Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lillemadz

Nytt kylvattenintag

Rekommendera Poster

Hallå igen.

 

Jag behöver montera nytt kylvattenintag till min B20. Var på Marin Shopen, som pekade ut delar som behövs: Bordgenomföring med sil, kulventil, nippel, Sikaflex.

Gängtejp till kopplingarna antar jag, om det inte finns något bättre tips?

 

Dela gärna med er av egna erfarenheter i detta ärende.

 

Tips och råd emottages ödmjukast

 

Med vänlig hälsning Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset är lin istället för gängtejp.

 

Skillnaden är att linet är lite förlåtande om man gängar upp lite. Gängtejp kan läcka efter en sån manöver medan lin medger lite snurrande. Man kan behöva skruva tillbaka lite för att få kranen i rätt läge t.ex. Linet sväller i vattnet är min gissning och råkar det läcka är det stor chans att det tätnar där vattnet sipprar fram efter gängorna.

 

Mitt lilla husfaderstips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset är lin istället för gängtejp.

 

Skillnaden är att linet är lite förlåtande om man gängar upp lite. Gängtejp kan läcka efter en sån manöver medan lin medger lite snurrande. Man kan behöva skruva tillbaka lite för att få kranen i rätt läge t.ex. Linet sväller i vattnet är min gissning och råkar det läcka är det stor chans att det tätnar där vattnet sipprar fram efter gängorna.

 

Mitt lilla husfaderstips.

Tack för tipset Forgus31, är du en blygsam röris måhända? Jag föredrar lin och "smack" (en slags massa) själv i kopplingar inom hushålls-vvs m.m. (jag e fd fastighetsskötare, elektriker mm.) men hur funkar lin-kombon i marin miljö?

 

Ett förtydligande: Jag har en Pacific 22B med en B20 Aq130 från ca- 1970, och skullevilja ta del av de erfarenheter, utifrån ett helhetsperspektiv alltså, från er som gjort nya kylvattenintag i liknande båtar.

 

"er boj i bukten"/Mats ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det inte är skillnad på vattenrör på sjön och på land. Ännu viktigare att det är tätt i båten. Linet lever och sväller i fukt och tätar. Lite självläkning som jag inte kan inse att plast kan göra. Röris till husbehov som de flesta husägare och jag är väldigt blygsam. Men visst, jag är bäst.

 

Lin ska liksom gängtejp användas till vattenrör. Kemikalier av kraftigare slagit och hög värme kan nog förstöra den täta gängan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...