Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Vågar inte riktig ge mig ut ensam, Vad ska jag göra nu?

Rekommendera Poster

Nu har jag båten i Västerås, fixa båtplats och allt men problemet som jag har är att jag vågar inte riktig ge mig ut ensam, känner mig inte redo, båten (Semona 30) seglade jag och 3st andra från Åkersberga och det gick bra,  det var jag som hade ansvaret och den andra hjälpte till.  Nu har båten varit i 4 veckor i Västerås utan att användas.  Har varit där men mest för att fixa saker.  Vill gå ut men vågar inte. jag är rädd för att köra på det andra båtar när jag kommer ut min plats och sedan för att navigera i mälaren som jag inte känner så bra. Båten är super kass på att backa.  

 

Är ganska feg helt enkelt.. har tänkt i ställe ta båten till min gamla hamn i smedjebacken där jag känner till ordentlig. 

 

Vet inte vad jag ska göra. Jag har segla i 3år nu i min lilla 18 fotare men 30 fotare känns det ganska stor och sedan har jag inget roderlås, har skaffat en autopilot som jag inte vet hur det ska installeras.. är bara lite less idag.. det går över imorgon. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för autopilot om vi börjar i den änden.

 

Har du nån bild på sittbrunnen som på Saiguide http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1155 men med rorkulten nedfälld och centrerad?

 

Det är inte speciellt svårt att installera en autopilot,

 

I regel skall fästet på rorkulten sitta 460 mm för om centrum på hjärtsocken. Borra ett hål och limma fast fästtappen med epoxy. Följ installationsanvisningarna.

 

Lite knepigare kan det va att få till ett bra fäste i autopilotens bakände. Sittbrunnen i Semonan är tydligen ganska bred!?

 

Båten är säkert inte svårare att backa med än vilken långkölad båt som helst.

 

Det är ju bara en krock med din sinnestämmning.

 

När man backar en långkölad båt bör man inte tveka. När man tex backar ut från båtplatsen så hamnar båten där den hamnar. När man kommit så långt akterut det går (med marginal) lägger man "rort i bole" Dvs man svänger så mycket det går och full maskin framåt. När båten börjar röra sig frammåt och börjar svänga, backar man kraftigt så båten stoppar upp. Sen är det "rort i bole" och ful maskin framåt och sen back. Sen är det bara att fortsätta tills du får båten dit du vill

 

Vilket håll man lättast svänger båten beror på vilket håll propellern snurrar. . På min gamla L32;a var det  lättast att svänga åt babord. Den båten - som var omöjlig att svänga och backa med i låg fart gick att svänga runt på en 5-öring. Bästa är att du tar dig ut på öppet vatten och tränar.

 

Söder om Västerås finns det ju hur mycket fritt vatten som helst, speciellt det som på sjökortet kallas Västeråsfjärden. Det är bara att inte hetsa upp sig. Saker och ting behöver aldrig någonsin gå fort.

 

Eller som vi här ute i väster bruk säga; "Longt å sannsat, myckt å pent" (Lugnt och sansat, mjukt och fint)

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lösning på för kort autopilot: Det sitter från början en otillräcklig förlängning på kanske 25 cm på autopilotens arm. Tog ett plaströr ur bra-att-ha-lådan som passade utanpå armen. Borrade två hål i plaströret, stoppade in en avkapad skruv i det ena, så att den låste plaströret på armen och drog en bit vävtejp ett varv runt röret för att hindra skruven att ramla ur. Använder det andra hålet mot piggen på rorkulten. Har funkat perfekt i fem år nu

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du GPS-plotter ombord? Det är  en stor fördel om du är väl förberedd nä  du  ska  ut  och segla  själv. En plotter är ett  fantastiskt  hjälpmedel, men jag skulle  rekommendera att du i så fall jämför väldigt  noga plotterns kartbild med sjökortets i dina nya hemmavatten så att  du  vet  om du kan lita på plotterns kartbild  där eller inte. MEN, jag rekommenderar att  ALLTID  ha god  marginal till grund  och 3/5 meters kurvorna som du ser  på plottern!  Följer  du ovanstående råd så minskar  du risken att  gå på grund  rätt ordentligt.

Har du rulle på förseglet? i så fall kan du förmodligen även segla med den delvis  inrullad. Farten blir  väl inte  riktigt  densamma, men du får  bättre  sikt i  lä, kommer  att  kränga  mindre  på kryssen och blir  inte lika  mycket  att skota hem då.

Jag seglar  vår S30 (41fot) mycket  själv och det  går alldeles  utmärkt!

Att  vara  väl förberedd inför  både  avfärd, seglingen och tilläggningen tycker  jag är  A och O för  att det  ska  gå bra och bli  bekvämt. Målet som jag ser det är  att  inga händelser  eller  manövrar ska  komma som någon överraskning och ställa  till det för dig!

Nu har ju du visserligen autopilot, men om du ser till att  du någon form av mat, vatten, keps,solskyddsmedel kläder för tänkbara  väder och pinkhink och mobiltelefon lätt  tillgängligt så behöver  du  väldigt  sällan släppa rodret och får då även lite mera tid för att  njuta av seglingen.

Instämmer  med alla  kloka  råd som du  fått angående att lätta  från bryggplatsen. Vill bara  även påpeka att  ha  örnkoll på vindriktningen då du  lättar /lägger  till, ha så god  marginal som möjligt och försök att lära dig hur båten kommer  att bete sig i dessa lägen samt:

GILLA  LEGET :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mauricio!

 

Känner igen mig i din fråga. Jag har själv ungefär lika stor erfarenhet som du. Jag har seglat en liten Alacrity 19 i 4 år och 2014 är första året med en något större båt, en Albin Viggen 23 fotare. Det är stor skillnad i hur en större båt är att hantera i trängre situationer. Min Viggen är förmodligen helt säkert betydligt enklare att hantera än din Semona 30 men jag förstår hur du känner det. Mitt enkla råd är att ge dig ut! Prova! Du kan inte lära dig om du inte vågar! Självklart kan du tämligen enkelt lära dig hantera din nya båt! Många andra har ju lärt sig och alla har ju varit nybörjare i början. Ta det lugnt och sakta men våga testa! Du kommer att bli supernöjd med dig själv när du upptäcker att det var trots allt inte så svårt som du först trodde.

 

Lycka till önskar

 

Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för er inlägg.

