Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Davve28

Vilken båt ska vi sikta på?

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med att välja båt till vår familj 2+2 ( 4 och 9 ). Har seglat mycket i ett tidigare liv och min familj kryssade runt i en Maxi Magic på 80-talet. Vi har inte mycket pengar men vill ha något som vi kan segla efter kusten( väst ), en vecka upp och en vecka ner. Min fru drömmer om naturhamnar men jag vet att ungarna vill till bryggor.

Så en lättmanövrerad stabil seglare med fin ruff som passar överallt? Vilken är det? Sneglar själv på den vackra IF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte mycket om segelbåtar egentligen, men Maxi 77 eller Maxi 87, passar de ekonomin? Vet att de är stabila och bra båtar, som även är relativt snygga samt att de inte är svindyra i dagsläget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78 är väldigt mycket båt för pengarna

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF är en underbar välseglande tålig båt. Att segla med fock är toppen. Om Ni får plats i den så tror jag Ni kommer få mycket kul i den. Dock får Ni räkna med att bli lite blöta när det blåser och går sjö. Jag har hyrt IF några gånger under åren och uppskattade dess pålitliga och harmoniska seglingsegenskaper. Om man seglar med familjen vill man nog ha en förutsägbar båt som går bra att segla i alla väder. Träffade en familj i IF på Åland (5 pers + hund) som hade seglat från Sverige utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att knö in en modern familj med kryphöjd i ruffen och strax över tältstandard kan få till resultat att de inte vill följa med. Satsa hellre på ett välvårdat exemplar av en familjeklassiker typ Vega eller Maxi 77 istället. Fyra bra kojer, ruffhöjd så frugan kan stå (nästan) raklång och en vettig pentry- och toalösning är bra kriterier att börja med.

 

Varför inte hyra en båt i sommar och ta reda på i fullskaleprov vilka krav ni har? Som bonus kan ni leta hela vintern efter drömbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man börjar kolla lite så hittar man ju massor av båtar. Såg igår en Maxi Magic för 69tkr.

Farligt med blocket. Borde nog lugna mig till höst/vinter men man vet ju aldrig.

Frun tycker Maxi 77 är ful, hon vill ha en fin träbåt. Lycka till säger jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träbåtar är jättetrevliga, inte att förakta. Men man skall ha mycket fritid för att underhålla en. Ett alternativ kan kanske vara en P-28, plastskrov och träöverbyggnad. Hitta en med välunderhållet trä så är det marginellt mer arbete jämfört med en plastbåt faktiskt, fernissan mattslipas och ett nytt lager varje år. Borde ta en helg för två personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sikta på nå't billigt!" 

 

Sorry, kunde inte låta bli.  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...