Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Jingo

På tur och nästan otur

Rekommendera Poster

En av de första riktigt härliga sommardagarana bestämde vi oss för en tur till Kymmendö för att se August Strindbergs beryktade skrivarstuga. Där fick han inspiration för att senare skriva hemsöborna som i sort utspelas på Kymmendö.

Eftersom båten är ny har vi bara längtat efter att få åka ut på små dagutflykter och nu var det dags.

Det var fantastiskt väder och nästan vindstilla så det var en bra tur från vår ö. När vi kom fram till Kymmendö och var 50 meter från bryggan vid restaurangen/affären började vi förbereda oss för tilläggning. Jag drog ner varvtalet till tomgång varpå motorn dog med ett pustande. Försökte febrilt starta igen men motorn ville inte vara med på noterna, jag kände hur temperaturen började stiga inombords och svettdroppar trängde fram i pannan. Det var bara att bita i det sura äpplet och ta fram paddeln och sakta börja manövrera oss mot bryggan.

 

I det läget frågade hustrun med lite försiktig röst ”Vad är det för röd sladd du har hängande i flytvästen?”.

Jag tittade ner och såg sladden till dödmansgreppet hänga och dingla i flytvästen. Om sanningen ska fram brukar jag inte använda det speciellt ofta men nu när vi skulle på tur hade jag tänkt bestämt mig för att vara ordentlig.

Tillbaka med det sedan gick det hur bra som helst att starta båten och köra in till bryggan.

När jag hoppade iland frågade butiks-/restaurangägaren om vi hade ”Problem med båten?”. Jag mumlade lite ohörbart att dödmansgreppet var glappt.

 

Hustrun log pillimariskt, hon hade sett dödmansgreppet som lossade men ville se hur lång tid det tog innan jag upptäckte det. Det var ju kul nu, inte så kul när det hände. Efter det hade vi en härlig dag och åkte vidare till Dalarö där det som vanligt var ”rea” på svindyra kläder som vi aldrig handlat om det inte vart semester. Men det är en annan historia.

 

Ps. Skrivarstugan var ett ruckel på 3 m2 som inte var mycket att se men nu har vi vart där i alla fall.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...