Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Flippy

Fixa till trädetaljer på Flipper 630 oc, hur?

Rekommendera Poster

Nu börjar trädetaljerna bli bra torra och slitna i min båt (se bilderna), och det skall nu fixas till, men hur? Vad skall jag använda för att det skall bli "som nytt"?

 

post-99770-0-32084000-1405423718_thumb.jpg

Här är det nog någonslags plyfa som blifivt fuktskadad. Antar att det bara är byta ut.... men, den sitter fast (troligen limmad). Jag vågar inte bända och vrida fr mycket. Finns det något sätt att frächa upp den?

 

 

post-99770-0-35604200-1405423721_thumb.jpg   post-99770-0-06151300-1405423782_thumb.jpg

Tror att dessa detaljer är i teak. Vad skall jag använda för att få den där mörka teak-färgen som finns när det är nytt? Bild 2 visar även en del mörka prickar. Hur får jag bort dem?  Slipa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Plyfan är nog bara att försöka skära/dra bort och ersätta med annan. Om jag skulle göra det hade jag försökt sätta någon sorts trekanstlist nedtill för de där raka vinklarna samlar alltid på sig fukt som sedan tränger upp i träet ovanför. Om man kan få till en fin avrinning tar det iaf lite längre tid på sig innan det börjar röta.

Tycker som du att det på biöd två och tre ser ut som teak. Testa att kolla efter hur det ser ut på något ändträ. Där ser man ganska lätt om det är fanerat eller homogent. Är det homogent så är det lätt slipning som gäller.

Bild tre ser lite konstig ut. Har det legat något mot den ytan? Den ser ju annorlunda ut. Kanske har den varit lackad men inte den övre delen med handtaget?

Även där får du koll om det är fanerat eller ej. Och hoppas att det är det för annrs blir det svårt.

När du fått ytan fin föreslår jag lackning eller benar-olja i många lager. Gäller även plyan i första bilden. Var extra noga med ändträet som suger mycket och där det lätt tränger in fukt.

 

Lycka till och berätta för oss andra hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...