Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
tobbo166

HJÄLP - Motorproblem - strandad i Oxelösunds gästhamn!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ballad med Volvo Penta MD6A och original separerade strömkretsar för start- resp. förbrukningskretsar. Motorn har Dynastart som är både startmotor och generator och växelströmsgenerator för förbrukningsbatterierna, dvs två generatorer. Brukar mötas av misstro men det är en unik lösning som är original på Ballad, ofta modifierad av ägare i efterhand.

 

Har ofta fått kommentaren att det kommer för lite kylvatten ur avgasröret i aktern. Ingermar på S:t Anna Marin gav dock klartecken då han tittade på motorn i våras och en annan Balladägare sa att "jag får alltid den kommentaren, det ska vara så".

 

Det gick nån slags jordkabel från fästet för första bränslefiltret till nånstans på Dynastarten, denna minns inte jag var den satt Dynastarten och var tvungen att flytta det till en annan punkt på motorn, tog i närheten vid första filtret, den hade gått av och lossnat i kabelskon på detta filter. Nu hänger den lös i den änden som satt på Dynastarten. Ingemar hade ingen kommentar på det och då han åtgärdat en elgrej så startar motorn o så, så hoppas det är mindre viktigt. Tror inte det har med vad som har hänt att göra men vill nämna allt. Jag fäste upp den i lösa änden så den inte ligger emot, och har skyddat fria änden.

 

Motorn har eftermonterad sötvattenskylning Martec.

 

Lite bakgrund. Följande har hänt:

Gick från Nordanskog marina i Arkösund efter att ha fyllt vattentankarna. Ser att motorns arbetstemperatur passerar 80 grader. Vid 90 grader passerade drar jag av lite, går sedan knappt 4,5 knop och då sjunker den till strax under 90 grader så vi kör så ett tag. Letar febrilt i dokumentationen utan att hitta något men har för mig jag läst nånstans att arbetstemperaturen ska vara 70 grader för sjövattenkyld och 80 grader för sötvattenskyld? Vi hissar segel och passerar Bråviken, blåser rätt bra och vi gör över 6 knop på kryss, ganska grov sjögång som sig bör i dessa farvatten. När vi närmar oss Oxelösund tar vi ner seglen och startar motorn. Den rusar snabbt upp till 110 grader så vi slår av och hissar segel igen. Seglar in i gästhamnen utan motor och lyckas lägga till med lite hjälp. Vi noterade vid båda tillfällena vi körde motorn att det läcker ur slangen sitter ovanpå nåt slags expansionskärl där Martec sitter. Det har gått åt några liter kylvatten om man tittar i expansionskärlet i styrbords stuvfack i sittbrunnen. När jag slog på tandningen några minuter efter vi hissat seglen var arbetstemperatur 120 grader.

 

Tar lång tid för motorn att svalna. När det väl skett startar jag och tittar där bak, verkar inte komma något kylvatten ur avgasröret. Det är torrt runt impellern! Massor av vattren under motorn, men kan vara regnvatten då båten stått oanvänd några veckor. Tidigare kollar har inte visar att det läcker nånstans (fast det gör det ju nu med det där kompressionskärlet). Frun är iväg till de två varven och bönar och ber att få hjälp men ser mörkt ut då de har väntetider på veckor (ringde ena igår: Oxelösunds båtvarv).

 

Nånting kan vara lurt med elen också. Har tidigare varit ute en helg och så med mindre sol än nu och haft en positiv energibalans med solcell 50 W och förbrukningsbatterierna. Typ fulladdade hela tidenI morse var det 12,2 V och inte särskilt kallt i kylskåpet. Det här är nya grejor som funkat klockrent! Kan det ha att göra med att växelströmsgeneratorn fortfarande är varm efter hela natten och så? Dvs att den har pajat, och är nu en kortis som belastar förbrukningsbatterierna?! Har stängt av båda kretsarna med huvudströmbrytarna nu (kylskåp av då, sitter efter huvudbrytaren) för att se om växelströmsgeneratorn svalnar.

 

Just gett oss iväg på en längre semestersegling, med mål Stockholms skärgård, tänkte vara ute 3-4 veckor. Detta är dag 2. Tankarna går i banor som: om man köper en billig tvåtaktare a 8 hk och hänger på? Måste det vara lång rigg i så fall och hur fäster man den lämpligast?

