Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Arne_Anka

Hur länge kan det vara "köparens marknad" avseende båtköp? Vad tror ni?

Rekommendera Poster

Hörde under dagen ett par herrar i båtarna bredvid diskutera detta med att köpa ny båt, att det var köparens marknad, att man kunde göra "riktiga fynd". Satt mig och kollade runt båtar jag kollade förra året då vi funderade på att "byta upp oss", och märkte att det dels fanns många båtar ute av den vi kollat, en Aquador 23/26 HT/DC, men framförallt att priserna gått ned markant. Förra året fick man en diesel för 600', nu har de gått ned 100-150'. Hur länge kan denna nedgång pågå? Många som trodde att det skulle ta slut/avstanna förra året, men uppenbarligen inte. Dessutom har ju räntorna gått ned ytterligare, så vill man låna till en större båt borde det väl vara billigare)

 

Vad tror ni? Vilka variabler påverkar mest? När når marknaden en sorts balans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundproblemet är nog att det finns fler båtar än vad det finns folk som vill ha båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde under dagen ett par herrar i båtarna bredvid diskutera detta med att köpa ny båt, att det var köparens marknad, att man kunde göra "riktiga fynd". Satt mig och kollade runt båtar jag kollade förra året då vi funderade på att "byta upp oss", och märkte att det dels fanns många båtar ute av den vi kollat, en Aquador 23/26 HT/DC, men framförallt att priserna gått ned markant. Förra året fick man en diesel för 600', nu har de gått ned 100-150'. Hur länge kan denna nedgång pågå? Många som trodde att det skulle ta slut/avstanna förra året, men uppenbarligen inte. Dessutom har ju räntorna gått ned ytterligare, så vill man låna till en större båt borde det väl vara billigare)

 

Vad tror ni? Vilka variabler påverkar mest? När når marknaden en sorts balans?

När skrotet skrotats ut och det blir brist på båtar då blir det balans, fram till dess ser det nog mörkt ut. Sen har det ju hinkats hit amerikanare i många år och stiger priserna kommer det väl hit fler båtar därifrån. Sen tvekar nog yngre personer på att skaffa båt det är helt enkelt för dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också säga att yngre personer inte är redo att lägga den tid och pengar det kostar att ha båt. Om de vill ut på sjön hyr de en båt de få veckor de är ute på sommaren. Detta medför att de unga inte köper båtar och det blir ett överskott på äldre begagnade båtar och priserna sjunker. Tror även att den yngre generationen satsar på en nyare modernare båt om de ska köpa också detta leder till att äldre båtar rasar i pris.

 

Köpte själv större båt i höstas, en HR 352, den kostade över 1 miljon för ca 5 år sedan när jag började kolla runt. Vi köpte vår för 580 000.

 

Idag ligger det ute några HR352:or på Blocket en för 750' och en för 990', tror dock inte att de kommer att säljas för det priset. Ägarna får nog acceptera att prisläget är ett annat idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplatser är också en begränsande faktor. Speciellt för nyare och breda båtar.

Och de som äger/opererar marinor höjer ju naturligtvis priset upp till smärtgränsen?

 

Det gör att unga personer som tjänar bra inte hinner/orkar mecka med en gammal båt utan köper en nyare (självklart lättare att sälja sedan också...) och hyr in fullservice plus dyr båtplats.

 

Övriga avstår eller mer troligt så hyr de in båt?

 

En parallell till fastighetsmarknaden;

Grannen längre bort ska sälja sitt fritidshus. De talade med flera mäklare. De flesta sa följande, det bästa säljargumentet idag är att "det finns inget att göra här, inget att åtgärda, bara att njuta"

 

Kan det vara så att yngre generationer är lite mindre uppväxta med meckande, vill fa färdigt?

Då faller alla 70-talsbåtar bort eftersom man måste byta det mesta förr eller senare?

