Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
ahidman

Är Sikaflex alltid nödvändig

Rekommendera Poster

Hej!

Är det nödvändigt att använda Sikaflex som tätning när jag skruvar in småskruv i plastskrovet för att hindra fukt att tränga in i plasten?

Jag skall montera ett sittbrunnstält på min Maxi 77. Därav frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror knappast att tillverkarna gör det, däremot har jag funderingar på att sätta skruvarna i epoxi för att hindra att plasten glappar upp på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja säg det.

 

Jag brukar ta en försänkare och göra en lite avfasning i hålet och ha på en liten klick sika. Då blir det utrymme för en liten packning om det man skruvar dit är plant. Är laminatet tunt, som det ibland är på en sittbrunssarg får man ta det försiktigt. En avvägningsfråga. 

 

Det är så lite jobb och sika har man ju alltid till hands. Brukar ofta köpa små tuber om jag inte skall göra nått större jobb.

 

Men om det är helt nödvändigt - det är inte säkert

 

post-53310-0-86581800-1404074805.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika limmar och det kan vara ett helsike att få ut skruvarna om det behövs. Själv brukar jag använda silikon som håller i evighet men som inte limmar skruvarna. En liten tub i fickan är perfekt. Sika är bra till stora, elastiska skarvar men det är det ju inte fråga om här. Inom byggindustrin är sika ersatt med MS Polymer som är en modernare, bättre och miljövänligare produkt som dessutom är UV-beständig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika är ett varumärke.

Att säga sika är ungefär som att fråga om man behöver en bacho... vad menar man:?

en skruvmejsel, skiftnyckel, ringnyckel, körnare, hammare, bergborr, såg osv. osv.

Sika marknadsför under varumärket sikaflex en hoper olika typer av polymerer enkelbundna eller tvärbundna anhopningar av monomer (molekyler när dom är "konstgjorda"), eller förutsättningarna för dess förekomst är konstgjorda eftersom alla atomer som dom är sammansatta av ju redan finns.

I de flesta fall, inte alltid, när någon viftar med en tub "Sika" och frågat om man behöver det... rör det sig om PU- som verkar vara den vanligast förekommande typen. PU (Polyurethane), avger lite isocyanat (finns olika varianter och olika farlighetsgrad) när det härdar och när det härdade "ilmmet" upphettas. PU-lim har en tendens att med tiden bli väldigt hårt och en bidragande orsak är UV-strålning.

Silikon är oftast den flexiblaste varianten av elstomer (mjuk polymer) och fungerar bra att täta med mot fukt men fäster illa på redan fuktiga ytor.

MSP "MS-Polymer" (modifierad silikonpolymer), också en kiselförening precis som "Silikon", är en polymer som ofta används istället för PU för att den bättre bibehåller elastisiteten och är väldigt UV-resistent.
Bilrutor t.ex. limmade med MSP behöver inte ha det svarta ljusskyddet som finns kring alla rutor limmade med PU.

MSP är en lite modernare variant som togs fram när man i Japan började bygga jorbävningssäkra skyskrapor......

 

 

Så... Behövs Sika?... svar nej... men Sika är ett lika gott fabrikat som andra liknande fabrikat. Vilken typ av tätning/ lim man behöver eller har nytta av är en helt annan femma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...