Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfreaken

Farligaste i båtlivet?

Rekommendera Poster

Anledningen med att skriva om det som jag hade råkat ut för i denna tråd handlade varken om flytvästar statistik eller om att nonchalera farorba till sjöss eftersom det är betydligt farligare på vägarna. Det gick inte heller ut på att man ska vara rädd nät man ute med båten. Hade vi/jag varit de så skulle jag/vi inte ha fortsatt segla efter den dramatiska grundstltningen som vi råkade ut flr gör xx antal år sedan Inte ens den oväntade pch obehagliga upplevelsen som jag skrev om nyss har inte avskäckt mig någonting.

MEN händelsen fick mig att reagera, bli mera eftertänksam, självkritisk och tänka ännu mer på sjösäkerheten. Samtidigt så vet jag självklart att det inte finns några garantier för att någontinh oväntat elet dranatiskt skulle kunna inträffa. Jag begriper mig inte på människor son till synes helt opåverkade av att ha sett att en olycka har skett på vägen fortsätter att ta onödiga risker och gasar på som om de är osårbara och odödliga!

Liknande beteende och inställning finns även hos en del båtfolk. Varför då? Hur tror ni att era anhöriga skulle tänka om polisen plötsligt skulle kontakta dem och berättar att deras man hittades drunknad utan flytväst på sig? Var den flytvästlösa friheten eller andra typer av onödigt stort risktagande värt att dö för? Tyckte även dinq nära och kära att det var värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen med att skriva om det som jag hade råkat ut för i denna tråd handlade varken om flytvästar statistik eller om att nonchalera farorba till sjöss eftersom det är betydligt farligare på vägarna. Det gick inte heller ut på att man ska vara rädd nät man ute med båten. Hade vi/jag varit de så skulle jag/vi inte ha fortsatt segla efter den dramatiska grundstltningen som vi råkade ut flr gör xx antal år sedan Inte ens den oväntade pch obehagliga upplevelsen som jag skrev om nyss har inte avskäckt mig någonting.

MEN händelsen fick mig att reagera, bli mera eftertänksam, självkritisk och tänka ännu mer på sjösäkerheten. Samtidigt så vet jag självklart att det inte finns några garantier för att någontinh oväntat elet dranatiskt skulle kunna inträffa. Jag begriper mig inte på människor son till synes helt opåverkade av att ha sett att en olycka har skett på vägen fortsätter att ta onödiga risker och gasar på som om de är osårbara och odödliga!

Liknande beteende och inställning finns även hos en del båtfolk. Varför då? Hur tror ni att era anhöriga skulle tänka om polisen plötsligt skulle kontakta dem och berättar att deras man hittades drunknad utan flytväst på sig? Var den flytvästlösa friheten eller andra typer av onödigt stort risktagande värt att dö för? Tyckte även dinq nära och kära att det var värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst är det helt rätt att hålla sig ombord, men på riktigt nu - När du har folk ombord i skärgårdsmiljö, är då dessa kopplade?

Nej , men alla västarna har livsele så att man koppla sig vid behov

OK, men då är väl inte västarna "helt onödiga"?

 

 

Nej - men måste ju få provocera lite.  ;)

 

Flytvästar ger ju en känsla av trygghet för de som bär dem.

 

För mig är de en extra värmande väst med den viktiga funktionen att jag kan koppla mig när jag går upp på däck.

 

Jag tror att det farligaste på sjön är rädsla betingat av fobier och/eller okunskap.

 

Dåligt sjömanskap hos sig själv eller andra är heller inte att förringa. Ofta hänsynslöshet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen med att skriva om det som jag hade råkat ut för i denna tråd handlade varken om flytvästar statistik eller om att nonchalera farorba till sjöss eftersom det är betydligt farligare på vägarna. Det gick inte heller ut på att man ska vara rädd nät man ute med båten. Hade vi/jag varit de så skulle jag/vi inte ha fortsatt segla efter den dramatiska grundstltningen som vi råkade ut flr gör xx antal år sedan Inte ens den oväntade pch obehagliga upplevelsen som jag skrev om nyss har inte avskäckt mig någonting.