Och varför lägga de pengarna på en 70-talare när du kan låna billigt till en 90 eller 00-talare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplatser är också en begränsande faktor. Speciellt för nyare och breda båtar.

Och de som äger/opererar marinor höjer ju naturligtvis priset upp till smärtgränsen?

 

Det gör att unga personer som tjänar bra inte hinner/orkar mecka med en gammal båt utan köper en nyare (självklart lättare att sälja sedan också...) och hyr in fullservice plus dyr båtplats.

 

Övriga avstår eller mer troligt så hyr de in båt?

 

En parallell till fastighetsmarknaden;

Grannen längre bort ska sälja sitt fritidshus. De talade med flera mäklare. De flesta sa följande, det bästa säljargumentet idag är att "det finns inget att göra här, inget att åtgärda, bara att njuta"

 

Kan det vara så att yngre generationer är lite mindre uppväxta med meckande, vill fa färdigt?

Då faller alla 70-talsbåtar bort eftersom man måste byta det mesta förr eller senare?

Och varför lägga de pengarna på en 70-talare när du kan låna billigt till en 90 eller 00-talare?

Under de år jag varit medlem här så upplever jag att alla får mecka med sina båtar ny som gammal båt. En båt är nog meckfri de 3-4 första åren sen kommer underhåll, som bälgar stift oljor mm, spelar ingen roll alla får nog mecka. Och delarna är svindyra väntar bara på när diesel motorerna börjar kräva underhåll, då kommer det kosta pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att den unga generationen inte är intresserad av ett båtliv som vi har varit vana vid den nya generationen  har så mycket att göra så de hinner inte med sig själva det är hus , fritidshus , skidsemester ,sommarsemester (Resa) påskresa julresa (Till Thailand) så det finns inte en chans att hinna med ett båtliv också OM de inte gör som en tidigare skribent i denna tråd skrev ”De hyr en båt” för en vecka eller två men i vår klubb finns det riktigt fina (Nya) båtar som sjösätts och sedan lämnar bryggan några få gånger under sommaren.

 

När jag köpt nyare båtar har jag köpt i Finland och håller fortfarande lite koll på priserna och de svenska börjar närma sig men ännu är det en bra bit kvar och det ser man på blocket där en del fortfarande tror att man kan förvänta sig en värdeökning på en båt ser exempel på blocket som legat ute sedan i våras och fortfarande förnyar annonsen utan att sänkt priset eller att ha sänkt priset med någon tusenlapp och hoppas på ett få båten såld,  men det är nog detta som kallas för utveckling och förändring eller börjar man bli gammal och gnällig J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplatser är också en begränsande faktor. Speciellt för nyare och breda båtar.

Och de som äger/opererar marinor höjer ju naturligtvis priset upp till smärtgränsen?

 

Det gör att unga personer som tjänar bra inte hinner/orkar mecka med en gammal båt utan köper en nyare (självklart lättare att sälja sedan också...) och hyr in fullservice plus dyr båtplats.

 

Övriga avstår eller mer troligt så hyr de in båt?

 

En parallell till fastighetsmarknaden;

Grannen längre bort ska sälja sitt fritidshus. De talade med flera mäklare. De flesta sa följande, det bästa säljargumentet idag är att "det finns inget att göra här, inget att åtgärda, bara att njuta"

 

Kan det vara så att yngre generationer är lite mindre uppväxta med meckande, vill fa färdigt?

Då faller alla 70-talsbåtar bort eftersom man måste byta det mesta förr eller senare?

Och varför lägga de pengarna på en 70-talare när du kan låna billigt till en 90 eller 00-talare?

 

Detta är intressant, tror det ligger mkt i detta. Att det är allt runtomkring som skrämmer.

