Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mauritx

UPO spis med ugn fundering angående en knapp.

Rekommendera Poster

Det är 3 rattar, en for ugnen och de andra två för plattor. Vilken funktion har knappen som man trycker? Den röda?

 

Sedan hur gör man för att demonterad gallren, det tar evighet varje gången ska rengöras.

 

Tack på förhand.

post-99780-0-53558900-1404392112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl tändknappen för ugnen? Håll in vredet, vrid och tryck på piezotändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Wille, tror också det är en tändarknapp. Det ska också finnas ett batteri i anslutning till spisen som driver tändaren. Kolla om du har någon kabel som går ut från spisen och till en liten rund grej som ser ut som en knapp. Den kan man skruva isär och byta batteriet. Får du ingen tändning när du trycker på knappen på spisen kan batteriet vara slut.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På UPO kylskåpet (gasol) jag hade i husvagn årsmodell -82 så var det en icke battteridriven tändarknapp för att få en gnista som tände gasen. Man fick trycka till lite hårt för att det skulle blixtra till. Men det var bättre än med batteri tycker jag, för på ENO spisen som är ganska nyinsatt i båten har gnistan lagt av. Att byta batterier o spreja o dona hjälper inget. Jag får tända lågorna med en sån härn lång cigtändare. Eller vedspiständare kanske de kallas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer ju inget när man trycker på. Det finns inga kablar, låda eller dylik. Den är från 77 så om det är en tändare borde vara en manuell som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en sådan spis, minnet är lite diffust men var inte knappen en del av tändsäkringen som skulle hållas intrycket medan man tände med tändstickor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är tändsäkringen till ugen. Vi hade en sådan spis i en Scampi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte går att trycka in de vanliga gasolrattarna som på nya spisar är det nog en tändsäkringsknapp.

Man blir ju lite nyfniken, höh! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis en sådan ugn. Det är tändsäkringen.

 

Vrid ugnens ratt till lagom antal grader, håll permanent den röda knappen intryckt. Släpp ned en tändsticka i den lilla "rutschkanan" i mitten av ugnens framkant (eller brinnande spaghetti eller gaständare). Fortsätt hålla knappen intryckt i ungefär 15 sekunder efter att ugnslågan är tänd.

 

Innan dess så har inte tändsäkringen förstått att ugnen är igång, då stryper den gasen eftersom den tror att lågan slocknat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad bra. ska prova. jag har inte haft behöv av prova ugnen än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-07-14 vid 15:16 skrev Mauritx:

Men vad bra. ska prova. jag har inte haft behöv av prova ugnen än. 

 

2014-07-13 vid 22:48 skrev brstfanp:

Jag har precis en sådan ugn. Det är tändsäkringen.

 

Vrid ugnens ratt till lagom antal grader, håll permanent den röda knappen intryckt. Släpp ned en tändsticka i den lilla "rutschkanan" i mitten av ugnens framkant (eller brinnande spaghetti eller gaständare). Fortsätt hålla knappen intryckt i ungefär 15 sekunder efter att ugnslågan är tänd.

 

Innan dess så har inte tändsäkringen förstått att ugnen är igång, då stryper den gasen eftersom den tror att lågan slocknat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag har försökt med att hålla "ratten" inryckt och även hålla den lilla röda knappen intryckt men missade det där med tändstickan. På vår ugn är det som det ser ut ett galvat rör  (ett hål) som är centrerat inne i ugnens nedersta yttre kant, är det denna som du menar att man skall släppa tändstickan i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...