Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Islo

Vad är detta, varför läcker det och hur får jag stopp på det?

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Mitt första inlägg som ny medlem här på sidan, har tidigare varit här och tittat mycken inte blivit medlem, men nu så :)

 

Jag har köpt en Catalina m22 med en Aq130c och ett 100A drev, båten går som en klocka (peppar, peppar) och jag är nöjd med den. Finns dock en del mindre grejer att göra på den.
 

Något som jag dock stör mig på är att det läcker in vatten i motorrummet och enligt min morfar (tidigare ägaren) så har det alltid gjort det men de har inte kunnat hitta problemet. Finns en pump med vippa inkopplad ifall det skulle vara så att det blir för mycket.

När jag la i den så beräknade vi att den tog in ca 2,3 dl / h, något jag tycket var för mycket så jag skaffade "Stay afloat" och tätade både på utsidan kring drevet här jag tänkte det kunde läcka in... Dock så verkade de inte göra så mycket så jag tätade inifrån och det gav bättre resultat...Kommer in lite vatten, men det är acceptabelt för nu.
 

Efter att ha tittat på sprängskisser så tror jag det kan vara runt stödgummikudden som det läcker in, men den är ju inte genomgående vad jag förstår?
Såhär såg det ut innan jag la på nått:
post-105260-0-24114500-1404635750_thumb.jpg

 

Problemet är att det är så trångt att man får använda spegel för att se ordentligt...Några tankar på vad det kan vara, om det är "farligt" att köra runt med det och hur jag åtgärdar problemet... Är det att ta loss allt som är och täta om på nytt?
 

Har inte grejat så mycket med motorer och liknade innan så alla tips är välkomna.

 

Vänliga hälsningar

 

Tobias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till hur det såg ut innan.

post-105260-0-50138000-1404636468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter jag kletat på Stay afloat.

post-105260-0-50524900-1404636570_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Gissar att frågan gäller nr 16 i DENNA skiss? Finns en verkstadshandbok för 100 & 100B HÄR där jag norpat skissen nedan. Ser ut som att gummikuddens axel är instucken i ett ogängat hål som sitter i en grov genomgående tapp från själva skölden?

I så fall läcker det förmodligen runt denna grova genomgående tapp och jag hade nog nöjt mig med StayAfloat-tätningen. Fast rätta sättet vore nog att lossa hela skölden och täta under den, kanske läcker det på nåt mer ställe ovanför och rinner ner på insidan?
post-86835-0-80686000-1404723411_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1 har nog hittat problemet.

 

Tyvärr måste jag ge dig goda och dåliga nyheter...

Bra är att så länge du har koll på det här så kan du köra båten.

Mindre bra är att även om man byggde rejäla båtar på 70- och 80-talet så gjorde ju alla akterspegeln med ett inplastat trä, oftast flerskikts marinplywood. Hållbart!

 

Men läcker det in så har det säkert kommit in vatten i akterspegeln. Inte så bra.

Så förr eller senare behöver man renovera akterspegeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla så inte impellerpumpen läcker med.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar, såg dem i somras men pga jobb och vinter har jag inte hunnit dra mer i detta.

Skulle ni rekommendera att jag lossar skölden och sätter på ny packning + ev sikaflex runt? Är inte så sugen på att akterspegeln pajar...

Är det svårt att ta loss skölden eller räcker det att palla upp motorn och lossa bultarna runt? Har aldrig gjort detta innan..Bör man byta klämring också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tror tyvärr jag måste hålla med en tidigare talare ang akterspegeln.

 

Har själv en dotter som håller på med en Nimo 22 ? med samma bestyckning och där är numera hela durken samt hela akterspegeln ur riven pga rutten plyfa.

hela akterspegeln kunde man dra skickt för skickt i plyfan totalt genomruttet.

Kommer att byta ut virket och plasta nytt. 

Sedan borras alla hål med rätt storlek utifrån innan vi borrar ur med hålborr innefrån och fyller upp med Epoxispackel så att vatten inte kan komma i kontakt med virke igen även om det skulle börja läcka igen. 

