Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azguz

Projekttråd - RW36

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Hittar ingen givet plats för projekttrådar så gör en här :)

 

Börjar med en presentation:

Båten är en RW36 byggd av Tortuna båt 1987. Nr 52 i serien RW och nr 2 av just RW36 modellen.

Motorn är en Volvo Penta 2003 från 1987 på 28 HK. Sötvattenkyld. 

"Extrautrustad" med styrhytt(dock är styrningen med ratt från sittbrunnen), vingköl, badstege i aktern och säkert något mer. PU-isolerad.

Masthead 17 m med 64 kvm segel.

LÖA: 10,95, bredd 3,60, djupgående 1,6. Vikt ca 6 ton beroende på utrustning.

 

Tillverkaren skriver i broschyren "Tänk att ha en båt som du inte behöver vara orolig för att den skulle hålla ifall du skulle gå på grund i 8 knop". Kaxig sak att skriva! Dock planerar itne jag att prova sanningshalten :ph34r:

 

I övrigt utrustad med

  • Nemo Jib Furlex.
  • Lazyjacks.
  • 2x160 liter rostfria dieseltankar.
  • 2X140 liter rostfria färskvattentankar.
  • Vindex vindmätare/givare.
  • Lod som mäter "framför" båten.
  • Logg.
  • Stereo med aux/Blåtand och 6,5" hertz högtalare(så klart... viktigare än allt... eller? :P)
  • Dieselpanna för värme samt vattenburet radiatorsystem.
  • Varmvattenberedare för färskvatten som även värmen cirkulerar runt. Kan värmas med elpatron vid landström. Gött att ligga i hamn alltså :)
  • Blakes toa med tömning ut till mindre tank(dock ej 2015 klart....).
  • Gasolkök med två plattor och ugn
  • Kylbox.
  • 32W solcell direkt in i systemet(ska ändras sen).

Finns säkert mer, men det där är de stora posterna.

 

Lite bilder:

post-104460-0-16478900-1404056165_thumb.jpgpost-104460-0-31383000-1404056170_thumb.jpg

Ska prova ta bilder med gopron på interiören då den har vidvinkel.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har några saker som jag vill göra så här kommer en lista. Listan kan kompletteras med allt vad tiden går:

 

Måsten:

Behöver en autostyrning. Det finns en autohelm autopilot som jag fick med installerad. GPS monterad en bit upp på masten med motor som vrider ratten med rem. Denna fungerar dock inget bra. Helt plötsligt så kan den svänga iväg 90 grader. Vad jag förstår så går det inget bra att montera GPS:en i båten, i fram, då den är gjord av stål. Antingen blir det ett vindroder, vilket är dyrt och göra nya hål i en stålbåt gillas ej. Kanske en ny modern autopilot efter rådfrågning med tillverkare.

 

Så måsten:

  • Autopilot/vindroder
  • Underhåll 2014/2015. Innefattar ommålning och logotyp(i bak med namnet)

 

Högt prioriterat:

  • Batteriövervakare
  • Större solcellsansläggning med regulator
  • Ankarspel i fram till ankarboxen
  • Lång peke

 

Kul att ha:

  • Kättingrör
  • Ankarhållare(i bak)
  • Mantågsblock för rev furlex.
  • Extra rullgenua på peken.
Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har jag gjort hittills? Njae, inte så mycket. Mest bara brukat! Lite vårunderhåll som målning och teakskrubbning! Dock uppdaterade jag ljudet till midsommar genom att 

byta ut original monterade högtalare till Hertz ECX 165,5 6,5" samt bytte huvudenheten till en bättre än vad som var innan iaf... Inget spektakulärt egentligen för båtfolk, men ska lägga in allt jag gör så då även detta!

post-104460-0-48925600-1404057314_thumb.jpgpost-104460-0-90105300-1404057315_thumb.jpg

Som ni ser är högtalaren monterad med en distans då den bygger mycket. Den är bara tillfällig, därav ful. Nu när jag gjort en gång och har en mall så ska jag göra en snyggare i tik. Alternativt med lister i teak och en vanlig träbit klädd i vit material som taket ovan.

 

Elen på den här fronten är lite roligt kopplad. Ligger på samma inkopplade krets där landladdare ansluts varvid i hamn vid Landström så kan jag spela utan att öppna huvudströmbrytarna för förbrukning/motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår spenderade jag dagen med att montera bort lite sidostycken så jag kunde följa den mesta av elen i båten. Utifrån det har jag gjort följande el- schema:

post-104460-0-27828100-1404057803_thumb.jpg

Viss reservation mot att symbolerna inte är rätt..... Tog något som passa från programmet :P

Men har lagt in texter så det ska gå att förstå.

