Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
plover

KAD44 växlingsproblem EDC

Rekommendera Poster

Hej, undrar om någon har erfarenhet av KAD44 med EDC-system och elektroniska reglage. Jag har ett dubbelmontage, med DPE drev och maskiner från 2002, dvs KAD44-P, kompressor och turbo.  Funkar fint!  Häromdagen var jag ute och körde och allting OK men när jag skulle lägga till gick inte växeln i när jag skulle föra spaken från neutral till fram.  Felet är intermittent och gäller SB motor.  Jag har plockat ner och rengjort Aktuatorn, kollat vajern till drevet och rengjort kontakterna. Ingen felkod finns på EDC.  Det enda jag ser som är skumt är att elektroniken alltid slår av kompressorn (kallstart) när jag lägger i fram- eller backväxel.  SÅ är det inte på BB maskin, några tips och ideer emottages tacksamt.

 

 

 

Med sommarhälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv dubbla 44:or. På mina slår båda kompressorerna av så fort jag lägger i växel på resp. motor Har för mig att jag läst att det skall vara så. Jag tycker ditt problem med växeln låter som felaktigt spänd vajer nere vid drevet. Räcker att vajern är lite feljusterad så att den ligger på gränsen för att lägga i/ur växeln. Då kan nog felet upplevas som intermetent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du ger lite försiktigt gas, smäller växeln i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kompressorerna står rätt, dvs de stannar när jag lägger i växen så det var inge problem där - skall vara så.  När det gäller ena motorn så vad det konan i drevet som var sliten, så det gick lätt att fixa på varvet och nu åker vi för fullt igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VIsade sig vara konan på drevet som var sliten, så det var lätt fixat på varvet.  Kompressorerna skall stanna vid växeliläggning för att sedan dra igång vid pådrag igen så ingan problem där heller.  Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det om den segar i, trevlig fortsättning på sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...