Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TheJens

Köptips snipa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har planer på att köpa en mindre snipa med övnattningsmöjligheter. Pris från 30 000 till 70 000.

 

Några båtar som jag tycker ser trevliga ut (på bild) är Monark 690, Virbo och corall 22. Finns det någon som har några erfarenheter om dessa båtar? Jag har även sneglat lite på Albin 21.

 

Mvh

Jens

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har planer på att köpa en mindre snipa med övnattningsmöjligheter. Pris från 30 000 till 70 000.

 

Några båtar som jag tycker ser trevliga ut (på bild) är Monark 690, Virbo och corall 22. Finns det någon som har några erfarenheter om dessa båtar? Jag har även sneglat lite på Albin 21.

 

Mvh

Jens

 

När det gäller snipor i den prisklassen så tycker jag att Skilsö 23 är det bästa alternativet.

Kanske inte den till utseendet mest moderna. Men mkt praktisk, med bla praktisk ingångslucka i fören.

En bra inredning med toa , två sittplatser för förare och passagerare i mitten av båten ,där motor och pentry döljs.

Baktill har du två soffor med vikbord i mitten. iläggsskiva gör sofforna till en ngt större liggplats.

I kabinen har du också möjlighet att lägga i en iläggsskiva för större bädd.

 

Båten går bra I sjön på snipa vis.

Måtten är 7x2,60 om jag inte minns fel. Och komihåg att dom flesta båtar idag är svårsålda.

Så pruta lite

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag har planer på att köpa en mindre snipa med övnattningsmöjligheter. Pris från 30 000 till 70 000.

 

Några båtar som jag tycker ser trevliga ut (på bild) är Monark 690, Virbo och corall 22. Finns det någon som har några erfarenheter om dessa båtar? Jag har även sneglat lite på Albin 21.

 

Mvh

Jens

 

När det gäller snipor i den prisklassen så tycker jag att Skilsö 23 är det bästa alternativet.

Kanske inte den till utseendet mest moderna. Men mkt praktisk, med bla praktisk ingångslucka i fören.

En bra inredning med toa , två sittplatser för förare och passagerare i mitten av båten ,där motor och pentry döljs.

Baktill har du två soffor med vikbord i mitten. iläggsskiva gör sofforna till en ngt större liggplats.

I kabinen har du också möjlighet att lägga i en iläggsskiva för större bädd.

 

Båten går bra I sjön på snipa vis.

Måtten är 7x2,60 om jag inte minns fel. Och komihåg att dom flesta båtar idag är svårsålda.

Så pruta lite

 

Kan du tänka dej gå upp till 25 fot och med akterruff.

Ja då kan du verkligen göra klipp på winga 25 .

Om du nu måste ha just en snipa ?

 

Vilken del av Sverige bor du i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilsö-snipan ser riktigt fin ut. Jag lägger till den i min sniplista. Tack!

 

Angående Vinga 25. Jag är mer eller mindre född och uppvuxen i en Vinga och har rest runt halva Sverige i en sådan. Det är en båt jag varmt rekomenderar till dem som vill göra längre resor. Den har dock akterruff vilket jag inte vill ha.

 

Jag bor i sydöstra delen av Sverige, ni vet där solen alltid skiner. Snipa är ett krav, åtminstone en båt med snip-egenskaper.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer som har några efarenheter eller tips om nämnda båttyperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv i samma situation som du. Känns som om utbudet är enormt i denna prisklass. Tyvärr verkar de flesta säljarna inte ha insett detta utan håller fast vid sina priser och hoppas på en osedvanlig tur (antar jag). Men jag har ingen brådska.

 

Just nu lutar det åt att jag ska titta på en Virbo i helgen, kan återkomma om mina intryck om du vill. Andra snipor som kan nämnas är följande:

 

- Master 680

- Getasnipa

- Delfin 24

- Sjögren 69

- Adec 630

- Adec 700
- Myra 21

- Rana 22

- Gullholmen 22

- Tidan 22

- Sea Max II

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Blekinge självbyggdes ju en del olika modeller under namnet Adec, en del av dom är fortfarande välhållna och går att få loss till bra priser....