 

Schemat är inte 100 % korrekt än då min skiss vid båten inte blev så tydligt att jag själv fatta vad jag mena när jag skulle renskriva det! Några saker jag måste dubbelkolla som kan vara fel o schemat:

  • Inte hundra på att jag ritat in kabeln från + startbatteri till huvudbrytare rätt.
  • + och + för A och V mätarna efter huvudsäkringen.
  • Jorden från alla förbrukare. Kommer ner en grov jord till jordplinten från samma håll som börbrukarna + efter el- panelen. Den kan vara länkad samman i en jordplint med alla "småjordar" från förbrukarna. Dock är detta en stålbåt så kan hända att den grova är ansluten till skrovet där jag inte ser och alla småbrukare går direkt in i skrovet där de är.
  • Vad jag kan se så agerar el-panelen som plusplint. Går en grövre kabel in i den från huvudsäkringen. En 13:e kabel. Sen finns det 12 switchar i panelen. Men också något som ska dubbelkollas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ha:

  • Ny spis/ugn. Eventuellt en diseloljedriven eftersom jag kan ha med mig 340 liter...
    Drömmer om jorden runt och då kan det vara ett bra val.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill så småningom montera en skylermark batteriövervakare. Frågan är hur jag ska/kan koppla in den. Här kommer en bild:

post-104460-0-81143800-1404072177_thumb.jpg

 

Till höger har ni ett schema över hur det är nu och till vänster har ni hur jag vill koppla in den. Enda skillnaden jämtemot Skylermarks inkoppling- schema är att jag vill koppla in röd efter huvudsäkringen innan förbrukningen grenas iväg till de olika förbrukarna. Är det ok?

 

Jag vill detta så jag även kan bryta strömmen till denna med hjälp av huvudbrytaren för förbrukningsbatterierna. Jag vill även ha en individuell brytare till den också varav en är inritad på röd. Är det också ok?

 

Följdfrågan blir även om den kan snika ström från startbatteriet via orange kabel? I så fall kan jag koppla den vid huvudbrytaren för motorkretsen istället?

 

Det bli nog dags att skaffa en till el panel med säkringar så kan jag koppla in oljepump och switch för kylen där för en renare installation. Tror inte jag kan montera Skylermarken i den dock eftersom den tordes kräva koppling före alla förbrukare på huvudledningen.

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så... nu har jag byggt upp ett el-schema för båten med den extra utrustningen jag vill ha, Se bild:

post-104460-0-53434200-1404137175_thumb.jpg

Till höger är det som det är idag. I mitten är det som idag fast med en Skylermark batteriövervakare. Till vänster har ni med Skylermark batteriövervakare och med ctek d250S+smartpass.

 

Jag skulle kunna koppla in kylen på "non critical på smartpassen" men då kan inte Skylermarken mäta dess förbrukning så blir inget bra... Eller tänker jag fel här? Röd + för Skylermarken kanske inte måste sitta på huvudledningen innan förbrukningen grenas? Det kanske bara är över shunten den mäter??

 

Jorden som kom ner till plinten som jag skrev om tidigare är en grov kabel som mycket riktigt länkar samman all jord från förbrukarna i en plint som sitter "tidigare" i systemet.

 

Bortsett från att det kan vara bra med någon säkring vid kretsen(en före varje brytare) så verkar det se ok ut eller är det någon här som ser några uppenbara fel?

 

Förövrigt, tror ni jag behöver en smartpass eller är det overkill? Båten klarar sig ganska bra på generatorn och solcellen(32W vikbar) som det är nu. Kanske räcker med att jag köper en d250S och koppla in nu, så jag får en bra regulator för en milt utökad solcellsbank?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha varit ut till båten igen och checkat av mitt schema så fick jag revidera lite för att det skulle stämma till 100 %. Nu med ett tillförlitligt schema så är det lättare att diskutera och mind-storma hur jag ska koppla in tillskott.

post-104460-0-21385400-1404236546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag skissat klart på mitt blivande elsystem. Blir som till vänster i bilden och är som till höger!

post-104460-0-21849200-1404309069_thumb.jpg

 

En BM-1 är beställd och kommer nog eventuellt till helgen så kanske installeras då! Kommer bilder isf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått BM-1 på plats och provat att det fungerar i helgen med två stora turer! Här kommer lite bilder!

 

Först ut en översiktbild:

post-104460-0-84916000-1404673928_thumb.jpg

Väldigt smidigt när man kan ta bort å många paneler runt om och komma åt så härligt runtom :D

 

Här är en zoom på nuvarande batteribank.

post-104460-0-93553600-1404674004_thumb.jpg

Blått är startbatteriet och de andra två är parallellkopplade fritidsbatterier a 75 ah. Till höger skymtar ni shunten. Röd kabel monterad på positiv pol på fridisbatteribanken. Syns dåligt men drog en brun kabel till startbatteriets positiva parallellt med medföljande kabelhärva som kopplas ihop med orange i BM-1. Gör så jag kan se spänningen på startbatteriet ner på tiondels volt i digital form.

