Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Tobias75

Tips på båt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ute och letar efter en smidig men stabil båt med styrpulpet, den ska vara lätthanterlig och inte vara för stor. Den ska klara 3-4 vuxna + ett par barn och mest användas till att fiska på västkusten eller bara glida runt mellan skären. Pris upp till 100 000 men helst ska den ligga runt 50 000.

Då jag tycker det kan vara lite knepigt att, framförallt, lägga till vid båtplatsen efter utflykt så får det även inkludera åror i båten (jo jag vet, är amatör men jag lär mig B) ). Ska alltså bara använda årorna i sluttampen av resan för att styra in på båtplatsen då det är lite trångt bakåt, förövrigt har jag ingen lust att ro.

Ingen ht är nödvändig. gärna motorstyrka på minst 40 hk, utombordare.

Har småbarn så gärna barnsäker.

Har kikat lite på Örnvik 481 GTS och tycker att den verkar trevlig, men tar tacksamt emot förslag på andra båtar som ni kanske har erfarenhet av.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan varmt rekommendera Ockelbo B16. Gammal båt visst men går bra i sjön och för de pengarna kan du nog få en med bra motor. Hade en från -70 med en 80 HK Yamaha tvåtaktare, gick säkert och bra i sjön. Sedan är de utmärkta fiskebåtar med mycket öppen "planlösning". Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Ryds Hajen finns båda som styrpulpet och HT, Uttern och Crescent har modeller runt 5 m, Vator eller möjligen Jofa Kuling. Det finns en del andra finska Finnsport, Finnspeed, Terhi m.fl.

Jag tycker att du ska gå på raka sidor och v-botten, klinkbyggda går att ro litegrann men är så jäkla guppiga på vattnet om det blåser.

Om du håller dig i längder mellan 4,75- 5,3 m finns massor av olika 70-80talsbåtar med motorer runt 50 Hk. Sök på Blocket på båtar mellan 30-50 kkr så hittar du garanterat en hel del att välja på.

Är du sådan "amatör" som du skriver är det ju bra att inte ha för dyra grejer då blir man bara ledsen om det går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sån här kanske ?

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49280790

 

Fast med bättre kapell(blått) och annan motor. (Mercury 40, 2 takt)

Båten är en Abv 18ht (norsk)

Båten på bilderna heter öiern fast är exakt likadan.

Har en bekant som ska sälja sin för en bit under 50000.

Tror det var 35000 ?

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man får ganska mycket båt för 50kkr om man är ute efter styrpulpet runt 480. Jag hade nog valt en lite äldre båt och istället fått en ganska ny motor (07 eller nyare borde du kunna hitta). Ett alternativ till åror är att köpa en elmotor för cirka 2000kr som du både kan ha för att lägga till i hamnen i låg fart och om du vill gå in och lägga till på någon bergshäll och inte vill riskera att paja den riktiga propellern när du går in på grunt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det här med åror är en så bra ide.. En styrpulpet på 4.80 är rätt stor och tung, och ska den vara barnsäker så ska den ju ha rätt höga fribord, och med en bredd på uppåt två meter får du ha rätt långa åror för att ens nå ner till vattnet, tror helt enkelt inte du kommer orka ro en sån båt, särskilt om det är lite vind, och då kommer du inte få dom eleganta säkra tilläggningarna du är ute efter, utan snarare riskera att blåsa upp på land.

 

Det är väl bättre att du tar en dag eller två och övar att lägga till med motor så kan du det sen, och då kan du lägga till säkert i alla väder.

 

Sen vill jag avråda från Jofa Kuling om du ska åka där det kan finnas vågor, den är platt som en pannkaka i botten och funkar inte alls i sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla intressanta svar. Åkte igår iväg och köpte mig en Uttern 495 ht efter att ha provkört en hos svärfar (som jag inte visste att han hade). Den känns rätt smidig och passar utmärkt för våra behov då vi har småbarn, dom kan ju rulta runt lite smått i båten. Den passar bra till fiske också. Intressant det där med elmotor, det skulle ju kunna vara något. Har iof redan, efter att jag sjösatt och lagt till båten igår kväll, kommit över det här lite med att det är småklurigt att lägga till. Med lite mer träning kommer man skratta åt bekymren man hade i början :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...