 

Jag ska ut och segla, Jag kommer ihåg jag hade samma rädsla med min lilla Hurley 18 men det gick hur bra som helst. 

 

Jag har en autopilot som inte är installerad, jag är tveksam om att borra hål på skrovet utan att veta om det är rätt eller inte. Jag har mätt avstående men då hamnar autopiloten mellan vinchen och avlastare vilket inte är en bra plats. Kanske bättre låta en fackman installera detta?.

 

Jag har också en plotter och en ekolog, en Garmin GPSMAp 620 och en garmin Echo 550C, De ligger i kartonger. Samma här inget nåning hur/vart ska jag installera grejerna???  Båten är intill i nyskick, dvs det finns/fanns inga håll för instrumentering, knappas någon el indragen, förra ägaren (Han som köpte båten sedan den var nytt) ville inte ha någon instrumentering eller el för att slippa bekymmer i framtiden. Det finns inte ens en lampa i salongen, utan man har en med fotogen. Vill tänka igenom hur jag ska göra innan jag börjar borra hål och dra kablarna som en galning.   

 

Jag har också en papper karta över Mälaren,  jag har ju allt som behövs och lite till, Jag har en genuarulle. 

 

Jag tror jag skulle klara mig om jag hittade ett sätt att kunna låsa rodret och sedan köra bara med genuan, Jag har försökt hitta nya vänner i Västerås i hamnen men alla är så himla upptagen, knappas tid att prata. Varför så himla bråttom? 

 

Ja ja. jag ska sluta tjata och börja jobba, Jag berättar hur det går.   

 

Tack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för er inlägg.

 

Jag ska ut och segla, Jag kommer ihåg jag hade samma rädsla med min lilla Hurley 18 men det gick hur bra som helst. 

 

Jag har en autopilot som inte är installerad, jag är tveksam om att borra hål på skrovet utan att veta om det är rätt eller inte. Jag har mätt avstående men då hamnar autopiloten mellan vinchen och avlastare vilket inte är en bra plats. Kanske bättre låta en fackman installera detta?.

 

Men du svarade inte på frågan - vad är det för fabrikat och modell.

 

Om du inte fixar att montera autopiloten nu, så är ett roderlås inte så dumt och kostar inte många kronor.

http://www.hjertmans.se/article/roderlaset-tiller-lock

 

Förr i tiden innan man visste av att det fanns en massa tekniska prylar och inovationer att köpa fixade man det ändå på något sätt.

 

Roderlås;

 

Man satte fast en tamp på tex SB sida om rorkulten. förtöjningsknap. Puchpit, mantågstötta eller nåt som gick att knyta fast i. La tampen ett par varv runt rorkulten. Sträckte upp den  och knöt fast den i nåt på andra sidan.

 

Justerade in kursen och båten seglade någorlunda på kurs. Skulle mn tex gå fram till pentryt - som satt strax akter om masten, så fick ju  båten lite annan lutning och föll eller lovade, så då fick man ställa sig i ruffluckan och knacka till lite försiktigt på rorkulten. Efter ett par tester seglade båten på ganska skaplig kurs och man kunde koka sitt kaffe eller laga mat eller gå på toaletten eller vad man nu skulle göra.

 

Allting går att lösa - det besvärliga tar bara lite längre tid.

 

 

Jag har också en plotter och en ekolog, en Garmin GPSMAp 620 och en garmin Echo 550C, De ligger i kartonger. Samma här inget nåning hur/vart ska jag installera grejerna???  Båten är intill i nyskick, dvs det finns/fanns inga håll för instrumentering, knappas någon el indragen, förra ägaren (Han som köpte båten sedan den var nytt) ville inte ha någon instrumentering eller el för att slippa bekymmer i framtiden. Det finns inte ens en lampa i salongen, utan man har en med fotogen. Vill tänka igenom hur jag ska göra innan jag börjar borra hål och dra kablarna som en galning.   

 

Plottern är ju intressant i ditt sammanhang.

 
Seglade en båt från Västervik till Härnösand för ett par veckor sen. Det fanns ingen plotter i båten, Vi tog med en egen.
 
Satte bygeln till plottern på en träplatta, som jag limmade ett liggunderlag under, för att det inte skulle skava.
 
Min egen plotter, som har en liknande bygel, monterade jag provisoriskt i stället för kompassen på rattpedistalen på min egen båt, som syns på bifogad
 
post-53310-0-26114600-1403241868.jpg
 
Satte plottern i den båt vi seglade på sittbrunnsbänken närmast ruffskottet. Första dagen band jag fast den med ett klent snöre. Resten av seglatsen ställde vi den bara på bänken. Vi hade ganska dåligt väder men den stod kvar där vi ställde den. Nu kryssade vi inget, så det lutade inte. Då hade vi kanske fått säkra den med en tamp.
 
Elen tog vi från ett uttag typ cigarettändruttag. Tänk på polariteten - plus och minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du har email.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv seglat en Semona i många år. Den är mycket riktigt svår att backa med men du har fått goda råd här så det kommer nog att gå bra. En sak att komma ihåg är att Semonan alltid snabbt vänder aktern mot vindriktningen så fort det blåser lite. Åt vilket håll propellern snurrar eller hur du ställer rodret har bara betydelse vid svaga, eller inga, vindar.

 

Detta ställer till ett litet helsike ibland, men ofta kan man dra nytta av den egenskapen. 

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket smart Toaen! Trevlig midsommar  önskar  jag er  alla:)

 

Ja - ibland har jag mina ljusa stunder.

 

Dock inte alltid.

 

Brukar ju i stort sett ha båten i sjön alltid.

 

Igår sjösatte jag efter att ha båten på land i knappt en vecka.

 

Gick från sjösättningen till min båtplats. Precis när jag skulle lägga till stoppade motorn. Den var helt död och elen var helt utslagen. Kopplade till förbrukningsbatterierna, men det hjälpe inte ett dugg.

 

Drev tvärs över hamnen och fick tag och la mig på utsidan en gammal fiskebåt. Hade inga mätinstrument, så jag tog mig hem och hämtade verkygslådan. Full spänning på startbatteriet och även på elanslutningen på motorn. Ringde min mekaniker och ställde några dumma frågor till honom. Ett tips var kontakten till manöverpanelen på motorn. 

 

Bara jag nuddade kontakten började larmet tjuta, som det alltid gör innan man startat motorn. Startade motorn och var klar att gå när den tjuvstoppade på nytt. Tog loss och tryckte dit kontakten. Drog runt ett buntband och drog det väldigt hårt. 

