Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tompelompe

Elverk från helvetet

Rekommendera Poster

230-spis på en båt känns som en grav konstruktionsmiss, måste vara bättre att åtgärda den med att byta spisen mot en diesel, gas eller sprit istället för att dra igång ett elverk varje gång man vill ha en kopp kaffe..?

 

Har du funderat på vad som händer om alla människor i en naturhamn resonerar "man kan ju inte alltid ta hänsyn till alla andra"..? Hur det skulle vara i den hamnen, när några kör elverk, ett par surrar med jollen, ett gäng kör sin favvomusik på hög volym, några gör stora brasor. Osv. Låter trevligt..?

Nja, det har ju sagts tidigare, det var en Princess 46, de flesta större båtar har många 220 apparater av någon anledning. Jag hade tanke på att byta till gasol, men hann inte med det. 

I de flesta naturhamnar leker barn med jollar och en massa annat som låter.. 

 

Du kan ju skaffa en stor batteribank och växelriktare så sliper du störa andra med din elspis.

 

Mackey

Tveksamt att man kan göra en batteribank som är så kraftig att du kan köra en inverter och en 220 spis.. 

 

Nä gnäll på bara. Det är ju därför alla andra finns, så ni har nåt å gnälla på. Det tror ja vi kan bjussa på. Gratis nästan, om det inte blir lag på elverk just av psykosociala orsaker.

:)

Så är det, alltid någon som måste gnälla på något.. Det finns dom som är mer och dom som är mindre känsliga. Om man vet med sig att man är överkänslig kanske man skall överväga att vara ute i skärgården på senhöst/vintern - när man mest troligt får vara själv i vikarna - och således inte kan störa sig på något... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju skaffa en stor batteribank och växelriktare så sliper du störa andra med din elspis.

 

Mackey

Tveksamt att man kan göra en batteribank som är så kraftig att du kan köra en inverter och en 220 spis.. 

 

Nä gnäll på bara. Det är ju därför alla andra finns, så ni har nåt å gnälla på. Det tror ja vi kan bjussa på. Gratis nästan, om det inte blir lag på elverk just av psykosociala orsaker.

:)

Så är det, alltid någon som måste gnälla på något.. Det finns dom som är mer och dom som är mindre känsliga. Om man vet med sig att man är överkänslig kanske man skall överväga att vara ute i skärgården på senhöst/vintern - när man mest troligt får vara själv i vikarna - och således inte kan störa sig på något... :)

Det är absolut inga problem att ha en batteribank och inverter till en elspis, jag har själv varit ombord på sådana båtar. Det lär inte gå att sköta julstöket med inverter och batteribank, men koka kaffe går utmärkt.

Plata på 3000 W = 250 A vid 12 volt.

Inverter på 3000 W

Koka vatten, 10 minuter till en stor kanna.

 

250 x 10/60 =  41 Ah

 

 

Jag är fortfarande intresserad av var gränsen för gnäll går?

Det blir liksom lättare att förstå vad ni menar då.

 

Mackey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns det ingen batteribank för spisen är den helt klart inte konstruerad för vära naturhamnar, utan snarare för ett mer kontinentalt båtliv där man tar sig från gästhamn till gästhamn och eluttag till eluttag. Alltså, felkonstruerad för den typen av båtliv som den används för i Sverige.

Nja, inte felkonstruerad, det är marknaden som bestämmer även i Sverige .En modern båt med elverk så låter elverket mindre och luktar mindre en segel båt med orginal motor från 80 till 90 talet

 

Jo, men få människor drar igång motorn på segelbåten för att koka kaffe i naturhamnen..? Vad jag säger är att konstruktionen inte är anpassad för att ligga i naturhamn, så som vi gör i Sverige. Om det är vi som gör fel i Sverige som inte bara ligger på marinor, eller båten som är fel kan man ju tvista om ifall man tycker det är skoj. Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

ett exempel: ungar åker timme ut å timme in, tank efter tank osv. massor med enorma överdrifter.