 

Här är shunten monterad:

post-104460-0-56849800-1404674159_thumb.jpg

Hyffsat snyggt och ordentligt. Svart och vit till BM-1 på ena sidan shunten där negativ från fritidsbatteribanken kommer in. Gul till Bm-1 på andra sidan shunten. Två grova vidare därefter. Ena till systemets alla negativa på plint. Den andra är startbatteriets negativa.

 

Här är en bild där kablaget löper vidare från shunten:

post-104460-0-88230200-1404674600_thumb.jpg
Det mesta i PVC-rör.

 

I veckan kommer d250s och smartpass. Då blir det installation av dem. Dock passade jag på att dra de få extra kablar som behövs(de som går till regulatorn idag är bara att koppla om till smartpassen så det blir simpelt) nu när jag ändå höll på bakom panelerna. Då kan jag sedan bara koppla in CTEK:sen snabbt och lätt utan att behöva dra kablar också. Återkommer med bilder. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånande var hur pass bra jag klarar mig på min lilla 32W böjbara elpanel, även när det är ljusa moln.

 

Jag kunde ha instrumenten(BM-1, Windex, Logg, Lod), Stereo(4x50W) och navigatorn på och ändå visa BM-1 en smutta laddning på någon tiondels A. När kylens kompressor jobba så drog den givetvis några hela A, men när den väl var kall så är det få stunder som den går för att hålla kylan så ström är verkligen inga problem trots den lilla panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cteksen har inte kommit än, men nog finns det alltid något att göra på båten! T ex. så harm in mast lutat lite framåt. Ett genrealfel efter att ha tittat på denna video:

Så seglar du snabbare

 

Så idag har jag håll på och lossat förvant, släppt lite på akter undervant, spänt motsvarande på för undervant, samt spänt aktre vant så förvant spändes och ett liiitet bakåtkrök uppstod på min mast. Tyvärr fick jag slut på ström i mobilen så ingen bild kan visas idag..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag tog jag mig tid och klippte ihop ett klipp från förra helgens segling:

https://www.youtube.com/watch?v=MlRR8SXpI4s

 

Ja, jag vet att vi seglade lite hårt och skulle ha revat, men det är bra att prova. Gick nog ca 7 knop. Var faktiskt upp över 8 för en kort stund.

Blåste en 7-9 m/s med byar upp till 10 m/s. Kryssa med vind in från 30-60 grader.

 

Seglen är nog inte perfekt trimmade...

Håller på och läser på om sånt nu och har redan fått några "aha" upplevelser.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekttråd!

Även kul att du hittat min youtube kanal! :)

Gransegel har en gratis online bok som behandlar rigg och segeltrim. Mycket bra!

Selden har hen bra pdf-bok som handlar om riggning.

Fortsätt att posta i denna tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack! Kul!

 

Ska posta vidare! Är på semester nu så är stiltje! Seglat Åland runt och degar i öregeund till imorgon för hemfärd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är man hemkommen från en 2 veckors seglarsemster. Kan inte påstå att jag valde fel veckor att ta semester på! Här är ett par bilder:

post-104460-0-23175900-1406482334_thumb.jpg

Degersand Gästhamn

 

post-104460-0-81060800-1406482342_thumb.jpg

Länsmansgrund

 

Trots att jag var på semester så kunde jag inte låta bli att förbereda för nästa installation här hemma av D250S+SMARTPASSEN imorgon! Så knallade iväg till varvet i Öregrund och köpte en HONA din stickkontakt. 

post-104460-0-50290400-1406482365_thumb.jpg

När ni ser detta undrar ni väl vad detta är, men det är högst en tillfällig lösning så min nuvarande 32W solcellspanel kan anslutas korrekt till CTEk:sen, tills vidare, tills jag monterat targabåge med större anläggning på minst 200W. Därefter kopplas dessa kablar om till dem istället på ett mer permanent sätt och denna tillfällliga tas bort, men denna tillfälliga får vara säsongen ut.

 

Kikar ni på elschemat nedan så kanske ni förstår hur den kopplas idag:

post-104460-0-08397200-1406482369_thumb.jpg

Elschema - Hur det var till höger och hur det kommer bli till vänster

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har jag spenderat 4 h med att ersätta min regulator med CTEK D250S+SMARTPASS.

