Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Steff008

Yamaha f115 problem

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

En kompis till mig har en Yamaha f115 AET -09 med lite konstigheter och nu skulle vi behöva lite hjälp för att komma vidare med felsökningen.

 

Det är nämligen så att motorn startar hur bra som helst och går hur bra som helst över hela registret, men ibland på låga varv börjar den helt plötsligt bluddra. Den uppför sig precis som om den först tappar bort en cylinder och efter en stund en till och till sist dör den. Samtidigt börjar motorlampan blinka och håller man in "mode"-knappen på mätaren så ger den felkod 37.

 

Stänger man motorn och startar igen så går den åter helt normalt i allt från en minut till en vecka då problemet återkommer.

 

Vi har också haft YDIS ikopplat som visar att just felkod 37 lagrats i ECU:n och att koden betyder "Intake passage air leak" alltså läckage någonstans i insugsserien. Detta tror jag dock inte är det verkliga problemet eftersom motorn mellan skoven går hur bra som helst. Verkstadshandboken berättar också att kod 33-44 föranleder byte av CPU men detta låter lite overkill i detta skede tycker jag.

 

I övrigt verkar allt okej enligt YDIS förutom att "Thrortle valve opening" visar lite lågt (rödfärgat) på tomgång (-0,9 om jag inte minns fel). Det kan hända att tomgången är aningen låg, men vi har inte ännu vågat pilla desto mer.

 

Motorn har också varit på Yamaha verkstad, men där var man lite hemlighetsfull med vad problemet kunde va. På verkstaden trodde man dock att man fixat problemet, men efter ca 2 veckor återkom problemet.

 

Är det alltså någon som har någon idé var vi borde börja leta?

 

Mvh.

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reklamera reparationen till Yamaha som jag antar att ni har betalt en dyr slant till för en reparation som inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har nog nämnts om saken till dem, men återbesök har ännu inte passat in.

 

Orsaken till att jag frågar här är att det sannolikt finns personer på MG som sitter på lika mycket kunskap i ämnet som lokala Yamaha servicen och som kanske t.o.m. stött på exakt samma problem.

 

Mvh.

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar lite åt en trött ISC (tomgångsventil), ett inte helt ovanligt problem på F115. Tyvärr är det ju alltid marigare att felsöka intermittenta fel. ISCen har ingen feedbacksignal, ECU beställer ett öppningsläge och förutsätter sedan att kommandot åtföljs. Svarar motorn om ni tvångskör ISCen via YDIS när motorn går på normal tomgång? Svarar den när den krånglar? Vad ligger ISC-kommandot på när motorn går på normal tomgång? Vad ligger det på när motorn krånglar?

 

Den negativa spjällöppningen behöver inte tyda på något egentligt fel, bara en något snålt justerad TPS-givare. Vad är TPS-spänningen i YDIS när motorn knallar på normal tomgång? Förändras den när motorn inte går normalt?

 

ISCen styrs direkt av ECU utan reläer, det har tyvärr hänt att en krånglande ISC bränt ECUn. Ibland fastnar den pga att den är skitig, en rengörning kan då hjälpa, jag skulle gissa att det är just detta verkstan testat om du inte fått en faktura på några delar.

 

Sen ska man aldrig utesluta enkla fel, det kan röra sej om nån vacuumläcka, ett kontaktfel eller ett jordfel. Gå över slangar,kontaktstycken, kablage o att insug/spjällhus sitter fast som det ska. Ryck och dra gärna lite i sladdar och slangar och se om det får felet att uppträda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar jarb.

 

Tyvärr kommer jag ju inte ihåg alla världen från det att vi hade YDIS inkopplat, så vi måste göra det igen så fort tillfälle ges. Jag återkommer med de värden vi kommer åt.

 

Felet kommer så sällan att det blir svårt att komma åt problemet då det inträffar. För det första borde man ha dator och kabel med i båten hela tiden och då problemet inträffar borde man snabbt få av motorkåpan och YDIS igång innan motorn stannar. Vi har inte på något sätt lyckats provocera fram felet utan det kommer då det kommer och det är ju normalt inte då YDIS finns till hands.

 

Vi körde ISC då vi hade YDIS inkopplad och den reagerade mig veterligen helt normalt.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ECUn har minne, lite olika beroende på motormodell men oftast 13 minuter med intervallet 1 minut. Det gör att du kan få ut aktuella värden i efterhand. Ha datorn och sladden med i båten och när den strular låter du bara motorn gå till den stannar o sen tar du bara ut loggfilen så kan du se vad som hänt under hela förloppet...

