-PLM- 90 Postad 27 September , 2019 Vi har ett Kipor 2kw. Det räcker för att dra alla förbrukare ombord i normalfallet. Använder det sällan, två år sedan det kom fram sist. Men det är en skön trygghet. I vintras i stormen Alfrida körde vi många av förbrukarna på landstället på det i flera dygn, inklusive all utebelysning för att reta grannarna, så för oss är det grymt. Tanken räcker många timmar när den går på låglast. Nackdelen är att det är ganska bullrigt, vet inte hur stor skillnad det är mot Honda mfl. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 September , 2019 2019-09-25 vid 23:47 skrev Peter_K: Äääh, vaaaaa... 4 kW i fyra timmar..? Vad skall du göra; svetsa..? Har originalmonterat elverk i min båt och har faktiskt svetsat i naturhamn 😂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 September , 2019 57 minuter sedan skrev -PLM-: Nackdelen är att det är ganska bullrigt, vet inte hur stor skillnad det är mot Honda mfl. Det är ganska liten skillnad. Ett inbyggt, vattenkylt elverk blir rejält mycket tystare. Sådana sitter i många båtar men det är ytterst få som märker något av dessa. Men även ett mindre, luftkylt elverk som byggs in blir vgt tyst. Låter inte mer än en motorrumsfläkt men hur många stör sig på det? De som märks är de som kör ett bärbart elverk på badbryggan en fin kväll i en välfylld naturhamn. De är störande om man tillhör gruppen som retar sig på det mesta. Men det är nog mest fenomenet som stör, inte ljudet som är monotont och nästan lite rogivande. Smattrande fall i hamnar stör mera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 27 September , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev bhemac: De som märks är de som kör ett bärbart elverk på badbryggan en fin kväll i en välfylld naturhamn. De är störande om man tillhör gruppen som retar sig på det mesta. Men det är nog mest fenomenet som stör, inte ljudet som är monotont och nästan lite rogivande. Smattrande fall i hamnar stör mera. Personligen retar jag inte mig på det mesta, men såklart blir jag irriterad om någon kör ett elverk, eller ligger och kör cirklar med gummibåten, eller låter motorn gå på tomgång i en naturhamn timme ut och timme in. Det handlar om hänsyn, och tankar på andra människor. Alla är inte begåvade med detta tyvärr, vilket framkommer tydligt i den här tråden. När det gäller smällande fall brukar jag flina för mig själv och tänka att idioterna i båten som inte kan sträcka sina fall låter det som f-n för inne i båten, som att vara i en trumma. Så nej, det stör inte MIG mera, även om det stör DIG mera; och det är en av anledningarna att jag sträcker upp fallen - för att inte störa andra. Barnstoj, måsar, glada människor stör mig inte det allra minsta. Så nej - jag är inte ”sura gubben” i viken. Redigerad 27 September , 2019 av Peter_K 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 875 Postad 27 September , 2019 Nu kör jag såklart inte elverket om det finns mera båtar i min närvaro. Mitt är ett bärbart och en kopia av Honda, väldigt tyst. Har just nu gått in i skogen med det och har 25 meter sladd, min värmare låter mera om man skall jämföra med något. Används bara för att ladda mina batterier, inget annat och är på 1000 watt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 79 Postad 9 Juli Dags att väcka liv i denna tråd igen (eller inte). Trodde elverk var ett minne blott med dagens priser på batterier och solceller men icke sa nicke. Idag så körde någon sitt elverk på eftermiddagen i Östermarsfladen på Nåttarö bland stojande barn, gummibåtar och allmänt sorl och musik från alla möjliga håll och kanter. Efter en tid dog det monotona ljudet från elverket varpå de närmaste båtgrannarna började applådera och 5-6 st skrek ”köp solceller i stället” 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 623 Postad 9 Juli 2 timmar sedan skrev tompelompe: Idag så körde någon sitt elverk på eftermiddagen i Östermarsfladen på Nåttarö bland stojande barn, gummibåtar och allmänt sorl och musik från alla möjliga håll och kanter. Iofs är det väl just när det är en massa andra ljud som det kan vara ok att köra elverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 9 Juli 1 timme sedan skrev ChristerN: Iofs är det väl just när det är en massa andra ljud som det kan vara ok att köra elverket. Nej. Det är inte OK att köra elverk när andra är nära. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 623 Postad 10 Juli 12 timmar sedan skrev Peter_K: Nej. Det är inte OK att köra elverk när andra är nära. Jag skrev ”kan”. Om grannn-barnen kör gummibåt med motor fram och tillbaka, vilket inte är tillåtet i Östermarsfladen men sker regelbundet ändå, tycker jag att ett elverk är mindre störande. Lite beroende på hur det är placerat och hur mycket det låter. Själv hade jag nog fallit in i applåderna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 913 Postad 10 Juli (redigerade) Förraförra säsongen. En välbesökt gästhamn i Bohuslän som har alla faciliteter, även många landströmsuttag. En idiot har placerat ett så kallat ”hondaaggregat” på kajen, inte bara det, det startas också efter det att hamnvärdarna gått hem, och det får gå i och väsnas flera timmar. Minst två besättningar i grannbåtarna protesterar. När det blir läggdags för dom minsta barnen i den ena båten är det någon som knuffar ner elverket i hamnbassängens vatten. Elverk, inte ens dom som är tillverkade av Honda, tål att doppas i saltvatten, sannolikt inte i sötvatten heller. Kontroverser med skarpa meningsutbyten uppstår, det dränkta ekverket bärgas, och när kontrahenterna lugnat ner sig föreslår någon att man skall koppla landströmskabeln till elstolpen istället för till det nu obrukbara elverket, men det går nu inte eftersom kabeln har ”fel” kontakt…. Enligt uppgift ringdes det även till Polisen, men någon polis syntes inte till, varken den dagen eller nästkommande. Hönö Klova för några år sedan. Där finns det också en massa eluttag. En kille i en 35-fots motorbåt undrar på morgonen om det är ok att starta elverket under cirka tio minuter, eftersom den redan tillkopplade landströmmen inte räcker till. Ja det tycker väl ja går bra, men vad var det han skulle göra som skulle dra så himla mycket ström..? -Jo koka ägg… (hårdkokta får man ju då förmoda…) Jag ställde inga ytterligare frågor, och båtägaren som var vänlig och helt ok annars startade inte denna helvetsmaskin nån mer gång, och eftersom den var inbyggd i båten och rätt så ljudisolerad väsnades den inte så mycket, men det uppkom ju en del dieselavgaser. Ibland har man lust att uppmana en del så kallade ”sjöfarare” att sälja båten och istället köpa sig en hammock, en sådan gungar ju den också. Redigerad 10 Juli av Georg_Ohm 2 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 52 Postad 10 Juli En iakttagelse från veckans besök i några gästhamnar är att nästan alla motorbåtar har en landströmkabel medan nästan inga segelbåtar har det. Man börjar fundera. Vad är det de måste ha ström till som batterierna inte mäktar med? I en motorbåt, som laddar hela tiden båten används! A/C, mikrovågsugn, tvättmaskin, jätte-tv, elspis? Ni som har stora motorbåtar med enorma batteribanker men ändå kopplar in landkräm så fort tillfälle ges, varför räcker inte båtens egen el till? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 10 Juli 1 timme sedan skrev Till_havs: Man börjar fundera. Vad är det de måste ha ström till som batterierna inte mäktar med? Min bild är att segelbåtar oftast har solpaneler, medan motorbåtar oftast saknar solpaneler, så det är laddningen snarare än förbrukningen som skiljer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 43 Postad 11 Juli En segelbåt tar betydligt längre på sig att ta sig från A - B och utan motor, så ägarna där är troligen mer benägna att skaffa en utrustning som kan ge dom ström under resans gång utan motor. En motorbåt tar sig till A - B snabbt och alltid med motorn igång så här har man ström hela tiden, behovet är troligen inte lika stort för att ha solceller. Sen kan man nog anta generellt att motorbåtsägare inkl besättning på ett sätt eller annat är mer bekväma och har mer utrustning ombord, därför har man en motorbåt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 913 Postad 11 Juli 9 timmar sedan skrev Till_havs: En iakttagelse från veckans besök i några gästhamnar är att nästan alla motorbåtar har en landströmkabel medan nästan inga segelbåtar har det. Man börjar fundera. Vad är det de måste ha ström till som batterierna inte mäktar med? I en motorbåt, som laddar hela tiden båten används! A/C, mikrovågsugn, tvättmaskin, jätte-tv, elspis? Ni som har stora motorbåtar med enorma batteribanker men ändå kopplar in landkräm så fort tillfälle ges, varför räcker inte båtens egen el till? 7 timmar sedan skrev Peter_K: Min bild är att segelbåtar oftast har solpaneler, medan motorbåtar oftast saknar solpaneler, så det är laddningen snarare än förbrukningen som skiljer. 44 minuter sedan skrev Vestergren: En segelbåt tar betydligt längre på sig att ta sig från A - B och utan motor, så ägarna där är troligen mer benägna att skaffa en utrustning som kan ge dom ström under resans gång utan motor. En motorbåt tar sig till A - B snabbt och alltid med motorn igång så här har man ström hela tiden, behovet är troligen inte lika stort för att ha solceller. Sen kan man nog anta generellt att motorbåtsägare inkl besättning på ett sätt eller annat är mer bekväma och har mer utrustning ombord, därför har man en motorbåt. Jag har en annan teori, det är ju inte säkert att den håller, men ändå. Personer som köper nya och större motorbåtar är inga människor som löser problem själva, dom har semester dom lämnar in båten till ett varv på hösten och tar ut den till båten bottenmålad, putsad och klar på våren. Dom här människorna är inte intresserade av båtlivets tekniska gör det själv lösningar. Men dom är intresserade av att livsmedel inklusive dryck ombord förvaras i kylskåp, att man har alla elektriska prylar ombord som man har hemma, och man känner inte till ohms lag eller andra fysiska lagar. Dessa personer läser heller inga båttidningar och inte heller deltar i sådana här forum. Dom här personerna syns också sällan i naturhamnar. Ström är två hål i väggen. Människor som köper mindre och/eller äldre motorbåtar är inte alltid lika penningstarka, det man inte har på sina bankkonton måste kompenseras med ett starkt kunnande i olika gör det själv kunskaper. Ständigt är det någonting i den gamla båten som går sönder, behöver justeras eller behöver bytas ut. Man är många gånger tekniskt intresserad, eller tvingas bli det, man förstår varför batterikapaciteten inte räcker till når man legat i hamn utan varesig generatorladdning eller landström. Man tar del av vad båttidingar skriver men är källkritisk. Man är medlem i Clas Olsons och Kjell & Co kundklubbar. Verktygslådan ombord är välutrustad. Många år även delaktiga i diverse marina diskussionsgrupper på Internet. Segelbåtsägarna då….? Ja i det stora hela stämmer nog det på dom också, men även de som har nya, dyra och stora segelbåtar måste ju känna till en hel del, inte minst om fysikens lagar för att kunna framföra sina farkoster, så jag tror att det tekniska kunnandet och gör det själv förmågan är bättre bland seglarna, en del seglar ju långt och ut över störa öppna vatten där man inte kan tillkalla hjälp utan måste kunna lösa allehanda problem själva. Men den ena teorin behöver ju inte utesluta en annan, kanske mer sannolikt är det en kombination av olika teorier som kan vara mer riktig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser