Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
evinrudeHans

Johnson mystiskt fel, kom med idéer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har redan lagt upp två trådar angående min johnson som bara krånglar. Tänkte istället göra en ny tråd och berätta hur det uppfört sig sedan vi köpte båten.

 

För några veckor sen köpte vi en ryds 480 s men en Johnson på 30 hk. Ägaren berättade att motorn gått väldigt fint när han ägt den. Vi ville se att den startar och det gjorde den.

 

När vi sjösatte båten gick den jämt och fint på tomgång( när den var kall). Men sedan efter ett tag gick den sämre och vi hörde att den bara gick på 1 cylinder. När vi sedan gav den ca 1/4 gas kickade den andra cylindern igång och det gick jättebra från där och uppåt. När vi sedan skruvade ur tändstiften såg vi att undre cylindern var blöt och den övre var okej. Vi testade sedan att skifta tändspolar men ingen skillnad. Efter några dagar såg vi att båda stiften var blöta. Man kunde nästan hälla ur bensin ur dem.

 

Men en dag skulle jag ut och fiska. Den var kall och gick fint från kvarts gas och uppåt. Jag låga i ca 17 knop i ca 5-10 min och slog sedan av den. Jag körde lite drag med elmotorn och sedan skulle jag hem. Den startade som vanligt och planade fint. Men efter någon minut började den " böa". Den tappade varv och kom igen, tappade varv och kom igen. Då sjönk den ner till ca halv gas och jag stängde av den n stund. Efter ett tag startade jag den och då gick den som den gjort från början. Och några dagar senare åkte jag ut igen. Samma visa, när den var kall startade den och jag for iväg. När jag sedan skulle åka hem började den "böa" när jag skulle plana. Jag fick då köra på kvarts gas hem.

 

Men igår testade vi att pumpa på handblåsan när den "böade" och då gick den jämt, den gick till och med jämt på längre än kvarts gas men inte på tomgång.

 

Så det känns som om problemet bara blir värre och värre.

 

Saker vi gjort på motorn

Nya tändstift

Rengjort förgasaren 2 ggr

Bytt packningar samt nålventil i förgasaren

Kontrollerat choken

Bytt blåsan

Fyllt på ny bensin

Vi har även testat om pumpmembranet läcker men det verkade inte så. Men bensinpumpen är det sista vi kan byta innan vi får lämna in motorn. Vi tycker att det borde vara den som spökar eftersom att det verkar som att motorn inte längre får bensin på högre varv. Så vi har beställt en hel komplett ny pump.

 

Vi vill verkligen få igång motorn så vi slipper lämna in den.

Kom med egna tips och alla idéer är vi tacksamma för.

Redigerad av evinrudeHans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99,9% på bensinpumpen.

0.1% på att den hittar luft någonstans.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa. värkar vara bensinpumpen, men kolla först hela slagen från tanken via koplingen på motoren och till förgasaren. (o-ringar, sprickor......)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inga bränsle slangar blivit mjuka. I samband med värme blir de ännu mjukare och drar lätt ihop sig och blir platta vid pådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, det ska vi kolla på. Ska langarna vara ganska stela eller? Vid anslutningen vid motorn är slangen väldigt mjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att det inte var bensinpumpen.

Vi tänkte kolla kompressionen på båda cylindrarna och sedan lämna in den. Om inte någon har något mer tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bränslerelaterat men har sett liknande med trasig cdi-box. När motorn börjar gå illa, och du pumpar på bränsleblåsan - börjar den gå normalt då?

 

Sitter det en luftburk framför förgasaren? Om du orkar plocka väck denna och sen kör motorn med motorkåpan av, kan du spraya in startgas när motorn börjar bråka. Börjar den då gå normalt lär ditt problem vara bränslerelaterat, annars skulle jag gissa på cdi-boxen.

 

Har du förresten kollat alla elkablar, så inte höljen är avskavda och jordar mot motorblock när du gasar?

 

Lycka till!

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja vi har ju två saker kvar att reda ut. Är det mekaniskt eller elektriskt. Vi har inte testat med startas än men det är värt att göra. Ikväll ska vi ta ett komp-prov och se. Jag återkommer imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekaniskt tror jag du kan utesluta. Bränslerelaterat eller elrelaterat. Du har rengjort förgasare och bytt blåsa osv. Jag tror felet ligger i din cdi-box. 

 

Väntar med spänning på lösningen!

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du sa det. Tycker att det borde vara något elektriskt. Vi funderar på om det är cdin som inte skickar tillräckligt starka signaler till tändspolarna. Vi har också fått tag på en reservdels motor på ett båtföretag. Där kan vi eventuellt ta hela förgasaren om vi vill.

 

Men en sak är lite konstigt. När vi skruvar på balndingsskruven på förgasaren händer blir det nästan ingen skillnad. Tack för din idéer. Ikväll blir det moment of truth.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter, tror jag :S. Vi har testat kompressionen på båda cylindrarna och övre visade 8,6 kg/cm2 och nedre 8,75 kg/cm2. Men jag vet inte riktigt hur mycket det ska vara egentligen. Så det verkar ju inte vara ngt fel på själva kolvarna. Men kan det möjligtvis vara t.ex. reedventilerna? Eller ska vi utesluta den mekaniska delen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet löst!

 

Vi hade turen att få ta en förgasare från en reservdels johnson på ett båtföretag. Vi märkte genast att den gick jämt och fint på tomgång. Den rök inte lika mycket och man kunde inte längre se bensin pölar i vattnen(antagligen varför stiften var blöta).

 

Tack så mycket för er hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...