Tror inte på den här konspiratoonsteorin bara... att hela båtlivet är uppfunnet bara för att göra livet surt för mej.

knyta handen i fickan e ju lika dumt som att skriva på forum istället för att ex fråga hur många tankar soppa ungarna tänkt köra upp runt din båt t.ex.

visst har jag sett och hört jollar, hört musik mm. men har extremt svårt att ta till mej att någon gör det för att djävlas med mej. Det är bara alka grannar i vårt samhälle som drar igång sina gräsklipoare för att konspirera.. inte för att klippa gräset, den enda timmen dom kanske har möjlighet den veckan.

Nä... skulle jag märka att dom verkligen kollar om jag e hemma och ute varje gång dom ska klippa och aldrig klippa annars... då skulle jag säga till, byta plats, kanske t.o.m. knyta handen...

ord som alltid, hela tiden, dygnet runt mm. Måste vara grava överdrifter.

99,9999% är nog hänsynsfulla men inga mesar... sen finns d såklart någon enstaka pissbyxa men dom räcker inte i antal till alla ställen alltid hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... vem är det som påstått något om konspirationer, Caribic410..?
Diskussionen handlar om - vad jag kan se två läger:

1. Några tycker att när man befinner sig i t ex en naturhamn försöker man visa hänsyn mot alla andra som befinner sig där bl a genom att inte väsnas.
2. Några tycker att de har rätt att ta plats och föra liv, för det är viktigt för dem att de får göra det i sitt båtliv (elaggregat, snurrebåtar, musikanläggningar etc), och alla andra måste acceptera deras rätt att ta den platsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nästan episk tråd får man säga. 9 sidor!

Svårt att säga vart gränsen för gnäll går men min uppfattning är att mångas gräns för när de stör sig på andra/känner sig kränkta etc etc har sjunkit på senare år.

Visst, dra igång ett elverk och köra i timmar skulle inte vara populärt hos mig heller. Ska installera solceller nästa år för att förlänga lidandet ( när batterierna tar slut) och slippa ladda genom att köra motor en kortare stund.

Men ungar som kör lite jolle (kanske inte timtals), musik på någorlunda sansade nivåer. Lite allmänt stoj (festande) som slutar i tid ser jag inga som helst problem med i lite större naturhamnar där det ligger ett flertal båtar tillsammans. Vill man ha det helt tyst så kanske man ska söka lite mer enskild hamn?

Redigerad av thundergod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att lite stoj är helt OK, men jag har faktiskt varit med om timtals snurrebåtåka i naturhamn, det gick faktiskt så långt att tillsyningsman från Skärgårdsstyrelsen tillslut sa till vederbörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid undantag i vad som e vad, hur var och en tänker och vad tråden avses handla om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... vem är det som påstått något om konspirationer, Caribic410..?

Diskussionen handlar om - vad jag kan se två läger:

1. Några tycker att när man befinner sig i t ex en naturhamn försöker man visa hänsyn mot alla andra som befinner sig där bl a genom att inte väsnas.

2. Några tycker att de har rätt att ta plats och föra liv, för det är viktigt för dem att de får göra det i sitt båtliv (elaggregat, snurrebåtar, musikanläggningar etc), och alla andra måste acceptera deras rätt att ta den platsen.

ja jo ja..

inte alltid inte öevrrallt i alla fall inte överallt hela tiden samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

 

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

 

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror vi hittat vinnarna På dom gnälligaste som orkar gnälla dag ut och dag in,

Om jag ser er i en vik ska jag köra en extra runda innan jag ankrar för att jävlas med er.

Om det ska gnällas har jag rekomenderat om bra ställe för er i Ett tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinnaren är nog du själv, tugge. Du verkar störa dig på alla som är av annan åsikt än du. Måste vara jobbigt.

Tycker du kan åka till Norra Ishavet själv, där kan du brumma på med ditt elverk utan att någon säger åt dig. Måste vara toppen. Du kan ha din åsikt och elverk ostört.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

 

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

 

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

 

 

 

Familj, vänner, nätter på berget med massor av vin och skratt halva nätterna - det är ju helt fantastiskt att vi har möjligheten till detta i Sverige! 

 

Personligen så stör jag mig mycket lite på andra och deras förehavanden - är ganska upptagen med att leva mitt liv, hinns inte med att bry mig så mycket om andras förehavanden. Däremot kan jag bli förvånad över andras gnäll ibland.. 

