Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
toms

När ger ni er INTE ut på sjön?

Rekommendera Poster

Som rubriken säger, när ger ni er inte ut på havet eller sjön?

 

Det är som så att jag ska åka östkusten upp ifrån blekinge till göta kanal för att sedan vidare till Vättern.

 

Men det är ju det där med vädret,

 

För en annan som inte har varit på Östersjön och kört tidigare, så säger inte vind styrkorna så mycket, klart att det ger en hint men var går eran gräns? Tänker man fel när man enbart går efter vind styrkorna och regn när man ger sig ut?

Det är förövrigt en Nimbus 2600 som ska köras.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar en hel del på varifrån det blåser och hur stora vågor det ska gå. Med vinden och vågorna i ryggen klarar iaf min båt betydligt mer än om de kommer rakt framifrån.

Egentligen är det väl besättningen som mår sämre och båten klarar det galant.

Kommer man upp i 2 m våghöjd och vind från söder så brukar jag undvika att gå ut på öppet vatten då det gärna bygger ytterligare på våghöjden.

Annars är det svåraste egentligen att lägga till när det blåser mycket. Oftast ligger dock hamnarna i någorlunda lä.

Med en Nimbus 2600 skulle jag nog inte gå ut med vågorna mot mig om de var högre än 1 meter. Med vågorna akterifrån lite högre men jag är osäker på hur 2600-an rullar med vågorna akterifrån.

 

Bara att testa och se till att man har en reträttväg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som rubriken säger, när ger ni er inte ut på havet eller sjön?

 

Det är som så att jag ska åka östkusten upp ifrån blekinge till göta kanal för att sedan vidare till Vättern.

 

Men det är ju det där med vädret,

 

För en annan som inte har varit på Östersjön och kört tidigare, så säger inte vind styrkorna så mycket, klart att det ger en hint men var går eran gräns? Tänker man fel när man enbart går efter vind styrkorna och regn när man ger sig ut?

Det är förövrigt en Nimbus 2600 som ska köras.

 

Det är ju en fin resa som du kanske inte kommer göra så många gånger, jag skulle invänta sol och lite vind även om båten klarar lite högre vågor så är det knappast något nöje att åka i ful väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kollar ni våg höjder och statistik etc på det? Såg SMHI hade lite info om det men inte mycket, Eller du ger dig ut och kollar och gör en egen bedömmning av hur höga vågor det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På öppet vatten blir vågorna ganska höga. Vid 9 m/s har jag definitivt nått gränsen för att gå ut med en 26 fots motorbåt. Då är vågorna ca 2 m höga. 8 m/s är nog en mera realistisk gräns. Vinden i sig är inte problemet, det är vågorna. Har det just börjat blåsa har man  lite tid på sig, i alla fall ett antal timmar.

 

Kortare sträckor - några distansminuter -  med 2 m höga vågor funkar, men det är inte alls njutbart. Även med stor erfarenhet av motorbåt i sjö och hav är dessa vågor på gränsen till skrämmande med en 26 fots motorbåt. Farligt är det inte, men obehagligt på alla sätt.

 

Om man går inomskärs är det mindre problem med vågor, då är problemet mer att inte överraskas av vindbyar och att lägga till. Oftast väljer man ju en förtöjningsplats i lä, dvs. inga problem. Jag skulle sätta gränsen vid 10 - 12 m/s inomskärs beroende på hur öppet det är.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det båt beroende.  Min Saltö är 31 fot, platt i botten och definitivt ingen högsjöbåt.  Åker mestadels i skyddad skärgård, men även där är min gräns 10 m/s för att gå ut planerat. Är man på väg får man bedöma.

 

Det är listigt att ha lite konserver och annat i båten. Om man skulle råka bli inblåst några dygn. Så man inte frestas att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet att i min båt är hög sjö och framförallt från sidan ett så stort problem att jag har stenkoll på vindstyrka och vindriktning innan jag går ut, även måttlig vind från fel håll får mig att åka skyddat eller inte alls. Regn eller kyla är däremot ett mindre problem om det inte håller på för länge förstås  :P .

 

Jag tror att du måste, som ChristerN skrev tidigare, testa och känna hur din båt beter sig i olika förhållanden. Det är ju en ganska lång sträcka du måste gå utan möjlighet att gå inomskärs så ta till tid för den delen av resan ifall ni måste gå i nödhamn.

 

Håll koll på vädret, lyssna på din besättning (inte säkert de tycker som du gällande vad som går bra eller inte) och ta till extratid så kommer det bli en härlig resa  :D

 

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kollar ni våg höjder och statistik etc på det? Såg SMHI hade lite info om det men inte mycket, Eller du ger dig ut och kollar och gör en egen bedömmning av hur höga vågor det är?

