Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bo_man

Hur ska man ta vågorna?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är en ganska nybliven båtägare som har mycket att lära. Jag har en planande båt, Flipper 575.

 

Hur ska man på bekvämast sätt ta vågorna / vågsvall från mötande båtar?

45 grader, 30 grader, gasa, minska hastigheten?

 

Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är en ganska nybliven båtägare som har mycket att lära. Jag har en planande båt, Flipper 575.

 

Hur ska man på bekvämast sätt ta vågorna / vågsvall från mötande båtar?

45 grader, 30 grader, gasa, minska hastigheten?

 

Hur gör ni?

 

Det beror sig på som man säger. Flipperbåtarna är ju platta i botten, så försiktighet rekommenderas om du inte vill få njurarna genom näsan. Jag har ägt både Flipper 575 och 620C tidigare och min slutsats är ungefär så här:

 

Stora, flacka svall (Finlandsbåtar,större planande båtar): Gå över svallen så parallellt det går. Behåll farten.

 

Stora, branta svall (Vaxholmsbåtar, utländska kryssningsfartyg eller halvplanande båtar): Tvärsa svallen. Stanna helt.

 

Mindre, flacka svall (planande fritidsbåtar) 45 grader från sidan. Trimma eventuellt in motorn om båten börjar studsa. Gasa.

 

Mindre, branta svall (deplacerande fritidsbåtar) 45 grader från sidan. Slå eventuellt av till ca 17 knop precis innan.

 

Rätt eller fel, så lyckades jag undvika sura blickar från besättningen på det här sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå eventuellt av till ca 17 knop precis innan.

Haha, vilket råd! Det är ju inte säkert att båten maxar 17 knop ens! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra råd. Varför jag frågar är för att mötte en lite större fritidsbåt i helgen och missbedömde svallet. Jag väntade för länge innan jag vek av 45 grader mot vågorna så att frekvensen mellan vågorna och hastighet jag låg i var lagom så att jag träffade någon av de efterföljande vågorna så det dunsade rejält.

 

Känns som att 45 grader är ett bra tips, kanske också att inte vänta med att svänga 45 grader. Samt att anpassa hastigheten. När jag märkte vartåt det barka så borde jag dragit ner på farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anekdot i sammanhanget.... :)

 

Mötte en mindre passagerar/restaurang-båt i Mälaren förra året. Jag låg i marsch runt 23-24 knop och mötande i kanske 12-13. Insåg försent att svallet var rätt jädra rejält så att dra av fart var lönlöst och att vika skarpt åt styrbord fanns det inte riktigt plats för så det snabba beslutet blev att direkt och i marschfart styra ca 45 grader mot svallet vilket gjorde två hundar, sambo och mig själv luftburna för en stund. Väl i luften tittade vi alla fyra lika förvånat på varandra! :blink:

Landningen på andra sidan blev inte så hård som jag förväntade mig. Man lär sig av misstagen och numer är man mer på sin svallvakt så det finns lite tid för beslutsfattandet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anekdot i sammanhanget.... :)

 

Mötte en mindre passagerar/restaurang-båt i Mälaren förra året. Jag låg i marsch runt 23-24 knop och mötande i kanske 12-13. Insåg försent att svallet var rätt jädra rejält så att dra av fart var lönlöst och att vika skarpt åt styrbord fanns det inte riktigt plats för så det snabba beslutet blev att direkt och i marschfart styra ca 45 grader mot svallet vilket gjorde två hundar, sambo och mig själv luftburna för en stund. Väl i luften tittade vi alla fyra lika förvånat på varandra! :blink:

Landningen på andra sidan blev inte så hård som jag förväntade mig. Man lär sig av misstagen och numer är man mer på sin svallvakt så det finns lite tid för beslutsfattandet...

 

Ungefär så upplevde jag det men med lite mer hård landning. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter som alla båtar beter sig olika beroende på skrovform, motor, last etc etc så tycker jag att du ska ut och "leka". Alla båtar jag haft vill jag veta vad dom går för. Ett par ggr så har det varit nära olycka men kontrollerat.
- Åkte ikapp ett 60fots strykgärn med min pulpetare. Testade att ta svallet rellativt pararellt men det va icke att rekomendera. Båten ville liksom inte över. Man ratta och ratta och ratta till måten slutligen kasta sig åt sidan så man va nära på att åka över bord.
Testat samma sak med min 220ov men då skulle jag ta ett svall från en plogande Targa 27. Där hände nästan samma sak men då kastades jag istället in i båten och håll på att tappa ratten.

Vill upplysa om att det gjordes med dömansgrepp och kompis som stod redo att kasta sig på ratten och ev annan utrustning.

 

Så som sagt, ut å lek men va försiktig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leka är bra, en kom i håg dom råd som står så du får lite idéer. Trimma in/ner motorn för att få fören ner, sen testa lite med vilken hastighet som gäller med olika storlek på svallen . Nogra kan du vinna över med att gasa, andra blir för stora...dra av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...