 

Jag måste säga att jag är ganska imponerad över denna tråd, många som har olika syn på saker och ventilerar utan att det blivit menlösa påhopp om diverse skit helt i onödan. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

 

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

 

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

 

 

 

Familj, vänner, nätter på berget med massor av vin och skratt halva nätterna - det är ju helt fantastiskt att vi har möjligheten till detta i Sverige! 

 

Personligen så stör jag mig mycket lite på andra och deras förehavanden - är ganska upptagen med att leva mitt liv, hinns inte med att bry mig så mycket om andras förehavanden. Däremot kan jag bli förvånad över andras gnäll ibland.. 

 

Jag måste säga att jag är ganska imponerad över denna tråd, många som har olika syn på saker och ventilerar utan att det blivit menlösa påhopp om diverse skit helt i onödan. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

HA, ha, det är klart att det är dumt att lägga tid på att leta upp saker att reta sig på.

Det jag är ute efter är att förstå vad Caribic 410 och andra menar när han/hon och/eller andra klagar på folk som de anser gnäller. Det verkar lite som att vissa tycker att gnäll är lite samma sak som att överdriva ett problem, men så ser inte jag det.

 

Caribic 410 har själv en gräns för barns jollekörning.

Att tycka det är fel av föräldrarna att låta ungarna köra omkring timme ut och timme in är inte gnäll och det håller jag med om.

Jag har varit med om detta ett par gånger. Det ena föräldraparet förstod att det var störande för oss andra och bad ungarna köra lite längre bort. Det andra föräldraparet skällde ut den som försökte påtala att dt var störande.

Jag hopps och tror att även alla andra som inte gillar gnäll - inkl. jag själv - håller med om denna gräns.

 

thundergod - som jag i och för sig inte tror tillhör gnällhatarna - tycker inte det är ok att köra elverk i flera timmar och det verkar flera hålla med om inkl. jag själv.

 

RikardE och flera gillar inte att man lägger sig på fenderavstånd och han vill inte ha påtvingade "kompisar", även det håller jag med om.

 

Sedan finns det några som bara verkar klaga på gnällarna för at ha något att gnälla på. :P 

 

Jag gillar inte smattrande fall, men det har nog mest med fostran ombord på segelbåt sedan barnsben att göra. Fallen ska helt enkelt inte slå mot masten. Detta kan anses vara gnäll tycker jag. Min hustru tycker det låter mysigt när fallen slår mot masterna. Jag visar ibland någon tillfällig båtgranne hur man gör för att slippa ljudet och ibland är det uppskattat.

 

Högljutt festande med hög musik är inte det jag längtar efter när jag är ute i skärgården, men då kan man ju flytta. Om det blir stojigt fram på natten är öronproppar utmärkt hjälp för att få sova.

Ibland kliar det i fingrarna att sätta igång att stoja tidigt på morgonen efter en sådan natt, men hänsyn går före hämnd för min del.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinnaren är nog du själv, tugge. Du verkar störa dig på alla som är av annan åsikt än du. Måste vara jobbigt.

Tycker du kan åka till Norra Ishavet själv, där kan du brumma på med ditt elverk utan att någon säger åt dig. Måste vara toppen. Du kan ha din åsikt och elverk ostört.

Brukar inte brumma i vikar med elverk, har inte ens elverk i dom båtarna jag nyttjar. men stör mig inte på allt som du.

Jag stör mig på griniga personer som gnäller på allt.

Där det finns något att klaga på där dyker samma person/er upp i alla trådar.

Om man tittar på antalet foruminlägg så kan man snabbt räkna ut hur mycket du gnällt.

 

Släck dina lampor där hemma det Finns några där ute som stör sig på vindsnurrorna och vattenkraftverken som du får din el ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, kör med vattenkraft... och gnällig är jag inte. Däremot håller jag inte inne med åsikter. Men om du tycker det gnälls för mycket i den här tråden, tugge - varför besöker du den..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning är att naturhamnar ges olika klasser.

Klass 1 Hamn för dem som tycker att båtliv= Hav, vacker natur, djurliv, vackra solnedgångar, härligasoluppgångar,lugn och ro, vill ta hänsyn till andra och förväntar sig detsamma av andra.

