Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
seglarman

Trim

Rekommendera Poster

Hej har en Jonsshons 6 hk till min gummibåt hur trimmar jag den enklast.. och ska man byta propeler ochså

 

Mvh Ruben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sätt att trimma. Man kan byta munstycke och förgasare. På en del motorer finns det en strypning på gasviren, det är som en liten metall bricka som sitter på gasviren så att man inte kan vrida på full gas. Men jag vet inte om det Fungerar på din motor. Hoppas du får ett lite mer exakt svar vad du kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst racerman

De gamla klassika mopedtrimmartricken funkar på en så lite motor. Man ska iof. veta att det tär en del på delarna. Om man trimmar för hårt kan det bli problem med kylningen. Förutsätter att det är en 2-taktare. Snåltrim kan vara att borra insuget och förgasaren. Vissa motorer är stypta med plugg i insuget. Tar man bort den har man vunnit en del. Fila /borra upp kanalerna i cylindern. Fila upp insugshålet i kolven, jacka kolven. Plana toppen. Om man tänker lägga mer pengar så är det bara att köpa ny störrre förgasare, insug, membran , slipa toppen, borra upp cylnidervolymen, fetare soppa pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmade en liten murcla en gång. Det visade sig att skillnaden i hkr på mellan två modeller var att ena bladventilen i insuget var blockerad. Det var bara att ta bort blockeringen så bums kom fler hkr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rutger! Skillnaden mellan en båtmotor, bilmotor, och t.ex. en mopedmotor är flera, men den största skillnaden är att en båtmotor är utsatt för en mångdubbel belastning jämfört med de övriga motorerna. Att förflytta 500 kg på ett fordorn med hjul på landbacken ger ett visst motstånd. Att förflytta en båt på 500 kg i vatten ger ett mångdubbelt motstånd. Därför går en båtmotor oehört mycket hårdare än de övriga motorerna. I en dessutom marin miljö med allt vad det innebär. Att då trimma en båtmotor, som redan får jobba hårt, så att den får jobba ännu hårdare är inte alltid så klokt. I de flesta fall är det så. I en del andra fall finns det mariginaler och man kan då trimma ur den synvinkeln. Kombination av vilken båt, vilken motor, vilken last, och körsätt styr detta mycket. Nu är det ju så att vissa båtmotorer har från fabrik fler antal hästkrafter än vad som står på kåpan och i instruktionsboken, men de flesta har de hk som uppges. Om just din motor är en 40 hk eller om den är t.ex. en strypt 50 hk vet jag inte, men det kan din marinhandlare tala om för dig. Ett exempel är att vissa 9.9 hk egentligen är strypta 15 hk liksom att en del 70 hk egentligen är strypta 80 hk. På många av dessa motorer kan man mycket enkelt ta bort strypningen och få ut full kraft.(På vissa är det krångligare) Då har man alltså inte trimmat motorn. Man har bara sett till att använda alla hk som motorn är byggd för. Det är väl okay, tycker jag, för motorn är ju från början byggd och dimensionerad för det. Att trimma är alltså någonting helt annat. Vid trimning kramar man ut fler hk än vad motorn är byggd för. Det skulle i alla fall jag aldrig göra på en båtmotor! I alla fall inte om jag är rädd om den och det är jag. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rutger! Jo, jag kan hålla med dig om att många slår ifrån sig vad gäller möjligheten att trimma. Vad jag säger är att det är väldigt enkelt på vissa och svårare (och dyrare) på andra. Alla motorer går ju att trimma, men ibland blir kostnaden helt enkelt inte relevant. Men visst går det. Lämpligt eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att optimera propellern till båten. Det mest kostnadseffektiva sättet att trimma. Konstigt nog är det många som glömmer det. Dom flesta stirrar sig blinda på hästkrafts antalet. Ett Exempel: Jag och en snubbe där jag bodde hade likadana båtar fast min var nog lite tyngre för min var ned lusad med lullull. Vi hade samma motorer till och med samma årsmodell och propeller storlek. Från början gick vi ganska lika, han sega sig om mig. Fast efter att jag hade blivigt på hoppad av stenar underifrån ett par gånger under sommaren så fixad Kenty på sjösporten min propp. Det gav att min båt gjorde sex knop extra till polarns stora förtärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst te5t

tjena grappar! jag har en silver hawk med en mercury 75 hästars.. men den går bara i 30-35 knop... jag undrar om man kan chiptrimma en mercury 75 hästars lr om det finns nått lättare sätt att trimma den.... med tankte på att den har samma volym som en 90 hästars borde det väll då trimma den rätt ordentligt (lr är den kanske bara strypt?) den kommer nämligen bara upp i 4000-4500 rpm!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Åter igen: Vissa motorer har från fabrik en starkare hk-styrka än vad som står på kåpan. Dessa motorer går oftast att trimma väldigt enkelt genom att ta bort en strypning. Om motorrn inte är strypt på detta sätt blir det både besvärligare och väldigt kostsamt att trimma. Dessutom är nog denna lösning inte så bra för motorns hållbarhet på sikt. Att din motor bara varvar max 4500 RPM låter snarare som att du helt enkelt har fel propeller. Jag tycker att du ska ta fram din instruktionsbok för din motor och kolla var max varvtal är. Sedan skaffar du en propeller som uppnår max varvtal på maxfart. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...