Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sparabransle

Boende/båtliv som livsstil!

Rekommendera Poster

Hallå!

Vet inte om min fråga tillhör Miljösnack men jag hoppas ändå på många svar.

Känner du till något "bostadsområde", i Sverige eller i utlandet, som bygger på båtlivet som LIVSSTIL?

Helst lyckade, fungerande, områden men gärna även sådana som inte funkar.

Tusen tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under de senaste åren hyrt ut vår stuga till båtgäster, som behövt lite längre praktiska båtlektioner och praktik. Är detta reklam får ni protestera. Kanske inte heller vad Ts avsett med boende? Såg med glädje på FB att mina tidigare gäster/elever skaffat egen båt att segla och bo i.

Dom kom från Skåne och ville lära sig segla vid Västkusten. Och ändå bo privat.

http://goto.glocalnet.net/seglaut/index.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.marinstaden.se/

 

kategori ej så lyckade

 

http://www.pampas.se/Boende-paa-vatten.html

 

är nog lite mer lyckat

Hej och tack för dessa bägge tips!

Känner till bägge, något sånär.

Min fundering handlar dock mer om bostäder på land men mycket vattennära med alla dess fördelar för båtliv/friluftsliv och naturligtvis utsikter över vatten.

Så om någon känner till mycket vattennära bostäder/bostadsområden som har båtlivet som en viktig utgångspunkt, i Sverige eller Norden, så är jag tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett område i Rotterdam där husen är byggda tätt, ungefär som radhus vid vattnet. Baksidan är en terass mot vattnet som också funkar som brygga. Jag besökte området för över tio år sedan när det var nybyggt, så om det funkade vet jag inte. Minns inte heller exakta namnet på området.

Varje hus var unikt och inte likt det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns nog lite här och där, kolla t.ex. Tiburon i Kalifornien, Fort Lauderdale i Florida. Venedig

Edit, missade att det gällde Norden.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett område i Rotterdam där husen är byggda tätt, ungefär som radhus vid vattnet. Baksidan är en terass mot vattnet som också funkar som brygga. Jag besökte området för över tio år sedan när det var nybyggt, så om det funkade vet jag inte. Minns inte heller exakta namnet på området.

Varje hus var unikt och inte likt det andra.

Tack för detta tips!

Finns det fler bostadsområden i Europa/Norden med omedelbar närhet till kust och hav där båtlivet är den stora tillgången, säljande argumentet så tar jag gärna emot fler tips! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog lite här och där, kolla t.ex. Tiburon i Kalifornien, Fort Lauderdale i Florida. Venedig

Edit, missade att det gällde Norden.

Tack för detta tips!

Finns det fler bostadsområden i Europa/Norden med omedelbar närhet till kust och hav där båtlivet är den stora tillgången, säljande argumentet så tar jag gärna emot fler tips! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera kanaltur i Holland. De flesta kanalkanter är bebyggda och man har båten på "garageplanen". Ofta en liten kort stickväg från kanalen. Ser rätt jäsigt ut på sina ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, Holland låter spännande!

Söker dock fortfarande efter små kustsamhällen (100 - 500 bostäder) där projektidén är livsstilsboende med båtlivet i fokus. Inte husbåtar eller dyligt.

Gärna med service i form av båtplats, vinterförvaring, närservicebutik, restaurang m.m.

Helst i Sverige eller våra grannländer.

Tacksam för alla svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicen kan väl vara  lite si och så....men annars kryllar det ju av små fiskelägen längs våra kuster där det inte längre finns så mycket fiske kvar. Skånska kusten har ju flera små byar med väl tilltagna hamnar. T.ex. Gislövs läge utanför Trelleborg.http://kartor.eniro.se/m/aKTiE

 

Flera städer har ju börjat bygga bostäder i direkt närhet till vattnet, men om det är sammanhållet med båtplats och service har jag svårt att uttala mig om. Ta en titt på Stumholmen i Karlskrona http://kartor.eniro.se/m/dwPNf Saltö, Björkholmen, Ekholmen och Långö i samma Stad.

 

I Kalmar......http://kartor.eniro.se/m/zrl5Z har man byggt en del nya bostäder med väldigt havsnära läge.....

 

Priset på fastigheter med strandtomt eller med tillgång till båtplats verkar stiga oavbrutet här nere i Blekinge, så visst finns det väl en del exempel på boende med havet och båtlivet som en given tillgång......sedan är det kanske mindre vanligt med organiserad service i direkt anslutning men det finns ju några duktiga firmor i länet som sysslar med båtar och tillbehör.........