Jag använder flera vädertjänster men kanske är Viva från Sjöfartsverket den bästa för att se aktuell situation. Viva finns som app och funkar också på Windows-pc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medvind - medvågor kan man gott åka i 2meters sjö om så skule vara fallet. Vi gjorde det i en flipper 760 för några år sedan när vi körde sthlm - övik - sthlm. Sidsjö 2,5meter är inte kul.

 

Viva har ju vågprognoser, det är ju bara att planera efter dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var ute i lördags med nyinköpta snipan. Byvind på 10-12 och ca, 8 i medelvind. Våghöjd ca, 0,8-1,2 uppskattat. Båten är 27 fot och väger ungefär 2,5-2,8. Kan säkert gå ut i 14 m/sek innan jag bangar. Båten tål mer än människan. Har även en 26 fots segelbåt, där har jag varit ute på kappsegling i 16 m/sek under Tjörn Runt, lite obehagligt när man såg ett flertal mastbrott runt omkring oss. Men en segelbåt är oftast stabilare och säkrare i blåsväder är min erfarenhet. Visst lutar det men det går igenom vågorna mer än att guppa ovanpå. Under kappseglingen "Bohusracet" 2012 blåste det ca 20 m/sek i byarna men då bröt vi och många andra med oss.post-95643-0-60287500-1403031864_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som vädret är nu ,,,blåser som fan 6-10 grader å regn i sikte burr   ,verkar bli samma väder på midsommar ,då håller man sig inne :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vettig manövrering i en 26-fotare, så kann du gå vart du vill, i vilket väder som helst.

 

En Nimbus 2600 är inte någon "sjöbåt" så räkna med fart max 2-4 knop när 10+ m/sek och > 1,5m vågor möter dig i stäven.

 

Ovettig blir det bara om du inte håller den farten som båten "tycker om".................men trävligare är det antagligen att ligga i hamn............

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var ute i lördags med nyinköpta snipan. Byvind på 10-12 och ca, 8 i medelvind. Våghöjd ca, 0,8-1,2 uppskattat. Båten är 27 fot och väger ungefär 2,5-2,8. Kan säkert gå ut i 14 m/sek innan jag bangar. Båten tål mer än människan. Har även en 26 fots segelbåt, där har jag varit ute på kappsegling i 16 m/sek under Tjörn Runt, lite obehagligt när man såg ett flertal mastbrott runt omkring oss. Men en segelbåt är oftast stabilare och säkrare i blåsväder är min erfarenhet. Visst lutar det men det går igenom vågorna mer än att guppa ovanpå. Under kappseglingen "Bohusracet" 2012 blåste det ca 20 m/sek i byarna men då bröt vi och många andra med oss.attachicon.gifimage.jpg

Nu var ju det "maksväder" (8-12) "pseudonym" ;-)

 

Ju, det är så at båten tåler mer enn människan. Men bara om människan har kontrollerad att båten är i skick och handterar dedn som den är byggd för.

 

Mastbrotten på BohusRacet 2012 var människans fel.......som alltid.

Visst var det tufft ut Hakefjorden till Hätteberget; men det som havarerade var "slitet" (Människan, sant?)

 

Jag har seglat TjR 20+ gånger, och brutit 2. Inte p.g.a. vädret (!); bara p.g.a. slarvig svakhet i båten.

 

En parrallell är bilkörning på vinterväg. Orsaken til en olycka är aldri den hala körbanan. Slikt trams köper jag aldri! (Banal sammalikning (?) men är den icke tänkvärd...?)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är det största orosmomentet med en motor båt är inte våg höjden utan,

hur rena bränsle tankarna är ,när det börjar gunga eller rulla och om det är skit i tankarna

så kommer det att lösas upp och kan täppa igen bränslefillterna så man får drift problem,

så länge man har drivning framåt och styrning så är det bara mitt eget obehag som

sätter stopp för  sjön, själv klart ska det vara utan oro när man är ute på sjön och vart den

gränsen är får man nog själv testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var gränsen går för vad man klarar av är ju väldigt olika. Det beror ju på kunskap och erfarenhet och hur man tål sjön.

 

Jag brukar resonera som så - känns det inte bekvämt och säkert, är det bättre att gå i hamn  eller söka sig en annan väg. Sen finns det ju några enstaka passager man måste gå förbi för att det inte finns nån annan väg. Men man måste inte ta dem just när vädret är som sämst.

 

Det är väl meningen att du skall gå nu på sommaren och inte i oktober november!?

Risken att få dåligt väder är ju betydligt mindre nu

 

I princip går det ju att gå  inomskärs större delen av sträckan.

 

Öster om Karlskrona finn en smal ränna som är utmärkt med en enselinje. Leden börjar öster Möcklösund(bron) och efter en lite slingrande farled kommer ut mellan Torshamns udde och Långören. 

 

Sen är det öppet hav en bit. Sväng vänster efter vindkraftverken. ;)

 

Har man otur och får kraftiga nordliga vindar är väl Kalmarsund inte den roligaste passagen.

 

Söder om Västervik kan man ju slinka in i   skärgård som slingrar sig upp mot Slätbaken.

 

Ta bara inte tillför snålt med tid så att ni känner er tvingade att gå om omständigheterna inte är till er fördel.

 

Kommer ni väl in i Göta Kanal ingår det i kanalavgiften att man får ligga 5 dygn i varje gästhamn. Inte så dumt om man får dåligt med tid på slutet. Lägga båten i en hamn på Söndagskvällen och hämta den nästa Fredag. Lite bök med transporterna kanske - men det är ju sånt man får lösa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är det största orosmomentet med en motor båt är inte våg höjden utan,

hur rena bränsle tankarna är ,när det börjar gunga eller rulla och om det är skit i tankarna

så kommer det att lösas upp och kan täppa igen bränslefillterna så man får drift problem,

så länge man har drivning framåt och styrning så är det bara mitt eget obehag som

sätter stopp för  sjön, själv klart ska det vara utan oro när man är ute på sjön och vart den

gränsen är får man nog själv testa

Människan?

Vem kontrollerade bränsletankar och filter? Mamma eller pappa och när?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten. 

 

Det är slutet på nästa vecka planen är att vi ska åka, så vart 10 minut kollas vädret:) 

 

Jätte kul att ni alla delar med er, det är kul att läsa era erfarenheter och tankar. 

 

Det är väl egentligen bara en transport resa, så lite dåligt väder får det vara, klart man önskar solsken och varmt, med det sagt är ju prio 1 att få ut en mini semester av det, prio 2 är att få hem båten. Så blåser det 6-8ms/s så ger vi oss ut. Det är den första sträckan som blir seg och lång, Sölvesborg -> Borgholm är målet, och lyckas vi hålla 8 knop ska det ta dryga 14 timmar.

Redigerad av toms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som är det största orosmomentet med en motor båt är inte våg höjden utan,

hur rena bränsle tankarna är ,när det börjar gunga eller rulla och om det är skit i tankarna

så kommer det att lösas upp och kan täppa igen bränslefillterna så man får drift problem,

så länge man har drivning framåt och styrning så är det bara mitt eget obehag som

sätter stopp för  sjön, själv klart ska det vara utan oro när man är ute på sjön och vart den

gränsen är får man nog själv testa

Människan?

Vem kontrollerade bränsletankar och filter? Mamma eller pappa och när?

 

 

Men hallå !!det var ju det som var orosmomentet ...om bränsle tankarna har lätt löslig smuts så

KAN det sätta igen bränsle fitlerna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men hallå???

 

Dina "fitler" kann ju vara översedd av en "menniska".

 

Provar du att skylla problem på orena bränsletankar och filter på andra enn människan?

 

Inte vet jag vilka filter du har. Men om dom inte har kapacität att "svälja" all skit som dfyker upp från tankarna; så är dom inte stora nog.

 

Konstig nog vet jag inte tankar du har; varken i båten eller i huvudet.............

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kollar ni våg höjder och statistik etc på det? Såg SMHI hade lite info om det men inte mycket, Eller du ger dig ut och kollar och gör en egen bedömmning av hur höga vågor det är?

Jag brukar kolla prognos för vind o våghöjd på www.klart.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten. 

 

Det är slutet på nästa vecka planen är att vi ska åka, så vart 10 minut kollas vädret:) 

 

Jätte kul att ni alla delar med er, det är kul att läsa era erfarenheter och tankar. 

 

Det är väl egentligen bara en transport resa, så lite dåligt väder får det vara, klart man önskar solsken och varmt, med det sagt är ju prio 1 att få ut en mini semester av det, prio 2 är att få hem båten. Så blåser det 6-8ms/s så ger vi oss ut. Det är den första sträckan som blir seg och lång, Sölvesborg -> Borgholm är målet, och lyckas vi hålla 8 knop ska det ta dryga 14 timmar.

 

Det där med rent bränsle kan va väldigt lurigt.

 

Efter att ha haft min nuvarnade båt i 3-4 år kom jag mig till slut för att öppna manluckan på tanken för att göra ren den. Det fanns inte tillstymmelse till skit. För två år sen bytte jag motor och flyttade samtidigt dieseltanken. Passade samtidigt på att komplettera med ett par extra dykrör. Inför flytten tömde jag tanken och när jag var klar med ombyggnaden, såg jag till att tanken var ren innan jag återmonterade manluckan.

 

Fyller alltid diesel på en sjötapp med stor omsättning här hemma. Min tank rymmer 160 liter och eftersom jag ofta seglar (min motorseglare) har jag aldrig behövt tanka nån annan stans.

 

Gick förra sommaren till Vänern. Hade otur med vindarna. Antingen blåste det inte alls eller så hade jag vinden mitt i "näsan" och sen var det ju Göta Älv, så det blev mycket motorgång. Var i slutet på resan i Säffle och då det hade börjat ta på diesel passade ja på att fylla där. 

 

När jag kom ut från Göta Älv fick jag efterhand sämre väder och det blev efterhand skvalpigt. Gick in och la mig i en av kryssarklubbens bojar på Mollön. Precis när jag gripit bojen stannade motorn. Jag skulle ju ändå stoppa den, så jag tänkte inte så mycket på det. På morgonen startade den snällt och jag släppte bojen och gick ut ur naturhamnen. Det var västlig vind ca 12 m/sek och en sjögång på knappt en meter. Hundra meter från land stoppade motorn och  gick inte att starta. Rullade ut genuan och lyckades kovända och lyckades ta mig på utsidan grunden i söder. 

 

 

post-53310-0-98327400-1403065893_thumb.jpg

 

Seglade in och la mig vid Sekppshandel. Sist biten dikt bidevind.

 

Kollade grovfiltret - det var helt fullt i skit. Några nya fillter fanns inte att få tag på på rimligt avstånd. Ringde killen som installerat min nya motor. han åkte ut till sin verkstad (styvt en halmil) på sin semester och plockade ihop några grov och finfilter och körde och lämnade det till min fru, som körde de ca 10 milen till Mållösund.

 

Bytte filtren, men kom av någon outgrundlig anledning på att blåsa i bränsleslangen från tanken före grovfiltret. Det var helt tätt. Efter en del ihärdigt blåsande, släppte pluggen. 

 

Låg och körde på ganska högt varv i nån timme efter att jag var klar. Motorn gick perfekt och jag kastade loss och gick norrut. Det finns ju en ganska otrevlig passage norr om Mållösund - Kråksundsgapet" men det finns också en smal smygväg som man kan gå på insidan. Tänkte gå den. Strax norr om Mållösund ligger havet på en del. När jag passerat de grund som fanns, stannade motorn - igen - och gick inte att starta. Fick rulla ut genuan igen och seglade genom den smala passagen och ankrade inne i lä. 

 

post-53310-0-68307400-1403066731_thumb.jpg

 

Tog loss slangen och blåste. Lika tät som tidigare. Blåste loss pluggen igen. Motorn startade snällt och jag drog upp ankaret och gick på tomgång in till Edshullshall.

 

Öppnade manluckan på tanken. En sån fruktansvärt skitig diesel har jag aldrig sett. Hade några dunka ombord. Öste upp dieseln och slog den på dunkarna genom en tratt med en disktrasa i som fick tjäna som filter. En sån som på bilden.

 

post-53310-0-79239800-1403067145_thumb.jpg

 

När jag öst upp all dieseln och gjort rent för all skit, slog jag på en dunk filtrerad diesel i påfyllningen på däck. Det finns ett skvalpskott i tanken. Slangen från påfyllningen sitter på ena sidan om skvalpskottet och manluckan på den andra. Det kom massvis med skit. Öste upp och filtrerade dieseln igen och slog på en dunk diesel i påfyllningen. Gjorde så några gånger och till slut kom det ingen mer skit.

 

Fyllde tillbaka den filtrerade dieseln till tanken via manlucka och tratten med en disktrasa i som filter. Ville ju ha så ren diesel som möjligt. Hade som tur var gott om den typen av disktrasor. Monterade tillbaka manluckan och bytte filter igen. Provkörde länge. Sen kastade jag loss och gick hem. Efter det har jag inte haft problem med motorstörningar.

 

Det kommer nog att dröja länge innan jag fyller diesel på nåt ställe där jag kan misstänka att de har dålig omsättning och jag kommer aldrig att fylla diesel på nåt okänt ställe utan att filtrera den innan den går ner i tanken. Skit samma om det tar lite tid. Det finns ju speciella trattar för ändamålet att köpa.

 

"Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten."

 

Just det här sättet att tänka "oroar" mig starkt med tanke på vad jag själv varit med om. Du har ju dessutom bara en motorbåt - nåt som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha - Då har du ju bara en motor att lita på. Hoppas att du har minst ett par ordentliga ankarutrustningar kompletta med kätting och lina och klara att användas direkt. Dvs inte efter femton minuter. Då kan det va för sent. Utan direkt - utan nåt dröjsmål.

 

Dessutom anser jag att alla som har båt skall va medlem i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

 

Detta skriver jag inte för att skrämma dig för sjölivet, utan för att det är bättre  och billigare att lära av andras misstag.

 

Du kommer att få en fin resa. Blekingeskärgården är fin och skärgården från Västervik till Mem är helt fantastisk. Ha inte för brått. Det finns mycket fint att uppleva på vägen. 

 

Boken Landsort - Skanör är inte så dum i sammanhanget.  och det finns ju en liknande för Vänern och Vättern.

 

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Lars%20Granath

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten. 

 

Det är slutet på nästa vecka planen är att vi ska åka, så vart 10 minut kollas vädret:) 

 

Jätte kul att ni alla delar med er, det är kul att läsa era erfarenheter och tankar. 

 

Det är väl egentligen bara en transport resa, så lite dåligt väder får det vara, klart man önskar solsken och varmt, med det sagt är ju prio 1 att få ut en mini semester av det, prio 2 är att få hem båten. Så blåser det 6-8ms/s så ger vi oss ut. Det är den första sträckan som blir seg och lång, Sölvesborg -> Borgholm är målet, och lyckas vi hålla 8 knop ska det ta dryga 14 timmar.

 

Det där med rent bränsle kan va väldigt lurigt.

 

Efter att ha haft min nuvarnade båt i 3-4 år kom jag mig till slut för att öppna manluckan på tanken för att göra ren den. Det fanns inte tillstymmelse till skit. För två år sen bytte jag motor och flyttade samtidigt dieseltanken. Passade samtidigt på att komplettera med ett par extra dykrör. Inför flytten tömde jag tanken och när jag var klar med ombyggnaden, såg jag till att tanken var ren innan jag återmonterade manluckan.

 

Fyller alltid diesel på en sjötapp med stor omsättning här hemma. Min tank rymmer 160 liter och eftersom jag ofta seglar (min motorseglare) har jag aldrig behövt tanka nån annan stans.

 

Gick förra sommaren till Vänern. Hade otur med vindarna. Antingen blåste det inte alls eller så hade jag vinden mitt i "näsan" och sen var det ju Göta Älv, så det blev mycket motorgång. Var i slutet på resan i Säffle och då det hade börjat ta på diesel passade ja på att fylla där. 

 

När jag kom ut från Göta Älv fick jag efterhand sämre väder och det blev efterhand skvalpigt. Gick in och la mig i en av kryssarklubbens bojar på Mollön. Precis när jag gripit bojen stannade motorn. Jag skulle ju ändå stoppa den, så jag tänkte inte så mycket på det. På morgonen startade den snällt och jag släppte bojen och gick ut ur naturhamnen. Det var västlig vind ca 12 m/sek och en sjögång på knappt en meter. Hundra meter från land stoppade motorn och  gick inte att starta. Rullade ut genuan och lyckades kovända och lyckades ta mig på utsidan grunden i söder. 

 

 

attachicon.gifMollön.JPG

 

Seglade in och la mig vid Sekppshandel. Sist biten dikt bidevind.

 

Kollade grovfiltret - det var helt fullt i skit. Några nya fillter fanns inte att få tag på på rimligt avstånd. Ringde killen som installerat min nya motor. han åkte ut till sin verkstad (styvt en halmil) på sin semester och plockade ihop några grov och finfilter och körde och lämnade det till min fru, som körde de ca 10 milen till Mållösund.

 

Bytte filtren, men kom av någon outgrundlig anledning på att blåsa i bränsleslangen från tanken före grovfiltret. Det var helt tätt. Efter en del ihärdigt blåsande, släppte pluggen. 

 

Låg och körde på ganska högt varv i nån timme efter att jag var klar. Motorn gick perfekt och jag kastade loss och gick norrut. Det finns ju en ganska otrevlig passage norr om Mållösund - Kråksundsgapet" men det finns också en smal smygväg som man kan gå på insidan. Tänkte gå den. Strax norr om Mållösund ligger havet på en del. När jag passerat de grund som fanns, stannade motorn - igen - och gick inte att starta. Fick rulla ut genuan igen och seglade genom den smala passagen och ankrade inne i lä. 

 

attachicon.gifMållösund.JPG

 

Tog loss slangen och blåste. Lika tät som tidigare. Blåste loss pluggen igen. Motorn startade snällt och jag drog upp ankaret och gick på tomgång in till Edshullshall.

 

Öppnade manluckan på tanken. En sån fruktansvärt skitig diesel har jag aldrig sett. Hade några dunka ombord. Öste upp dieseln och slog den på dunkarna genom en tratt med en disktrasa i som fick tjäna som filter. En sån som på bilden.