 

Startade motorn och gick bort till platsen. Högg bojen med min bojkrok som sitter i en Ankarolina. Gav båten en puff framåt för att nå bryggan och backade lite för att den skulle stanna. La ur backen och sprang fram på däcket för att ta förlinan.

 

Det visade sig att jag inte fått ur backen ordentligt. Har två manöverplatser och en växel för motorreglagen och ibland får man inte ur backen trots att man tror att man satt spaken på neutral.

 

Hann naturligtvis inte tillbaka till sittbrunnen innan propellern fiskat Ankarolinan, lindat runt ett antal varv och stoppat motorn. Blev hängandes i bojen i ankarolinan. Det blåste relativt mycket och från bryggan

 

En båtgranne tog sin julle och gick ut för att hjälpa mig. Jag ville att han skulle gå in och lägga tampen i bryggan eller Y-bomen, men han skulle absolut bogsera mig. Han gjorde ett flertal försök, men så snart min båt kom tvärs vinden sket det sig. Till slut fick jag honom att fästa linan i bryggan och jag kunde hala mig in och förtöja. Det sista låt ju enkelt - ja visst - jag lyckades i alla fall så småningom. :wacko:

 

Precis när jag fått förtöjt började det ösregna. Efter att ha gått fram och tillbaka över den gamla fiskebåtens däck var mitt däck fullt med svarta skoavtryck och såg ännu bedrövligare ut än innan.

 

Hade tänkt att använda midsommaraftonens förmiddag till att göra ren, vaxa och polera däck och överbyggnad. I stället höll jag på och försökte få loss Ankarolinan från propellern. Det misslyckades naturligtvis, så jag får väl anlita nån av de där pojkarna som tycker om att bada med vass kniv nån gång när det lugnat ner sig efter midsommarfirandet.  :o

 

post-53310-0-05480800-1403260910_thumb.jpg

 

Jag hade ju inte alls behövt berätta det här, men som en liten uppmuntran för de som tycker mycket med båtlivet är besvärligt och obegripligt och fyllt av svårigheter är det kanske inte fel att berätta om att även vi som varit med länge kan drabbas - ofta till  stor del av egen förskyllan. Man gör sina tabbar

 

Eller som man lite skämtsamt brukar säga; "att det kan gå fel ibland, kan hända den bäste - det har hänt även mig" ;)

 

Skillnaden mellan oss som har varit med länge och varit med om det mesta och den om är oerfaren och har mindre kunskap är att vi gamla uvar vet att det ordnar sig och att vi  i regel ser lösningar på de detaljproblem som uppstår. 

 

Så här efteråt tar jag inte så allvarligt på det som hände i går. Båten ligger väl förtöjd på sin plats och jag har återigen fått mig en läxa.  

 

Av skadan blir man vis - men inte rik.  :rolleyes:

 

Trevlig midsommar på er alla.

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att dela med dig, visst känns det bättre när man ser att till och med erfarna gör misstag, men sättet att reagera är olika, jag hade säker blivit jätte oroligt och tänkt det värsta, nu har jag pajat motorn. Du Tradera lugn för att du säker vet att det händer ingenting. Kanske inte första gången det fastnar någonting i din propel, just nu sitter jag och tar en kaffe i ruffen och funderar hur jag ska göra för att få båten att backa rätt, har kollat massor på youtube bland annat. Vi för se om jag provar imorgon, först ska jag koppla färdig solpanelen som jag installerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående plotten det finns plats lite overall faktisk, Semonan har precis under ruffluckan en förvaringsplats, kanske det är bara att borra ett hål i den? där man kan dra kablarna? Det kommer att bli skyddade från solen och regn. Vi för se skicka bilder!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bild. Som ni ser jag har ju världens längsta rörkult, som ni ser det finns en förvaringsplats under ruffluckan, kanske det skulle passa perfekt att installera plotten? Sedan finns det också en krock/ödla där jag kanske kan låsa röder med en tamp?? Vi för prova imorgon.

post-99780-0-25221400-1403285821_thumb.jpg

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mycket smart Toaen! Trevlig midsommar  önskar  jag er  alla:)

 

Gick från sjösättningen till min båtplats. Precis när jag skulle lägga till stoppade motorn. Den var helt död och elen var helt utslagen. Kopplade till förbrukningsbatterierna, men det hjälpe inte ett dugg.

 

Drev tvärs över hamnen och fick tag och la mig på utsidan en gammal fiskebåt. Hade inga mätinstrument, så jag tog mig hem och hämtade verkygslådan. Full spänning på startbatteriet och även på elanslutningen på motorn. Ringde min mekaniker och ställde några dumma frågor till honom. Ett tips var kontakten till manöverpanelen på motorn. 

 

Bara jag nuddade kontakten började larmet tjuta, som det alltid gör innan man startat motorn. Startade motorn och var klar att gå när den tjuvstoppade på nytt. Tog loss och tryckte dit kontakten. Drog runt ett buntband och drog det väldigt hårt. 

Så här efteråt tar jag inte så allvarligt på det som hände i går. Båten ligger väl förtöjd på sin plats och jag har återigen fått mig en läxa.  

 

Av skadan blir man vis - men inte rik.  :rolleyes:

 

Trevlig midsommar på er alla.

 

 

Hej Tommy

Du har ju en nyare Lombardini. Jag har en äldre. Min motor har en elektrisk stoppventil på bränslet tilll pumparna. Så länge det är ström på ventilen går motorn.

Den lösningen kasserade jag omedelbart. Plockade ut "ankaret" i stoppventilen, ersatte stoppen med en mekanisk dragvaijer.

 

Ett enkelt elfel, exv. säkringen till panelen trasig, skall inte få stoppa min motor.

 

En "elstopp" bör funka så att när man "ger ström" skall motorn stanna.

I segelbåten, som har en nyare Yanmar, funkar stoppen så. B)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Tommy

Du har ju en nyare Lombardini. Jag har en äldre. Min motor har en elektrisk stoppventil på bränslet tilll pumparna. Så länge det är ström på ventilen går motorn.

Den lösningen kasserade jag omedelbart. Plockade ut "ankaret" i stoppventilen, ersatte stoppen med en mekanisk dragvaijer.

 

Ett enkelt elfel, exv. säkringen till panelen trasig, skall inte få stoppa min motor.