 

Jag anser mig inte vara "ung" (36), men tror mig ändå tillhöra en yngre generation där man just ska hinna med mkt med små barn; mkt jobb, resor till fjällen etc. Samtidigt är det just det som mina vänner har som huvudargument mpt båt; att det tar så mkt tid och underhåll. Vilket jag staller mig lite frågande till , jag servar båten själv och ser till att den är i riktigt fint skick vid sjösättning, och jag lägger trots allt bara 10-20 timmar per år på underhåll. Säg det hus som endast har det.

 

Kanske är något att tänka på för marinor etc i deras marknadsföring; istället för att marknadsföra ett pris för endast båten ska man kanske fundera på att ha ett "fullserviceupplägg" i månadskostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också 36 och tillhör således den yngre generationen :)

 

Är uppväxt på segelbåt, så för mig har det alltid varit självklart med båtliv på sommaren (3 månader i sträck på sjön varje sommar sedan jag var nyfödd)

 

Som jag skrev ovan så har många i min bekantskapskrets valt bort båtägande just av tids- och kostnads-skäl. Som båtägare (och husägare) ska man nog vara lite händig. Om allt som ska fixas måste lämnas bort blir det väldigt dyrt i längden...

 

Personligen tycker jag det är kul att "skruva & fixa" med båten. Ser inte båtjobbet som belastande utom som något kul och rofyllt! Ja det tar tid och kostar pengar, men det är värt varje timme och varje krona!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Folk är bekväma och det får inte kosta. Ett gediget intresse för båtar kräver tid och pengar men det kräver också att man är beredd på at ta intressets baksidor med allt vad det innebär. En bra dag ombord balanserar det hela.

 

Allt detta snack om båtlivets avigsidor är dock inget som jag tar faste på. Vår Storebro 31 är en i familjen och får omsorg, underhåll och massor av kärlek. Oavsett kostnad får vi tillbaka allt med råge.

 

Folk som gnäller ska inte ha båt; de kan bo i en hyreslägenhet i stadens utkant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxmaxmax...

 

Du verkar ju vara en ruggigt duktig och noga båtägare?

Men så klämmer du till med en kommentar som är utanför inte bara ämnet utan även rimlig etikett? ( tänker på sista meningen ovan tex ) Och vilket bara försvårar dialog med dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höll på med båtbyggeri fram till 2006 och var fullt sysselsatt med att besvara mail och telefonsamtal från intressenter på ny båt. Plötsligt så var det som om någon slog av strömmen och allt blev bara tyst. Är man inte helt bakom flötet kan man lätt räkna ut vad som hände. Köpkraften hos det folk som köper båt i den klassen förlorade köpkraften. Och varför då kan man undra. Begagnade båtar i runt 30fot går inte att sälja. Men stora vräk går som smör. Köpte själv en båt nu som borde ligga runt 400 papp för ynka 250. :) Vem vet efter valet kanske man går med vinst. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog inte bara om köpkraft och brinnande intresse.......

Jag seglade trä och plastbåtar på -80 talet och vet vad de kan kräva i arbetsinsats för att hållas i rimligt skick.

Jag är ingen fixare och skruvare av rang, inte för att det är svårt, det mesta fixar man enkelt själv, utan för att det är förbannat tråkigt att lag och pilla med grejer som inte fungerar. Jag vaxar inte bilen och lagar stenskott på den, lika lite intresserad är jag av att lägga värdefull fritid på att putsa på gamla båtar......

 

Det finns massa fantastiska väl underhållna båtar till salu till överkomliga priser....och för de som är intresserade av att fortsätta lägga tid på puts och underhåll kan det vara väl investerade pengar, men i många fall kan alla år av puts och skruvande ge ganska dåligt betalt tillbaka när båten ska säljas. 

 

Det finns mycket nytt på marknaden till jämförbara priser.... och det krävs kanske att man är utpräglad långseglare för att lägga samma köpeskilling för ett 20 år gammalt västkustbygge som för en sprillans ny tysk av masstillverkning.....

 

Jag vill ha sol bad fiske öl och grillning, det är mitt båtliv, polera, vaxa, plasta, täta , masta på och av är inget för mig....

