Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jensa1

Tungstyrd kuling med 50hk Honda.

Rekommendera Poster

Är det normalt att en styrpulpet är tungstyrd?

Vad kan man göra för att få den lättstyrd?

Är det enda alternativet hydralstyrning lr finns det ngt annat att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörja vajrar.

Har bara en vajer ser det ut som, är det bara lossa den vid ratten lr hur går man tillväga?

Dum fråga kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näää, jag var ute och cykla.

Det är en grov röd och en genomskinlig vajer ser det ut som, lossar man dem från styrhuset lr hur gör jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tungstyrd eller bara när du kör? Tungstyrd bara åt ena hållet eller båda? Smörj vajer och motor och se om det hjälper eller koppla bort styrningen vid motorn och se om det är motorn eller vajern som kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tungstyrd.

Ska prova att koppla bort motorn från styrningen, då borde vajern gå lätt om den är som den ska tycker ja.

Och tvärtom.

Ska prova, får ju ta i för att svänga som det är nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näää, jag var ute och cykla.

Det är en grov röd och en genomskinlig vajer ser det ut som, lossar man dem från styrhuset lr hur gör jag?

 

Du cyklade inte. Det är egentlig bare 1; den röda.

Den genomskinliga är bara för att rymma överskottet av innanmäte när du rattar till ena sidan.

 

Men det kann vara svårt att få olja /fett inn i en lång teleflex.

 

Jag har ett klammer som passar utanpå vajeren og koplat till en god oljekanna (pump)

Skalar så av en liten del av ytterhölje på ett par ställen och kann då pressa inn olja genom stålhöljet.

 

Når det är klart förseglar jag hålen med vulktejp.

 

Men kolla oxå hjärtstocken på motor'n. Där skall det vara fettnipplar mottaglig för vattebeståndig fett. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Näää, jag var ute och cykla.

Det är en grov röd och en genomskinlig vajer ser det ut som, lossar man dem från styrhuset lr hur gör jag?

Du cyklade inte. Det är egentlig bare 1; den röda.

Den genomskinliga är bara för att rymma överskottet av innanmäte när du rattar till ena sidan.

 

Men det kann vara svårt att få olja /fett inn i en lång teleflex.

 

Jag har ett klammer som passar utanpå vajeren og koplat till en god oljekanna (pump)

Skalar så av en liten del av ytterhölje på ett par ställen och kann då pressa inn olja genom stålhöljet.

 

Når det är klart förseglar jag hålen med vulktejp.

 

Men kolla oxå hjärtstocken på motor'n. Där skall det vara fettnipplar mottaglig för vattebeståndig fett. ;)

Tackar, blir att fixa med det imorgon.

Håller tummarna för att ja ska få det att gå lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tungstyrd.

Ska prova att koppla bort motorn från styrningen, då borde vajern gå lätt om den är som den ska tycker ja.

Och tvärtom.

Ska prova, får ju ta i för att svänga som det är nu.

Det kan på vissa modeller gå att lossa på motorsidan, så att du kan dra ut vajern. Då är det bara att köra stålborste och sen på med fett och köra in den igen och skruva åt. Annars är inte en sån vajer speciellt dyr. Skulle gissa på en dryg tusenlapp. Brukar vara enkelt att byta. Är den gammal, så kanske det är dax för en ny. Är det däremot bara tungt åt ena hållet när du kör. och väldigt lätt åt andra hållet. Då är det trimfenan under kavplattan du behöver justera, eller byta om den börjar bli förbrukad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Alltid tungstyrd.

Ska prova att koppla bort motorn från styrningen, då borde vajern gå lätt om den är som den ska tycker ja.

Och tvärtom.

Ska prova, får ju ta i för att svänga som det är nu.

Det kan på vissa modeller gå att lossa på motorsidan, så att du kan dra ut vajern. Då är det bara att köra stålborste och sen på med fett och köra in den igen och skruva åt. Annars är inte en sån vajer speciellt dyr. Skulle gissa på en dryg tusenlapp. Brukar vara enkelt att byta. Är den gammal, så kanske det är dax för en ny. Är det däremot bara tungt åt ena hållet när du kör. och väldigt lätt åt andra hållet. Då är det trimfenan under kavplattan du behöver justera, eller byta om den börjar bli förbrukad.

Tackar för tipset.

Ska försöka dra ut den gamla först, om det inte funkar så köper ja en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Alltid tungstyrd.

Ska prova att koppla bort motorn från styrningen, då borde vajern gå lätt om den är som den ska tycker ja.

Och tvärtom.

Ska prova, får ju ta i för att svänga som det är nu.

Det kan på vissa modeller gå att lossa på motorsidan, så att du kan dra ut vajern. Då är det bara att köra stålborste och sen på med fett och köra in den igen och skruva åt. Annars är inte en sån vajer speciellt dyr. Skulle gissa på en dryg tusenlapp. Brukar vara enkelt att byta. Är den gammal, så kanske det är dax för en ny. Är det däremot bara tungt åt ena hållet när du kör. och väldigt lätt åt andra hållet. Då är det trimfenan under kavplattan du behöver justera, eller byta om den börjar bli förbrukad.
Lossade och kollade om motorn gick tungt och det gjorde den ej, det var vajern som gjorde det.

Den var full av gammalt hårt svart fett som ja misstänker gör att den går tungt satan, ser ut som att bli svårt att göra den ren och få den att glida lätt så det blir en tripp för att köpa ny vajer imörra tror ja.

Misstänker att det är svårt att få tillbaka vajern i höljet sen när man ska ha in den igen om man ej får ut allt gammalt fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nästan säga att du ska försöka rengöra den gamla vajern och fetta in den. Dom gamla vajrarna brukar vara av bättre kvalitet.

Det brukar gå bra att skjuta tillbaka vajern om det inte är veck på höljet.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...