MEN händelsen fick mig att reagera, bli mera eftertänksam, självkritisk och tänka ännu mer på sjösäkerheten. Samtidigt så vet jag självklart att det inte finns några garantier för att någontinh oväntat elet dranatiskt skulle kunna inträffa. Jag begriper mig inte på människor son till synes helt opåverkade av att ha sett att en olycka har skett på vägen fortsätter att ta onödiga risker och gasar på som om de är osårbara och odödliga!

Liknande beteende och inställning finns även hos en del båtfolk. Varför då? Hur tror ni att era anhöriga skulle tänka om polisen plötsligt skulle kontakta dem och berättar att deras man hittades drunknad utan flytväst på sig? Var den flytvästlösa friheten eller andra typer av onödigt stort risktagande värt att dö för? Tyckte även dinq nära och kära att det var värt det?

 

Jag håller helt och fullt med om att eftertänksamhet, kunskap , medvetenhet om risker etc. är viktigt.

Jag förespråkar inte på något sätt att man ska strunta i alla risker och bara gasa på eller i alla situationer strunta i flytväst etc. 

 

Under min gymnasietid där jag utbildade mig till matros gjorde vi vår praktik bland annat ombord på SSRS räddningskryssare Wilhelm R Lundgren och Hans Hansson. Vi var bland annat på övning på sjöräddningskolan i Arkösund. Vi fick med oss en gedigen utbildning om hur man håller sig vid liv om man hamnar i vattnet. Men det absolut viktigaste är trots allt att hålla sig kvar ombord så länge fartyget flyter......

Kanske är det absolut farligaste just att oförutsett hamna i vattnet. Att då ha lite kunskap om vad som kan göra att jag riskerar att hamna i vattnet är ju steg ett till att skydda sig. Att i lugnt väder utan sjögång sitta nerkrypen i sittbrunnen på en segelbåt med räddningsväst känns i mina ögon owerkill.  Men ska jag upp på däck för segelbyte eller annat så visst kan en seglarväst göra nytta om jag råkar klanta till det. I öppen sjö eller sämre väder har jag använt sele när jag rört mig på däck.

I styrpulpetaren gäller samma för mig, vad kan få mig att hamna i vattnet? Jag sitter ju inte direkt på en katapultstol som när som helst utan förvarning skjuter mig långt ut i havet. Visst en val kan dyka upp som jag inte hinner väja för, en stock i vattnet kan ställa till det. Noggrann utkik, 100% focus på vad jag sysslar med, spana av även kända vattenytor, alltid veta var jag är, extra bränsle, lite kunskaper om att avhjälpa fel på motorn, vhf och telefon att ropa på hjälp med, etc. etc. Givetvis flytväst på när det är ruffiga förhållanden, man ska ut och pilla med maskinen på akterkant eller upp på fördäck och dra upp ett drivankare eller ankare. Men jag vidhåller att det finns ganska många andra säkerhetsaspekter ombord på en fritidsbåt som är precis lika viktiga eller kanske viktigare än att vid varje enskilt tillfälle alltid bära flytväst.

Det är precis lika tragiskt för anhöriga att få ett samtal där den drunknade hade flytväst på sig........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har verkligen inte förespråkat att man böt använda räddningsväst i segelbåt varken i vra eller dåligt väder. Men när jag/vi seglar med funktionshindrade som är stela i kroppen och har svårt att röra sig så vill de oftasy använda en sådan flytväst utan att vi behlver rekomendera den. Men själv så vill jag i regel abvönda vanlig seglarväsy och tycker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta klanteriet! Fortsättning följer: Eftersom vi i regel nljer oss ned att segla i Mälaren och i Stockholms skärgård sp nöjer jag mig med att använda segksrvöst troys att jah insrtt dess brister. Självklart sp inser jag att det finbs andra fajtorer son kan orsaka faror i båtlivet. Gasolinstallationen, spisar, motorrumsfläktar, bensin/dieselslangar/kopplingar o bordsgenonföringar mm. Men Om man av någon anledning MÅSTE lämna båten i en nödsituation ELLER ramla i vattnet så ör det väldigt br om man har en flytväst nära till hands elker kanske rent av på sig. Jag tror även att vanans makt och en övertro till sin egen fullkomlighet och osprbarhet ör bidragande orsaker till en del olyckor och även att utgången i bland blir så tragiskt som den blev. Kan framgångarna hos duktiga kappseglare stiga dem så åt huvudet att de tumnar på säkerheten och negligerar olycksrisken?

