Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tomashag

Diesel Volvo Penta startar ej

Rekommendera Poster

Just som vi skulle starta semesterseglingen så la motorn av. Det är en Volvo Penta 2003B 21 år gammal. När jag trycker på Power-on knappen på instrumentpanelen så ska ju larmlamporna lysa och larmet pipa, inget av detta händer. Då jag trycker på startknappen så hörs ett klickande från motorn men den startar inte. Om jag håller ett finger på minusreläet så känner man att det klickar. Att motorn har ett minusrelä borde väl betyda att det är ett två-poligt system. Om jag mäter spänningen mellan pluspolen på batteriet och motorgodset så visar voltmetern 0V. Om jag då trycker på startknappen så får jag 12V vilket torde vara korrekt funktion. Det går att få igång motorn om man trycker på en knapp bak på minusreläet. Batteriet laddas dock inte då motorn går. Varvräknaren fungerar. Det lilla reläet som sitter ovanpå motorn är bytt. Säkringen som ger 12V till instrumentpanelen är hel. Min fråga är nu : vågar man köra motorn i nuvarande skick tills jag får den reparerad? Den har redan gått i c:a 6 timmar. Att laddlampan och oljetryckslampan inte fungerar kan jag leva med men hur är det med övertemperaturlampan? Kan generatorn skadas om laddningen inte fungerar? Jag täkte koppla in en tillfällig switch som ersätter minusreläet så att jag slipper krypa in bakom motorn för att nå minusreläet. Om switchen tål 250 A så borde det väl räcka. Har någon möjligtvis något tips på vad jag kolla?

 

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att diagnosticera ditt problem men det brukar vara OK att köra motorn om du övervakar att kylning mm funkar genom att kolla att det kommer ut kylvatten på vanligt sätt och lyssnar efter ev missljud...

Generatorn funkar säkert men laddningsreläet kanske har lagt av?

Troligen OK att 'tvångsstarta' mha switch, men det kan ju vara minusreläet som pajat?

Det går att hitta reservdelar mha denna länk: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-30-11720.aspx

Har du redan kört 6 timmar utan problem borde det gå att fortsätta tills du kan få 'experthjälp'...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att diagnosticera ditt problem men det brukar vara OK att köra motorn om du övervakar att kylning mm funkar genom att kolla att det kommer ut kylvatten på vanligt sätt och lyssnar efter ev missljud...

Generatorn funkar säkert men laddningsreläet kanske har lagt av?

Troligen OK att 'tvångsstarta' mha switch, men det kan ju vara minusreläet som pajat?

Det går att hitta reservdelar mha denna länk: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-30-11720.aspx

Har du redan kört 6 timmar utan problem borde det gå att fortsätta tills du kan få 'experthjälp'...

 

Jag har nu hittat ett fel - anslutningen till instrumentpanelen från batteriminus saknades! Den fungerade hela vägen ner till den box där det sitter ett relä men det är jäkla besvärligt att komma åt anslutningen till minus så jag anslöt en extern kabel till instrumentpanelens minus och ser man på, då fungerade startknappen igen och larmlamporna fungerar som dom ska men laddningen fungerar fortfarande inte. När motorn går så är larmlampan för laddning släckt och varvtalsinstrumentet fungerar men ingen laddning! Du nämner laddningsrelä. Jag hittar inte något sådant på kopplingsschemat. Kan det vara inbyggt i generatorn?

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning hur det är i ditt fall men laddningsrelät eller regulatorn brukar vara en separat komponent som ser till att laddströmmen går ut till batterierna när generatorns spänning är tillräcklig. Relativt vanligt fel på bilar och de har liknande generatorer som våra båtmotorer:

http://www.porsche.nu/forum/archive/index.php/t-42306.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att det är laddningslampan somgått sönder? För om lampan lyser innan motorn startas så krävs det att generatorn börjar producera ström för att den skall släckas. Och om lampan är sönder så börjar generatorn aldrig att producera ström.

/Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att det är laddningslampan somgått sönder? För om lampan lyser innan motorn startas så krävs det att generatorn börjar producera ström för att den skall släckas. Och om lampan är sönder så börjar generatorn aldrig att producera ström.

/Peter

 

Vad menar du med att lampan har gått sönder? Vad kan en stackars lampa göra mer än att lysa eller vara släckt? :) Jag börjar fundera på om det kanske inte är något fel på generatorn. Normalt får jag strax över 14V när motorn har gått några timmar, nu får jag bara 13V vilket troligen kommer från mina solceller. Är det möjligtvis så att man bara får 13V vid de höga temperaturer som har varit de senaste dagarna?

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peterseglare menar precis det han säger. Lyser lampan då tändningen är på men motorn av? Om den inte gör det så kommer generatorn aldrig producera ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte så enkelt att det är laddningslampan somgått sönder? För om lampan lyser innan motorn startas så krävs det att generatorn börjar producera ström för att den skall släckas. Och om lampan är sönder så börjar generatorn aldrig att producera ström.

/Peter

 

Vad menar du med att lampan har gått sönder? Vad kan en stackars lampa göra mer än att lysa eller vara släckt? :) Jag börjar fundera på om det kanske inte är något fel på generatorn. Normalt får jag strax över 14V när motorn har gått några timmar, nu får jag bara 13V vilket troligen kommer från mina solceller. Är det möjligtvis så att man bara får 13V vid de höga temperaturer som har varit de senaste dagarna?

/Tomas

 

tempen har inget samband med solceller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peterseglare menar precis det han säger. Lyser lampan då tändningen är på men motorn av? Om den inte gör det så kommer generatorn aldrig producera ström...

 

Jodå den lyser när tändningen (Power on) är på och släcks när motorn går igång, se tidigare inlägg.

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då producerar generatorn ström. Om spänningen inte stiger beror det på att strömmen inte räcker till. Så börja med att mäta spänningen på generatorn. Om den inte är uppemot 14.4 V där så ligger problemet hos generatorn eller laddregulatorn. Om den är runt 14.4 V där, men inte vid batterierna så har du dålig kontakt någonstans mellan generatorn och batterierna.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är felet åtgjärdat. Det blev en ny generator fast felet möjligen bara var en diod i laddningsregulatorn som är inbyggd i generatorn men att byta den var något som verkstan inte gav sig på. Dessutom hittade dom felet som jag tillfälligt fixade, dvs minusanslutningen till instrumentpanelen var paj. Frågan blir då : kan detta ha orsakat att generatorn/laddningsregulatorn gick sönder? Det förefaller väl ganska otroligt att jag fick två fel samtidigt om de inte var relaterade.

 

/Tomas

 

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att "minusanslutningen till instrumentpanelen var paj". Paj kan innebära mycket, vad innebär det i ditt fall? :-)

 

Gick minus från panelen till minus på generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox fråga här ovan tycker jag är bra.

 

Dessutom en kommentar till detta:

" tempen har inget samband med solceller....."

 

Faktiskt så gillar inte solceller hög temperatur. Verkningsgraden går ner.

Att det skulle skilja en hel Volt verkar lite väl mycket men skillnad blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paj innebär förstås avbrott  :) . Jag hade kontakt från instrumentpanelen t.o.m. kabelkontakten som pluggar in i motorn men inte vidare till batteriminus. Det visade sig att en kabel hade ärgat sönder. Felet syntes inte eftersom det satt en extra isolering över felstället. Jag vet inte exakt vilken kabel det var eftersom det var verkstaden som bytte generatorn som hittade felet. Nu kan jag inte följa tråden på en vecka eftersom vi sticker ut med båten :D .

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioden i generatorn brukar gå åt pipsvängen om generatorn får ett avbrott hos mottagagaren dvs batteriet.

Fel kan vara kabelbrott eller en batteriomkopplare därför ska man aldrig switcha mellan Bat 1, 2 eller both under gång.

Om man inte har en batteriomkopplare som klarar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...