 

attachicon.gifMållö Disktrasa.jpg

 

När jag öst upp all dieseln och gjort rent för all skit, slog jag på en dunk filtrerad diesel i påfyllningen på däck. Det finns ett skvalpskott i tanken. Slangen från påfyllningen sitter på ena sidan om skvalpskottet och manluckan på den andra. Det kom massvis med skit. Öste upp och filtrerade dieseln igen och slog på en dunk diesel i påfyllningen. Gjorde så några gånger och till slut kom det ingen mer skit.

 

Fyllde tillbaka den filtrerade dieseln till tanken via manlucka och tratten med en disktrasa i som filter. Ville ju ha så ren diesel som möjligt. Hade som tur var gott om den typen av disktrasor. Monterade tillbaka manluckan och bytte filter igen. Provkörde länge. Sen kastade jag loss och gick hem. Efter det har jag inte haft problem med motorstörningar.

 

Det kommer nog att dröja länge innan jag fyller diesel på nåt ställe där jag kan misstänka att de har dålig omsättning och jag kommer aldrig att fylla diesel på nåt okänt ställe utan att filtrera den innan den går ner i tanken. Skit samma om det tar lite tid. Det finns ju speciella trattar för ändamålet att köpa.

 

"Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten."

 

Just det här sättet att tänka "oroar" mig starkt med tanke på vad jag själv varit med om. Du har ju dessutom bara en motorbåt - nåt som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha - Då har du ju bara en motor att lita på. Hoppas att du har minst ett par ordentliga ankarutrustningar kompletta med kätting och lina och klara att användas direkt. Dvs inte efter femton minuter. Då kan det va för sent. Utan direkt - utan nåt dröjsmål.

 

Dessutom anser jag att alla som har båt skall va medlem i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

 

Detta skriver jag inte för att skrämma dig för sjölivet, utan för att det är bättre  och billigare att lära av andras misstag.

 

Du kommer att få en fin resa. Blekingeskärgården är fin och skärgården från Västervik till Mem är helt fantastisk. Ha inte för brått. Det finns mycket fint att uppleva på vägen. 

 

Boken Landsort - Skanör är inte så dum i sammanhanget.  och det finns ju en liknande för Vänern och Vättern.

 

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Lars%20Granath

 

Lycka till

 

 

Har liknande erfarenheter, tankade på sjömack med stor omsättning men fick iallafall diesel med vatten i. Några timmar senare på öppet hav börjar motorn rusa och tappa kraft, lyckas med nöd och näppe ta mig i lä innan den stannar. Inget skit, bara en rejäl skvätt vatten. Den gav sig inte tillkänna förrän det börjar gunga ordentligt. Båten som jag gick i sällskap med drabbades av precis samma sak efter tankning på samma ställe, så orsaken var klar. Om de hade varit plattvatten hade jag nog inte märkt något alls.

Sensmoralen är att man skall ha både hängslen och svångrem när man ger sig ut i hårt väder, sånt som inte strular normalt kan mycket väl göra det då. Har sedan dess stor respekt för just bränsletillförseln när jag går på öppet vatten i sämre väder. Ren och och så full tank som möjligt. Att byta bränslefilter och lufta i en drivande båt på 25-30 fot i tvåmetersvågor kräver nog en del skicklighet och tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten. 

 

Det är slutet på nästa vecka planen är att vi ska åka, så vart 10 minut kollas vädret:) 

 

Jätte kul att ni alla delar med er, det är kul att läsa era erfarenheter och tankar. 

 

Det är väl egentligen bara en transport resa, så lite dåligt väder får det vara, klart man önskar solsken och varmt, med det sagt är ju prio 1 att få ut en mini semester av det, prio 2 är att få hem båten. Så blåser det 6-8ms/s så ger vi oss ut. Det är den första sträckan som blir seg och lång, Sölvesborg -> Borgholm är målet, och lyckas vi hålla 8 knop ska det ta dryga 14 timmar.

 

Det där med rent bränsle kan va väldigt lurigt.

 

Efter att ha haft min nuvarnade båt i 3-4 år kom jag mig till slut för att öppna manluckan på tanken för att göra ren den. Det fanns inte tillstymmelse till skit. För två år sen bytte jag motor och flyttade samtidigt dieseltanken. Passade samtidigt på att komplettera med ett par extra dykrör. Inför flytten tömde jag tanken och när jag var klar med ombyggnaden, såg jag till att tanken var ren innan jag återmonterade manluckan.

 

Fyller alltid diesel på en sjötapp med stor omsättning här hemma. Min tank rymmer 160 liter och eftersom jag ofta seglar (min motorseglare) har jag aldrig behövt tanka nån annan stans.