Förlåt mig att jag ställer komma obehagliga fråga, men den hat förmodligen även sörjande anhöriga frågat sig:

Varför hade inte Don Nordkvist flytväst på sig när han coachade jolleseglare i Medelhavet?

Efter att den tragiska isolyckan skedde då em MYCKET erfaren isseglare omkon när han fastnade ned slalomskidorna under isen då den brast, så bestämde jag mig på en gång för att ALDRIG MERA segla med skidor på isen. Möjligen var jag nig rätt ebsam att ga fattat det beslutet för nog är det fortfarande en hel del som skidseglar ned kitewingar i Stockholnatrakten fortfarand

. Det är ganska få som gör det under åren bör jag nog tillägga. Men den tragiska olyckan har inte inneburit att hag slutet skridskosegla.

Är man eb riktig seglarfreak så är man :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta klanteriet! Fortsättning följer: Eftersom vi i regel nljer oss ned att segla i Mälaren och i Stockholms skärgård sp nöjer jag mig med att använda segksrvöst troys att jah insrtt dess brister. Självklart sp inser jag att det finbs andra fajtorer son kan orsaka faror i båtlivet. Gasolinstallationen, spisar, motorrumsfläktar, bensin/dieselslangar/kopplingar o bordsgenonföringar mm. Men Om man av någon anledning MÅSTE lämna båten i en nödsituation ELLER ramla i vattnet så ör det väldigt br om man har en flytväst nära till hands elker kanske rent av på sig. Jag tror även att vanans makt och en övertro till sin egen fullkomlighet och osprbarhet ör bidragande orsaker till en del olyckor och även att utgången i bland blir så tragiskt som den blev. Kan framgångarna hos duktiga kappseglare stiga dem så åt huvudet att de tumnar på säkerheten och negligerar olycksrisken?

Förlåt mig att jag ställer komma obehagliga fråga, men den hat förmodligen även sörjande anhöriga frågat sig:

Varför hade inte Don Nordkvist flytväst på sig när han coachade jolleseglare i Medelhavet?

Efter att den tragiska isolyckan skedde då em MYCKET erfaren isseglare omkon när han fastnade ned slalomskidorna under isen då den brast, så bestämde jag mig på en gång för att ALDRIG MERA segla med skidor på isen. Möjligen var jag nig rätt ebsam att ga fattat det beslutet för nog är det fortfarande en hel del som skidseglar ned kitewingar i Stockholnatrakten fortfarand

. Det är ganska få som gör det under åren bör jag nog tillägga. Men den tragiska olyckan har inte inneburit att hag slutet skridskosegla.

Är man eb riktig seglarfreak så är man :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från tillgänglig statistik på Transportstyrelsen hemsida kan vi finna följande:

 

Typ av båt
  • 2 seglare, varav 1 ensamseglare som omkom vid fall överbord från en övernattningsbar segelbåt och 1 seglare som föll överbord då båten låg ankrad för natten.
  • 1 vindsurfare
  • 2 kanotister
  • 1 vattenskoter (olycka vid kollision med land i hög fart)
  • 1 öppen aluminiummotorbåt med fartkapacitet upp till 60 knop2 daycruisers13 i öppna rodd- eller snurrebåtar

 

"Majoriteten av de omkomna drunknade."

 

 

Segelbåtar verkar farligt men farligast är öppna rodd eller snurrebåtar och vatten verkar vara det allra farligaste då majoriteten drunknade.

Toaen som gissat att land var farligast har alltså fel, det är vatten.

 

Däremot finns det viss sanning i att land är farligt eftersom ingen omkom på öppet hav

 

Alkohol verkar saknas uppgifter om men med stor sannolikhet har säkert några kraftigt berusade varit bland de omkomna.