 

På bilden nedan kan ni se några skruvar sticka in i motorrummet på styrbord sida(bilden tagen mot aktern på styrbords sida av motorn).

post-104460-0-61794700-1406581870_thumb.jpg

Där får ni inbilla er att regulatorn nedan satt:

post-104460-0-78633800-1406581858_thumb.jpg

En tåt från generatorn till den och en tåt från huvudbrytaren(för motorkretsen) där startmotor och startbatteri kopplas samman samt på "andra sidan" en tåt till förbrukningens huvudbrytare där förbrukningsbatteri kopplas samman med förbrukare och relä. Se kopplingsschema nedan:

post-104460-0-78927800-1406582569_thumb.jpg

 

Jag hade kunnat valt att montera CTEKSEN på samma ställe i motorrummet men eftersom de enligt manualen bör jobba mellan -20 till +50 grader så tänkte jag att det inte kan vara fel att montera dem utanför motorrummet. Så jag tog hål i väggen och monterade dem på "andra sidan" i en låda som nås från ena kojen. Här kan jag mycket lättare/snabbare se dem och kika på deras indikatorer så jag vet vad som händer/om något felar. Härifrån när man även kranarna för huvudströmbrytarna. Se hålet närmst på bilden nedan:

post-104460-0-61143400-1406581887_thumb.jpg

Skruvarna som de nu sitter med ska om några dagar, när jag orkar, bytas från träskruv till genomgående gängade med bricka och låsmutter ist. 

 

Så jag checkade av att kablarna räckte och satte dit dem. Sen började jag dra kablar, klämma kabelskor mm. Tyvärr var bef. kabelskor som suttit mot regulatorn för små i hålen så fick byta dem(så klart, vad annars??). Separerade på positiva och negativa. Drog dem så det inte kan bli något knas. Ni ser även blå positiv från den TILLFÄLLIGA solcellskontakten komma ner. Till slut så blev det såhär:
post-104460-0-28119700-1406581937_thumb.jpg

Tyvärr är bilden suddig. Är inte nöjd med critical förbrukaren som går till huvudbytaren då den var för kort så den var tvungen att dras rakt över. Kanske byter den sen, få se.

Ni ser även att generatorn är kopplat mot top-vänster på smartpassen, men startmotorn på D250S botten vänster. Orsaken är att de båda kabelskorna + sammankopplingbläcket byggde så mycket att gängorna inte räckte till för att koppla dem på smarpassen allihopa. Jag kan inte alls komma fram till någon annan slutsats än att detta inte spelar någon roll och att jag kan göra som jag gjort. Sammankopplingsbläcket är ju bara ett snyggt designad plattjärn så det är ju alltid sammankopplat mellan dem ändå.. Om möjligt kanske den från generatorn måste sitta på smartpassen, men men... Funkar gör det iaf som jag gjort nu. 

 

Från vardera enhet går en varsin temperaturmätare som ska sättas vid batterierna så de drogs parallellt med kabelhärvan till batterierna och lades i samma låda som de befann sig i. 

 

Spänningsgivarkabeln från generatorn till förbrukningsbatterierna kopplades över till startbatteriet som det stod i manualen.

 

Sen var det två steg kvar. Det gick en grov positiv upp från förbrukare huvudströmbrytare som förgrenades till en tvåpolig dvärgbrytare på 25A vardera. Så en in blev till två ut. Där var sedan en extra elektrisk oljepump inkopplad på ena som sen gick till en säkringshållare och sen en switch och sen pumpen. Den andra gick till förbrukarna via en amperemätare varvid kylen var skarvad därpå med en säkring mellan. Se tidigare elschema. 

 

Den som undrar vad den elektriska oljepumpen är till för då det finns en mekanisk på motorn är svaret att med den kan jag cirkulera bränsle i kretsen genom att öppna returkranen. Därmed kan jag, på ett smidigt sätt, avlufta om jag fått in luft där.

 

Här kopplade jag om så att jag anslöt non critical förbrukare från huvudströmbrytaren till ena polen på dvärgbrytaren som jag sedan anslöt förbrukarna på(tåten till elpanelen med inbyggda säkringar per switch). Där kylen tidigare var skarvad anslöt jag oljepumpen med en säkring mellan och en switch. 

Sen anslut jag non critical från smartpassen till andra polen på dvärgbrytaren som jag sen anslöt kylen till med en säkring mellan. Här ser ni min lilla elcentral:
post-104460-0-59099100-1406581947_thumb.jpg

Tror elpanelen var hemmagjord av säljaren. Tycker den är väldigt smäcker och kompakt!

 

Den som är observant i elschemat finner ett fel nu och det är att med min omkoppling kommer inte den befintliga amperemätaren ta hänsyn till förbrukarna på non critikalkretsen, men eftersom jag har installerat en BM-1 tidigare på batterierna så spelar det ingen roll längre. Skulle kunna ta bort de äldre amperemätarna och voltmätaren egentligen men behöll dem utifall BM-1 skulle gå sönder på tur. Då kan jag stänga av non criticals som kylen och ändå ha lite koll på vid critical förbrukning.