 

Klass 2 Hamn för dem som tycker att båtliv=elverk,spela musik hur och när man vill etc, inte vill ta hänsyn till någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte brumma i vikar med elverk, har inte ens elverk i dom båtarna jag nyttjar. men stör mig inte på allt som du.

Jag stör mig på griniga personer som gnäller på allt.

Där det finns något att klaga på där dyker samma person/er upp i alla trådar.

Om man tittar på antalet foruminlägg så kan man snabbt räkna ut hur mycket du gnällt.

 

Släck dina lampor där hemma det Finns några där ute som stör sig på vindsnurrorna och vattenkraftverken som du får din el ifrån.

Men tugge, även du måste ju ha en gräns för vad som inte är ok för dig.

 

Var går din gräns? för det finns säkert en gräns även för dig.

När vill du flytta båten till en annan vik eller prata med de närmaste grannarna om att de stör dig och alla andra?

 

Tillägg:

Det behöver inte vara något som hänt dig, bara något som skulle kunna hända.

Kanske en båtgranne som släpper ut avgaserna från sitt elverk rakt ned i din sittbrunn eller någon som lägger till för natten mot din båt utan att lägga i ett eget ankare och utan att fråga dig om det är ok.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Brukar inte brumma i vikar med elverk, har inte ens elverk i dom båtarna jag nyttjar. men stör mig inte på allt som du.

Jag stör mig på griniga personer som gnäller på allt.

Där det finns något att klaga på där dyker samma person/er upp i alla trådar.

Om man tittar på antalet foruminlägg så kan man snabbt räkna ut hur mycket du gnällt.

 

Släck dina lampor där hemma det Finns några där ute som stör sig på vindsnurrorna och vattenkraftverken som du får din el ifrån.

Men tugge, även du måste ju ha en gräns för vad som inte är ok för dig.

 

Var går din gräns? för det finns säkert en gräns även för dig.

När vill du flytta båten till en annan vik eller prata med de närmaste grannarna om att de stör dig och alla andra?

 

Tillägg:

Det behöver inte vara något som hänt dig, bara något som skulle kunna hända.

Kanske en båtgranne som släpper ut avgaserna från sitt elverk rakt ned i din sittbrunn eller någon som lägger till för natten mot din båt utan att lägga i ett eget ankare och utan att fråga dig om det är ok.

 

Mackey

Det är klart att det finns en gräns spciellt när det går så långt att det dras avgasslangar ner i min båt och att säkerheten äventyras då fler båtar hänger på ett ankare.

Men försökte i ett tidigare inlägg förklara att alla retar sig på olika saker jag gav då ett exempel på något som jag fått sömnlösa nätter i barndomen utav.

Men det är inget jag skulle starta en tråd om och tycka att alla som inte höll med var egoistiska hänsynslösa idioter.

Jag tycker inte att det är ett stort problem varken med jollar eller elverk, inget jag själv har förnekar inte att det inte finns, men tycker inte det stör,

Sen förstår jag om någon stör sig på ett elverk på badbryggan i 8 timmar, men tror inte det hör till vanligheten. Sen finns ju vissa som nämnt att dom har inbyggda elverk med bra ljuddämpning som även dom blivit idiotförkade i prinsip. Utan att någon vet hur det låter eller luktar. Möjligt att det inte störde någon i viken men här på Mg gick folk i taket.

Det finns dom som fltar till Stockholm city och sennklagar på avgaser eller dom som köper ett BILLIGT hus i Bromma och sen klagar på flygtrafiken över.

Livet störs och förstörs för vissa människor och djur pga dammar till vattenkraftverken för att du / jag ska kunna sitta här o klaga med el i uttagen.

Vissa vill kunna Sova hemma men störs av grannens tvättmaskin eller musik.

 

Alla störs på olika saker och har olika gränser, så det bästa vore nog att inte klaga så mycket.

Han med elverket kanske har någon problem så han måste ha elverket igång trotts att han inte vill. Som tidigare skrivits med blöta kläder urladdade batterier sömnlös kall natt.