 

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Statistik/Fritidsbatar/Fritidsbatar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet Harry

 

Med statestik kan man bevisa vad som helst.

 

Jag gissar inte när jag säger att det farligaste på havet är land - jag vet.

 

För dig är det bara när folk dör som det räknas. 

 

Jag har ett helt annat synsätt när det gäller risker.

 

Ibland kanske döden tom är det minst smärtsamma konsekvensen vid en olycka.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet Harry

 

Med statestik kan man bevisa vad som helst.

 

Jag gissar inte när jag säger att det farligaste på havet är land - jag vet.

 

För dig är det bara när folk dör som det räknas. 

 

Jag har ett helt annat synsätt när det gäller risker.

 

Ibland kanske döden tom är det minst smärtsamma konsekvensen vid en olycka.

Håller med om att med statistik kan man ofta få fram det man vill.

Det heter ju:  "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn,_f%C3%B6rbannad_l%C3%B6gn_och_statistik

 

Nej för mig räknas alla olyckor men Transportstyrelsen brukar mest fokusera på dödsfall. Ofta samma med olyckor i trafiken vilket sällan redovisas alla som efter olyckor med mc blir ett kolli för resten av livet.

 

Dock är det skillnad på olyckor och konsekvensen. Om jag går emot en sten med båten  med 1-2 knop gör knappast något mer än ont i plånboken i värsta fall men om jag skulle köra ihjäl en person så skulle jag lida fruktansvärd ångest och även den avlidnes familj.

 

Statistik

För övrigt så är det livsfarligt att leva. Där kan man via statistik få fram att av alla som fötts så dör 100%

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"För övrigt så är det livsfarligt att leva. Där kan man via statistik få fram att av alla som fötts så dör 100%"

 

Så är det ju onekligen, och när det gäller benägenhet att ta risker, eller att alltid försöka leva efter absolut högsta säkerhetsstandard måste ju vara upp till var och en så länge den eventuella risk man tar inte leder till skada för någon annan än sig själv.

 

Att gå över gatan, att cykla utan cykelhjälm, att hoppa fallskärm, dyka, rulla sig i snön efter bastun, äta för mycket fet mat etc. etc. Alla kan de leda till oväntade skador eller i värsta fall döden.....

Jag föredrar att njuta av livet, och skulle jag inte bli äldst av alla på äldreboendet så är det ingen katastrof.....  men det betyder inte att jag tar vilka risker som helst, utan det gäller ju att kalkylera rimlig risk i förhållande till den eventuella fördel/njutning/vinst jag gör i varje situation. Att arbeta på fördäck under kappsegling utan flytväst av något slag känns som en onödig risk för mig, men att avstå västen vid en stillsam fisketur känns inte lika dramatiskt förutsatt att andra säkerhetsaspekter är uppfyllda.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är just vid fiske många drunknar...

2013 var det 1/3 av de omkomna som omkom vid fiske.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är just vid fiske många drunknar...

2013 var det 1/3 av de omkomna som omkom vid fiske.

 

Mackey

Ja fiske verkar farligt, speciellt för fisken.  :P

 

"Det är anmärkningsvärt att det i mycket båttäta områden har inträffat påfallande få olyckor. Utmed hela kuststräckan Gävle-Laholmsbukten har endast tre personer omkommit – en vid en vattenskoterolycka, en vid förgiftning av båtvärmare och en vid fall över bord från en förankrad båt.

Samma sak gäller Bohuskusten, där ingen dödsolycka inträffat utmed hela kusten och skärgårdarna mellan Vrångö i söder till norska gränsen."

Källa: Transportstyrelsen

 

Där ser vi att de så kallade "badgästerna" verkar sköta sig rätt så bra. Ökad säkerhet kan även bero på en fantastiskt fin sjöräddning som väldigt många badgäster med båt är med och betalar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är just vid fiske många drunknar...

2013 var det 1/3 av de omkomna som omkom vid fiske.