 

En "elstopp" bör funka så att när man "ger ström" skall motorn stanna.

I segelbåten, som har en nyare Yanmar, funkar stoppen så. B)

 

 

 

Nu jag inte helt säker - jag är så fruktansvärt ointresserad av motorer och andra teknisk innovationer.

 

Det finns en magnetventil? (på SB bakkant på motorn) som stänger av motorn elektriskt. På den finns en mekanisk omkopplare som kopplar bort den funktionen.

 

Det finns också ett vanligt stoppreglage (på SB framkant) där man kan koppla en vanlig stoppvajer alternativ öppna motorrumslucka och stoppa motorn direkt på reglaget,

 

Skulle problemet fortsätta är det möjligt att jag överväger den alternativa stoppannordningen.

 

När man råkar ut för nåt sånt här funderar man ju lite.

 

Innan jag bytade motor hade jag en handlänspump som hade två kranar som reglerade från vilket av de två separata utrymmena som jag kunde länsa med handlänspumpen. Alla slangarna och bägge kranarna tog jag bort när jag skulle byta motor.

 

Installerade i stället två elektrisk automatiska länspumpar som fungerar klockrent.

 

Länspumpen - en Guster 10 . satt kvar och jag hade ju kranarna och en hel del rördelar. Kranarna hade tidigare suttit i ett lättåtkomligt utrymme där jag idag förvarar konserver mm

 

Byggde om kranpaketet och fick ner det på sidan på motorn - även käranarna är ganska lättåtkomliga.

 

post-53310-0-64407000-1403295046_thumb.jpg

 

 

För att få ner kranpaketet var jag tvungen att lossa den kontakten (vid röd pil på bifogad bild) som nu krånglade. Det är inte otänkbart att jag inte fått dit den ordentligt. 

 

Sen jag hade loss kontakten har jag bara varit ute med båten 2 gånger med knappt en gångtimme.

 

Problemet uppstod på det absolut bästa stället, att jag sen fick linan i propellern är ju ett annat problem, som jag måste åtgärda. Det är tredje gången det händer på samma sätt på två år. Första gången och denna, måste jag ha hjälp av grodman för att skära loss linan. Den andra gången lyckades jag få loss den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall placera plottern i ögonhöjd. Men det är min åsikt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gångerna när allting går åt skogen som man minns och kan berätta om länge efteråt. När allt funkar blir det ju ingen bra historia. Ta vara på misslyckandena!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mauricio!

 

Om jag får komma med något råd ... Du listar flera saker som behöver göras med båten och några saker som du är orolig för med att segla/köra båt. Alla utmaningar samtidigt (prylar som ska installeras, navigation, segling, manövrering, ...) så förstår jag att det känns övermäktigt.

 

Jag skulle ta en sak i sänder. En lugn dag tar du en tur för motor i de allra närmsta vattnen. Kolla i förväg igenom på sjökortet en bana som du kan köra. När du är på bra avstånd från båtar och farligheter så prova att backa och svänga för att lära dig hur båten beter sig. När du ska tillbaka in till brygga, kör långsamt, börja sväng i god tid.

 

Ta några sådana turer, utöka dem lite steg för steg. Lägg till lite segling. Lätt till att du lägger till på något annat ställe. Utöka turen till vatten som är lite mer outforskade, men förbered dig genom att studera sjökortet. 

 

Vänta med de tekniska prylarna tills du lärt känna båten lite. Då är det lättare att "känna" var rätt ställe för plottern är (där du har den i blickfånget och där du når att trycka på den) osv.

 

Du får flera bra tips i den här tråden. Roderlås är så himlans bra. Det är det enda som jag skulle sätta igång med på direkten. Övriga prylar kan få vänta.

 

Seglarhälsningar,

./stefan

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt brstfanp!

 

Att sätta igång och montera en massa utrustning utan att ha seglat/kört båten blir ofta fel, efter ett tag kommer du att vilja flytta prylar till de platser du skulle valt från början.

 

Du har fått många bra tips! Det är bra att vara försiktigt, men samtidigt gäller det att våga försöka.

Men kom ihåg att det finns inga måsten.  Är det svårt att ta dig ifrån och till förtöjningsplatsen går ofta att "låna" tillfällig besättning från en annan båt. Att hämta upp eller lämna av en gast på bryggnocken före / efter förtöjning kan hjälpa dig att våga.

Att lägga i ankaret och vänta på bättre förhållanden vind/sjö/åskådare etc. funkar också.....

 

Att ta med en erfaren gast som finns tillhand om det verkligen krisar kan vara ytterligare ett sätt, han/hon sitter och fikar, och du sköter allt på egen hand, och du känner trygghet att kunna få hjälp om det gåt åt He.......te.... ordentligt.

 

Se till att kom ut och lär känna din båt och dina nya hemmavatten, sen tar du en sak i taget så ska du se att det löser sig....

 

Såg att någon i tråden seglat Hurley 18, det var min andra segelbåt jag köpte när jag fått mitt första fasta jobb som 18-åring. En underbar segelbåt som lämpar sig väl för ensamsegling, rätt skotad balanserar den fantastiskt på rodret och ger tid för andra aktiviteter......lättseglad till kaj, underbar i öppen sjö, tog mig på min första tripp till Bornholm. Den båten gav mig många fantastiska upplevelser och gav mig chansen att träna sjömanskap i olika vatten.  Saknaden är stor........även om jag inte riktigt känner att jag har tid för segling numera........

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt brstfanp!

 

Att sätta igång och montera en massa utrustning utan att ha seglat/kört båten blir ofta fel, efter ett tag kommer du att vilja flytta prylar till de platser du skulle valt från början.

 

Du har fått många bra tips! Det är bra att vara försiktigt, men samtidigt gäller det att våga försöka.

Men kom ihåg att det finns inga måsten.  Är det svårt att ta dig ifrån och till förtöjningsplatsen går ofta att "låna" tillfällig besättning från en annan båt. Att hämta upp eller lämna av en gast på bryggnocken före / efter förtöjning kan hjälpa dig att våga.

Att lägga i ankaret och vänta på bättre förhållanden vind/sjö/åskådare etc. funkar också.....

 

Att ta med en erfaren gast som finns tillhand om det verkligen krisar kan vara ytterligare ett sätt, han/hon sitter och fikar, och du sköter allt på egen hand, och du känner trygghet att kunna få hjälp om det gåt åt He.......te.... ordentligt.