 

Ingen som vill köpa båten annars? Har lagt ner all ledig tid i vintras på denna båt (ny el, massor av fix osv), lite less på den. Säkert nåt simpelt med motorn för den som är intresserad. Jag är mer seglingsintresserad. Motorn ska bara gå och det är en säkerhetsrisk (ute med tre småbarn) med detta eviga motorstrul! Den är renoverad på 90-talet. Hej!

 

Ballad med Volvo Penta MD6A och original separerade strömkretsar för start- resp. förbrukningskretsar. Motorn har Dynastart som är både startmotor och generator och växelströmsgenerator för förbrukningsbatterierna, dvs två generatorer. Brukar mötas av misstro men det är en unik lösning som är original på Ballad, ofta modifierad av ägare i efterhand.

 

Har ofta fått kommentaren att det kommer för lite kylvatten ur avgasröret i aktern. Ingermar på S:t Anna Marin gav dock klartecken då han tittade på motorn i våras och en annan Balladägare sa att "jag får alltid den kommentaren, det ska vara så".

 

Det gick nån slags jordkabel från fästet för första bränslefiltret till nånstans på Dynastarten, denna minns inte jag var den satt Dynastarten och var tvungen att flytta det till en annan punkt på motorn, tog i närheten vid första filtret, den hade gått av och lossnat i kabelskon på detta filter. Nu hänger den lös i den änden som satt på Dynastarten. Ingemar hade ingen kommentar på det och då han åtgärdat en elgrej så startar motorn o så, så hoppas det är mindre viktigt. Tror inte det har med vad som har hänt att göra men vill nämna allt. Jag fäste upp den i lösa änden så den inte ligger emot, och har skyddat fria änden.

 

Motorn har eftermonterad sötvattenskylning Martec.

 

Lite bakgrund. Följande har hänt:

Gick från Nordanskog marina i Arkösund efter att ha fyllt vattentankarna. Ser att motorns arbetstemperatur passerar 80 grader. Vid 90 grader passerade drar jag av lite, går sedan knappt 4,5 knop och då sjunker den till strax under 90 grader så vi kör så ett tag. Letar febrilt i dokumentationen utan att hitta något men har för mig jag läst nånstans att arbetstemperaturen ska vara 70 grader för sjövattenkyld och 80 grader för sötvattenskyld? Vi hissar segel och passerar Bråviken, blåser rätt bra och vi gör över 6 knop på kryss, ganska grov sjögång som sig bör i dessa farvatten. När vi närmar oss Oxelösund tar vi ner seglen och startar motorn. Den rusar snabbt upp till 110 grader så vi slår av och hissar segel igen. Seglar in i gästhamnen utan motor och lyckas lägga till med lite hjälp. Vi noterade vid båda tillfällena vi körde motorn att det läcker ur slangen sitter ovanpå nåt slags expansionskärl där Martec sitter. Det har gått åt några liter kylvatten om man tittar i expansionskärlet i styrbords stuvfack i sittbrunnen.

 

Tar lång tid för motorn att svalna. När det väl skett startar jag och tittar där bak, verkar inte komma något kylvatten ur avgasröret. Det är torrt runt impellern! Massor av vattren under motorn, men kan vara regnvatten då båten stått oanvänd några veckor. Tidigare kollar har inte visar att det läcker nånstans (fast det gör det ju nu med det där kompressionskärlet). Frun är iväg till de två varven och bönor och ber att få hjälp men ser mörkt ut då de har väntetider på veckor (ringde ena igår: Oxelösunds båtvarv).

 

Nånting kan vara lurt med elen också. Har tidigare varit ute en helg och så med mindre sol än nu och haft en positiv energibalans med solcell 50 W och förbrukningsbatterierna, typ fulladdade fast kylskåp igång och då startade vi inte motorn alls, bryggseglade en helg. I morse var det 12,2 V och inte särskilt kallt i kylskåpet. Det här är nya grejor som funkat klockrent! Kan det ha att göra med att växelströmsgeneratorn fortfarande är varm efter hela natten och så? Dvs att den har pajat, och är nu en kortis som belastar förbrukningsbatterierna?! Har stängt av båda kretsarna med huvudströmbrytarna nu (kylskåp av då, sitter efter huvudbrytaren) för att se om växelströmsgeneratorn svalnar.