 

Mackey

Det stämmer väl med mina erfarenheter. Många av mina fiskekamrater har dåliga kunskaper om båtar och säkerhet, är egentligen inte särskilt intresserade eller kunniga, utan båten är bara en plattform för att lättare komma åt fisken, och då är det lätt att det går åt skogen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikhet ggr konsekvens ger förväntat utfall av risk. En, men bara en, viktig riskaspekt.

 

Mer intressant är det oförväntade (överraskande) utfallet, d v s långt i i svansen på riskutfallets fördelningsfunktion. Acceptans för sådana utfall kallas för stresstest. Det har inget med sannolikhet att göra.

 

Ännu mer intressant är s k svarta svanar. Enkelt förklarbara (men i förväg otänkbara) drastiska händelser med stor påverkan.

 

Att risk är en fördelning, med ett väntevärde men även högre moment, är centralt inom exvis kvantitativ riskhantering inom finans och försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläddrade lite i Båtliv nr 5 2014.

I en kort artikel redovisas en del preliminär statistik från transportstyrelsen.  Under perioden Januari till och med Juli har vi haft 15 dödsfall varav 11 drunkningar i sötvatten. 4 drunkningar i saltvatten, samtliga i hamn. 

Vi som hävdar att det absolut viktigaste är att hålla sig kvar ombord får kanske här lite vatten på vår kvarn.

Vidare konstateras att under perioden Januari-April förekom inga allvarliga olyckor med fritidsbåtar inblandade.  

Det är väl inte så konstigt i sig, då vi inte är så väldigt många som använder våra båtar under den delen av säsongen, och vi som gör det kanske har längre erfarenhet och mer kunskap?? 

 

I denna artikel nämns ingenting om användandet av flytvästar, borde kanske kontrollera med trafikverket.

Det går inte att dra så väldigt många slutsatser från en kort artikel, men tanken dyker ändå upp i skallen att det största slarvet med sjösäkerhet kanske sker på våra insjöar??

Kanske är vi mer medvetna om risker när det rör sig om båtliv i havet?  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det farligaste i båtlivet är rånrisken!

 

Varje gång man kommer ut ur marintillbehörsaffären. Har man

ett märkligt flin och tom plånbok..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det farligaste i båtlivet är rånrisken!

 

Varje gång man kommer ut ur marintillbehörsaffären. Har man

ett märkligt flin och tom plånbok..

Du bliver aldig rånad.

 

Men din ursäkt för att köpa nå't du inte behöver................funkar................(tväksamt)

 

Skylla andra för rån är att fördumma sig själv.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär nog aldrig komma fram någon statistik på hur många liv som räddas på grund av att man hade flytväst vid olyckstillbudet! De uppgifterna stannar nog internt, men vi får hoppas att de som klarade sig den gången insåg hur bra flytvästen var att ha samt även kanske kommer förespråka för andra betydelsen av att använda flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär nog aldrig komma fram någon statistik på hur många liv som räddas på grund av att man hade flytväst vid olyckstillbudet! De uppgifterna stannar nog internt, men vi får hoppas att de som klarade sig den gången insåg hur bra flytvästen var att ha samt även kanske kommer förespråka för andra betydelsen av att använda flytväst.

I samband med den slutliga redovisningen av statistiken för, hmm, måste ha varit 2012 nån gång förra hösten tror jag, så pratades om en expertgrupp som skulle granska flytvästar  och vilka olyckor som eventuellt inte skulle lett till dödsfall om en viss typ av flytväst skulle använts vid tillfället.

Det året hade nämligen ganska stor andel av de som drunknat haft flytväst på sig.....

 

För egen del tycker jag att flytvästen är ett bra hjälpmedel, men samtidigt finns det en övertro på att bara man har flytväst så löser sig det mesta.....

En väst som verkligen vänder mig rätt med ansiktet uppåt etc, alltså en med krage skulle jag aldrig någonsin ta på mig förrän jag tvingas överge ett sjunkande fartyg....och de seglarvästar som jag använder är visserligen en bra flythjälp när jag hamnar i vattnet och är vid medvetande, men de har också stora begränsningar som man ska vara medveten om.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det lär nog aldrig komma fram någon statistik på hur många liv som räddas på grund av att man hade flytväst vid olyckstillbudet! De uppgifterna stannar nog internt, men vi får hoppas att de som klarade sig den gången insåg hur bra flytvästen var att ha samt även kanske kommer förespråka för andra betydelsen av att använda flytväst.