Det mest elementära underhållet slipper man ju aldrig undan....men vi valde en aluminiumbåt för att slippa putsen....och för att kunna ligga i så länge det är skapligt isfritt utan att tänka på att skrovet ska hinna torka för eventuella reparationer......   upp på land, fixa det som måste fixas, och helst i samma dag igen.... det är min melodi...

 

De fantastiska människor som lever med sina båtar och pysslar om dom väl året runt blir nog färre och färre...... därför tror jag att äldre och mer underhållskrävande båtar kommer att fortsätta att sjunka i pris ett bra tag till.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maxmaxmax...

 

Du verkar ju vara en ruggigt duktig och noga båtägare?

Men så klämmer du till med en kommentar som är utanför inte bara ämnet utan även rimlig etikett? ( tänker på sista meningen ovan tex ) Och vilket bara försvårar dialog med dig?

 

Hmm jo... själv håller jag denne Max Shmelling - namnet tydligen hämtat ifrån nån tysk boxare från nazitiden som råkar vara hans nuvarande nick* - kort sagt som en sorts "von oben" forumtroll, som verkar glida fram på sin räkmacka med stora skyglappar, men ändå i vissa frågor kan bidra med nån faktamässig ljuspunkt för oss vanliga kulier. Nåt ditåt?

 

Alla kan f.ö. hitta hans tidigare inlägg utan inloggning via google och döma själv.

Max, försök förstå att störst båt när man dör inte vinner utan kanske snarare ansamlingen av största upplevelser? (Att rent av en pytte-spindels uppträdande på ett utedass kan vara ett glädjeämne genom att ge förståelse och tankar kring olika livsvillkor, likväl som havsväxters årliga rytm, fiskebestånd variation etc.)  

 

Hatar skvaller men nånstans någon gång måste någon få modet att påpeka hur olika vår inställning till båtlivet faktiskt kan vara? Liksom olika ekonomiska förutsättningar. Hur olika vi kan värdera naturupplevelser s.a.s. i det lilla, utan motorvrål eller ens segel? För hur skall annars nya och tillfälliga besökare i denna tråden kunna bedömma trovärdighet angående nyanserade uppfattningar vad gäller dessa olika och etablerade slag av båtliv??

*) För att bara inte tala om avartar-bild och "valspråk" nederst i varje inlägg som i mina ögon ständigt bytts.

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet...

Jag är självm36 år dvs en sen 70-talister och bland de som jag känner som är i min ålder eller yngre så är det inte många, trots att dom har rätt ok jobb som har råd att lägga 500k på en båt. Man har helt enkelt fått skyffla in så mycket pengar i sitt boende att man inte vill ta mer lån för att köpa kapitalvaror. Dessutom km nga sena 70-talister och tidiga 80 -talister relativt sent in i prisuppgången på bostäder som väl började på allvar nångång i början 2000-talet så vi har inte de där fantastiska flermiljon vinsterna bakom oss.

 

Av de som jag känner som har köpt båt för ca 300-500k så är samtliga sena 60-talister eller tidiga 70-talister.

 

Vad jag menar med detta är att den yngre generation som ska driva båtmarknaden vidare helt enkelt inte har råd att köpa så dyra båtar och vill man sälja till dom så får nog priset ner lite till. Sen måste man tänka på att idag jobbar både hon och han i en familj 100 procent och då har man inte riktigt tiden heller för att ta hand om sitt dyra boende (som kräver att man jobbar 100 procent), familj, fritidsaktiviteter samt en båt som oavsett om den är 30 eller 10 år kräver en hel del pengar eller spenderad tid för att hålla i dugligt skick.

 

Har varit ute en vecka med familjen i båt nu på västkusten och bott i båten och det är inte jättemånga småbarnsfamiljer som kommer inglidande i gästhamnarna med några dyra båtar och om dom gör det så är oftast morfar med för det är hans båt dom kör/åker i.

