Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KjelleB

Kylproblem OMC

Rekommendera Poster

Jag har vinterförvarat min båt en Bayliner med OMC drev,och när jag ska starta upp motorn igen fungerar inte kylningen, vilket den gjorde i höstas. Jag kontrollerar impellern och konstaterar att den är trasig, byter den. Trots det fungerar inte kylningen. En fundering jag har är om man behöver fylla på systemet med vatten för att det ska fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog du bort slangen till vattenpumpen i höstas??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det gjorde jag för vara säker på att det inte fanns vatten i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömt att sätta tillbaka den....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen annan slang som inte är ansluten/trasig eller oxå felmonterad impeller...den skall suga om det är lufttätt....kolla impellern igen...fick du ut alla gummidelar från impellerhuset?impellern i drevet eller v pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade på "öron" med vattenslang och då fungerar kylningen, när jag kopplar bort "öronen" och sänker ner drevet i en tunna (inte helt nere men vattennivån är över intagen) då fungerar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade på "öron" med vattenslang och då fungerar kylningen, när jag kopplar bort "öronen" och sänker ner drevet i en tunna (inte helt nere men vattennivån är över intagen) då fungerar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade på "öron" med vattenslang och då fungerar kylningen, när jag kopplar bort "öronen" och sänker ner drevet i en tunna (inte helt nere men vattennivån är över intagen) då fungerar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar alltså när Du har tryck på vattnet....tror att det har med monteringen av impellern att göra, så kolla en gång till, att låskilen till impellern sitter som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern kan bara sitta på ett sätt.

Kollade med varvet och de sa att fungerar det med "musslorna" dvs mina tidigare "öron" så fungerar det som det ska. Enligt dem fungerar det dåligt med tunna för inombordare.

De sa att det säkert kommer att fungera i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bara att sjösätta o kolla  då, Lycka till o ha en skön båtsommar!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Impellern behöver vara lite under eller vid vattenlinjen ! (Den sitter ju fram på motorn )

 

Det blir det inte med "hinkmodellen " ..... impeller suger inte luft , måste vara fullt med vatten i slangarna och in till impellerhuset !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter på drevet en bit över vattenlinjen, inte på motorn.

 

Ska testa genom att prova i havet....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis....om intaget är helt under vattenytan skall den suga upp vatten.... rimligvis blir det ju samma i tunna som om Du testar i havet....impeller sitta på ett sätt ja men låsningen? en kil på axeln....felmonterad snurrar ju axeln men impellern följer ju inte med....

 

 

 

 

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter på en kilformad axel med motsvarade "hona" i impellern, således fil ingen kil på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kan det ju inte vara impellern..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört motorn i sjön med lyckat resultat. Innan jag sjösatte den hittade jag min älskade manual "Clymer OMC Cobra Stern Drive Shop Manual", låg under förarsätet (?).

Gick igenom  montering av impeller laddade med mycket fett på impellern, såg även en video på YouTube om byte av impeller och såg där att det ska spruta ur impellerhuset om man tar bort returslagen. Satte ihop allt igen med packningar etc. Testade med spolmuff (så heter den på Biltema) körde allt ok på land, ner i sjön och det fungerar utmärkt.

Tack för alla tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra  men var allt monterat rätt innan Du plockade isär igen mao varför funkade det inte tidigare??? Eller gjorde det ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...