 

Gick förra sommaren till Vänern. Hade otur med vindarna. Antingen blåste det inte alls eller så hade jag vinden mitt i "näsan" och sen var det ju Göta Älv, så det blev mycket motorgång. Var i slutet på resan i Säffle och då det hade börjat ta på diesel passade ja på att fylla där. 

 

När jag kom ut från Göta Älv fick jag efterhand sämre väder och det blev efterhand skvalpigt. Gick in och la mig i en av kryssarklubbens bojar på Mollön. Precis när jag gripit bojen stannade motorn. Jag skulle ju ändå stoppa den, så jag tänkte inte så mycket på det. På morgonen startade den snällt och jag släppte bojen och gick ut ur naturhamnen. Det var västlig vind ca 12 m/sek och en sjögång på knappt en meter. Hundra meter från land stoppade motorn och  gick inte att starta. Rullade ut genuan och lyckades kovända och lyckades ta mig på utsidan grunden i söder. 

 

 

attachicon.gifMollön.JPG

 

Seglade in och la mig vid Sekppshandel. Sist biten dikt bidevind.

 

Kollade grovfiltret - det var helt fullt i skit. Några nya fillter fanns inte att få tag på på rimligt avstånd. Ringde killen som installerat min nya motor. han åkte ut till sin verkstad (styvt en halmil) på sin semester och plockade ihop några grov och finfilter och körde och lämnade det till min fru, som körde de ca 10 milen till Mållösund.

 

Bytte filtren, men kom av någon outgrundlig anledning på att blåsa i bränsleslangen från tanken före grovfiltret. Det var helt tätt. Efter en del ihärdigt blåsande, släppte pluggen. 

 

Låg och körde på ganska högt varv i nån timme efter att jag var klar. Motorn gick perfekt och jag kastade loss och gick norrut. Det finns ju en ganska otrevlig passage norr om Mållösund - Kråksundsgapet" men det finns också en smal smygväg som man kan gå på insidan. Tänkte gå den. Strax norr om Mållösund ligger havet på en del. När jag passerat de grund som fanns, stannade motorn - igen - och gick inte att starta. Fick rulla ut genuan igen och seglade genom den smala passagen och ankrade inne i lä. 

 

attachicon.gifMållösund.JPG

 

Tog loss slangen och blåste. Lika tät som tidigare. Blåste loss pluggen igen. Motorn startade snällt och jag drog upp ankaret och gick på tomgång in till Edshullshall.

 

Öppnade manluckan på tanken. En sån fruktansvärt skitig diesel har jag aldrig sett. Hade några dunka ombord. Öste upp dieseln och slog den på dunkarna genom en tratt med en disktrasa i som fick tjäna som filter. En sån som på bilden.

 

attachicon.gifMållö Disktrasa.jpg

 

När jag öst upp all dieseln och gjort rent för all skit, slog jag på en dunk filtrerad diesel i påfyllningen på däck. Det finns ett skvalpskott i tanken. Slangen från påfyllningen sitter på ena sidan om skvalpskottet och manluckan på den andra. Det kom massvis med skit. Öste upp och filtrerade dieseln igen och slog på en dunk diesel i påfyllningen. Gjorde så några gånger och till slut kom det ingen mer skit.

 

Fyllde tillbaka den filtrerade dieseln till tanken via manlucka och tratten med en disktrasa i som filter. Ville ju ha så ren diesel som möjligt. Hade som tur var gott om den typen av disktrasor. Monterade tillbaka manluckan och bytte filter igen. Provkörde länge. Sen kastade jag loss och gick hem. Efter det har jag inte haft problem med motorstörningar.

 

Det kommer nog att dröja länge innan jag fyller diesel på nåt ställe där jag kan misstänka att de har dålig omsättning och jag kommer aldrig att fylla diesel på nåt okänt ställe utan att filtrera den innan den går ner i tanken. Skit samma om det tar lite tid. Det finns ju speciella trattar för ändamålet att köpa.

 

"Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten."

 

Just det här sättet att tänka "oroar" mig starkt med tanke på vad jag själv varit med om. Du har ju dessutom bara en motorbåt - nåt som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha - Då har du ju bara en motor att lita på. Hoppas att du har minst ett par ordentliga ankarutrustningar kompletta med kätting och lina och klara att användas direkt. Dvs inte efter femton minuter. Då kan det va för sent. Utan direkt - utan nåt dröjsmål.

 

Dessutom anser jag att alla som har båt skall va medlem i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

 

Detta skriver jag inte för att skrämma dig för sjölivet, utan för att det är bättre  och billigare att lära av andras misstag.

 

Du kommer att få en fin resa. Blekingeskärgården är fin och skärgården från Västervik till Mem är helt fantastisk. Ha inte för brått. Det finns mycket fint att uppleva på vägen. 

