Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Erfarenheter av klätterkilar vid förtöjning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har vi använt våra klätterkilar (i stället för bergkilar) tillräckligt mycket för att jag ska våga påstå att klätterkilarna är bättre på alla sätt.

 

10325332_759389494095891_409341591211703

 

Lätt att hitta lämpliga sprickor.

Fäster direkt utan en massa jobb.

Lossnar aldrig (hittills), känns tryggt.

Skadar inte berghällarna.

 

Det enda negativa är att det vid något tillfälle varit svårt att få loss kilen och att det är dyrare än bergkilar.

 

Jag återkommer med mera info när vi använt dem mera.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av klätterkilar och var har du köpt dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Klätterkilar, "muttrar" är inte alls dumma.

 

Har en uppfinning på gång. Se tidigare trådar. Törs inte skriva alltför mycket. Men det låser fast hårdare ju hårdare båten drar, samt släpper greppet helt när man.....just det...där kom finessen.

Måste prova ut mera. Olika storlekar. Söker faktiskt kontakt med folk som skulle kunna lansera den. Marknaden är ju inte så stor, det är mest  i Sverige som vi behöver bergkilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några klätterkilar sedan länge. De sitter ihop två och två med ett sling. Är det dålig sprickor sätter man två - tre sling. Det sitter bergfast! Men går lätt att lossa ändå. Finns ju en del andra klätterprylar som också borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inköpsställe och modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl butiker som specialiserat sig på klättring? Jag känner en kille som är aborist (trädkramare enl mig). Han har i sin tur kontakt med flera bergsklättrare eftersom de delvis har samma intresse (överleva). Den vägen fick jag ett antal utrangerade kilar (de är lite petiga med sin utrustning). 

Det var även genom dem (och James Bond) som jag lärde mig använda Prusik-knopen, livlineknop mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prusik är en användbar knop.

Det finns hur mycket varianter på killar mm som helst.

Men vanliga kilar är nog mest användbara för båtfolk.

Sedan finns det även hexor och säkringar av " CAM" modell.

Liknade Kalmars tankegångar. Men de är dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte mina på nätet för 109:-/st, minns inte var.

 

Fabrikat DMM

Typ Wallnut

 

Jag köpte tre storlekar, #1, #6 & #11.

#11 är störst av dessa och den jag haft minst nytta av hittills.

 

Finns bl.a på Naturkompaniet.

 

Mackey

 

Edit: La till en bild.

post-95867-0-03422400-1405420058_thumb.jpg

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mer info efter ytterligare tre veckors semestersegling.

 

Vi har uteslutande använt klätterkilarna - aldrid vanlig bergkil - och är mycket nöjda. Vi överväger starkt att lämna bergkilarna hemma nästa säsong.

 

Det jag skrev från början har inte ändrats.

Lätt att hittasprickor.

Fäster direkt.

Lossnar aldrig.

Skadar inte berghällarna.

Svåra att lossa vid enstaka tillfällen.

 

Fästpunkten för repen kommer lägre än med vanliga bergkilarså skavskydd måste användas lite oftare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mer info efter ytterligare tre veckors semestersegling.

 

Vi har uteslutande använt klätterkilarna - aldrid vanlig bergkil - och är mycket nöjda. Vi överväger starkt att lämna bergkilarna hemma nästa säsong.

 

Det jag skrev från början har inte ändrats.

Lätt att hittasprickor.

Fäster direkt.

Lossnar aldrig.

Skadar inte berghällarna.

Svåra att lossa vid enstaka tillfällen.

 

Fästpunkten för repen kommer lägre än med vanliga bergkilarså skavskydd måste användas lite oftare.

 

Mackey

 

Du vet säkert detta redan, men dina snören i kilarna gör att det blir svårt att använda dem mer än på ett håll. De är konstruerade för att vara kilformade på två håll, vilket ökar antalet sprickor som en kil kan passa i.

 

Klättrarnas lösning på att få loss dem när de trilskas är en kil-petare: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=DMM_NUTBUSTER

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt för mig och andra som inte klättrar.

Jag petar bort snöret från de ytor som ligger mot berget

.

Det funkar bra och man slipper ett extra verktyg. Det funkar tom. jättebra, ingen kil har hittills varit svår att rycka loss.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag använder enkla klätterkilar sen 15 år tillbaka. Funkar problemfritt. Vi seglar minst 4 veckor varje år. Kommer vi in i hamn samtidigt som andra båtar är vi klara med tilläggning när båtgrannen fortfarande sitter och hamrar i berget. (Många gånger frågar man sig hur det i helafriden ens är tillåtet med den skadegörelsen i våra naturskyddsområden. Berg växer dåligt och reparerar sig självt lika dåligt.)

Lite tips:

Man måste se till att kraften ligger i sprickans riktning ungefär. Ibland kan ju vinden vrida och då också båten en aning, vid några tillfällen har en kil släppt (tror det hänt mindre än fem gånger...)