 

Regulatorn spars för om det skulle vara så att CTEKSEN går sönder så kan jag bara koppla över på regulatorn så fungerar allt ändå!! Egentligen hade jag velat ha regulatorn fast motnerad på plats... Hittar jag rätt längd på skruvar kanske jag skruvar fast den någonstans i motorrummet där kablarna räcker. Få se!!

 

I ett framtida projekt ska jag koppla en switch mellan kyl och dess säkring(verkligen ingen big deal nu). Alternativt denna tåt till en till elpanel med säkringar där jag kan ansluta fler non critical system om det är så att det blir mer installationer som skulle behöva switchar.

 

Det var nog en sista uppdatering innan säsongen är över och båten. Nästa blir någon om upptagningen och externt underhåll med slipning, målning mm.

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Värt att notera är att mellan kylen och säkringen finns en stickkontakt så kylen helt kan kopplas bort. Detta vill jag byta mot en switch vilket är enkelt, men samtidigt vill jag göra det ordentligt via en elpanel. Men innan jag kan köpa en sådan måste jag veta hur måna switchar som elpanelen ska ha för att veta vilken jag ska köpa... Eller så köper jag en med 4-5 så jag har några extra... Få se! Detta duger tills vidare!

 

Sen ser det lite ostädat ut på bilderna. Sågspån mm. Lugnt! Ska städas. Orkade inte mer idag bara :)
Sågspånen ska tas bort och sen så ska vi prova båten på en tur imorgon och se att det fungerar bra efter en dag ute med normal användning. Därefter städas jag installationen genom att sätta kabelklamrar mm så installationen städas :)
 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite reflektioner efter dagens tur från 10-18 kommer här!

1. Observerade att denna installation inte är särskilt stöt och kortslutningssäker. Ett metallföremål fel och det blir kortslutning, eller en felplacerad hand. Ska montera typ sådana här:

49874fdb6906692cfa5905c70334238b.jpg

 

2. Jädrar vad det laddar! När jag startade motorn så krämades nästan 20A ut från generatorn! Några sådana ström hade jag inte någon gång under Ålandresan i två veckor! Men så står också att så ska ske på sida 82 i manualen. Generatorn laddar med sin maximala ström tills dess att D250S max nås(20A). Se BM-1 här:
post-104460-0-12705600-1406650919_thumb.jpg

Här är systemet i laddmoment 2 bulk där det laddas med maximal ström tills batteriet nått 80 % kapacitet. Med denna ström krävs inte många h för motor för att få ett rejält tillskott i en sinande batteribank om så behövs!

 

Sen gick den in i laddmoment 3 absorption vari batteriet laddas med avtagande styrka till dess att det är fullt vilket märkes då strömmen sakta dala. Här är en bild under detta moment:

post-104460-0-55224200-1406650922_thumb.jpg

Strömen har halverats och spänningen ökat. Ni ser också att kapacieten är över 80 % här på 85 %.

 

Jag han aldrig till moment 4 och 5 i laddprocessen, men lämnade systemet på nu så panelen får jobba imorgon så kanske den når dit! Då ska jag även se att smartpassen gör sitt genom att koppla om så att startbatteriet underhålladdas.

 
OBS! Ja. BM-1 sitter i en papperkartong. Orsaken är att jag inte riktgit är 100 på hur jag ska montera den i min instrumentpanel då jag måste "bygga till" den. Här vet jag inte heller om det blir några fel enheter. Troligen blir det en för en framtida autopilot P70R. Så när jag ändrar panelen så ska även plats göras för eventuella framtida instrument också. Men allt är i en styrhytt så det är torrt och fint så mmåste inte monteras med tätning för den sakens skull så ligger såhär tills vidare. 
Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar inte lång tid fören tankarna vandrar och plånboken kliar..

 

Har idag rotat mig ner till kvadranten för att se vad jag har att göra med om jag ska installera en autopilot. Vill helst ha en monterad där så jag inte får något i sittbrunnen. Helst vill jag satsa på detta system:

post-104460-0-39158200-1406724972_thumb.jpg

 

Dock är det helt bisarrt hur priset kan öka nästan 12 000 kr bara för att man vill ha linjär drivenhet. Helt sjukt! 

 

Jag kom iallafall fram till att det verkar tämligen enkelt att montera drivenheten på kvadranten och enkelt. Se skiss nedan:

post-104460-0-59906000-1406724685_thumb.jpg

I princip behöver jag bara bulta en platta/triangel eller liknande på kvadranten och sen kan jag fästa den i denna. I skrovet monterar jag en lämpligt vald balk som drivenheten fäst i. Roderlägesgivaren kan sättas på liknande vis fast spegelvänt.