 

Mitt tips är att plocka ur maskin samt sköld och prova stoppa upp en skruvmejsel i virket och se om det är hårt eller som i vårt fall bara matjord.

 

Gör du det rätt så kommer det hålla framöver i alla fall även om det är mkt jobb

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar.

Räcker det att plocka bort skölden för att komma åt och känna huruvida virket i akterspegeln är dåligt eller krävs det att hela motorn plockas ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör räcka om du tar bort skölden för att kunna känna.

I Nimon har man lagt en tunn skorpa av plast i sköld genomgången men den tunna sprack säkert vid första monteringen då det inte fanns någon väv eller så. Bara lite plast penslat på änd trät i hålet.

 

Om du vill titta så finns möjlighet i Nynäshamn om du finns i krokarna

Magnus

 

Hej,

Tack för svar.
Räcker det att plocka bort skölden för att komma åt och känna huruvida virket i akterspegeln är dåligt eller krävs det att hela motorn plockas ur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gärna kommit och tittat men bor på västkusten så det blir lite långt ;)

 

Det låter som ett mkt omfattande arbete de håller på med..jag hoppas personligen att jag slipper det. Knackade lite runt drevet i helgen och det lät hårt men man vet ju aldrig. Får nog ta och lossa skölden å byta packning etc. runt. Sen får man väl hålla tummarna att träet är torrt. Suck :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett ganska omfattande jobb som min kära dotter håller på med.

 

stora problemet är väl finansen då hon flyttat hemifrån till första lägenheten och så fick hon köpa loss morfars alltså min morfars gammla båt.

 

hon visste det var jobb men nu vet hon verkligen vad det innebär.

Hela förpiken urriven på klädsel mm och slipat för att limma ny skrovisolering, byta rutlister ventilator mm.

Sen fick hon ju chock då vi löft ur motorn för att kolla status då den inte gick runt efter sina 18 år på land,

Visade sig dock vara växelföraren eller kula i den som rostat fast och väl borta där så går både drev o motor runt, det skall dock gås igenom med lite ny packningar mm smat kolla kanaler mm i motorn.

 

Problemet för mig är att jag har rivit ur en stålbåt på dryga 12 meter och bytt plåtar mm så jag har själv att göra med.

 

Men måste säga att hon jobbar och är mkt dukltig då hon hittils gjort allt själv..

Kan komma en liten blogg eller så ang den med tiden...

Magnus

 

 

Hade gärna kommit och tittat men bor på västkusten så det blir lite långt ;)

Det låter som ett mkt omfattande arbete de håller på med..jag hoppas personligen att jag slipper det. Knackade lite runt drevet i helgen och det lät hårt men man vet ju aldrig. Får nog ta och lossa skölden å byta packning etc. runt. Sen får man väl hålla tummarna att träet är torrt. Suck :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, jag ser också fram emot en sådan blogg.

 

Jag var ute förra helgen och tog bort all sikaflex som lagts runt skölden och i mitt tyckte så såg packningen runt bra ut (eventuellt är det lite sämre vid den rostiga bulten), se bilder:

post-105260-0-04702000-1431181279_thumb.png

post-105260-0-57162900-1431181301_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det känns konstigt om det skulle vara runt skölden det läcker in. Det sitter ju en O-ring inne vid, funderar om det kan vara den som är dålig? Går den att byta utan att plocka av drevet?
Se bild.

Om jag skall lossa på skölden, behöver jag då även säkra upp motorn? Förmodar att om jag lossar de bultarna som sitter runt så kommer motorn att ge sig av väl? Om någon har tips eller guide på tillvägagångssätt på hur man plockar av den så hade det varit toppen. Har inte gjort detta innan å vill inte att motorn skall sticka iväg. Förövrigt så är det ju jäkligt trångt att komma åt bultarna inne vid motorrummet, blir en utmaning bara det.

 

Med vänlig hälsning,

Tobias

post-105260-0-16668100-1431181747_thumb.jpg

post-105260-0-47055800-1431181770_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...