Tittar du på hemnet kan du hitta flera byggklara tomter med rätt till båtplats....

 

Kanske inte svar på din fråga, men närmare än så kommer inte jag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicen kan väl vara  lite si och så....men annars kryllar det ju av små fiskelägen längs våra kuster där det inte längre finns så mycket fiske kvar. Skånska kusten har ju flera små byar med väl tilltagna hamnar. T.ex. Gislövs läge utanför Trelleborg.http://kartor.eniro.se/m/aKTiE

 

Flera städer har ju börjat bygga bostäder i direkt närhet till vattnet, men om det är sammanhållet med båtplats och service har jag svårt att uttala mig om. Ta en titt på Stumholmen i Karlskrona http://kartor.eniro.se/m/dwPNf Saltö, Björkholmen, Ekholmen och Långö i samma Stad.

 

I Kalmar......http://kartor.eniro.se/m/zrl5Z har man byggt en del nya bostäder med väldigt havsnära läge.....

 

Priset på fastigheter med strandtomt eller med tillgång till båtplats verkar stiga oavbrutet här nere i Blekinge, så visst finns det väl en del exempel på boende med havet och båtlivet som en given tillgång......sedan är det kanske mindre vanligt med organiserad service i direkt anslutning men det finns ju några duktiga firmor i länet som sysslar med båtar och tillbehör.........

Tittar du på hemnet kan du hitta flera byggklara tomter med rätt till båtplats....

 

Kanske inte svar på din fråga, men närmare än så kommer inte jag iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Servicen kan väl vara  lite si och så....men annars kryllar det ju av små fiskelägen längs våra kuster där det inte längre finns så mycket fiske kvar. Skånska kusten har ju flera små byar med väl tilltagna hamnar. T.ex. Gislövs läge utanför Trelleborg.http://kartor.eniro.se/m/aKTiE

 

Flera städer har ju börjat bygga bostäder i direkt närhet till vattnet, men om det är sammanhållet med båtplats och service har jag svårt att uttala mig om. Ta en titt på Stumholmen i Karlskrona http://kartor.eniro.se/m/dwPNf Saltö, Björkholmen, Ekholmen och Långö i samma Stad.

 

I Kalmar......http://kartor.eniro.se/m/zrl5Z har man byggt en del nya bostäder med väldigt havsnära läge.....

 

Priset på fastigheter med strandtomt eller med tillgång till båtplats verkar stiga oavbrutet här nere i Blekinge, så visst finns det väl en del exempel på boende med havet och båtlivet som en given tillgång......sedan är det kanske mindre vanligt med organiserad service i direkt anslutning men det finns ju några duktiga firmor i länet som sysslar med båtar och tillbehör.........

Tittar du på hemnet kan du hitta flera byggklara tomter med rätt till båtplats....

 

Kanske inte svar på din fråga, men närmare än så kommer inte jag iaf.

 

Tusen tack för många bra tips!

 

Det jag är ute efter är motsvarigheten till de nya bostäder, huvudsakligen villor, radhus, som byggts på senare tid vid golfanläggningar och som vänder sig till golfare som vill bo nära sin stora hobby med extra bra närservice förutom golfbanan.

Men jag vill alltså "byta ut golfbanan" mot en bra hamnanläggning med djupgående för segelbåtar, viss marinservice, närservice, restaurang, vinteruppläggning, ja du förstår. 

Finns det nå´t sånt nyare projekt med bostäder i Norden eller norra Europa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med din frågeställning i bakhuvudet dök det plötsligt upp, jag visste det fanns där nånstans i gömmorna.

Lokaltidningarna här nere i Blekinge skrev för några år sedan om planer på ett nytt område med den typ av konceptboende som du efterfrågar. Området som var aktuellt då var gamla oljehamnen längs infartsleden till centrala Karlskrona.... http://kartor.eniro.se/m/jqMQf

 

Cisternerna på bilden är borta numera, men hur långt planerna har kommit i övrigt vet jag inte, det senaste jag hörde var diskussioner om sanering av markområdet efter oljeverksamheten. Om jag minns rätt så fanns det en del fina skisser där det anlagts båtplatser längs strandlinjen, resturanger och butiker i närmsta ledet och därbakom bostäder i flera plan för att erbjuda fri sikt mot havet, handelshamnen och "staun".