 

Resterande installationer verkar inte alls bli så svårt. EV-1 sensorn monteras 1,8 meter upp på masten från däck mätt eftersom det är en stålbåt.

 

Var nära att beställa nu på avbetalning, men jag avvaktar till efter upptagningen/externt underhåll istället, men till nästa säsong så ska detta vara installerat hoppas jag.

 

P.s Gasåltuben i bilden är en plomberad reserv bara. D.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi mastat av idag! Gick så smidigt att jag undrar vad det är jag glömt...

 

Bild utan mast:

post-104460-0-60070700-1408801744_thumb.jpg

 

Den 5:e september är det upptagning på land! Plats fixad, stöttor fixad och upptagningstid bokad! Inga problem sa hamnkaptenen. Vi hoppas på det! Får se hur den ser ut efter 4 år i vattnet. Hel östersjöns flora antar jag! Får ta hit en marinbiolog och inventera...

Förhoppningsvis hinner jag följande åtgärder innan det blir för kallt:

  • Montera bort relingslist. - Tyvärr kan den sitta så kan den sitta sjukt hår pga stålbåt så få se hur stort projekt det blir...
  • Ankarbox i för ska få ny lucka/kant pga rost. Här ska även göras iordning så ankarspel kan monteras.
  • Slipa båten om, behandla(typ spackla mm) angripna ytor samt grundmåla.

Går det jättebra och jag har ork kanske jag hinner med även:

  • Måla även finishen.
  • Montera en peke i fören.
  • Ordna en targabåge i aktern.
  • Få se om jag har ekonomi för även ett ankarspel innan våren.

Annars får jag ta lista nummer 2 i vår. Skulle även vilja montera autopiloten tills nästa säsong, men får se... Vill helst ha linjär drivenhet, men den är ju 10 000 dyrare än den rattmonterade, så får se.

 

Just ja! Och i vår ska förhoppningsvis namnet komma dit med en logga. En vän jobbar med design så kan göra schyssta saker jag kan skriva ut på dekal :)

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är båten upptagen och det mesta avspolat under! 

 

post-104460-0-85756300-1409990723_thumb.jpg

På väg att ställas av från upptagningsvagnen till stöttor vid tvättstället.

 

post-104460-0-58316200-1409990727_thumb.jpg

4 år i sjön gör sig bemärkt! Snäckor, snäckor och snäckor!

 

post-104460-0-04465400-1409990691_thumb.jpg

Ja, det är en propeller där bland alla snäckor!

 

post-104460-0-70788500-1409990736_thumb.jpg

Mycket skägg är det här! Kan säga att jag såg inte vacker ut efter att ha spolat av allt. Ansiktet fullt med snigelrester...

 

post-104460-0-59005400-1409990703_thumb.jpg

Avspolad, redo för flytt. Notera att det inte är blankt stål som kommer igenom, utan båten är varmgalvad under vattenlinjen så det blanka är galven.

 

post-104460-0-07001200-1409990731_thumb.jpg

Avspolad, redo för flytt

 

post-104460-0-71879800-1409990736_thumb.jpg

Påväg till uppställningsplatsen! Måste ge fliskär credd för denna vagn! Vi tog upp den med vagnen också. Kördes ner i vattnet med traktorn, sen handrog vi båten upp på den, sen körde de hydrauliken till det var perfekt position och så drog de upp båten. Tog kanske 10-15 minuter.

 

post-104460-0-52294900-1409990739_thumb.jpg

Precisionskörning runt alla hinder! Här ve man vad man gör! 

 

post-104460-0-74794500-1409991055_thumb.jpg

Slutligen på plats då! Vatten till höger och el till vänster. Kan knappt bli bättre! 

 

Planen nu är att kika lite på lämpliga verktyg/material för slipande/grunda. Eventuellt köpa imorgon och smygstarta redan imorgon med att ta bort relingslisten. Dock kommer det nog bli ett projekt i sig! Får man bort nån skruv per dag får man vara nöjd...

 

Ja, sen le jag även fundera på hor jag ska göra "slipskydd" mot andra båtar så jag inte lalla på dem. Viktigt med hänsyn!

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev så förberedelser för gjorda!
En väggslipmaskin inköptes! En roterande som vakuumsuger till en påse som man har bärsele för. Slipper jag få massa damm överallt! Sen även en högtryckstvätt med turbomunstycke, tralltvättare och roterande borste. Även slang ordnades.