 

Se till att kom ut och lär känna din båt och dina nya hemmavatten, sen tar du en sak i taget så ska du se att det löser sig....

 

Såg att någon i tråden seglat Hurley 18, det var min andra segelbåt jag köpte när jag fått mitt första fasta jobb som 18-åring. En underbar segelbåt som lämpar sig väl för ensamsegling, rätt skotad balanserar den fantastiskt på rodret och ger tid för andra aktiviteter......lättseglad till kaj, underbar i öppen sjö, tog mig på min första tripp till Bornholm. Den båten gav mig många fantastiska upplevelser och gav mig chansen att träna sjömanskap i olika vatten.  Saknaden är stor........även om jag inte riktigt känner att jag har tid för segling numera........

Ja det är sant, det enda jag ska installera färdig är solpanelen, för att jag behöver el och roderlås/autopilot.  

 

Jag skulle egentligen vilja ha båten närmare där jag bor, Att ha båten i Västerås 1,3 Mil härifrån känns lång, ska se hur jag gör senare. 

 

Igår startade jag motor och körde den halvtimme för att ladda batteriet, Kollade också detta med propwalk, alltså hur propellen roteran när man lägger i backen och hur vatten strömmar, oturligt nog den kommer att driva båten mot styrbord (höger) när man backar, alltså fel håll när man kommer ut från bryggan.

 

Tror att det bästa skulle i den här fallen köra längs bryggan för att sedan vända längre fram, än att försöka vända båten när den redan är sned.  Vet inte.....

 

Min segelbåt innan var en Hurley 18 och den gick riktig fint. En underbart mini havskryssare.  Semona påminner en del om Hurley. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skönt och höra att det är fler än jag som är "fegis"  :ph34r:  ;)

 

Som någon skrev ovan, försök att ta med dig någon (även om det verkade som att alla var upptagna) och ha med den personen "in case of emergency", försök sedan lägga till och ut själv. 

 

 

Jag och farsan skaffade båt tillsammans men jag lessnade snabbt då jag kände att jag alltid behövde ha med honom och hans kunskaper. Sedan skaffade jag förarbevis för båt och helt plötsligt kändes det roligt att ta med egna polare ut själva. Inte för att det var tråkigt att segla med farsan, tvärt om. Men mycket roligare när man kunde själv. 

 

Om du inte har förarbevis för båt ännu så kan det rekommenderas, inte för att din båt kräver det men för att allting känns mycket lättare... Ja, inte det praktiska med att lägga till och dylikt men detta med väjningsregler etc. Jag tog en onlinekurs, dvs distans, fungerade bra.

 

 

Jag tycker du är duktig. Uppenbarligen har du önskan att komma ut och det känns som att du endast är ett litet steg från att vara ute själv. Kör så det ryker!

Redigerad av Jonbeee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt rätt brstfanp!

 

Att sätta igång och montera en massa utrustning utan att ha seglat/kört båten blir ofta fel, efter ett tag kommer du att vilja flytta prylar till de platser du skulle valt från början.

 

Du har fått många bra tips! Det är bra att vara försiktigt, men samtidigt gäller det att våga försöka.

Men kom ihåg att det finns inga måsten.  Är det svårt att ta dig ifrån och till förtöjningsplatsen går ofta att "låna" tillfällig besättning från en annan båt. Att hämta upp eller lämna av en gast på bryggnocken före / efter förtöjning kan hjälpa dig att våga.

Att lägga i ankaret och vänta på bättre förhållanden vind/sjö/åskådare etc. funkar också.....

 

Att ta med en erfaren gast som finns tillhand om det verkligen krisar kan vara ytterligare ett sätt, han/hon sitter och fikar, och du sköter allt på egen hand, och du känner trygghet att kunna få hjälp om det gåt åt He.......te.... ordentligt.

 

Se till att kom ut och lär känna din båt och dina nya hemmavatten, sen tar du en sak i taget så ska du se att det löser sig....

 

Såg att någon i tråden seglat Hurley 18, det var min andra segelbåt jag köpte när jag fått mitt första fasta jobb som 18-åring. En underbar segelbåt som lämpar sig väl för ensamsegling, rätt skotad balanserar den fantastiskt på rodret och ger tid för andra aktiviteter......lättseglad till kaj, underbar i öppen sjö, tog mig på min första tripp till Bornholm. Den båten gav mig många fantastiska upplevelser och gav mig chansen att träna sjömanskap i olika vatten.  Saknaden är stor........även om jag inte riktigt känner att jag har tid för segling numera........

Ja det är sant, det enda jag ska installera färdig är solpanelen, för att jag behöver el och roderlås/autopilot.  

 

Jag skulle egentligen vilja ha båten närmare där jag bor, Att ha båten i Västerås 1,3 Mil härifrån känns lång, ska se hur jag gör senare. 

 

Igår startade jag motor och körde den halvtimme för att ladda batteriet, Kollade också detta med propwalk, alltså hur propellen roteran när man lägger i backen och hur vatten strömmar, oturligt nog den kommer att driva båten mot styrbord (höger) när man backar, alltså fel håll när man kommer ut från bryggan.

 

Tror att det bästa skulle i den här fallen köra längs bryggan för att sedan vända längre fram, än att försöka vända båten när den redan är sned.  Vet inte.....

 

Min segelbåt innan var en Hurley 18 och den gick riktig fint. En underbart mini havskryssare.  Semona påminner en del om Hurley. 

 

Känns ju som du är på gång!

Just det där med att backa / vända ska du ju göra som känns säkrast, har du fått fart och styrning ut från bryggan på backen så finns ingen anledning att stressa med vändningen, backa på du tills du har tillräckligt med vatten för din vändning, sen kommer du att lära dig trixen med din båt efter hand, och använda vind och sjö för att få till så smidiga vändningar som möjligt.

Propwalken är ju oftast tydligast just när du lägger i växel, när du väl fått lite fart är det oftare andra saker som vind, ström och sjö som påverkar mer.....

