Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Colombo

Evinrude Mate2 70-tal

Rekommendera Poster

Hej. Jag köpte en liten Evinrude Mate 2 från 70-talet och har problem med att starta den. Framtill på motorn finns det 2 st rattar (munstycken) som ska ställas in med typ bränsle mängd t.ex. Frågan är nu om någon av Er har en sådan gammal Evenrude  Mate 2 som vet hur munstyckena skall ställas in (hur många varv) Vore tacksam för svar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite. Grundinställning verkar vara:

Tomgång = den övre -> Skruva ut 1,5 varv från stängt

Fullgas = den undre -> Skruva ut 1 varv från stängt
Detta vekar vara en grundinställning där motorn borde starta och gå någotsånär. Sedan får du väl finjustera så motorn går bra både på tomgång o fullt.
Googla på "Evinrude Mate 2 jet adustment", så hittar du säkert mer info om finjustering mm

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite. Grundinställning verkar vara:

Tomgång = den övre -> Skruva ut 1,5 varv från stängt

Fullgas = den undre -> Skruva ut 1 varv från stängt

Detta vekar vara en grundinställning där motorn borde starta och gå någotsånär. Sedan får du väl finjustera så motorn går bra både på tomgång o fullt.

Googla på "Evinrude Mate 2 jet adustment", så hittar du säkert mer info om finjustering mm

/Lod

Okey. Ett STORT tack för hjälpen. Jag testar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det förra svaret gick fram men för att vara på den säkra sidan så tar jag det igen: Ett STORT tack för hjälpen. Nu har jag i alla fall grundinställningarna. Jag testar. Med vänlig hälsning /Colombo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...