 

Sen skulle jag inte göra mer men åkte ner till båten en sväng och gjorde ett ryck! Började känna på skruvarna som håller relingslisten och märk till min stora förvåning att INGEN satt fast!!! Så gjorde ett ryck och se här:

post-104460-0-28354300-1410105036_thumb.jpg

Relingen är nu borta samt deras fästen!

 

Nu är allt förberett inför nästa helg så bara det inte är skitväder så blir det ett ryck nästa helg! Då ska jag ta bort relingslisten och göra rent/ta bort eventuell rost. Planen är nog att jag ska hinna slipa och förhoppningsvis rostskyddsmåla med en 2komponent grundfärg innan helgen är över. Sen sätter jag tillbaka skruvarna med en O-ring på sig så de tätar. OBS!!!! Jag menar INTE slipa eller måla hela båten!! Utan bara under relingslisten + någon cm utanför. Resten av båten målas i vår, men då är detta klart förhoppningsvis ;)

 

Nästa lämpliga helg målar jag igen med en täckfärg och när det är klart ska listen dit, men där vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Känns som om jag måste ha något mellan listen och skrovet. Listen är lättmetall och skrovet stål. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Fundera på om man skulle köpa en sylltätning(gummi) att lägga mellan listen. Kanske jag bara ska lägga ett lager epoxyspackel på skrovet och slipa till nu när jag målar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag hållit på sen 7-18 idag med den här förbannade kanten...

Grannbåten skulle själv sätta in en bogpropeller så vi konstarea snabbt att vi inte behövde sätta upp skyddsskärm/presenningar mellan vid slipningen. Det var ju behändigt!

 

I princip har jobbet gått till såhär att listen togs bort, huttra över hur det såg ut, gjord rent med roterande stålborste och grovrengörare, slipa ytorna grovt med roterande slipmaskin, dammade av, torka med Aceton, spacklat med epoxyspackel och satt tillbaka skruvarna i hålet medan epoxyspackeln härdar härdar. 

 

Epoxy är ju inte särskilt trevligt att håll på med! Var full klädsel, mask och skyddshandskar.. Blev många handskbyten.. 

 

Nu le jag vänta på att det ska härda, vilket kommer ta tid då det var rätt kallt inatt. Sen är den förvisso slipbar på måndagkväll, men jag vet inte hur jag ska göra. Helt härdad är den ju inte förrns om 7 dagar och först då som minst hälsovådlig. Få se hur jag gör. Blir skyddsoveral vid slipningen, men samtidigt så dammsuger min slipmaskin samtidigt som den slipar så den tar hand om dammet.

 

Här kommer lite bilder iaf:

post-104460-0-31548500-1410629732_thumb.jpg
En blöt daggig morgon och fy hur det ser ut! 

 

post-104460-0-57681800-1410629739_thumb.jpg

Bläh! Inte undra på att det, när det regnat, blivit rostfärgade spår efter regnet på sidan! Men nu ska det bli slut med det!!

 

post-104460-0-92963000-1410630258_thumb.jpg

Här är fören utan pulpit(heter det så?). Den här delen kommer göras om en hel del och är den del av denna periods rust! Dock behöver det inte göras för att fixa relingslisten så det får vänta. Dels ska trät tas bort och hålen svetsas igen då det ska bli en peke istället. På peken ska ankaret ligga. Det ska bli ett ankarspel varvid boxen ska göras om lite. Luckan kommer inte bli lika stor utan en bit där blir fast där ankarspelet sitter fast och sen blir det en lucka så man kan kika vad som händer med kättingen samt serva med färg mm. Och som ni ser behöver en del plåt där bytas efter flera års slit med ankaret och "öppna luckan utan handtag med mejsel".
Om ni undrar vad det är för sladdar som kommer upp genom skrovet och går ner i ankarboxen så är det bara jag som la ner lanternorna(som annars sitter på pulpiten) i ankarboxen :P


post-104460-0-35591200-1410630284_thumb.jpg

En bild efter rengöring. Har gjort rent där det satt löst samt där de såg ut som om det fanns lite angrepp(tidigare täckt/övermålat). 

 

post-104460-0-73031900-1410630298_thumb.jpg

En till bild efter rengöring.

 

post-104460-0-76356400-1410630332_thumb.jpg

En bild på sidan där ni ser vart jag spacklat. Det är en del ställen där angreppet krypt ner på sidan!

 

post-104460-0-70874800-1410630357_thumb.jpg

Här se ni hur det ser ut. Har spacklat de ytor som blottlades samt jämnat till lite.

 

post-104460-0-86692700-1410630317_thumb.jpg

En till bild efter spackling.

 

Som ni ser är spacklingen rätt grov vilket inte gör något. Ska slipas för att jämnas till, sen ska det grundmålas och täckmålas. Viktigast är att sidan blir fin och den bit som är utom listen på däck. Under listen spelar det ju ingen större roll bara det är lite jämt så listen ligger bra.