 

Tror inte alla gör allt för att jävlas eller hämnas, tror även att vi bär på allt mer elförbrukare och en bränsleceller kanske inte är det första man tänker på att köpa med tanke på priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

 

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

 

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

Klockrent med en stafettpinne, hur många positiva anledningar finns det att vara på sjön utan att klaga på andra, själv bidrar jag med ,andras glädje, glada skratt när kaffet är klart som bjuds med något starkt , dom små och stora som leker med sina jollar

( Det är jag som håller i kameran)

post-66565-0-30107600-1450733801_thumb.jpg

Redigerad av jsbtango

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning är att naturhamnar ges olika klasser.

Klass 1 Hamn för dem som tycker att båtliv= Hav, vacker natur, djurliv, vackra solnedgångar, härligasoluppgångar,lugn och ro, vill ta hänsyn till andra och förväntar sig detsamma av andra.

 

Klass 2 Hamn för dem som tycker att båtliv=elverk,spela musik hur och när man vill etc, inte vill ta hänsyn till någon annan.

Nu förstår jag ditt alias.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Sen har jag upplevt, som jag ser den absolut vanligaste gruppen!

Dom som visar hänsyn men kan ändå låta bli att söka saker hos andra som det går att reta upp sig på.

Dom tror inte att alla andra är en konspiration mot dom.

trevliga helt "vanliga" hänsynsfulla helt enkelt.

låt det regna.

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

 

 

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

 

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

Klockrent med en stafettpinne, hur många positiva anledningar finns det att vara på sjön utan att klaga på andra, själv bidrar jag med ,andras glädje, glada skratt när kaffet är klart som bjuds med något starkt , dom små och stora som leker med sina jollar

post-66565-0-30107600-1450733801_thumb.j

( Det är jag som håller i kameran)

 

Dubbelmontage på gummijollen. Cooolt!!!  B)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Brukar inte brumma i vikar med elverk, har inte ens elverk i dom båtarna jag nyttjar. men stör mig inte på allt som du.

Jag stör mig på griniga personer som gnäller på allt.

Där det finns något att klaga på där dyker samma person/er upp i alla trådar.

Om man tittar på antalet foruminlägg så kan man snabbt räkna ut hur mycket du gnällt.

 

Släck dina lampor där hemma det Finns några där ute som stör sig på vindsnurrorna och vattenkraftverken som du får din el ifrån.

Men tugge, även du måste ju ha en gräns för vad som inte är ok för dig.

 

Var går din gräns? för det finns säkert en gräns även för dig.

När vill du flytta båten till en annan vik eller prata med de närmaste grannarna om att de stör dig och alla andra?

 

Tillägg:

Det behöver inte vara något som hänt dig, bara något som skulle kunna hända.

Kanske en båtgranne som släpper ut avgaserna från sitt elverk rakt ned i din sittbrunn eller någon som lägger till för natten mot din båt utan att lägga i ett eget ankare och utan att fråga dig om det är ok.

 

Mackey

 

Det är klart att det finns en gräns spciellt när det går så långt att det dras avgasslangar ner i min båt och att säkerheten äventyras då fler båtar hänger på ett ankare.

Men försökte i ett tidigare inlägg förklara att alla retar sig på olika saker jag gav då ett exempel på något som jag fått sömnlösa nätter i barndomen utav.

Men det är inget jag skulle starta en tråd om och tycka att alla som inte höll med var egoistiska hänsynslösa idioter.

Jag tycker inte att det är ett stort problem varken med jollar eller elverk, inget jag själv har förnekar inte att det inte finns, men tycker inte det stör,

Sen förstår jag om någon stör sig på ett elverk på badbryggan i 8 timmar, men tror inte det hör till vanligheten. Sen finns ju vissa som nämnt att dom har inbyggda elverk med bra ljuddämpning som även dom blivit idiotförkade i prinsip. Utan att någon vet hur det låter eller luktar. Möjligt att det inte störde någon i viken men här på Mg gick folk i taket.

Det finns dom som fltar till Stockholm city och sennklagar på avgaser eller dom som köper ett BILLIGT hus i Bromma och sen klagar på flygtrafiken över.

Livet störs och förstörs för vissa människor och djur pga dammar till vattenkraftverken för att du / jag ska kunna sitta här o klaga med el i uttagen.

Vissa vill kunna Sova hemma men störs av grannens tvättmaskin eller musik.