I samband med den slutliga redovisningen av statistiken för, hmm, måste ha varit 2012 nån gång förra hösten tror jag, så pratades om en expertgrupp som skulle granska flytvästar och vilka olyckor som eventuellt inte skulle lett till dödsfall om en viss typ av flytväst skulle använts vid tillfället.

Det året hade nämligen ganska stor andel av de som drunknat haft flytväst på sig.....

 

För egen del tycker jag att flytvästen är ett bra hjälpmedel, men samtidigt finns det en övertro på att bara man har flytväst så löser sig det mesta.....

En väst som verkligen vänder mig rätt med ansiktet uppåt etc, alltså en med krage skulle jag aldrig någonsin ta på mig förrän jag tvingas överge ett sjunkande fartyg....och de seglarvästar som jag använder är visserligen en bra flythjälp när jag hamnar i vattnet och är vid medvetande, men de har också stora begränsningar som man ska vara medveten om.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska argument. Visst känner även jag till segelvästebs begränsningar. Men jag vill bekvämt o njuta av båtlivet också. Skulle vi råka ut för stotm eller båten plötsligt skulle sjunka så skulle vi givetvis vilja ha flytväst eller slingväst. Men vi seglar aldrig över öppet hav och ser alltid land plus är väldigt vaken med jipprisken m Den säkerhetsribban får räcka för oss. En slingväst tycker jag tynger för mycket i nacken. Hellre seglarväst på än ingen flytväst alls om någon på båten mot all förmodan skulle ramla i vattnet nör vi är ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag använder själv seglarväst.... men vet att den inte gör så vansinnigt mycket nytta, jag har simmat och badat med den nästan varje säsong sen jag var 13. De sitter dåligt på plats när man ramlar i vattnet eftersom man i regel inte har rem mellan benen som håller ner den... Slarvar man med att ha den ordentligt åtdragen så kasar den snabbt upp och skulle man vara medvetslös så är den totalt oduglig. Jag är medveten om begräsningarna men använder den oftast ändå, men jag vet också att om jag ramlar o slår huvudet i eller får någon annan åkomma som gör mig svag och virrig, så är förmodligen den enda nytta den gör att det blir lättare att hitta mitt lik .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det farligaste i båtlivet är rånrisken!

 

Varje gång man kommer ut ur marintillbehörsaffären. Har man

ett märkligt flin och tom plånbok..

Du bliver aldig rånad.

 

Men din ursäkt för att köpa nå't du inte behöver................funkar................(tväksamt)

 

Skylla andra för rån är att fördumma sig själv.

Oldtimer. Det var skrivet som skoj..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ur Aftonbladet 28/9-14

 

En saknas efter båtolycka
 
 

Knivsta. En person saknas fortfarande efter en båtolycka i sjön Valloxen utanför Knivsta.

Det var på söndagskvällen som olyckan inträffade. Fyra vuxna män i åldrarna 24-37 befann sig i båten när den plötsligt kantrade, 150 meter från stranden. En av männen ska då ha försvunnit ner i vattnet omedelbart.

– De övriga tre letade först, men simmade sedan tillsammans in. Ungefär 40 meter från stranden försvann ytterligare en person, säger Roger Magnusson, operativ chef vid Räddningscentralen i Stockholms län.

Två personer kunde räddas och föras till Akademiska sjukhuset i Uppsala för vård, och minst en av dem var i tillräckligt gott skick för att kommunicera med sjukvårdspersonalen.

Vid åttatiden på kvällen påträffade räddningstjänstens dykare en av de försvunna i vattnet. Hans tillstånd är oklart.

Dykarna kommer fortsätta söka till niotiden.

– Har man inte hittat någon fram tills dess är hoppet ute, säger Roger Magnusson.

TT

 

 

 

Små öppna båtar i färskvatten.... farligt farligt....     Beklagar verkligen, tänker på nära och kära .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...