 

En annan modell som går att göra fynd på är Gösnipan, där många iofs är dubbulruffare, men där det även finns en del utan den aktre ruffen....

 

Hittar du rätt så kanske även en BM 77 går att klämma in i budgeten......

 

Det är svårt att hitta något bättre båtval än en däckad snipa,,,,något mer sjövärdigt går knappas att få tag i.....

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nu i maj en snipa av udda fabrikat. Har inte hittat någon annan på nätet, har dock hört att det ska finnas en i Malmöregionen. Mittskär 27 heter den och jag gav 60 tusen för den. En Yanmar 3QM på 33 hk driver den framåt. Utseendemässigt liknar den mest en Westfjord eller Tresfjord.

Har börjat få ordning på inredningen som var helt obehandlad teak, smutsig och fläckig, men börjar arta sigpost-95643-0-96819500-1407483649_thumb.jpgpost-95643-0-98851300-1407483714_thumb.jpgpost-95643-0-93091800-1407483780_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att ha fått mycket båt för dom pengarna!   Bara att gratulera.....o snyggt jobb med inredningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att ha fått mycket båt för dom pengarna! Bara att gratulera.....o snyggt jobb med inredningen....

Inredningen är inte åtgärdad på den bilden! Ska ta lite nya bilder idag, lägger ut senare. Ja mycket båt för pengarna har jag fått. Dock var båten kliniskt ren, inte ens ett kök eller toa fanns i den, bara ett tomt halvfärdigt skal. Har nu satt in ett 80 liters Waecokylskåp. Garmin 720s plotter. En porta potti tillfälligt. Ett spritkök och en mikro. En 80w solcell ligger på rufftaket. Har oljat och lackat hela inredningen i ruffen. Kvar att bygga är en garderob. post-95643-0-02072800-1407487671_thumb.jpgpost-95643-0-85693300-1407487936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv i samma situation som du. Känns som om utbudet är enormt i denna prisklass. Tyvärr verkar de flesta säljarna inte ha insett detta utan håller fast vid sina priser och hoppas på en osedvanlig tur (antar jag). Men jag har ingen brådska.

 

Just nu lutar det åt att jag ska titta på en Virbo i helgen, kan återkomma om mina intryck om du vill. Andra snipor som kan nämnas är följande:

 

- Master 680

- Getasnipa

- Delfin 24

- Sjögren 69

- Adec 630

- Adec 700

- Myra 21

- Rana 22

- Gullholmen 22

- Tidan 22

- Sea Max II

 

Hur blev det med Virbosnipan? En båt som jag har tittat en del på men dock aldrig sett någon i verkligheten. Jag antar att det inte är ståhöjd vid förarplatsen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som t o m kan vara av större betydelse än modellen är skicket på båten du tänker köpa. En båt som är 30år eller äldre samt i originalskick kräver inom överskådlig tid byte av elsystem, alla slangar, alla slangklämmor, rutlister, dynor, motor mm. Blir snabbt väldigt mycket pengar, men jag tycker personligen att det är skoj att hålla på med.

 

Vill du inte arbeta själv så titta gärna på ett renoverat exemplar, annars se till att betala rätt pris. Mao inte särskilt många tiotusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Corallsnipa 22. Motor Yanmar 2QM15.post-105322-0-92809300-1449120271_thumb.jpg

 

Jag söker information om båten men finner inte mycket. Min Pappa påstår att han var med och monterade dessa båtar i Karlskrona någongång i slutet av 70-talet.

 

Finns det någon som har information så vore jag tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Corallsnipa 22. Motor Yanmar 2QM15.attachicon.gifcorall 22.jpg

 

Jag söker information om båten men finner inte mycket. Min Pappa påstår att han var med och monterade dessa båtar i Karlskrona någongång i slutet av 70-talet.

 

Finns det någon som har information så vore jag tacksam.

 

 

 

 

Fin snipa! Jag köpte mig en Nidelv 24 riktigt billigt förra året och jag är helnöjd! Lite konsigt att den inte är nämnd här då man kan få den för en riktigt bra peng nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en snipa från holländska iSloep för snart 2 år sedan. Är mycket nöjd, även om den kanske lämpar sig mest för dagsturer. Det går ju att sova någon natt under kapell, om det är fint väder :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...