Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Bammen

Familjebåtsköp

Rekommendera Poster

Har sedan förra sommaren börjat fundera på om man inte skulle ta och ge sig in i båtvärlden. Familjen består just nu av mig själv, sambo och en 4,5 år gammal tjej. Vi väntar dock tillökning sent i år.

 

Jag har följande önskelista;

 

Minst 4+2 (4 vuxna och 2 barn) kojplatser uppdelat på minst två ställen i båten, t.ex. förpik och midcabin eller förpik och akterruff.

 

Inga bensinare. Tror dessa kommer att bli i det närmaste värdelösa inom bara något årtionde pga skenande bränslekostnader. Alltså går Bayliner,Sea Ray osv bort.

 

Behöver inte vara snabb, prioriterar som sagt låg förbrukning.

 

Sittbrunnen och matplats under tak skall helst kunna husera 6 vuxna, både under färd och vid måltid. Detta för att kunna bjuda med vänner och släktingar på utflykt, inkluderande måltider, eller varför inte fira midsommar, kräftskiva etc. i någon gästhamn?

 

Hyffsat vanlig modell så att kunskap finns att hämta om nåt skulle strula.

 

Prisbild: Max runt 250 000:- beroende på skick, storlek, hur mycket av ovanstående som infrias, ålder på motor osv.

 

Har tittat lite närmare på Blocketannonser på Polar 29, Comet 29, Albin 30, Nimbus 26, Maxim 26, Caravelle 33 etc.. 

 

Är bogpropeller att rekommendera om man som jag är helt grön på att manövrera lite större båt? Har bara kört utombordare i mindre båt tidigare. 

 

Tacksam för tankar och tips kring ovanstående!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle titta närmare på Nimbus 26 av senare model, precis innan den blev 2600. Skippa äldre med trärutramar och Volvo Md 21. Det byggdes många och utbudet på beg. marknaden bör vara hyffsat. Ställ flera exemplar mot varandra och anlita en besiktningsman före ett köp.

Maxim 26 skulle inte jag rekommendera, Md 21:an och s drevet är ingen höjdare-det finns några med bytt motor och rak axel. Övriga modeller som nämns vet jag ingenting om.

Jag tycker inte att bogpropeller är nödvändigt på denna storlek på båt-bättre att lära sig köra båt och den båttypen man har. Det finns utbildare som man kan hyra för några tusen i några timmar som kan lära dig att köra din båt-billigare än att köpa bogpropeller. Jag har sett alldeles för många använda bogpropeller i onödan och som desutom inte kan hantera bogpropeller på rätt sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord 28, Tresfjord 29, Saga 27, Orrskär 850, Flipper 850, Marex 27.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimisten;

 

Du menar nåt sånt här? 

 

http://www.blocket.se/kalmar/Nimbus_26_53962292.htm?ca=14&w=2

 

Vad kan en sån ligga på i förbrukning? Kommer man under litern i 7-8 knop?

 

Rent generellt..om man jämför en snipa som toppar 10 knop men drar kanske 0,7 i 8 knop, med en "vanlig" båt som toppar ca 15-20 knop men som man kör i 8 knop. Drar den då lika lite/mycket som en snipa i denna långsammare fart? Kan ju vara bra att ha möjligheten att dra på lite om man behöver.

 

Inser ju att köpa båt = kompromissa! Helst vill jag ha en båt som ser ut som en Princess 42 som drar 0,5 liter distansen i 40 knop och kostar 150 000:-   :D

 

Saga 27 känns för liten. Såg en sån bredvid en Polar 29 och trots att det bara skiljer 2 fot kändes den betydligt mindre och trängre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för en månad sedan en snipa. Helt okänd för mig. Mittskär 27 heter den och är mycket rymlig om man jämför med en Saga 27. Dock har den ingen akterruff men det har jag prioriterat bort ändå. En Yanmar 3QM30H på 33 hk gör att den rör sig framåt i 8 knop. Drar då ca, 4 liter i timmen. Skall till vintern bygga någon form av bärplan eller skädda så den inte gräver ner aktern för mycket. Jag gav 60,000:- för denna båten.post-95643-0-92643300-1404153658_thumb.jpgpost-95643-0-74172000-1404153693_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har spanat in den här.