När listen ska dit så sätts den med en nylonbricka som distans på varje skruv mellan list och skrov. På listen läggs innan montering också en marin tätningsmassa. Meningen är att massan ska fylla ut därmellan när den skruvas stum. Tack vare brickan så bildas då ett tunt lager massa mellan list och skrov när den härdar.

 

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte fick dit grundfärgen i helgen så blev det ett ryck idag efter jobbet då jag ska bort onsd-fred.

Så idag blev det att slipa jämn yta efter spacklingen. Skulle inte vara för kallt ikväll så gick bra att grunda med epoxy primer också! 

 

post-104460-0-93806700-1410903878_thumb.jpg

Den som har flest slipmaskin i slutet vinner? Väggslipmaskin, excenterslip, planslip, hörnslip och bandslip..  :rolleyes:

 

post-104460-0-46917700-1410903838_thumb.jpg

Grundmålat

 

post-104460-0-02783000-1410903890_thumb.jpg

Grundmålat. Som ni ser blir det rätt kladdigt, men det gör inget. Syftet är ju som sagt att få till ett lager där listen är och få dit listen igen på ett tätt sätt. Sen kan jag slipa resten av båten och ner mot listen igen. Sen i vår målas allt snyggt.

 

post-104460-0-99553200-1410903894_thumb.jpg

Lite från sidan

 

Planen är att hinna göra ett lager på fredag också. Förutsatt att vädret är milt så blir det en strykning på lördagen med. Med lite flyt kanske jag kan täckmåla på söndag annars måndag. Sen blir det listmontering med marin tätningsmassa.. Få se hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit och kladdat mer färg idag! Var dags att måla täckfärgen. Blev en 2-komponents polyuretan. 

Passade även på att göra ren listens undersida så det bara är att montera när detta lager färg torkat!

 

post-104460-0-23680900-1411235309_thumb.jpg

Täckfärgen på! 

 

post-104460-0-99069600-1411235302_thumb.jpg

Täckfärgen på! 

 

post-104460-0-31584900-1411235361_thumb.jpg

Som ni ser är det sullande och hastigt målat, men det är ju bara till för att vara under liten. De ytor som sen är utanför listen kommer slipas, jämnas ut och målas på nytt. Antagligen blir det Double coat som jag målar med sen när det är vår!

 

Tyvärr ska det tokregna imorgon så jag vet inte om jag får tillbaka listen i helgen som ursprungligen var planerat :(
Kanske får åka ut imorgon och sätta tillbaka skruvarna, kanske med o-ring mot skrovet, om det ska börja regna och sen ta listen en annan vacker dag.. få se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det höst och då blir det ju lite svårare att arbeta med målning mm.

 

Enklare än att sätta o-ringar är att sätta på en bit tejp över varje hål för att slippa att få in vatten.

Eltejp har lagom fästkraft tror jag.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det höst och då blir det ju lite svårare att arbeta med målning mm.

 

Enklare än att sätta o-ringar är att sätta på en bit tejp över varje hål för att slippa att få in vatten.

Eltejp har lagom fästkraft tror jag.

 

Mackey

 

Ja det blev så! :)

 

Förhoppningsvis imorgon eller tisdag börjar vi sätta tillbaka listen. Måste ha hjälp med att hålla i listen så väntar när kompisen kan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vart det ett ryck igen då igår! Vädret stressar på! Listen iaf på plats nu! Det blev utan brickor faktiskt. Blev orolig över att listen kanske skulle börja vicka annars. Ibland fäst ju saker i listen också.. Men det är iaf några lager mellan nu. Epoxyspackel, epoxyprimer, 2-komponents polyuretan samt marin tätningsmassa. Bör ju hålla några år!

 

post-104460-0-71816500-1411569369_thumb.jpg

Relingslisten på plats! Samt pollare!

 

post-104460-0-27402600-1411569422_thumb.jpg

Styrbords sida!

 

post-104460-0-08825800-1411569426_thumb.jpg

Babord från sidan!

 

Har pulpitfästena kvar att sätta och sen få tillbaka relingen men det blir helgens projekt. Blir lite varmare då! Måste även försöka få bort fästena från pulpiten. Sitter fastlåsta med en skruv som inte riktigt är så lätt att få bort...

 

Se fick jag även hem en annan pryl idag som jag ska montera i helgen om allt det andra flyter på! Annars får det bli lite senare! Se här:

post-104460-0-65946100-1411569380_thumb.jpg

1150 peke med genakerfäste och ankarrulle! Beställde den på måndagkväll och fanns att hämta på tisdag förmiddag. Det kallar jag snabb leverans!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...