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Det visste jag inte. Töms ECUn då om man stannar motorn och startar igen?

 

Tänkte mig alltså scenariot att problemet uppstår 5 min båtfärd från sommarstugan. Man startar om motorn, kör till sommarstugan och pluggar i YDIS där.

 

Jag skall som sagt försöka få till lite avläsningar så fort jag slipper till.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minnet är konstant oavsett hur många omstarter du gör. Jag hade kastat i ankaret och tagit ut värdena bums för att få så stort tidsspann bakåt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

 

Väcker upp denna gamla tråd igen eftersom problemet nu förvärrats. Hoppas Jarb och ni andra är på hugget. ;)

 

Min kompis ringde igår och berättade att problemet som beskrivs i denna tråd har blivit avsevärt mycket värre (återkommer oftare) och att han dessutom fått en ny felkod.

 

Sagt och gjort tog jag med laptopen och YDIS-sladden och åkte ut till hans sommarstuga där vi kopplade in YDIS och började felsöka.

 

Felkoden som dykt upp (när man håller in båda knapparna på varvmätaren en stund) är nummer 5. Jag kan dock ingenstans hitta vad denna skulle betyda. I YDIS dyker inte nummer 5 upp alls, men 37 återkommer hela tiden. Den står ju som bekant för "Intake passage air leak" vilket tyder på läckage i någonstans på insugssidan.

 

På ett amerikanskt forum hittade jag dock att koden skulle betyda "Intake passage air leak/incorrect Idle speed control" vilket ju tyder på att det även kan ha något med tomgångskontrollen(?) att göra.

 

Vi körde iväg med YDIS ikopplat och tog en print vid olika varvtal samt även 2 printar med felet på gång. Gjorde ett sammandrag med lite förklaringar som jag bifogade (Engine monitor sammandrag.pdf).

 

Bifogade även diagnosen där det visar att det handlar om "Air Leak". Detta försvinner ju som bekant då motorn stannas och startas om enda tills felet återuppstår.

 

Nu är det som sagt inga problem att få felet att uppstå. Ca 1 minuts körning vid 1200-1300 rpm så börjar den missa.

 

Är det någon som ser något konstigt i bilagorna eller är nästa steg att gå loss med startsprayburken på insugsserien?

 

Mvh

Steff

 

 

Edit. Som syns i bilagan är motorn aningen överproppad, men jag tror ju inte att det är problemet här.

 

 

 

 

 

 

 

Diagnosis fel.pdf

Engine monitor sammandrag.pdf

Redigerad av Steff008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde kanske tillägga ännu att motorn idag har ca 390 timmar.

 

Vinterkonserveringen har väl kanske inte varit helt optimal, men symptomen denna sommar har varit samma som senaste höst då båten togs upp, ända fram till nu då de verkar bli värre.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tillgång till körlistor just nu men ser inget alarmerande i siffrorna förutom att insprutningen "upphör" o att tändförställningen verkar knas på marschfart. Det som visas är ju inte mätta värden utan kommenderade värden, ECUn har ingen aning om det verkligen verkställs. Svårt att felsöka på distans men jag skulle nog gå vidare med att kolla så 5V referensen är stabil, om tändning finns när den missar och om bränsletrycket är stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F*****n!

 

Nu hade jag just skrivit ett långt inlägg och försökt förklara det ena och det andra samt frågat en del och sen försvann det då jag skulle skicka. Att man alltid skall glömma Ctrl+a och Ctrl+c innan man trycker "Skicka". :angry:

 

Hur som helst hinner jag inte skriva allt igen nu, men ifall vädret tillåter skall jag fixa strobolampa för tändinställning och testa att alla cyllar får gnista (vid aktivt fel naturligtvis) under helgen. Bränsletryckmätare har jag inte tillgång till så där direkt och 5V referensen har jag inte kläm på hur man mäter. Skall läsa en del av dina inlägg, Jarb, då jag hinner så kommer det säkert fram.

 

Återkommer med resultat senare.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på äventyr så blir inget direkt svar men jag tycker även du ska läsa på om loggivaren, sök så finner du då jag påtalat detta ett flertal gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjamen. Tack för infon o ha de bra på äventyren.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen framgång denna gång heller. :mellow:

 

Det verkar som så att kallare luft och/eller vatten så blir problemen mindre, för nu lyckas vi inte framprovocera symptomen alls.

 

Det blir till att läsa in sig djupare i ämnet och fortsätta problemsökningen då problemen återuppstår.

 

Tack för hjälpen så långt.

 

Mvh

Steff

Redigerad av Steff008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden. Har fått samma problem. Kom du fram till en lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...