 

http://www.blocket.se/goteborg/Polar_29__76_54083615.htm?ca=14&w=3&last=1

 

Hur är Volvos TMD40-motorer? Denna ska ju vara "renoverad", vad det nu innebär, men det är ju ändå en gammal motor. Renovering kan ju dessutom bestå av att man byter kylvätska och olja, enligt vissa andra annonser jag sett...

 

Är det negativt att en båt gått på västkusten med sitt salta vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pseudonym, den ser fin ut och priset verkar ju helrätt. Sökte på mittskär på Blocket och fick inte en enda träff så den verkar vara rätt ovanlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom de dubbelruffare du fått förslag på så skulle jag titta på

 

Oxelö 30  http://www.blocket.se/varmland/Oxelo_30_1975_54367246.htm?ca=11&w=3

 

Apollo 32  http://www.blocket.se/hela_sverige?q=apollo+32&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

 

En båt med diesel i de här storleksklasserna bör förbruka väl under litern i farter upp till 6-7 knop..

 

Bogpropeller är bra när du närmar dig 30 fot.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon av alla dessa äldre motorer som man ska se upp med, eller tvärtom, som är känd som skottsäker? Vet att äldre Perkins-dieslar tydligen är svåra att få tag i delar till.

 

Tycker generellt det är märkligt att båtmotorer verkar vara så sköra. Går de varmare än bil/lastbilsmotorer eller vad är det som gör att de slits så hårt? Jag menar, en vanlig bilmotor som går mycket motorväg ligger ju och varvar en del under lång tid den också och det är ju rätt ovanligt med bilmotorer som faktiskt slits ut i block, kolvar etc, vilket skulle leda till ett byte av hela motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tycker generellt det är märkligt att båtmotorer verkar vara så sköra. Går de varmare än bil/lastbilsmotorer eller vad är det som gör att de slits så hårt? Jag menar, en vanlig bilmotor som går mycket motorväg ligger ju och varvar en del under lång tid den också och det är ju rätt ovanligt med bilmotorer som faktiskt slits ut i block, kolvar etc, vilket skulle leda till ett byte av hela motorn.

 

Det som sliter på båtmotorer, till skillnad från bilmotorer, är dels den ständiga uppförsbacken som de körs i, dels saltvattenmiljön som innebär högre risk för rostangrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker generellt det är märkligt att båtmotorer verkar vara så sköra. Går de varmare än bil/lastbilsmotorer eller vad är det som gör att de slits så hårt? Jag menar, en vanlig bilmotor som går mycket motorväg ligger ju och varvar en del under lång tid den också och det är ju rätt ovanligt med bilmotorer som faktiskt slits ut i block, kolvar etc, vilket skulle leda till ett byte av hela motorn.

 

 

Det som sliter på båtmotorer, till skillnad från bilmotorer, är dels den ständiga uppförsbacken som de körs i, dels saltvattenmiljön som innebär högre risk för rostangrepp.

Inte bara i uppförsbacke, de kör på 1:an hela t iden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart de lever ett tyngre liv...

 

Frågan är hur styrande motorn skall vara för ett ev. köp. De allra flesta båtar på Blocket har ju en äldre dieselmotor som naturligtvis "går som en klocka" enligt säljarna, vilket de säkert gör i de flesta fall. Samtidigt är det trist om man åker på att byta hela motorn redan första eller andra året till ett sexsiffrigt belopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet efter 6 båtar är att man skall veta vad man kan få..

 

En 15-20 årig båt som stått på land och fått lite renovering, pokerinsatser och annat har troligtvis en motor som kommer att packa ihop, eftersom den inte använts på länge, räkna med byte eller renovering.

 

Ett vettigt alternativ kan gott vara en båt som är ordentligt genomgången, ny motor eller nyligen seriöst renoverad motor. Kostar lite mer i inköp men ger mer glädje och mindre kostnader under tiden.

