Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
IngemarE

Johnson 25hk 1976 - hur få den att stanna uppfälld ?

Rekommendera Poster

Säkert en urdum fråga, men....

Vi har en styrpulpetare (sonens "projekt") till vilken vi fått tag på en billig men urfin motor enligt ovan. Problemet är att något (?) verkar saknas för att låsa motorn i uppfällt läge. Låsmekanismen för att fälla upp den och släppa justerpinnen som ställer tilten fungerar utmärkt, och den går finfint att svinga upp. Men sedan ?  Andas på den, och den ramlar ju ner igen.....

 

Tror som sagt att något fattas (inte bara manualen, för då hade jag kunnat läsa mig till det). Någon som har en liknande motor och kanske t.o.m. ett foto på vad som skall spärra den när den är uppfälld ?

 

Ytterst tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Evinrude 25 från 1984 för några år sedan, den gick bara trögt mellan uppfälld och nedfälld och man drog upp motorn och tryckte ner den, sen höll den sig där. Vill minnas att det även gick att låsa den i ändlägena via en liten spak alldeles under tillerarmen. Kolla på länken nedan, där är en sprängskiss över just en Johnson 25 från 1976. Delarna nr 67nånting till 71 nånting visar denna manuella låsning jag menar...

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0089899&path=BRP~A0000022~M0007823~M0007858~M0007860~C0089899&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för sprängskissen.

Men de där delarna finns och fungerar (liksom allt annat på denna motor) klockrent. De är för att lossa och låsa den i olika tiltade "körlägen", förinställda via sprinten. Det fungerar och motorn går lätt och fint att fälla upp o.s.v.

 

Men efter lite googlande sent igår kväll hittade jag en tråd på ett annat forum om exakt samma sak. Den här motorn och en del liknande verkar faktiskt inte ha någon låsning i uppfällt läge !

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/johnson-evinrude-outboards/618795-1976-johnson-25hp-trim-lock

 

Någon som har en liknande (Evinrude/Johnson 70 till tidigt 80-tal) och kan bekräfta det ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror det är konan nr 99 som är sliten ev går det att dra åtaxeln en del för att få konan att spänna lite mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror det är konan nr 99 som är sliten ev går det att dra åtaxeln en del för att få konan att spänna lite mer

 

Svarar du mig, och i så fall på vad ?  Detalj 99, konan, har ju inget med mitt problem, dvs spärrning i uppfällt läge att göra....

 

Det är alltså inte glapp, går för trögt eller för lätt. Inte heller några problem med lock/release i driftläget på motorn, utan helt enkelt att motorn inte går att låsa fast i uppfällt läge.

 

Men tydligen verkar det helt enkelt inte finnas någon sådan funktion på denna motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spånar jag vilt och friskt...antar att låsfunktionen i nedfällt läge funkar, dvs så inte motorn flyger upp om du backar med kraftig gas? Den låsningen kan inte användas i uppfällt läge och hålla motorn uppe? Motorn borde ju kunna låsas i uppfällt läge, annars (om den så lätt faller ner som du skriver) så skulle ju lite blåst eller vågor göra att motorn fäller ner sig själv..

Kolla Blocket om någon säljer samma sorts motor och ring o fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu spånar jag vilt och friskt...antar att låsfunktionen i nedfällt läge funkar, dvs så inte motorn flyger upp om du backar med kraftig gas? Den låsningen kan inte användas i uppfällt läge och hålla motorn uppe? Motorn borde ju kunna låsas i uppfällt läge, annars (om den så lätt faller ner som du skriver) så skulle ju lite blåst eller vågor göra att motorn fäller ner sig själv..

Kolla Blocket om någon säljer samma sorts motor och ring o fråga...

 

Inte fel spånande, samma låsfunktion fungerar precis som du beskriver på en annan utombordare jag har.... :)

Låsfunktionen på denna 25hk fungerar alltså klockrent - i driftposition. Men den är mil från något att kunna häkta tag i vid uppfällt läge och verkar helt enkelt inte vara konstruerad för att användas annat än i driftläge.

 

En bit ner i en diskussion i ett annat forum jag hittade sent igår kväll (länk i inlägget en bit upp) finns nog svaret - denna motorfamiljen har ingen låsfunktion i uppfällt läge. Plankbit, spännband eller (mer seriöst) utfällbart stöd rekommenderar de istället. Vet inte om detta stämmer, men det lutar åt det.....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tror det är konan nr 99 som är sliten ev går det att dra åtaxeln en del för att få konan att spänna lite mer

 

Svarar du mig, och i så fall på vad ?  Detalj 99, konan, har ju inget med mitt problem, dvs spärrning i uppfällt läge att göra....

 

Det är alltså inte glapp, går för trögt eller för lätt. Inte heller några problem med lock/release i driftläget på motorn, utan helt enkelt att motorn inte går att låsa fast i uppfällt läge.

 

Men tydligen verkar det helt enkelt inte finnas någon sådan funktion på denna motorn.

 

Konan ser till att motorn går lite trögare så att den inte faller ner av egen tyngd. Spärr finns inte på denna mod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Konan ser till att motorn går lite trögare så att den inte faller ner av egen tyngd. Spärr finns inte på denna mod

 

 

Vet du att spärr inte finns (dvs har du egen erfarenhet) eller är det bara en slutsats du också dragit efter att ha läst t ex tråden jag länkade till ?

 

Om motorn faller ner av sin egen tyngd (vilket min dessutom inte gör) eller om bulten dras åt så konan kläms och den går trögare och motorn bara nästan faller ner, är totalt irrelevant i praktiken. Här krävs ordentlig spärr. En båt ligger ju inte stilla. Vare sig på en transport eller som någon sade ovan - vid vågor och annan rörelse.

 

Tror inte du skulle våga följa din egen rekommendation själv och traila eller lämna båten i vattnet med motorn stannande i uppfällt läge enbart för att den går trögt.

Dessutom - om man drog åt så hårt eller på annat sätt fixade så den garanterat stannade i uppfällt läge enbart p.g.a. av friktion, skulle varken du eller jag orka tilta upp denna motor från driftposition med handkraft.... :wacko:

 

Förresten behöver du inte svara på min inledande fråga. Genom resten av ditt svar vet jag redan ;) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nöden är uppfinningarnas moder ;) .

Genom att göra en "bygel" som fixar en ny men utflyttad tiltpositionspinne, går det nu att låsa motorn i en position långt mycket högre/längre ut/upp än driftspositionen - med samma låsmekanism. Visst fick jag offra den yttersta trimpositionen, men jag kan för mitt liv inte tro den kommer behövas.

 

Ingen åverkan på motorn alls, och när man skall fälla ner räcker det att lossa spärren och lyfta motorn en aning så faller extrabygeln ner, varefter motorn kan sänkas ner i driftsposition. För att låsa den uppfälld lyfter man upp motorn, drar upp bygeln tills den tar stopp och sänker ner motorn på den och sätter över spärren till "lock".

 

Bygeln borde ju funnits som tillbehör ^_^

post-77633-0-32919500-1405872727_thumb.jpg

post-77633-0-64735100-1405872733_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...