Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Setter

Länspump startar inte

Rekommendera Poster

Emellanåt kommer det in lite vatten i motorutrymmet på min Uttern S64/Mercruiser 4,3 Mpi. Det verkar dock som om den elektriska länspumpen inte startar. Det känns ju som att man vill att den pumpen skall funka oklanderligt, även om jag har en manuell också. Den elektriska sitter ju otroligt oåtkomlig längst bak nere i kölsvinet och verkar inte åtkomlig med mindre än att man demonterar motorn. Vad kan man kolla/felsöka innan man börjar ta till storsläggan? Det finns en liten strömbrytare som det stå "bilge pump" på, den har jag förbikopplat, men pumpen startar ändå inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För det första brukar det finnas en nivåvakt på elektriska länspumpar, som gör att pumpen inte slår till förrän nåvåvakten är täckt av vatten. Med andra ord: det kan ju vara för lite vatten för att pumpen ska slå till?

 

För det andra: börja med att kolla kontakterna bakom de instrumentpaneler och säkringscentraler som sitter åtkomliga längre fram i båten. Dra ut kontakterna, torka bort eventuell ärg eller oxidering, spraya på lite WD-40 eller kontaktspray och sätt tillbaks. 

Redigerad av Suckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emellanåt kommer det in lite vatten i motorutrymmet på min Uttern S64/Mercruiser 4,3 Mpi. Det verkar dock som om den elektriska länspumpen inte startar. Det känns ju som att man vill att den pumpen skall funka oklanderligt, även om jag har en manuell också. Den elektriska sitter ju otroligt oåtkomlig längst bak nere i kölsvinet och verkar inte åtkomlig med mindre än att man demonterar motorn. Vad kan man kolla/felsöka innan man börjar ta till storsläggan? Det finns en liten strömbrytare som det stå "bilge pump" på, den har jag förbikopplat, men pumpen startar ändå inte.

 

 

Jämfört med många andra båtar så vill jag påstå att det är gott om plats under motorn på dessa båtar. Har själv bytt länspump på en S64 samt kontrollerar funktionen på flottören årligen. Bara att lägga sig på batterierna och sträcka på armen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...