 

Jag har råkat ut för det mesta, köpt båt som sett fin ut där motorn hade rostat sönder inifrån pga stått på land. Haft drev som gett upp även fast det skall varit tipp topp, dieseltankar på nästan ny båt som spruckit. Inredning i helt ny båt som ramlat ut.

 

Sen har jag oxå haft seriöst renoverade båtar där allt fungerat perfekt 4000 distans..

 

 

Man får vad man betalar för..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för..

 

Sant! Likaså att snålheten ofta bedrar visheten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att som lekman avgöra om en motor har blivit "seriöst" renoverad.

Hade en båt med AD41a som jag behövde byta styrhjälmen (tror jag det var) och då måste motorn ur. När motorn ändå var ur bad jag varvet göra en del annat och fick som svar att det kanske var lika bra att helrenovera motorn när jag ändå skulle lägga så mycket pengar på de andra grejerna. Sagt och gjort, trots att det sved i plånboken så lät jag dem göra en helrenovering. Kostade alldeles för mycket egentligen men den gick som en klocka tills jag sålde den. Köparen, ett företag, meddelade mig att den efter någon dag börjat låta konstigt och att de konstaterat att vevstakslagren hade gått. Vid genomgång visade det sig att dessa inte blivit bytta vid min "helrenovering". Inte kul för företaget men jag hade ju tur!

 

Så, vad jag menar är att man kan tro att ens motor blivit helrenoverad men det kan ändå vara någon detalj som inte är åtgärdad utan att man vet om det. Och jag som lekman trodde allt som var möjligt att byta var bytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har renoverat ett par bilmotorer, en B23 och en B20 och för mig är det självklart att en renovering innebär bl.a nya ram- och vevlager, borrning till överdimension och nya kolvar, eller möjligen honing av lopp och nya ringar. Toppen planas, ventilsäten slipas, ny kamdrivning i förekommande fall, nya fjädrar, lyftare samt att man sätter i nya bultar överallt. Etc... 

 

Denna kanske vore nåt...på tal om nya motorer. Ser ut att vara lite dåligt med plats att sitta i sittbrunnen bara.

 

http://www.blocket.se/goteborg/Jupiter_30__NYA_MOTORER___54248037.htm?ca=14&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en Nimbus 28 Dc med med motor och drivlina från 2010 till salu i Göteborg.

Båten ligger på min brygga. Är i behov av polering och lite omsorg, men bra förutsättningar till ett problemfritt ägande när det gäller drivlinan. Mer pengar än va ts skrev men mycket båt.

 

http://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_28_DC_VW_265_TDI_2010_53585483.htm?ca=15&w=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett gillar jag Nimbus 800 Turbo bättre än Nimbus 26 (kanske för att jag äger en...). Modernare konstruktion med drev och större motor samt större umgängesytor, dock väldigt trångt att övernatta 6 personer som du hade som önskemål.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan även vissa motorseglare vara intressanta för dig. tillexempel lm27. När det gäller motorn så bör man se till att den är sötvattenkyld, då är problemet med rosten i stort sett helt borta. Hade en sabb i min förra båt, den var i drift i 43 år innan det var dags att byta lager och ringar i den, den var körd som fiskebåt i ca35 av dessa 43 åren. i min nuvarande har jag en pentadisel som är 35 år gammal, fick ta av topparna och göra i ordning ventilerna i våras, men den går riktigt bra nu igen. Båda dessa motorer är sötvattenkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att en 26-fotare blir för liten för att vara det jag söker. Känns som att jag måste upp på 30+ fot för att få både tillräckligt med kojplatser och tillräckligt stor sittbrunn.

 

Vill som sagt helst kunna ta med två nattgäster ombord, mor och far, svärmor och svärfar, bekanta. Då blir vi 4 vuxna och två barn vilket ju funkar om man har en förpik plus en bäddbar sittgrupp alternativt midcabin OCH en akterruff som då blir gäststuga. De båtar som har detta är t.ex. Caravelle 33 och Albin 30 eller Oxelö 30 som det länkas till ovan men tyvärr verkar de flesta ha bensin V8:or. 