 

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som du när jag backar, båten vill inte svänga åt det hållet den behöver för att komma ut åt rätt håll från hemmabryggplatsen. Är nybörjare jag också och har även jag båten i Västerås (mälarparken). Min båt är dock mindre, en J-17 (långkölad 20fot), så jag vet inte om du kan lösa problemet på samma sätt som jag, men såhär gör jag iaf:

Båten ska backa och vrida aktern åt babord för att hamna rätt. Jag gör loss alla förtöjningar från båten och lägger i backen. Den tampen som sitter kvar på stolpen "babord akter" håller jag dock i med ett varv runt pollaren på båtens babord akter medans jag backar förbi stolpen (jag sitter bak på babord sida). Ca 2m senare tar tampen slut och blir spänd, (när båten är mitt emellan stolparna) då vrider sig båten åt det hållet jag vill. Släpper efter så det inte tar stopp, det behöver bara bromsa babordsidan så att vridningen påbörjas. Slänger tampen mot stolpen och hoppas att den hänger sig fint, annars var väl det skitsamma då jag har sjunkande lina, så den inte trasslar in grannens propeller eller nåt  :wacko:  . Din båt kanske är för lång för denna metod beroende på var stolparna står och vilka båtar som ligger bredvid. Men det kan vara värt att prova. Jag vrider inte båten runt hela stolpen, bara ger båten lite hjälp att komma ut i rätt riktning. Akta så inte fören skrapar mot grannbåten om styrbord bara, släpp tampen i tid! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som du när jag backar, båten vill inte svänga åt det hållet den behöver för att komma ut åt rätt håll från hemmabryggplatsen. Är nybörjare jag också och har även jag båten i Västerås (mälarparken). Min båt är dock mindre, en J-17 (långkölad 20fot), så jag vet inte om du kan lösa problemet på samma sätt som jag, men såhär gör jag iaf:

Båten ska backa och vrida aktern åt babord för att hamna rätt. Jag gör loss alla förtöjningar från båten och lägger i backen. Den tampen som sitter kvar på stolpen "babord akter" håller jag dock i med ett varv runt pollaren på båtens babord akter medans jag backar förbi stolpen (jag sitter bak på babord sida). Ca 2m senare tar tampen slut och blir spänd, (när båten är mitt emellan stolparna) då vrider sig båten åt det hållet jag vill. Släpper efter så det inte tar stopp, det behöver bara bromsa babordsidan så att vridningen påbörjas. Slänger tampen mot stolpen och hoppas att den hänger sig fint, annars var väl det skitsamma då jag har sjunkande lina, så den inte trasslar in grannens propeller eller nåt  :wacko:  . Din båt kanske är för lång för denna metod beroende på var stolparna står och vilka båtar som ligger bredvid. Men det kan vara värt att prova. Jag vrider inte båten runt hela stolpen, bara ger båten lite hjälp att komma ut i rätt riktning. Akta så inte fören skrapar mot grannbåten om styrbord bara, släpp tampen i tid! 

Vad kul att hitta en som är i samma sits som mig, jag har också båten i Mälarparken, Seglar du själv? 

 

Du har en utombordare eller hur? Min förra båten en Hurley 18 (som jag seglade i 3 år) lärde jag mig att backa riktig bra, utan problem kunde jag backa vad jag ville (långkölad + utombordare).  Jag behövde inte ens röra på rorkulten,  jag vred på motor till den hållen jag ville backa och gasade på bara. vrider du på motorn med?  du kan både vrida på motorn och rörkulten, med den här tekniken kan du också lära dig att backa perfekt.  I motorn finns en skruv för att trögstyra eller låsa styrningen helt. Jag kan visa hur om du är intresserad, vi kan hjälpas åt?  jag är inte 100% nybörjare, jag är bara lite feg och alldeles för försiktig egentligen för att äga båt (känner inte hemmahamnen och inte den nya båten), men segla kan jag. 

 

Ja, en som lösning hade jag tänkt mig, att ha en tamp kvar på babordsida så att man kan dra båten åt rätt hål. Båtplatserna bredvid min är lediga, så jag har inga grannar av oroa mig. Min båt är 9,2 x 3 mts och väger 3,5 ton så det är lite att dra, men kanske går? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som du när jag backar, båten vill inte svänga åt det hållet den behöver för att komma ut åt rätt håll från hemmabryggplatsen. Är nybörjare jag också och har även jag båten i Västerås (mälarparken). Min båt är dock mindre, en J-17 (långkölad 20fot), så jag vet inte om du kan lösa problemet på samma sätt som jag, men såhär gör jag iaf:

Båten ska backa och vrida aktern åt babord för att hamna rätt. Jag gör loss alla förtöjningar från båten och lägger i backen. Den tampen som sitter kvar på stolpen "babord akter" håller jag dock i med ett varv runt pollaren på båtens babord akter medans jag backar förbi stolpen (jag sitter bak på babord sida). Ca 2m senare tar tampen slut och blir spänd, (när båten är mitt emellan stolparna) då vrider sig båten åt det hållet jag vill. Släpper efter så det inte tar stopp, det behöver bara bromsa babordsidan så att vridningen påbörjas. Slänger tampen mot stolpen och hoppas att den hänger sig fint, annars var väl det skitsamma då jag har sjunkande lina, så den inte trasslar in grannens propeller eller nåt  :wacko:  . Din båt kanske är för lång för denna metod beroende på var stolparna står och vilka båtar som ligger bredvid. Men det kan vara värt att prova. Jag vrider inte båten runt hela stolpen, bara ger båten lite hjälp att komma ut i rätt riktning. Akta så inte fören skrapar mot grannbåten om styrbord bara, släpp tampen i tid! 

 

Metoden med en tamp fäst i yttre Y-bommen eller i akterstolpe är ju inte så dum.

 

Det är ju ganska lik den man kallar för att "backa på ett akterspring" som används om man ligger längs med en kaj och man måste få ut fören för att kunna lämna kajen. På det sättet kunde man få ut en stor skuta från kajen. Alternativ var att "gå fram på ett förspring" när man vred ut aktern från kaj.

 

Själv använder jag ofta metoden att "backa på ett akterspring"då jag i regel är själv ombord.

 

Ett akterspring är en lina som går från aktern och sitter fast i bryggan ungefär mitt på båten, som på båten till höger på skissen, Backar man så tvingas fören utåt till en viss grad. Själv brukar jag alltid ha bägge ändarna på förtöjningslinan fäst ombord. Då kan jag lossa den ena ändan och snabbt hala till mig linan, samtidigt som jag går framåt med en kraftig gir. Pressar vinden båten mot kajen måste manövern gå fort, annars pressar vinden tillbaka båten.