 

Alla störs på olika saker och har olika gränser, så det bästa vore nog att inte klaga så mycket.

Han med elverket kanske har någon problem så han måste ha elverket igång trotts att han inte vill. Som tidigare skrivits med blöta kläder urladdade batterier sömnlös kall natt.

 

Tror inte alla gör allt för att jävlas eller hämnas, tror även att vi bär på allt mer elförbrukare och en bränsleceller kanske inte är det första man tänker på att köpa med tanke på priset.

 

Jag uppskattar att du svarar på ett sätt som visar att du har viss förståelse för att andra kan bli störda även om du själv nästan aldrig blir det och (nästan) utan att klaga på de som du tycker gnäller.

 

Var det inte så att båtgrannarna klagade på elverket som startades för att koka kaffe?

Det stämmer att vi på MG inte vet hur elverket låter och luktar, men jag tycker nog att det var konstruktonen som dömdes ut för bruk i Sverige där man ofta ligger i naturhamn tillsammans med andra snarare än att ägaren idiotförklarades.

 

Jag tror inte heller att någon startar ett elverk eller spelar hög musik för att jävlas, men det kan ju ändå vara så att det är brist på hänsynstagande. Givetvis finns det tillfällen när man bara måste ladda batterierna, men det finns annat som stör som absolut aldrig kan vara nödvändigt att göra.

 

Någon skrev om att folk i gemen blir mera störda och mera kränkta nu än tidigare och någon annan skrev att vi visar varandra mindre hänsyn nu än tidigare. Kan det finnas ett samband?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

HA, ha, det är klart att det är dumt att lägga tid på att leta upp saker att reta sig på.

Det jag är ute efter är att förstå vad Caribic 410 och andra menar när han/hon och/eller andra klagar på folk som de anser gnäller. Det verkar lite som att vissa tycker att gnäll är lite samma sak som att överdriva ett problem, men så ser inte jag det.

 

Caribic 410 har själv en gräns för barns jollekörning.

Att tycka det är fel av föräldrarna att låta ungarna köra omkring timme ut och timme in är inte gnäll och det håller jag med om.

Jag har varit med om detta ett par gånger. Det ena föräldraparet förstod att det var störande för oss andra och bad ungarna köra lite längre bort. Det andra föräldraparet skällde ut den som försökte påtala att dt var störande.

Jag hopps och tror att även alla andra som inte gillar gnäll - inkl. jag själv - håller med om denna gräns.

 

thundergod - som jag i och för sig inte tror tillhör gnällhatarna - tycker inte det är ok att köra elverk i flera timmar och det verkar flera hålla med om inkl. jag själv.

 

RikardE och flera gillar inte att man lägger sig på fenderavstånd och han vill inte ha påtvingade "kompisar", även det håller jag med om.

 

Sedan finns det några som bara verkar klaga på gnällarna för at ha något att gnälla på. :P

 

Jag gillar inte smattrande fall, men det har nog mest med fostran ombord på segelbåt sedan barnsben att göra. Fallen ska helt enkelt inte slå mot masten. Detta kan anses vara gnäll tycker jag. Min hustru tycker det låter mysigt när fallen slår mot masterna. Jag visar ibland någon tillfällig båtgranne hur man gör för att slippa ljudet och ibland är det uppskattat.

 

Högljutt festande med hög musik är inte det jag längtar efter när jag är ute i skärgården, men då kan man ju flytta. Om det blir stojigt fram på natten är öronproppar utmärkt hjälp för att få sova.

Ibland kliar det i fingrarna att sätta igång att stoja tidigt på morgonen efter en sådan natt, men hänsyn går före hämnd för min del.

 

Mackey

jag önskar ej ord satta i min mun.

när har jag satt gräns gällande ungar och jollar?

eller syftar du på exemplet när gnäll går överstyr? Då är det ju gnällarna som jag drar gräns för eller syftar på inte på barnen.

har omöjligt att tro att någracglin kan åka så mycket jolle runt en enskild båt att deti min värld skulle befoga gnäll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

HA, ha, det är klart att det är dumt att lägga tid på att leta upp saker att reta sig på.