 

 

I brist på rena koncept går det ju alltid att hitta ett "vanligt" boende i närheten av hamnar och service. Det måste ju finnas i stora delar av vårt land. Det jag känner bäst är ju Karlshamn där Väggaområdet är navet i båtlivet med Marinkompaniet, MMG Marine, Arken Marin, Fiskeshopen och Vägga rökeri.  http://kartor.eniro.se/m/WxSfg

 

På hemnet hittar du lätt några boenden på promenadavstånd till båtplats och företag inriktade på båtar och båtliv.......

 

Bostadsrätt 135 kvm i område med gymnasieskola, idrottsanläggningar friluftsområden, strandpromenad längs havet.....

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-snittingsviken-karlshamns-kommun-utsiktsvagen-5-c-3905556

 

Fritidshus 100 kvm med egen brygga för bad.....öppet mot havet så kanske ingen säker båtplats, men 5 min promenadavstånd till kommunens hamnar med företagen jag nämnt tidigare....http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-yttervagga-karlshamns-kommun-solskensvagen-22-6009212

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bara några miljoner att hosta upp finns det väl hur mycket som helst av det du önskar att välja på. Bohus Malmön, Smögen tex.

 

I Kungshamn byggs det tom havsnära hyresrätter i det området jag lekte som barn och från den bryggan jag lärde mig segla. Skulle själv kunna tänka mig bo där om det inte var för att hyran överstiger min pension efter skatt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bara några miljoner att hosta upp finns det väl hur mycket som helst av det du önskar att välja på. Bohus Malmön, Smögen tex.

 

I Kungshamn byggs det tom havsnära hyresrätter i det området jag lekte som barn och från den bryggan jag lärde mig segla. Skulle själv kunna tänka mig bo där om det inte var för att hyran överstiger min pension efter skatt.

Jo så är det ju, med pengar löser sig det mesta.....o utan pengar får man drömma...eller nöja sig med att bo långt upp på land och med hjälp av båten njuta av livet så mycket man kan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man bara några miljoner att hosta upp finns det väl hur mycket som helst av det du önskar att välja på. Bohus Malmön, Smögen tex.

 

I Kungshamn byggs det tom havsnära hyresrätter i det området jag lekte som barn och från den bryggan jag lärde mig segla. Skulle själv kunna tänka mig bo där om det inte var för att hyran överstiger min pension efter skatt.

Jo så är det ju, med pengar löser sig det mesta.....o utan pengar får man drömma...eller nöja sig med att bo långt upp på land och med hjälp av båten njuta av livet så mycket man kan....

 

 

Nu är jag född och uppväxt i ett fiskeläge på västkusten. Nu för tiden är det väl mer en turistort.

 

Jag har en villa som i driftkostnader kostar 1/3 av va hyran i de sjönära lägenheterna kostar. Då har jag en boyta som är större än hyresrätten plus ett garage i källaren på 35 m2 i direkt anslutning till min 12m2 stora snickarverkstad. Resten av källaren har vi till boutrymme när barn och vänner kommer hit. Promenadavstånd till mina bägge båtplatser - i samma hamn.

 

Så så långt upp upp på landet behöver man inte bo och för mig är det ingen dröm att kasta bort en massa pengar på mindre och sämre.

 

Det är bara "badgästedrömmar" det där sjönära boendet handlar om. Ju närmare sjön desto mer fönsterputsning efter västanvinden. Det räcker allt med fönsterputsning ca en kilometer från "drömboenden" också.

 

Bor man i ett kustsamhälle och man inte orkar gå ner till hamnen, så är det nog inget "drömboende" vid havet man behöver, utan en plats på långvården.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även ditt boende är rena drömmen för många..... och promenadavstånd till båtplatsen börjar dra iväg i pris det också, även om havsutsikt saknas, och visst är det som du säger, när höst och vinterstormar piskar på är det rätt oki att vara en bit upp på land.

Jag har 7 minuter med bil till mina båtplatser och 30 minuters båtkörning till hamn med båtmekaniker och tillbehörshandel,  så jag är ganska nöjd trots allt.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även ditt boende är rena drömmen för många..... och promenadavstånd till båtplatsen börjar dra iväg i pris det också, även om havsutsikt saknas, och visst är det som du säger, när höst och vinterstormar piskar på är det rätt oki att vara en bit upp på land.

Jag har 7 minuter med bil till mina båtplatser och 30 minuters båtkörning till hamn med båtmekaniker och tillbehörshandel,  så jag är ganska nöjd trots allt.... :)

 

Då bor vi avståndsmässigt ganska lika.

