Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

vp md5 vandrande varvtal och tjuvstannar

Rekommendera Poster

Hej, min md5 beter sig lite skumt. Den startar som den ska och går stabilt på tomgång, men när man gasar så kan varvtalet börja vandra långsamt, ibland uppåt, ibland neråt. Sen ibland när man slår av på gasen så stannar motorn. Den går dock att få igång igen. Var ska jag börja felsöka? Nån som har uppslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte lätt med gamla motorer. Är den sjö eller färskvattenkyld? En gammal sjövattenkyld motor kan börja bete sig konstigt när kanalerna rostar. Det kan komma in vatten på alla möjliga konstiga ställen såsom avgasventiler eller kanske direkt in i cylindern. Har du sett vit eller svart rök när du kör? Pendlar tempen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja i en helt annan ände och kolla att den får jämn bränslemängd. Kolla slangar, matarpump osv. Spridarens kondition..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja i en helt annan ände och kolla att den får jämn bränslemängd. Kolla slangar, matarpump osv. Spridarens kondition..?

Framför allt bränslefiltret är det jag skulle byta först, även kolla att det inte vatten i bränslet.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips. Den är färskvattenkyld, ingen svart eller vit rök, jag lutar själv åt att kolla tanken, samt bränslefilter då de inte är bytta på ett par år. Det är väl ungefär det jag kan göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolla tanken som du är inne på. Ett litet tips är att skapa ett litet övertryck i tanken. Man kan då få motorn att gå bra och komma vidare om det händer på sjön. Samtidigt kan man vara säker på att det inte är nåt annat fel, t.ex varvtalsregulatorn.

 

Kolla och vid behov byt oringen på tanklocket. Dra åt så det blir tätt. Lossa tankens avluftningsslang och blåser med munnen eller madrasspump.

 

Jag har funnit att detta är ett bra sätt att komma vidare om man inte kan segla till hamn. Samtidigt är det väldigt lätt att avlufta vid behov.

 

Metoden avslöjar luftläckor mellan tank och matarpump.

 

Har på egna båten gjort ett avstick på luftslangen och satt en slangstump med en kran. En till kran på slangen närmare avluftningshålet stänger man till och blåser in tryck i tanken och stänger till. Nu behåller tanken övertrycket så du kommer vidare eller kan se om motorn går lite bättre.

 

Efter att ha gjort den här enkla modifiering har jag några gånger under långfärd tankat från dunk genom att sticka ner slangstumpen i dunken. Stänger man avluftningen bildas undertryck i tanken så den matar sig själv.

 

Det här är en säkerhetshöjande åtgärd som kan vara bra att göra på sin båt. Kranen på slangstumpen ska normalt vara stängd med en tydlig instruktion på en etikett om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips. Den är färskvattenkyld, ingen svart eller vit rök, jag lutar själv åt att kolla tanken, samt bränslefilter då de inte är bytta på ett par år. Det är väl ungefär det jag kan göra själv.

Byt filter innan du pillar med något annat, töm ev. vattenavskiljare. Det är det troligaste felet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Metoden med övertryck hjälper inte om det är returledning till tanken men det finns väl inte på de här småmotorerna vad jag vet. Har själv en Md11 som jag senast förra sommaren fick problem efter en segling i kraftig sjö. Jag hade ändå sugit bottenröret på våren från det rör som sitter på tankens lägsta punkt. Det tar förstås inte mer slam än i närområdet så när båten gungat ett tag finns det överallt.

 

Med ett blås i tanken kom vi vidare på vår utflykt med alla barnbarn och föräldrar. Hade varit tråkigt att avbryta en hel dags skoj för en sån skitsak att båten inte funkar.

 

Har några gånger sett scenariet. Alla glada barn och föräldrar äntrar båten och far drar och drar i startsnöret en bra stund, blir kanske något högljudd. Ja ni vet!

 

Sånt tycker jag är verkligt trist när det händer mig själv.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering. Jag har ännu inte bytt filter, men upptäckt att det är när motorn når en specifik belastning som varvtalet sjunker och den dör, om man inte är snabb på att slå av på gasen, då stannar den inte. Är fortfarande filter hetaste spåret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo bränsletillförseln är den sannolika felkällan. Var stoppet sitter är en tvistefråga. Själv har jag aldrig fått stopp i filtret utan stoppet har alltid suttit i inloppet till röret från tanken.

 

Tillfälligt kan proppen lossa om man pumpar eller blåser tillbaka. Filter byter man efter rengöring av tank. Gör man bara filterbyte får man bara ett till stopp. Det här är ju en säkerhetsfråga. Nästa stopp kanske sker på olämpligt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska med båten till ett varv imorgon som ska kolla vad problemet är. Jag orkar inte hålla på själv mitt i semestern. Kollade i alla fall vattenavskiljaren och silen i matarpumpen, inget skräp där att tala om. Tror antingen på skräp i tanken eller tjuvluft före matarpumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, matarpumpen konstaterades vara felet. Själva pumpverkan är slut, den andas så att säga istället för att skapa flöde bara åt ett håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott att det löste sig, trevlig semester.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att backventilerna lossnar i de pumparna, går att nita fast igen, men jag förmodar att varvet sålde en ny för en ganska rund summa.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...