 

Just gett oss iväg på en längre semestersegling, med mål Stockholms skärgård, tänkte vara ute 3-4 veckor. Detta är dag 2. Tankarna går i banor som: om man köper en billig tvåtaktare a 8 hk och hänger på? Måste det vara lång rigg i så fall och hur fäster man den lämpligast?

 

Ingen som vill köpa båten annars? Har lagt ner all ledig tid i vintras på denna båt (ny el, massor av fix osv), lite less på den. Säkert nåt simpelt med motorn för den som är intresserad. Jag är mer seglingsintresserad. Motorn ska bara gå och det är en säkerhetsrisk (ute med tre småbarn) med detta eviga motorstrul! Den är renoverad på 90-talet.

 

Frun tillbaka: vi får INTE hjälp av varven. Får försöka segla tillbaka till hemmahamn utan motor idag då om vi inte löser problemet nu på förmiddagen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla sjövattensidan fram till impellern. Du kan ha stopp i intaget. Stäng där, lossa slangen, öppna sedan och se om det sprutar in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El verkar ju skumt? Generatorn ska vara lika sval som motorn efter en natt.

Å andra sidan, har du kortis så hade batterierna varit helt tömda?

 

Utan att slå på tändningen så mäter du V över generatorn, bara ifall...

El tar tid att gå igenom. Finns fler här som kan komma med tips på vad du kan kolla!

 

Men jag hade försökt hitta läckan. Börja i vattenintaget och gå igenom allt.

Vattenfilter rent?

Impellern ser ok ut? Smörj in med glycerin om du har ombord.

Fyll på kylsytemet. Ta vanligt vatten - du kan byta till glykol senare nä rep gjorts.

Mät att du har ström till vattenpumpen i sötvattenkylslingan, brukar vara på med tändningen.

Starta och se vad som händer.

Får du inget kylvatten så är problemet i impeller eller intaget. Jag har varit med om att axeln snurrat fritt inne i impellern, den såg ändå hel ut. Mest troligt är dock plastpåse i intaget, typ?

Har du kylvatten så läcker sötvattendelen, försök lista ut var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frun kollar era tips medan jag försöker hitta utombordare i trakten. Slog av huvudströmbrytaren för förbrukning och växelströmsgeneratorn svalnade! Satte kylen direkt på batterierna så länge så maten ej förstörs. 70 W solceller laddar ju dem just nu, uppe på 12,45 V nu. Hoppas de inte pajade i natt/igår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara kort eller lång rigg? Oxelösunds båt och motor vill sälja en beg 2-takt Yamaha 5 hk för 8000 kr. Verkar dyrt och för lite hästkrafter? Tillkommer motorfäste och frågan om jag kan montera med båten i vattnet? Ska det inte vara epoxy och grejor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har motorfäste också. Kan jag ta valfri motor på blocket? Finns med mer hk för billigare penning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en motor med så lång rigg som möjligt. Propellern kan aldrig hamna för långt ner på en segelbåt. Utombordare är underskattade. Dom är lättmekade, billiga och man kan ta dom med sig. Om du tillfälligt hänger på en 5 hk så behöver du inte lägga ned en massa jobb på motorfästet. Små krafter. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några förslag på hur man hänger på 5 hk utan fäste?!

 

Vi försöker nu koppla förbi sötvattenskylningen. Fixa den efter upptagningen. Om det kommer ut sjövatten i avgaserna så kan vi väl segla vidare.

 

Kvarstår då problemet med växelströmsgeneratorn, att den blir varm. Står att om man ej sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningssidan när man startar motorn kommer omedelbart dioderna i växelströmsgeneratorn att gå sönder. Det har vi inte gjort. Men varför blir den varm när vi sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningskretsen? Känns som vi måste lösa detta också. Vi har bra med solceller så klarar oss utan växelströmsgenerator, men kan man köra motorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några förslag på hur man hänger på 5 hk utan fäste?!

 

Vi försöker nu koppla förbi sötvattenskylningen. Fixa den efter upptagningen. Om det kommer ut sjövatten i avgaserna så kan vi väl segla vidare.

 

Kvarstår då problemet med växelströmsgeneratorn, att den blir varm. Står att om man ej sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningssidan när man startar motorn kommer omedelbart dioderna i växelströmsgeneratorn att gå sönder. Det har vi inte gjort. Men varför blir den varm när vi sätter på huvudströmbrytaren för förbrukningskretsen? Känns som vi måste lösa detta också. Vi har bra med solceller så klarar oss utan växelströmsgenerator, men kan man köra motorn då?

