Ha det fint! //Wille

Edit: Mina citat krånglade lite

 

 

Hej, 

 

Tipsade om fina båtar som går bra i sjön (något jag själv föredrar). Men om det är fiske osv som är viktigast kanske du vill gå på ett mindre känt namn. Hur känner du själv kring märken, ska det vara ett klassiskt märke som har ett bra andrahandsvärde eller vill du få mycket båt för pengarna? 

 

 

Scandica är ju ett svensk företag men inte lika känt som yamarin och nordkapp. (billigare)

Ny båt som är 570 med 140 hk är ju billigt om inte annat. 

http://www.blocket.se/stockholm/Nyhet_styrpulpet_570_med_ny_140_hk_4T__14_54054918.htm?ca=15&w=3

http://www.scandica.se/boats570.html

 

Men kom ihåg att de "finare" märkena betalar man för en bättre båt samt märket. Även om jag själv inte kört en scandic har jag svårt och tro att den ska vara lika bra i sjön som mina tidigare tips.. Gör som andra har sagt åk och titta, men om körglädjen är viktig, glöm inte provköra :)

 

//Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallå där!

Tack för alla tips! Det hjälper mig väldigt mycket! Väldigt trevligt att kunna lufta sina idéer och få tips och svar.

Har i veckan varit ute på några av dem lokala marinorna och kikat på lite båtar dem hade utställda, blev tyvärr inga provkörningar. Jag hittade faktiskt ingen av dem vi snackat om tidigare i tråden, bara modellen mindre. Men det var nyttigt ändå. Nu vill jag ut och kika på lite alu båtar nästa gång, denna gång var det bara plast.

 

- HR 532 CC, såg ut att vara en fin båt. Jag kände mig inte helt hemma i den, inredningen hade hög finish, men layoten hade gärna fått se lite annorlunda ut i mitt tycke. Överlag en bra båt!

 

-Helt nya Ryds 528, lite mindre än vad jag tänkt mig men verkade otroligt fin och sjöduglig. Trots storleken tyckte jag verkligen om den, enligt säljaren som köpt en egen skulle den vara en av de båtar som gick finast i sjön som han kört. Och jag kan tänka mig att den går riktigt bra, såg så ut, så det var nog inte bara säljsnack. Blir verkligen sugen på att titta på en modell större.

 

- Sen en helt ny spelare, som jag borde haft koll på då jag redan har en av samma märke, en Crescent. V20 Stingray Entre för att vara mer exakt, också något mindre än vad jag tänkt från början. Men det verkade vara en fin båt med kvalitet. Sedan då jag har goda erfarenheter av Crescent sen innan är det ett plus. Jag han endast kika en snabbis, någon med erfarenhet av denna båt som kan ge en kommentar? :)

 

Kring märken så vill jag nog gå på ett av de mer välkända märkena för att jag tycker att den innebär en viss säkerhet och man vet vad man får och betalar för, precis som du skriver Rickard. Även service & reservdelstillgången i närheten värdesätter jag, vilket jag kan få med de flesta av de kända märkena. Även fast jag tror att man kan få tag på välfungerande lite billigare båtar, så upplever jag det tryggare med ett välkänt märke. Speciellt om man ska ha den länge :)

 

Angående motor så har jag nog redan bestämt mig. Det blir en till Evinrude! Jag är otroligt nöjd med den motorn, går jättefint, rapp och snabb. Jag upplever den som den vassaste av 2-taktarna, och lite skojigare än 4-taktsmotorerna. Sen att den väger mindre är en stor fördel på min nuvarande båt. Så jag måste säga att den drar det längre strået mot Yamahan jag hade innan (stulen tyvärr).

 

Ha det fint! //Wille

Redigerad av Wille848

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara helt rätt som du gör och tänker - du får hålla oss uppdaterade hur det går framöver! Crecent har väl en båt i den storleken som heter 565 också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är väldigt mycket båt för pengarna: http://www.blocket.se/alvsborg/Crescent_565_SCC___100hk_4_takt_54766856.htm?ca=16&w=3

 

Jag har själv en likadan och är väldigt nöjd. Har den ganska långt söder ut på västkusten där det är ganska ont om skärgård, vilket gör att den ofta pressas ganska hårt. Stabil och torr även när det går sjö (v-botten på 20 grader).

Redigerad av bat12345

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar upp tråden här då jag är på jakt efter 5-5,5m båt också, igår var jag ute och provkörde 4 olika båtar HR 532, Ryds 528 WA, Yamarin 53BR och en Buster Magnum äldre modell, alla med priser mellan 150´och 200´ sek. Provkörningarna skedde på västkusten i 6-7 m/s.

 

Slutsats, provkör det är jätteviktigt, det skiljer mycket mer än du tror mellan båtarna och du upptäcker saker du inte tänkt på tidigare!

 

Själv fick jag helt revidera mina köp-planer jag var helt inne på att köpa en Bow Rider men insåg att väl på sjön sitter man för lågt, för långt fram och för långt ut åt sidan => stötigt och hoppigt, tillsammans med rutor som lutar så mycket att man inget ser när det stängt lite vatten på dem blir det ingen trevlig körupplevelse. 20 knop var jobbigt att hålla genom sjön med Yamarin 53 BR.

 

HR 532 överraskade däremot väldigt positivt jag upplevde en helt annan kontroll och därmed körglädje och skrovet tog faktiskt sjön bättre än Yamarinen (som ju är kända för att ha de bästa skroven)! 20 knop gick att hålla genom sjön och känna kontroll och körglädje.

 

Nästa båt var Buster Magnum 2001 en fantastisk båt som gick att köra med 30 knop rakt genom vågorna visst slog det men det kändes säkert och var vansinnigt roligt men för att få en Buster med en relativt ny motor så kostar det 350.000 det är för mycket pengar för mig för att kunna köra 10 knop fortare de dagar det blåser.

 

Sist ut var Ryds 528 WA Mercury 75 Optimax motorn stank av oljerök och lät mycket, skrovet är bra minst i nivå med HR men styrpulpeten var för liten och båten känns trång och att man måste köpa Mercury motor till gör den ointressant säljaren erkände själv att Merc 4-takt var för tunga och en stinkande och skränig optimax, bra acceleration hade den visserligen, vill jag inte ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att åka och testa så att man får en riktig uppfattning om båtarna. Perfekt också att kunna köra dom i anslutning till varandra och under liknande förhållande. När det är gjort så får den egna preferensen sitt och inte bara åsikter från vad andra tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silver Hawk har ju rätt dåliga innerutrymmen i förhållande till skrovstorleken, dom breda "gångborden" stjäl en hel del bredd och friborden är alldeles för låga för en så stor båt.

 

Jag tror man fortfarande kan hitta fabriksnya Ryds 568 gti till bra priser, den har ju slutat tillverkas och har sålts ut riktigt billigt, jag var nära att köpa en för 79.000 förra våren (utan motor då såklart), men tyckte den var lite för stor för mina behov.

 

Låga fribord? Jag vill då inte ha dem högre. Ska jag slå en drill så får jag allt ställa mig på toften... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...