 

Jag har också ca 7 minuter med till båtplatsen 10 månader på året. På sommaren kan det ta nästan hur lång tid som helst. Har två besvärliga korsningar som jag skall igenom och med alla badgäster som kör fram och tillbaka kan det ibland va nästan omöjligt att ta sig fram. Tack och lov för att vi har badgäster även om säsongen är i kortaste laget.

 

Går gör jag på en kvart.

 

Sen har jag ca 30 minuters båtfärd till min båtmekaniker och lika lång tid till Nordens skeppshandel. Fast vintertid tar det inte längre tid med bil än till båtplatsen, 7-8 minuter. Sommartid något längre dit och ibland kan det ta hur lång tid som helst att ta sig hem med bil. 

 

Det fick kommunalrådet uppleva för några dar sen varav det blev en tidningsartikel. Som montör på det lokala elverket har jag känt till fenomenet så länge jag kan minnas. 

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.3308494-trafikkaos-pa-smogen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo uppe hos er är det väl rena snurren under högsäsong.... goa pengar in till näringsidkarna förstås, så inte Llentab och ABBA får dra runt hela försörjningen av bygden......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog är det så - fast det heter inte ABBA längre - det heter ORKLA.  :wacko:

 

Det enda som påminner om ABBA är en skylt med en blå "Kalles Kaviartub"  på fabriksväggen utåt havet.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ORKLA  !!!??? Varför kan inte allt få vara som det alltid varit???  :wacko:

 

Men å andra sidan har väl Llentab sett sin storhetstid passera också efter vad jag hört......  :huh:

 

Gäller att ständigt hitta nya inkomstkällor.......

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni skulle ordna ett ABBA-museum.

Vad förvånade de utländska turisterna skulle bli om de istället för popmusik fick kolla på blå tuber med orange illasmakande smet och burkar med rå fisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Almere är en kommun i provinsen Flevoland i Nederländerna. Almere är byggt på havet, med andra ord i en polder, och har bara funnits där i 35 år. Nuförtiden ligger kommunen 2 till 5 meter under havet.

 

Här är flera villaområden utrustade med brygga till varje hus.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Almere är en kommun i provinsen Flevoland i Nederländerna. Almere är byggt på havet, med andra ord i en polder, och har bara funnits där i 35 år. Nuförtiden ligger kommunen 2 till 5 meter under havet.

 

Här är flera villaområden utrustade med brygga till varje hus.

Återigen, tack för alla bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, Holland låter spännande!

Söker dock fortfarande efter små kustsamhällen (100 - 500 bostäder) där projektidén är livsstilsboende med båtlivet i fokus. Inte husbåtar eller dyligt.

Gärna med service i form av båtplats, vinterförvaring, närservicebutik, restaurang m.m.

Helst i Sverige eller våra grannländer.

Tacksam för alla svar!

Alla småstäder runt Isselmeer och Markermeer stämmer in på det du efterfrågar.

Har du ej varit runt i Nederländerna så kommer du bli mäkta imponerad av Holländarnas båtintresse.

Men i stort sätt överallt här så har båten en stor plats i mångas fritid.

 

En annan sak som är bra här nere är att, vi seglar från mars till november.

I år ska vi försöka fira nyår på Terschelling.

Vi har hört att det träffas alltid ett par entuiaster där och firar in det nya året.

Det beror iofs på isläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man började också bygga i Svindersvik, Nacka men la planerna på is när det blev sämre tider. Kanske det kommer igång igen?

I Tollare ska man bygga vid stranden också.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej och tack, Holland låter spännande!

Söker dock fortfarande efter små kustsamhällen (100 - 500 bostäder) där projektidén är livsstilsboende med båtlivet i fokus. Inte husbåtar eller dyligt.

Gärna med service i form av båtplats, vinterförvaring, närservicebutik, restaurang m.m.

Helst i Sverige eller våra grannländer.

Tacksam för alla svar!

Alla småstäder runt Isselmeer och Markermeer stämmer in på det du efterfrågar.

Har du ej varit runt i Nederländerna så kommer du bli mäkta imponerad av Holländarnas båtintresse.

Men i stort sätt överallt här så har båten en stor plats i mångas fritid.

 

En annan sak som är bra här nere är att, vi seglar från mars till november.

I år ska vi försöka fira nyår på Terschelling.

Vi har hört att det träffas alltid ett par entuiaster där och firar in det nya året.

Det beror iofs på isläget.

 

Tusen tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...