Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
zippit

Evinrude stannar oförklarligt.

Rekommendera Poster

Hoppas på lite snabba infallsvinklar. Jag har en Evinrude 6hk av äldre model på min lilla Eka. Startar lätt och går en stund innan den stannar och då känns det som att det saknas bränsle. Man får böka lite ut och in med choken dra typ 10 gånger sen går den en stund igen Ibland 20 sek ibland 5 min det enda man kan vara säker på är att den stannar. Läser i annonser på andra liknande motorer att tändspolarna är utbyta. Hur vet man att de är dåliga? Jag har noterat att plasten på dessa har ett antal sprickor. Tacksam för lite hjälp då jag inte riktigt vet var jag skall börja Med vänlig hälsning, J.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag befinner mig i precis samma situation och önskar också hjälp med detta. I ferdags fick jag han att gå en längre bit, igår max 10sec. Själva handtaget man snurrar på för att lägga i stop, start och fram verkar också vara ur läge då plastbiten som ska indikera för vad det står på går långt förbi (vilket dte inte gjorde i fredags så det måste ha varit jag som vred den ur läge igår).

 

Jag är amatör och köpte båten för max 2 veckor sen så håll det på en rimlig nivå gällande termer osv är ni bussiga. Tipsa gärna om hur man själv utför service (inkl bilder/youtube klipp) eller om någon vet vad en service borde kosta på en sådan motor inkl impellerbyte och annat som lär behövas..?

 

 

Med vänliga hälsningar, Robban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extern tank eller intern? Har du en extern tank så pumpa på blåsan när den börjar gå dåligt och se om motorn rättar till sig. Gör den det har du problemet där, från tank till förgasare. Har du dålig slang/pumpblåsa eller knas i filtret på bränslepumpen...bara att leta. Har du inga problem där finns problemet troligtvis i förgasaren.

 

Intern tank: Fick problemet idag själv på en 4hk Johnson från 1975. Motorn gick i 2 min och sen bara dog. Kapade slangen mellan interna tanken och förgasaren och satte ett genomskinligt Biltema-bensinfilter emellan. Filtret töms på bensin och när det är tomt dör motorn. Plockade isär förgasaren och blåste rent allt. Nu går den som den ska, vet inte om det var rengörningen av förgasaren eller om det var för lite bensin i tanken. 

 

Testa detta, funkar det inte så fyll på med information.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...