Receptet mot släpprisk är att jag har för vana att lägga tre kilar om det går för att sprida risken.

Nödvändigt är också att ha ett bra ankare i aktern (jag använder otroliga Spade ankaret), så att man kan ligga med sträck i linorna.

Kilarna är lätta att lägga och bara att lyfta bort när man skall sticka. Har faktiskt aldrig krånglat.

Man behöver åtminstone 5 storlekar.

Eftersom kilar och aluminiumhakar är så lätta kan man kasta ombord dem med linorna kvar när man lägger loss.

//go tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi använt kläterkilarna vid all förtöjning mot klippor och berg sedan 2014 utan problem. Inga problem alls.

 

Vi började med tre stycken DMM Walnut storlek 1, 6 och 11 ombord för att testa.

Vi ska absolut komplettera med några i storlek, 2, 3 eller 4.

 

Så här ser det ut när kilen är "monterad".

1633882859_Kltterkil-Maringuiden(mindre).jpg.9bad3ca38655fd2924f5b0b8d56b3493.jpg

Eftersom kilen har stålvajer så behöver man sällan oroa sig för att någon förtöjningstamp ska skavas sönder.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder också uteslutande nämnda klätterkilar. Funkar alltid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-07-15 vid 12:22 skrev Mackey:

post-95867-0-03422400-1405420058_thumb.jpg

Nu har jag också köpt på mig Walnuts, 5 st i olika storlekar.

Mackey: Vad är det vita snöret du satt på till för, är det för få loss dem lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också använt klätterkilar till förtöjning av min Johnson 26 på någonstans drygt två ton. Hur tunga båtar och i hur tufft väder har ni använt klätterkilar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tunga är båtarna som ni förtöjer med klätterkilar? 
@Mackey Jag ifrågasätter inte funktionen - eftersom det uppenbarligen fungerar, men det ser jäkligt klent ut.. 😕

vår kärra väger 12T - då får man väl sätta fler.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter väldigt intresant. Jag är oxå nyfiken på hur stora och tunga båtar ni har. Min är 36 fot och väger ca: åtta ton.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cobra.jpg.3c8f39d7cad1c8e2ee169e74a6ceef0b.jpgcobra2.jpg.88927d6e8b4e0d2447c7789760a5c8a0.jpg

Tja, klart smidigare än de här båda, som jag numera lämnar i land.

 

Köpte Klippfast prototyp, skall testa den kommande säsong.

klippfast.thumb.jpg.f91a74031a00c8c07f3d3c5854d583c7.jpgKlippfast kanske passar tyngre båtar bättre, men till syvende og sist är det ju hur sprickorna i berghällarna ser ut som avgör valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Nu har jag också köpt på mig Walnuts, 5 st i olika storlekar.

Mackey: Vad är det vita snöret du satt på till för, är det för få loss dem lättare?

Japp, men ibland är snöret tyvärr ivägen.

 

Vi är fortfarande väldigt nöjda och har hittills inte tappat landfästet någon gång och endast haft svårt att få bort killen vid något enstaka tillfälle.

 

7 timmar sedan skrev RikardE:

Hur tunga är båtarna som ni förtöjer med klätterkilar? 

...

 

4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Detta låter väldigt intresant. Jag är oxå nyfiken på hur stora och tunga båtar ni har. Min är 36 fot och väger ca: åtta ton.

Vår båt väger 4,8 ton.

 

De flesta har 12 kN (1200 kg) hållfasthet står det, de två, tre minsta 7 kN. Jag har utgått ifrån att det är brottgränsen. 

 

Ska man förtöja för storm kan man ju plocka fram ett par gamla bergkilar också, om de ligger kvar i båten, men hittills har vi aldrig saknat dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sajjen:

Jag har också använt klätterkilar till förtöjning av min Johnson 26 på någonstans drygt två ton. Hur tunga båtar och i hur tufft väder har ni använt klätterkilar?

Sorry, svaret ovan gällde naturligtvis även dig.

 

Oftast är det ju bra väder eller så lägger man sig i skydd, men 12 m/s från sidan har vi fått av misstag (eller kanske brist på väderförståelse) någon gång. Då var jag mest orolig att ankaret skulle släppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom denna tråd och tycker det verkar fiffigt, men jag förstår ärligt talat inte exakt hur de funkar. Är det alltså bara en uppsättning med fyrkanter i metall i olika storlekar och så väljer man en i lämplig storlek för aktuell spricka och bara pressar ner den? Hur kan det sitta speciellt hårt? Är det bara en fråga om lämplig vinkel på dragkraften i förhållande till sprickan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en uppsättning aluminiumklumpar monterade på en stålvajer, enkelt ocg genialt.

 

Fästet får man genom att leta upp en spricka som smalnar av något i riktning mot båten och/eller uppåt och pilla in aluminiumklumpen.

 

Lite intro

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...