Du kanske ska ta bort termostaten om det sitter en sådan på sjövattensidan, så säkrar du kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten kan ha hängt sig. Om du har varm motor fast det kommer kylvatten från avgasutsläppet och sötvattenkylningens cirkulations pump går så kan det vara den.

 

Enkelt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pillat endel med eftermonterad sötvsttenkylning, mitt förslag är att först kontroller varför du får torra avgaser, det har inget med martec att göra. Kommer kylvatten och det fortfarande går varmt så koppla förbi martec och försök igen. Min erfarenhet är att man ofta sumpar semestertid på småpill i stället för en rejäl grej å en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om värmeväxlaren i marteckylningen är blockerad på sjövattensidan så minskar vattenmängden och kylförmågan. Om jag minns rätt kan man plocka av gavlarna och rensa ledningarna i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bypass-kopplade Martec. Tog bort termostaten. Motorn är nu sjövattenkyld! Funkar!!! Kvarstår bara problemet med att något drar ström från förbrukningskretsen och det är misstänkt växelströmsgeneratorn. Den laddar inte! Men vi klarar oss med solceller, vi har rejält positiv energibalans mha solcellerna och en modern kompressor som endast drar 0,6 A i genomsnitt. Orkar inte tänka på vad som händer om det blir molnigt. Har med CTEK laddare så får väl hitta landström nånstans.

 

Sjövattenkylningen fixar vi i höst.

 

Hoppas ni verkligen man kan dra bort B+ på växelströmsgeneratorn (om jag fattar vilken sladd det är!) och köra motorn ändå. Eller ska man byta dioderna inne i generatorn? Lätt? Hur kan den ha skadats? Kan det vara för att solcellerna matar batterierna och den gamla växelströmsgeneratorn inte gillar 14,4 V bakvägen? Vilket den får så fort förbrukningshuvudströmbrytaren är på. Men stoppar inte dioderna i den bakströmmen? Och den får ju alltid batterispänning mot sig när förbrukningshuvudströmbrytaren är på! Var jag tydlig - menar att den kanske tål 12,7 V bakvägen men inte 14,4 reglerad solcellsström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga problem att koppla bort generator ( men se till å isolera med tejp  så inte kablar kortsluter.

hade samma problem när jag hämta vegan i stockholm till göteborg 05

hade renoverat generator på MD6a  å drog av anslutning vid återmonage

vi hade en 50Watts solcell å en batteriladdare med och ladda extra i hamnar

bytte sen generator  när vi kom hem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det med B+? Minus är Kopplingsplint - tar jag bort feta kabeln där funkar ingenting, den jordar alla lampor mm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,8 A tjuvström. Tog bort och satte dit en kabel på växelströmsgenerstorn på samma plats. Tjuvström borta. Visst är båtel fantastiskt. Mirakel sker inte bara i Bibeln och dylikt... Jag har ingen vettig kopplingsplint i elcentralen att sätta dit CTEK krokodilklämmorna på. Batterierna är o förpiken under där barnen sover så funkar inte. Men borde kunna sätta på minus resp plus kopplingsplintat väl? Är det dimensionerat för det tro? Ska ju vara enkelt handhavande också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte startbatteriet som vilat några timmar: 12,71 V. Mätte förbrukningsbatterierna x 2 st parallellkopplade: 12,40 V efter lite solcell men även vilat ett tag, solcellen var ganska skuggad och gav bara 1,5 A nånting.

 

Startar motorn. Mittlampan lyser rött som vanligt. Lyser alltid rött när växelströmmen är på men tror den slocknade efter senaste tidens händelser. Herrens vägar är outgrundliga. Lite oklart.