 

Apollo 32 verkar fina men har oftast två motorer vilket känns onödigt...??

 

Vill ju även kunna sitta 6 pers och äta i sittbrunnen men det verkar ju gå i de flesta båtar i denna storleken med lite smarta lösningar som extra uppfällbara bordsskivor och kanske nån extra lös stol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan även vissa motorseglare vara intressanta för dig. tillexempel lm27. När det gäller motorn så bör man se till att den är sötvattenkyld, då är problemet med rosten i stort sett helt borta. Hade en sabb i min förra båt, den var i drift i 43 år innan det var dags att byta lager och ringar i den, den var körd som fiskebåt i ca35 av dessa 43 åren. i min nuvarande har jag en pentadisel som är 35 år gammal, fick ta av topparna och göra i ordning ventilerna i våras, men den går riktigt bra nu igen. Båda dessa motorer är sötvattenkylda.

Ja, kanske...har dock inte en susning om hur man seglar. Det närmaste jag kommit var en optimistjolle som farsan köpte när jag var liten syftande till att jag skulle lära mig men det blev aldrig av utan den låg bara och tog plats på tomten tills han sålde den. Jag var mer sugen på att dra iväg med ekan med utombordare och fiska än att hålla på med bökiga segel och sånt tjafs  :D

 

Såhär i efterhand hade det iofs varit kul att prova...tänk att allt dumt föräldrarna sa när man var liten visar sig stämma nu när man själv är "stor" och själv förälder.  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, nu är jag seglare och därför jävig. I min värld är inte en  LM27 och liknande segelbåtar, de seglar som krattor. Snipor är trevliga båtar, sjösäkra och lättdrivna. Men de rullar som besatta. Genom att sätta lite segel blir de stabila och mycket behagligare. Sen kan det vara fint att kunna sätta segel och sakta driva fram i två knop också ibland för att kanske njuta av en fin kväll. Skulle motorn krångla så är ett segel väldigt bra. Masten är också en väldigt bra hållare för tv-antennen.

Idag behöver man inte segla även om man har en ren segelbåt, väldigt många går väldigt ofta för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Maxim 26 (Bättre än nimbus 26) och är helnöjd.

Vi är 4st och båten har 6 kojplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu varit inne i en Nimbus 26 och den kändes trång. Det känns som att man försökt trycka in för mycket på för liten yta helt enkelt. Den skulle behövt vara ett par, tre fot längre för att få lite mer luft och rymd i framförallt sittbrunnen.

 

Har mer och mer halkat in på planande eller halvplanande båtar istället för snipor eftersom de helt enkelt känns modernare och rymligare. Tyvärr har ju de flesta bensin-V8:or vilket jag sagt till mig själv att jag inte vill ha. Vissa påstår ju dock att det blir billigare i längden med bensin än med diesel. "Gå inte på dieselmyten" som det stod i en annons jag såg. 

 

Hur räknar ni som kör bensin på detta? Okej, en bensinare är ju billigare i inköp om man nu ska montera in en ny motor, men för mig som köpare av begagnat, vad finns det för motiv till att köpa t.ex. en Mercriuser-åtta istället för en TAMD40 eller AQAD40?

 

Jag kommer eventuellt ha båten i Vättern, Motala och räknar man på exempelvis en resa till Karlsborg så är det ca 20NM enkel resa, dvs man kanske kör 40NM totalt på en sådan utflykt.

 

Med diesel i en halvplanande båt som typ Albin 30 förbrukar man väl ca 1,2 liter i runt 12 knop? Det blir då 40x1,2x17 (om man tankar på båtmack) = 816 kr

 

Motsvarande beräkning för t.ex. en Sea Ray 270 med V8 landar väl någon stans runt 40x3x17=2040 kr

 

Visst tar det lite längre tid att åka över men å andra sidan tjänar man ju in både gästhamnsavgift, mat, dryck och glass under ett par dagar i Karlsborg för mellanskillnaden.

 

Vad tror ni om denna?

 

http://www.blocket.se/varmland/Oxelo_30_1975_54367246.htm?ca=14&w=3&last=1

Redigerad av Bammen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...