 

post-53310-0-45199200-1403499650_thumb.png

 

Det hände vid ett tillfälle att hamnen hade fasta förtöjningslinor - Lysekil. När jag gick fram fick jag en sån lina i propellern, inte så kul.  :( Fast det fann ett dykcenter alldeles intill med en massa badglada killar och tjejer - så det löste sig.  :)

 

Skulle kunna tänka mig att om man satte fast en lina ytterst i Y-bommen eller på akterpålen som va så lång att fören precis kom utanför Y-bommen/akterpålen och man la fast den med en splitsad ögla eller en permanent slagen pålstek över tex skotvinschen och backade på den, skulle det få en liknande effekt.

 

Behöver man vrida båten åt andra hållet får man lägga linan tvärt om.

 

Fungerar det skulle jag rekommendera en bit blyad lina som garanterat sjunker

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett litet leende läser jag den här härliga tråden. Bara verkliga machokillar vågar yppa en viss osäkerhet. Inbjuder alltid till givande diskussioner.

 

Vad mina mungipor lyfts av är minnena från de första båtåren. Jag började rätt sent med egen båt och inget var självklart.

 

Första var det jolle av typ OK och sen en Thorelljolle liggande i Gröndal på söder i Stockholm. Vi var tre grabbar som delade på den och seglade tillsammans. Småningom klarade vi av båten riktigt bra men många var de gånger jag satt i båten och suktade efter en segeltur men vågade mig integritet ut på egen hand.

Jag tror att det aldrig blev nån solosegling under de första åren av mitt seglar.

En kille som köpte vår förra båt var rätt ny båtmänniska. Vår son gav några lektioner praktisk båthantering och jag berättade min feghet från förr.

Min rekommendation till den nye ägaren var: lossa förtöjning och ge dig ut själv. Han tog mig ad notan och senare förstod jag att han ofta gick ut på egen hand. Det var med en Maxi 77. Ganska lätthanterlig båt men styvt gjort med tanke på att det tog mig många år att segla solo.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har samma problem som du när jag backar, båten vill inte svänga åt det hållet den behöver för att komma ut åt rätt håll från hemmabryggplatsen. Är nybörjare jag också och har även jag båten i Västerås (mälarparken). Min båt är dock mindre, en J-17 (långkölad 20fot), så jag vet inte om du kan lösa problemet på samma sätt som jag, men såhär gör jag iaf:

Båten ska backa och vrida aktern åt babord för att hamna rätt. Jag gör loss alla förtöjningar från båten och lägger i backen. Den tampen som sitter kvar på stolpen "babord akter" håller jag dock i med ett varv runt pollaren på båtens babord akter medans jag backar förbi stolpen (jag sitter bak på babord sida). Ca 2m senare tar tampen slut och blir spänd, (när båten är mitt emellan stolparna) då vrider sig båten åt det hållet jag vill. Släpper efter så det inte tar stopp, det behöver bara bromsa babordsidan så att vridningen påbörjas. Slänger tampen mot stolpen och hoppas att den hänger sig fint, annars var väl det skitsamma då jag har sjunkande lina, så den inte trasslar in grannens propeller eller nåt  :wacko:  . Din båt kanske är för lång för denna metod beroende på var stolparna står och vilka båtar som ligger bredvid. Men det kan vara värt att prova. Jag vrider inte båten runt hela stolpen, bara ger båten lite hjälp att komma ut i rätt riktning. Akta så inte fören skrapar mot grannbåten om styrbord bara, släpp tampen i tid! 

Vad kul att hitta en som är i samma sits som mig, jag har också båten i Mälarparken, Seglar du själv? 

 

Du har en utombordare eller hur? Min förra båten en Hurley 18 (som jag seglade i 3 år) lärde jag mig att backa riktig bra, utan problem kunde jag backa vad jag ville (långkölad + utombordare).  Jag behövde inte ens röra på rorkulten,  jag vred på motor till den hållen jag ville backa och gasade på bara. vrider du på motorn med?  du kan både vrida på motorn och rörkulten, med den här tekniken kan du också lära dig att backa perfekt.  I motorn finns en skruv för att trögstyra eller låsa styrningen helt. Jag kan visa hur om du är intresserad, vi kan hjälpas åt?  jag är inte 100% nybörjare, jag är bara lite feg och alldeles för försiktig egentligen för att äga båt (känner inte hemmahamnen och inte den nya båten), men segla kan jag. 

 

Ja, en som lösning hade jag tänkt mig, att ha en tamp kvar på babordsida så att man kan dra båten åt rätt hål. Båtplatserna bredvid min är lediga, så jag har inga grannar av oroa mig. Min båt är 9,2 x 3 mts och väger 3,5 ton så det är lite att dra, men kanske går? 

 

Ja det stämmer att min båt har utombordare. Dock med det problemet att den skruven på sidan som du nämner, för att låsa motorn från att kunna styra, är trasig. Eller godset den är gängad i är sprucket. Det har jag löst genom att fixera motorn rakt med ett par buntband (mod. kattstrypare). Alternativet var att motorn snurrar runt när man släpper den... Jag ska ta med motorn till nån svetsare i vinter och se om det går att laga ordentligt. Tills vidare får jag leva med samma problem som ni med större långkölade båtar, ser det som bra träning  :).

Jag seglar ibland själv, ibland med tjejen. När jag går ut själv är dock inte backningen eller körningen i hamn något större problem. 

Jag våndas mest för att få ner storseglet när jag seglat klart, haha. 

Trots att jag låser rodret med en lina så hinner båten styra och få vind i seglet lagom när jag halat ner det halvvägs.

1: Seglet har inga travare utan ligger direkt i likrännan (vad kallar man den konstruktionen?) vilket gör att jag måste stå vid masten och dra ner seglet, och det går trööögt... 

2: Storfallet har ingen avlastare, utan en enkelt cleat med bygel. Bygeln gör att fallet nyper fast i cleat:en om jag inte håller upp fallet och drar ner seglet samtidigt, askorkat.

3: Nu är jag ju tyvärr ingen bläckfisk, så när jag står där och drar ner seglet med ena näven och matar fallet genom cleat:en med den andra och båtjä..ln börjarvrida sig och ta vind, så blir det ju helt hopplöst svårt att samtidigt vika seglet snyggt på bommen. 

 

Därför har jag nyss knåpat ihop lazyjacks av ett par miniblock och ett knyte lina från reabacken på hjärtmans. Har ännu inte testat hur det funkar, men jag har förmodligen Sveriges minsta båt med lazyjacks  :D

Ska även byta de förbannade cleats:en mot avlastare, så borde jag kunna få ner seglet lite smidigare sen.

