Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonhul

Bensinlukt i avgaserna

Rekommendera Poster

Mercruiser 350 Mag MPI - 2004

Jag har problem med bränsledoft från avgaserna. Obränd bensin tror jag och frågan blir vad som kan vara fel. Har även uppfattning att den drar väldigt mycket bensin.

Mer fakta om motorn. 

  • Motorn gick sämre och sämre och väldigt orent, den gick till slut ej upp i varv (max 3500).
  • Vid gaspådrag var den på väg att dö.
  • Den dog när du kört och la i tomgång. (Det sistnämnda gjorde senaste förtöjningen väldigt spännande.)

Har precis

  • bytt tändstift
  • Gjort rent spjället.
  • Tagit bort IAC Mufflern. Kolsvart och släppte inte igenom någonting
  • Slagit i K-sprit, (om det finns vatten i bränslet, vilket inte är omöjligt)
  • Slagit i "Valvoline gasoline fuel system cleaner". (aldrig fel)

Olja, oljefilter, bränslefilter byttes i oktober.

 

Någon som har något bra förslag på vad som kan göra att den ej förbränner bränslet och luktar när motorn är igång?

Behöver jag byta bränslefiltret igen.

Behöver jag byta tempgivaren http://www.mercurydelar.se/givare-805218t Har hört att den kan göra så att blandningen blir för fet.

De tändstift som jag tog bort var troligtvis originalstift från 2004 AC 41-932 och de var totalt kolsvarta.

 

Många frågor men blir otroligt tacksam för svar.

 

Med vänlig hälsning

Jonas H

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att den inte får luft, ungefär som när man kör med choken fast motorn är varm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att den inte får luft, ungefär som när man kör med choken fast motorn är varm.

Det kan nog vara en av orsakerna. den lilla IAC mufflen/filtret var helt kolsvart och igensatt. Har tagit bort det helt med ett vinande ljud som resultat men det kan jag leva med. Problemet var bara att det fortfarande luktar oförbränd bensin i avgaserna.

 

Vad tror ni om tempgivaren som indikerar att motorn är för Varm/kall och därför påverkar insprutningen på fel sätt?

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har några ideér om vad som kan vara på tok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på alla cylindrar? Kolla om Du har gnista på alla stift.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går på alla cylindrar, och där är gnista på stiften. Bara att det verkar vara fel bränsleblandning. Ej så lätt att åtgärda i en insprutningsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går på alla cylindrar, och där är gnista på stiften. Bara att det verkar vara fel bränsleblandning. Ej så lätt att åtgärda i en insprutningsmotor.

Jag skulle börja med att mäta bränsletrycket. på Pentas insprutningsmotorer sitter det en väldigt finmaskig sil i tryckregulatorn, som blir igensatt av små spån från bränslepumparna. Jag hade en som gick väldigt rikt. Den hade ett tryck på 7 bar, istället för 2,5, som det ska vara. Jag tog bort silen, och trycket blev normalt. Penta säger nu att silen ska tas bort. Jag vet inte om Mercruiser har samma system, men det kan ändå vara bra att mäta trycket. Hansen Racing har en bra manometer, som mäter både låg och högtryckssidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AndyTheBest:

Chansar med o lyfta tråden.

Jag har liknande problem, fann man felet.

Det första jag skulle göra är att mäta bränsletrycket. Om silen i tryckregulatorn blir igensatt av partiklar från pumparna, blir trycket för högt. Det är enkelt att mäta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten som kärvar? Är ingen expert, men tror det är så om termostaten kärvar så åker du omkring som att motorn är kall hela tiden och det bör gå mer bränsle. Men jag kan ha fel här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var ju återupplivning av en gammal tråd.

Det finns ju inget svar eller återkopplning av trådskaparen från juli 2014. Hen kanske sålde båten och köpte en sån där med segel på istället…. Eller en husvagn, dom brukar ju inte lukta bensin…. Men kan ju ha andra lukter kanske…

 

Allmänt slitage kan det ju också bero på. Felinställd insprutning och förändring, men det kanske redan nämnts? Ventilspelet kan ju också vara en orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...