 

Boken Landsort - Skanör är inte så dum i sammanhanget.  och det finns ju en liknande för Vänern och Vättern.

 

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Lars%20Granath

 

Lycka till

 

 

 

Den resan lät händelserik. 

 

Tyvärr kommer jag behöva tanka en gång på resan, förmodligen blir det i Västervik, om det inte nu ska bli Kalmar, känns som macken i Kalmar används mer. Så är kanske värt att ta det där istället.

Men tratt med sil ska defenitivt köpas, samt kanske yttligare ett extra nytt filter, varför inte? Vatten avskiljare finns. Och ett par trasor i tratten när man tankar. Tar det sen en 30 minuter att tanka så kan man ju passa på att njuta av utsikten:)

 

SSRS är jag redan medlem i och tycker väl att det ska man helt enkelt vara med i om man ska ut på sjön. I värsta fall så har vi jolle med motor med oss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr kommer jag behöva tanka en gång på resan, förmodligen blir det i Västervik, om det inte nu ska bli Kalmar, känns som macken i Kalmar används mer. Så är kanske värt att ta det där istället.

Men tratt med sil ska defenitivt köpas, samt kanske yttligare ett extra nytt filter, varför inte? Vatten avskiljare finns. Och ett par trasor i tratten när man tankar. Tar det sen en 30 minuter att tanka så kan man ju passa på att njuta av utsikten:)

 

 

 

 Det var en sån här tratt jag tänkte på. http://www.hjertmans.se/article/tratt-smart-tech-large Då slipper man hålla på att kladda med disktrasor.  :huh:  :huh:

 

Västervik är ju en liten omväg på  ca 7 distansminuter, om man absolut inte vill till Västervik.

 

I Kalmar låg sjötappen vid gästhamnen sist jag var där (2005)

 

Njuta va utsikten - de vete katten. :unsure:

post-53310-0-05255500-1403110168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah jag letade efter sil idag, Fanns på Biltema men ingen riktig sil i den. Vet att det fanns ett nytt bränsle filter i båten sedan tidigare, som följde med. Men jag köpte ett till, varför inte. samt en sån sil:) Att det inte skulle vara ren soppa på macken hade jag inte reflekterat riktigt över, men med 2 nya filter i reserv och sedan sila soppan så bör vi klara oss.

 

Tack för tipset om silen!! Jag kan återkomma med om hur bra den funkar:)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att det inte skulle vara ren soppa på macken hade jag inte reflekterat riktigt över, 

 

Aldrig jag heller, förrän motorn stannar och jag driver ganska hastigt mot en klippig strand i lä.  :wacko:

 

Sen finns det ju problemet med RME-inblandning i diesel som kan ge minst lika stora problem som bottensatsen från en sjötapp. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester Har själv aldrig råkat ut för det, men har kompisar som gjort det.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM båten är väl i ordning med rena tankar, bytta filter etc. så klarar den de flesta förekommande väder i Östersjön. Det är besättningens förmåga som sätter gränsen där skulle jag tro.

Här nere runt Blekinge Skåne Bornholm lönar det sig att ha kolla på danska väderrapporter som ofta är bra, annars brukar jag nöja mig med SMHI.

 

Sedan är ju vägvalet intressant ur väder och bunker aspekt. Har du bråttom kan du ju lätt "gena" förbi från t.ex. Simrishamn över hela Hanöbukten bort mot Öland södra/ Utklippan, men då missar du hela den underbara skärgården i Blekinge, som du kan ta dig igenom nästan oavsett hur hårt det blåser med din båt.

 

Låter som en trevlig resa du har framför dig.

 

God tur :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken i Kalmar ligger fortfarande i gästhamnen, tankade 550 liter i mars, då var dieseln helt ok så den är nog utmärkt nu på sommaren när han har mer omsättning.

Är det trilskande sjö från sida kan du ju kryssa som en segelbåt mot och med sjön för att slippa få den i sidan..

Tanka bara på sjömack så slipper du oroa dig för rme å annan skit man ha i landdieseln. Med ett vattenfilter ser du om du har fått vatten i dieseln, en flukt där varannan timme, i värsta fall stanna och töas, så har du ditt på det torra. :)

 

Det är en trevlig tur, körde från Mörbylånga via Kalmar och Trosa till Stockholm i mars, njut av naturen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig känt mig hindrad av enbart vid. Men första gången jag kände en dnutta sjösjuka va när jag i våras va ut i Stockholms ytterskärgård. Vindarna va uppe i 19 m/s  och vågorna låg på ca 3 meter. Det va lite jobbigt i en Nimbus 26 Nova. Men jag kände mig aldrig orolig. Kanske lite när plottern la av :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...