 

Jag är inte heller totalt nybörjare, seglade ett par år i tonåren (är 31 nu) och har haft motorbåt sedan dess. Dock är det första gången jag har egen segelbåt i år och måste få allt att lira som det ska, utan att ha nån med sig som fixar så att allt bara funkar....

Men det mesta löser sig, I värsta fall har jag vattentät mobil, flytväst, medlemskap i sjöräddningsällskapet och en kall öl som väntar hemma i kylen  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har samma problem som du när jag backar, båten vill inte svänga åt det hållet den behöver för att komma ut åt rätt håll från hemmabryggplatsen. Är nybörjare jag också och har även jag båten i Västerås (mälarparken). Min båt är dock mindre, en J-17 (långkölad 20fot), så jag vet inte om du kan lösa problemet på samma sätt som jag, men såhär gör jag iaf:

Båten ska backa och vrida aktern åt babord för att hamna rätt. Jag gör loss alla förtöjningar från båten och lägger i backen. Den tampen som sitter kvar på stolpen "babord akter" håller jag dock i med ett varv runt pollaren på båtens babord akter medans jag backar förbi stolpen (jag sitter bak på babord sida). Ca 2m senare tar tampen slut och blir spänd, (när båten är mitt emellan stolparna) då vrider sig båten åt det hållet jag vill. Släpper efter så det inte tar stopp, det behöver bara bromsa babordsidan så att vridningen påbörjas. Slänger tampen mot stolpen och hoppas att den hänger sig fint, annars var väl det skitsamma då jag har sjunkande lina, så den inte trasslar in grannens propeller eller nåt  :wacko:  . Din båt kanske är för lång för denna metod beroende på var stolparna står och vilka båtar som ligger bredvid. Men det kan vara värt att prova. Jag vrider inte båten runt hela stolpen, bara ger båten lite hjälp att komma ut i rätt riktning. Akta så inte fören skrapar mot grannbåten om styrbord bara, släpp tampen i tid! 

Vad kul att hitta en som är i samma sits som mig, jag har också båten i Mälarparken, Seglar du själv? 

 

Du har en utombordare eller hur? Min förra båten en Hurley 18 (som jag seglade i 3 år) lärde jag mig att backa riktig bra, utan problem kunde jag backa vad jag ville (långkölad + utombordare).  Jag behövde inte ens röra på rorkulten,  jag vred på motor till den hållen jag ville backa och gasade på bara. vrider du på motorn med?  du kan både vrida på motorn och rörkulten, med den här tekniken kan du också lära dig att backa perfekt.  I motorn finns en skruv för att trögstyra eller låsa styrningen helt. Jag kan visa hur om du är intresserad, vi kan hjälpas åt?  jag är inte 100% nybörjare, jag är bara lite feg och alldeles för försiktig egentligen för att äga båt (känner inte hemmahamnen och inte den nya båten), men segla kan jag. 

 

Ja, en som lösning hade jag tänkt mig, att ha en tamp kvar på babordsida så att man kan dra båten åt rätt hål. Båtplatserna bredvid min är lediga, så jag har inga grannar av oroa mig. Min båt är 9,2 x 3 mts och väger 3,5 ton så det är lite att dra, men kanske går? 

 

Ja det stämmer att min båt har utombordare. Dock med det problemet att den skruven på sidan som du nämner, för att låsa motorn från att kunna styra, är trasig. Eller godset den är gängad i är sprucket. Det har jag löst genom att fixera motorn rakt med ett par buntband (mod. kattstrypare). Alternativet var att motorn snurrar runt när man släpper den... Jag ska ta med motorn till nån svetsare i vinter och se om det går att laga ordentligt. Tills vidare får jag leva med samma problem som ni med större långkölade båtar, ser det som bra träning  :).

Jag seglar ibland själv, ibland med tjejen. När jag går ut själv är dock inte backningen eller körningen i hamn något större problem. 

Jag våndas mest för att få ner storseglet när jag seglat klart, haha. 

Trots att jag låser rodret med en lina så hinner båten styra och få vind i seglet lagom när jag halat ner det halvvägs.

1: Seglet har inga travare utan ligger direkt i likrännan (vad kallar man den konstruktionen?) vilket gör att jag måste stå vid masten och dra ner seglet, och det går trööögt... 

2: Storfallet har ingen avlastare, utan en enkelt cleat med bygel. Bygeln gör att fallet nyper fast i cleat:en om jag inte håller upp fallet och drar ner seglet samtidigt, askorkat.

3: Nu är jag ju tyvärr ingen bläckfisk, så när jag står där och drar ner seglet med ena näven och matar fallet genom cleat:en med den andra och båtjä..ln börjarvrida sig och ta vind, så blir det ju helt hopplöst svårt att samtidigt vika seglet snyggt på bommen. 

 

Därför har jag nyss knåpat ihop lazyjacks av ett par miniblock och ett knyte lina från reabacken på hjärtmans. Har ännu inte testat hur det funkar, men jag har förmodligen Sveriges minsta båt med lazyjacks  :D

Ska även byta de förbannade cleats:en mot avlastare, så borde jag kunna få ner seglet lite smidigare sen.

 

Jag är inte heller totalt nybörjare, seglade ett par år i tonåren (är 31 nu) och har haft motorbåt sedan dess. Dock är det första gången jag har egen segelbåt i år och måste få allt att lira som det ska, utan att ha nån med sig som fixar så att allt bara funkar....

Men det mesta löser sig, I värsta fall har jag vattentät mobil, flytväst, medlemskap i sjöräddningsällskapet och en kall öl som väntar hemma i kylen  ;)

 

 

 

Du verkar ju klarat dig rätt så fint själv. Seglet på rännan direkt är ju inget vidare.  Jag hade också bekymmer med att få ut/in seglet på min lilla båt, ibland gick det åt he v t .  men jag klarade mig i alla fall.

 

Kan du inte linda fast motor men två gummitampar på var sin sida? så att du kan vrida den och när du släpper hamna den i mitten? 

 

Det gör himla skillnad om du vrider på motor samtidigt när du backar. 

 

Om du har tid någon gång det skulle vara kul om vi kunde träffas och prata lite om segling över en kopp kaffe. Du säker vet om många fina naturhamnar i Västerås som du kan visa mig på kartan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...