 

Så många av de gamla bobåtarna från 70 talet blir därför helt iskalla (för mycket som behöver bytas) för oss samtidigt som vi inte har råd att köpa en aquador 26 eller nimbus för 1 miljon SEK. Eller ens för 700-800 SEK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ekonomiska förutsättningarna är ju helt annorlunda för ungdomarna idag jämfört med -40 -50 och i viss mån -60 talister, det har du helt rätt i Patflemming... Till detta kommer ju precis det som du beskriver, två heltidsarbetande vuxna, skola och fritidsysselsättningar  typ idrott och föreningsliv som kräver ett betydligt större engagemang och mer tid av föräldrar idag än vad det gjorde på -70 och -80 talen.

 

När mor i huset var hemma på hel eller deltid och skötte hela markservicen var det kanske inte konstigt att självbygga en plastbåt stor nog för familjen att semestra i..... eller renovera en äldre båt, få barnfamiljer av idag har möjlighet att lägga ner den tiden på sitt båtliv.

 

Just tidsåtgången för att hålla en båt i skick är en av de springande punkterna som gör att jag tror att priserna på begagnade båtar kommer att fortsätta sjunka.

 

En annan aspekt är ju den otrygghet med korta anställningar och katastrofalt låg A-kassa och som säkert gör att många både yngre och äldre tvekar att dra på sig dryga kostnader för en hobby, som de kanske inte klarar av om en eller bägge i familjen skulle drabbas av arbetslöshet under kortare eller längre tid..... Ett sämre skyddsnät förefaller sänka människors vilja att investera i t.ex. fritidsbåtar vilket i förlängningen drabbar branschen med lägre försäljning av både nytt och begagnat......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta reflektioner. patflemming, du satte nog lite huvudet på spiken där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm som någon annan sa tidigare i tråden... Stora vräk går som smör. De rika har blivit rikare helt enkelt och vi i medelklass och tom övre medelklass hänger inte med. Vill ogärna göra politik av denna frågan men köpkraften hos medelsvenssons är nog inte så stark för tillfället. Kolla bara gästhamnarna på västkusten. Rätt många rika äldre män med 50 fots båtar som man åker gubbe, fru och en hund i. Båten har gigantiskt kök men man äter ändå alla måltider på krogen och sen tar man sin Williams tender till ett bad. Denna typen av båtägare verkar det inte gå nån nöd på. Nästan så man blir lite avis :)

 

En sak till... Världens genom tiderna rikaste generation, dvs 40-talisterna börjar bli lite till åren och vill gärna sälja av sina båtar. Därav ganska högt utbud och till det dessutom låg efterfrågan. Det borde göra att priset ska ned eller åtminstone hållas på nuvarande nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska ny företeelse är ju detta med internet, fast om eller hur det skulle påverka vete katten.
Stjäl kanske en del tid - som för mig i skrivande stund - på t.ex. sociala media men även andra aktiviteter. Men sparar naturligtvis också tid&pengar med sina många nyttiga funktioner. Tidsbesparingen överväger väl för de flesta, även om ungdomar kanske gillar spelande mer??

Haha, fast läser man i detta omfångsrika forum så kan man kanske trots hjälpsamheten få uppfattningen att båtar krånglar för det mesta? Eller att får man inte blixten i skallen så fräts drevet bort av obegripliga korrosionsströmmar, om det inte redan har stulits. Vilket egentligen skulle kvitta eftersom motorer ändå aldrig verka starta. Typ så. ;-)
Så är det naturligtvis inte men forumets tiotusentals trådar med samlat elände ger kanske det intrycket? (Kanske borde man rent av starta en positiv tråd som motvikt, en där normal tillförlitlighet framhävs av typen "har slarvat med underhåll i många år men trots detta så har det funkat perfekt"?)
Ps. @Max: Surade i överkant i går, ber om ursäkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...