Det jag är ute efter är att förstå vad Caribic 410 och andra menar när han/hon och/eller andra klagar på folk som de anser gnäller. Det verkar lite som att vissa tycker att gnäll är lite samma sak som att överdriva ett problem, men så ser inte jag det.

 

Caribic 410 har själv en gräns för barns jollekörning.

Att tycka det är fel av föräldrarna att låta ungarna köra omkring timme ut och timme in är inte gnäll och det håller jag med om.

Jag har varit med om detta ett par gånger. Det ena föräldraparet förstod att det var störande för oss andra och bad ungarna köra lite längre bort. Det andra föräldraparet skällde ut den som försökte påtala att dt var störande.

Jag hopps och tror att även alla andra som inte gillar gnäll - inkl. jag själv - håller med om denna gräns.

 

thundergod - som jag i och för sig inte tror tillhör gnällhatarna - tycker inte det är ok att köra elverk i flera timmar och det verkar flera hålla med om inkl. jag själv.

 

RikardE och flera gillar inte att man lägger sig på fenderavstånd och han vill inte ha påtvingade "kompisar", även det håller jag med om.

 

Sedan finns det några som bara verkar klaga på gnällarna för at ha något att gnälla på. :P

 

Jag gillar inte smattrande fall, men det har nog mest med fostran ombord på segelbåt sedan barnsben att göra. Fallen ska helt enkelt inte slå mot masten. Detta kan anses vara gnäll tycker jag. Min hustru tycker det låter mysigt när fallen slår mot masterna. Jag visar ibland någon tillfällig båtgranne hur man gör för att slippa ljudet och ibland är det uppskattat.

 

Högljutt festande med hög musik är inte det jag längtar efter när jag är ute i skärgården, men då kan man ju flytta. Om det blir stojigt fram på natten är öronproppar utmärkt hjälp för att få sova.

Ibland kliar det i fingrarna att sätta igång att stoja tidigt på morgonen efter en sådan natt, men hänsyn går före hämnd för min del.

 

Mackey

 

jag önskar ej ord satta i min mun.

när har jag satt gräns gällande ungar och jollar?

eller syftar du på exemplet när gnäll går överstyr? Då är det ju gnällarna som jag drar gräns för eller syftar på inte på barnen.

har omöjligt att tro att någracglin kan åka så mycket jolle runt en enskild båt att deti min värld skulle befoga gnäll

 

Ledsen, jag uppfattade ditt svar tidigare på det viset. Ursäkta!

 

Var går din gräns då?

När är det ok att tycka att någon stör?

Kom med några exempel.

Skippa allt snack om konspirationsteorier och överdrifter. Det leder inte framåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej var min gräns går eftersom ingen nått den på sjön... brukar peta på frun ibland om hon snarkar!!! Räknas det?

Hursomhelst om det skulle hända kommer jag/vi med största sannolikhet kunna hantera "det". I annat fall så skriver jag om det på MG... :)

Rapporterar här, även om/när det löst sig, såklart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stafettpinne för positiva saker dårå... fast det borde nog vara en annan tråd, den här handlar ju om bullriga elverk. ;-)
En kall öl vid den nytända grillen.
Upptäcksfärd på ön med ungarna.
Bada efter en lång och härlig seglats i solen.
Kokkaffe i sittbrunnen till frukost.
Snacka med kompisen om livet i sommarnattljuset.
En bastu, och sedan slänga sig i havet.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Att visa hänsyn innebär inte att man ska tiga stilla med vad man tycker och knyta näven i byxfickan och det vet jag att inte heller du tycker.

 

Var går gränsen?

Definiera gärna "saker hos andra som det går att reta upp sig på." inom båtlivet.

 

Tillägg: Sådant du själv tycker är onödigt att du eller andra retar sig på tänkte jag i förta hand.

 

Mackey

Que!?

 

Det var väl en av de märkligaste inläggen och uppmaningarna hittills på detta forum: Ägna tid åt att söka och definiera saker att reta sig på.

 

Båt och båtlivet är väl något alldeles oerhört positivt och då vore väl det enda riktiga att ägna tid åt att rada upp saker att glädja sig åt.

 

Jag kan börja:

Umgänge med bättre hälft, barn, barnbarn, släkt, vänner m.fl.

