Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kossor

Är inombordaren borta inom 10 år

Rekommendera Poster

Skurkarna har redan gummibåtar med lyftanordning så 100Kg hit eller dit spelar nog ingen större roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna travestera lite lätt på trådrubriken:

 

"Köper du en ny utombordare är den borta inom 10 år"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna travestera lite lätt på trådrubriken:

 

"Köper du en ny utombordare är den borta inom 10 år"

 

 

Hahaha 10 p :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte kunna tänka mig en utombordare på en 25 fot DC av flera anledningar men framförallt pga utrymme, badbrygga och stöldrisk.

Jag vill gärna ha en diesel motor men tyvärr har prisskillnaden varit så pass stor på de DC jag kollat på att jag helt enkelt inte kunnat välja diesel. Sen har flera personer (bla säljare, båtmekaniker och här) föredragit bensin på 7 meters båt.

I USA visar sig "många" konvertera sina V8:or till E85. Många av dem bara genom ny förgasare och ändrad förtändning (heter det så?). Något för oss med V8 i båten eller ska vi vara "rädda" för vatten i tanken då? Båtägare är ju gärna rädda...*ler*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur effektiv är en elhybridbåt?

I en bil är det fiffigt, man gasar och bromsar - bensin/dieselmotorn kan gå på effektivaste varvtalet och ladda batterierna ändå. Men om man omvandlar energi förloras också energi. Vad händer med de 10 hk efter de omvanlats till ström och sedan rörelseenergi igen? Hur många hk har man på propelleraxeln vid kontinuerlig drift som man har i båtar?

 

Jag har svårt att förstå vitsen helt ärligt. Om man inte har en segelbåt och kan tänka sig låta verket gå under seglingen. Men ärligt - vem vill det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur effektiv är en elhybridbåt?

I en bil är det fiffigt, man gasar och bromsar - bensin/dieselmotorn kan gå på effektivaste varvtalet och ladda batterierna ändå. Men om man omvandlar energi förloras också energi. Vad händer med de 10 hk efter de omvanlats till ström och sedan rörelseenergi igen? Hur många hk har man på propelleraxeln vid kontinuerlig drift som man har i båtar?

 

Jag har svårt att förstå vitsen helt ärligt. Om man inte har en segelbåt och kan tänka sig låta verket gå under seglingen. Men ärligt - vem vill det?

 

De motorer som används idag är ofta borstlösa pannkaksmotorer med permanentmagneter och de är mycket effektiva. Behöver man växla ned varvtalet är det ofta kuggrem, också väldigt effektiva. Detta ska jämföras med ett backslag som ger en stor energiförlust - det är därför backlagen har kylning. Men hybriddriften ger några procent lägre total verkningsgrad. 

Föredelarna med hybriddrift är:

  • Frihet att placera dieseln där det är bäst.
  • Lättare att få bort framförallt vibrationer men till viss del även ljud.
  • Dieseln kan gå fullt belastad även vid låg fart. Det ger bättre verkningsgrad och mindre förslitning.
  • Batterier finns ju ombord, dessa kan man använda för att kortvarigt dubbla effekten på propellern.
  • Om man använder moderna batterier kan man ladda snabbt med motorn, typ 80% på 40min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...