 

Startbatteri under motorgång: 12,45 V

Förbrukningsbatteri under motorgång: 12,26 V

 

Stabilt så under minst 40 min. Nån som vågar sig på en teori?! Kan nämnas att dynastarten laddar dåligt på tomgång och bryr mig inte heller. Kan switcha så solcellen laddar startbatteriet och det är problemfritt, ligger oftast på +12,7 V. Det är förbrukningssidan som gör mig fundersam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplat på batteriladdare till elcentralen min CTEK zafir 90 som har några år på nacken är rate:ad 3,3 A så inga fantastiska strömmar. Har ett spänningsfall på 0,06 V till batterierna. Kan man väl leva med? Den lyser stadigt orange. Den är anpassad till max 90 Ah står det och laddar med 14,4 V. Man kan även välja kallt läge då laddar den med 14,7 V men det är väl dumt när det är sommar? Förbrukningsbatterierna är på 150 Ah är det ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du har bättre koll och bättre kräm i grejerna än de flesta båtägare, så jag tror att du kan fortsätta att njuta av din/er semester;) Ha det gött så kanske vi möts i Sthlm's skärgård framöver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det enda problemet med zafiren är att den inte vet när batterierna är fulladdade, men eftersom den bara laddar med 3 A så lär den inte kunna koka bort speciellt mycket vatten på en natt, om ens något...

Vad gäller generatorn måste den vara felkopplad. Gissar att du kopplat batteriet till d+ isf till b+. 1,8 A är nog vad jag kan tänka mig att rotorn kan dra. Så se till att kabeln till batteriets + pol sitter på b+, och kabeln från tändningslåstet via laddlampan går till 61 (eller d+).

/peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ändrar något på växelströmsgeneratorn. Har för mig det har funkat. zafir tycker fortfarande inte batterierna är fulladdade efter natten. Vet den inte när batterierna är fulladdade pga jag har mer än 90 Ah soln den är avsedd för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med B+ och d+ mm. Står inget på själva växelströmsgeneratorn vad jag kan se. Den är lika grön som resten av motorn. Lite jävligt att att komma åt att lossa ett par kablar. Som sig bör. Antar den är körd så fixar i höst. Satsa på en kraftigare generator? Funderar på att göra som alla andra Balladägare och ha en stor gemensam batteribank istället och koppla ur dynastartens laddningsfunktion. Haken är att jag redan parallellkopplat två batterier som jag köpte i våras. Om jag får tag på ett likadant till ok att parallellkoppla med de två befintliga även om de använts en sommar?! Blir lite oekonomiskt att köpa tre nya batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med B+ och d+ mm. Står inget på själva växelströmsgeneratorn vad jag kan se. Den är lika grön som resten av motorn. Lite jävligt att att komma åt att lossa ett par kablar. Som sig bör. Antar den är körd så fixar i höst. Satsa på en kraftigare generator? Funderar på att göra som alla andra Balladägare och ha en stor gemensam batteribank istället och koppla ur dynastartens laddningsfunktion. Haken är att jag redan parallellkopplat två batterier som jag köpte i våras. Om jag får tag på ett likadant till ok att parallellkoppla med de två befintliga även om de använts en sommar?! Blir lite oekonomiskt att köpa tre nya batterier.

 

Brukar vara enklast att ta loss generatorn när man ska skruva med den, annars kan det gå att lirka in mobilen på baksidan och ta en bild för att se markeringarna på anslutningarna, för de är alltid markerade. Här hittar to en bra tabell på hur olika tillverkare valt att kalla anslutningarna: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19592

Glöm bara inte att slå av huvudströmmen innan du börjar, det är enkelt att råka kortsluta något, och med kraftiga sladdar och ingen säkring så kan allt, dock inget positivt, hända vid en kortslutning...

 

Visst kan du parallellkoppla med ett nytt batteri av samma typ om du vill, annars kan du behålla två kretsar med allt kopplat till en generator om du vill, det är bara att koppla in ett skiljerelä mellan kretsarna. Jag personligen föredrar dock att ha alla batterier in en bank, och sedan övervaka dem med en BM-1 eller liknande. Har själv haft tre vanliga öppna marinbatterier paralellkopplade i min ballad i 10 år nu (två av dem är 11 år gamla, ett är 10 år gammalt), och de fungerar fortfarande helt ok.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båtel är knäppt, nu funkar allt! Båda generatorerna laddar för fullt. Om jag behåller två kretsar och skiljerelä (vinterjobb) blir det i praktiken som tre parallellkopplade batterier eller måste man vrida på nån ratt? Kanske finns skiljereläautomatik annars? De har väl inte parallellkopplat 20 batterier på stora båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fattar inte vad du ska ha ett skiljerelä till du har ju 2 separerade system redan

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...