 

Var så god nästa (om någon törs ta stafettpinnen...).

 

HA, ha, det är klart att det är dumt att lägga tid på att leta upp saker att reta sig på.

Det jag är ute efter är att förstå vad Caribic 410 och andra menar när han/hon och/eller andra klagar på folk som de anser gnäller. Det verkar lite som att vissa tycker att gnäll är lite samma sak som att överdriva ett problem, men så ser inte jag det.

 

Caribic 410 har själv en gräns för barns jollekörning.

Att tycka det är fel av föräldrarna att låta ungarna köra omkring timme ut och timme in är inte gnäll och det håller jag med om.

Jag har varit med om detta ett par gånger. Det ena föräldraparet förstod att det var störande för oss andra och bad ungarna köra lite längre bort. Det andra föräldraparet skällde ut den som försökte påtala att dt var störande.

Jag hopps och tror att även alla andra som inte gillar gnäll - inkl. jag själv - håller med om denna gräns.

 

thundergod - som jag i och för sig inte tror tillhör gnällhatarna - tycker inte det är ok att köra elverk i flera timmar och det verkar flera hålla med om inkl. jag själv.

 

RikardE och flera gillar inte att man lägger sig på fenderavstånd och han vill inte ha påtvingade "kompisar", även det håller jag med om.

 

Sedan finns det några som bara verkar klaga på gnällarna för at ha något att gnälla på. :P

 

Jag gillar inte smattrande fall, men det har nog mest med fostran ombord på segelbåt sedan barnsben att göra. Fallen ska helt enkelt inte slå mot masten. Detta kan anses vara gnäll tycker jag. Min hustru tycker det låter mysigt när fallen slår mot masterna. Jag visar ibland någon tillfällig båtgranne hur man gör för att slippa ljudet och ibland är det uppskattat.

 

Högljutt festande med hög musik är inte det jag längtar efter när jag är ute i skärgården, men då kan man ju flytta. Om det blir stojigt fram på natten är öronproppar utmärkt hjälp för att få sova.

Ibland kliar det i fingrarna att sätta igång att stoja tidigt på morgonen efter en sådan natt, men hänsyn går före hämnd för min del.

 

Mackey

 

jag önskar ej ord satta i min mun.

när har jag satt gräns gällande ungar och jollar?

eller syftar du på exemplet när gnäll går överstyr? Då är det ju gnällarna som jag drar gräns för eller syftar på inte på barnen.

har omöjligt att tro att någracglin kan åka så mycket jolle runt en enskild båt att deti min värld skulle befoga gnäll

 

Ledsen, jag uppfattade ditt svar tidigare på det viset. Ursäkta!

 

Var går din gräns då?

När är det ok att tycka att någon stör?

Kom med några exempel.

Skippa allt snack om konspirationsteorier och överdrifter. Det leder inte framåt.

 

Mackey

 

 

Vad driver Dig att så frenetiskt gräva i vad folk retar sig på och tjata på att folk ska ge exempel på irritationsobjekt? Leder det framåt att söka negativa saker och egenskaper? Försöker Du vara någon form av debattskapare med inriktning på negativa ämnen? Heter Ditt bränsle avundsjuka?

 

Hissa mungiporna och ägna Dig åt livets positiva sidor. Både Ditt och omgivningens liv blir mycket trevligare då.

Men det kanske Du inte står ut med. Någon kanske har det bättre än Dig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stafettpinne för positiva saker dårå... fast det borde nog vara en annan tråd, den här handlar ju om bullriga elverk. ;-)

En kall öl vid den nytända grillen.

Upptäcksfärd på ön med ungarna.

Bada efter en lång och härlig seglats i solen.

Kokkaffe i sittbrunnen till frukost.

Snacka med kompisen om livet i sommarnattljuset.

En bastu, och sedan slänga sig i havet.

 

 

Håller med om att den positiva stafettpinnen är OT. Shame on me? Yes! Dessutom håller jag fullständigt med Dig om Dina exempel på positiva saker. Mums! Shame on me? No!

 

Egentligen är det kanske dumt att upplysa MG:s läsare om allt positivt inom båtlivet. Nån kan ju upptäcka det och då måste ju "Mackey" tjata ännu mer...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...