Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torparn61

Inställning av Solcellsregulator

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite hjälp med inställningarna av regulatorn för solcell.

Tycker inte att jag får ut den effekten som jag borde.

Har en 80W sollcell, regulatorn heter CM3024Z.

Och man kan ju ställa in både det ena och andra.

Finns det någon som har kännedom om denna regulator,

och som kan tala om för mig hur inställningarna ska vara?

Jag har ingen temp.givare inkopplad.

 

Tacksam för alla svar....

 

post-91640-0-84886700-1404919634_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska få ut max 4,6A - om batterierna vill ta emot det. Det finns inga inställningar som påverkar detta utan inställningarna gäller för tex underspänningsskyddet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det du har är en "vanlig" PWM regulator. En solcell har en lastspänning på ca 17.5 V och med 80W får du då en maxström på 4.6 A. Om batterierna är nära fulladdade så laddar den såklart inte lika mycket.

 

Redigerad av Marv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värden för vad en solcell "ska" ge som max är dessutom mer för ekvatorn och Sahara...

Vi får aldrig så mycket här uppe i Norden... En stund mitt på dagen runt midsommar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att jag får ut det som är specat ur min solcell. Det är dock viktigt att dels ha den rätt riktad, men ännu viktigare om inte helt avgörande är att den inte är skuggad på någon del. Även en liten partiell skuggning sänker strömmen drastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ta det igen:

50% av vad en solpanel ger i Sverige kommer från det indirekta ljuset. En solföljare som följer solen dygnet runt ger 28% mer energi jämfört med en horisontell panel. Vrider man panelen manuellt så måste man var noggrann för pekar den alltför mycket fel får man mindre med energi. Gå och titta i en hamn hur det ser ut, det är inte ovanligt med paneler i 45 gr vinkel riktade åt norr. Max ström kanske bara är en kort stund om dagen men den totala energimängden är stor, räkna med att få ut ca 4 ggr panelens effekt dvs 320 Wh eller ca 26Ah per dygn. Detta är i genomsnitt under sommaren, det blir både bättre och sämre dagar. De här siffrorna stämmer ganska väl m man mäter över en period.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för dessa svar.

Lär ha något fel någonstans, får inte in 17,5V, ligger under 14V.

Misstänker att felet ligger i en däckskontakt som den är ansluten till, bredvid

panelen. Blir nog bättre att köra direkt till regulatorn.

Jag gör om endera dagen, och kan meddela resultatet.

 

Får skugga ibland över panelen från Gösstaken 10x15cm. Ska jag flytta

panelen bakåt för att slippa det?

 

/Tack, Torparn

 

Redigerad av Torparn61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kort sagt är skugga förödande för effekten, du kan lätt tappa 80%!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de 14v från solcellen eller över batteriet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14V över panelen låter normalt. När panelen laddar ligger spänningen på ungefär samma som på batteriet. När batteriet börjar bli fullt så stiger spänningen över panelen. Skit i spänningen, mät strömmen istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14V över panelen låter normalt. När panelen laddar ligger spänningen på ungefär samma som på batteriet. När batteriet börjar bli fullt så stiger spänningen över panelen. Skit i spänningen, mät strömmen istället.

 

Nja detta är inte helt sant, om det var så skulle det inte vara någon vits med en dyrare mppt regulator. Håller med om att det relevanta är att mäta strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MPPT regulator hade belastat solpanelen så att den ger max effekt, troligen ca 17V. Det är precis det som MPPT står för. Sen gör denim de ca tre volt som är skillnaden mellan vad panelen ger och vad batteriet vill ha, vilket gör att MPPT-regulatorn i detta fallet ger drygt 10% mer effekt.

 

En voltmeter på solpanelsidan på en vanlig PWM-regulator ger en viss indikering på hur laddade batterierna är när solen lyser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tre (eller var det två ?) tryck på vänstra gula knappen , och du ser hur mycke amp solcellen ger....

Enkelt ;-)

Redigerad av Jocke-SeaRay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...