Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
kossor

Är inombordaren borta inom 10 år

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare, läste vi båtägare som kom i fredags, där dödförklarar man inombordaren, och hyllar utombordaren, vad tror ni. Kommer inombordaren leva kvar i båtproduktionen ? Har den en framtid ? Eller förvinner de och utombordaren tar över helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte.

Har nyligen köpt en Evinrude e-Tech, och det är sannerligen en fantastisk maskin! Går jämt, tyst och lugnt, bra kräm i acceleration osv, den passar utmärkt för båten, så vi är otroligt nöjda med det valet.

 

Likväl finns det en sak som gör att jag gärna skulle ha en inombordare i nästa båt. Utombordaren sitter i vägen.....

På nästa båt, som blir en hyttbåt, vill jag ha ett rent akterdäck som öppnar upp mot en badbrygga i hela båtens bredd......då kan jag inte ha utombordare...

 

Dessutom är stöldrisken försumbar med en inombordare, vilket det inte är med utombordare....

 

Rent maskinellt  kanske utombordaren idag klarar de flesta jobb som vi traditionellt använt inombordare till, men vi är ju ofta väldigt specifika med kraven på båtarna vi vill äga, så nej, jag tror det kommer att byggas båtar med inombordare lååååång tid framåt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtälskare, läste vi båtägare som kom i fredags, där dödförklarar man inombordaren, och hyllar utombordaren, vad tror ni. Kommer inombordaren leva kvar i båtproduktionen ? Har den en framtid ? Eller förvinner de och utombordaren tar över helt.

 

Det som tänker i de banorna är väl i det närmaste hjärndöd.

 

Har inte så mycket erfarenhet av akternurror - men tillräckligt.

 

Hade problem med motorn - oljeläckage - på den minsta havskryssren jag ägt. Tog ur motorn på hösten när jag tog upp och lämnade in den till en motorverkstad. När jag skulle sjösätta på våren hade de inte ens börjat titta på den.  :blink:

 

Riggade till ett provisoriskt fäste för en aktersnurra och lånade en på jobbet med lång rigg. Det tog en månad innan jag fick tillbaka min motor - det visade sig senare att de inte hittat och åtgärdat felet.  :(

 

Den månaden var ur motorsynpunkt den värsta jag varit med om. Man kan väl ta sig in och ut mellan bryggorna, men att gå med en aktersnurr i lite sjögång - aldrig mer i livet. Skulle jag bli tvungen att ha en båt med aktersnurra - då kan det kvitta.

 

Däremot är elmotor som innombordsmotor inget dumt alternativ om man har en segelbåt. Huvudmotorn ligger ju i seglen och med en bra batterikapacitet kan man få en acceptabel aktionsradie. Batterierna kommer med all sannolikhet att bli bättre med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst artikeln, men jag har sedan länge ansett att bensininombordaren kommer att försvinna i framtiden och ersättas av de mycket mer praktiska och effektivare utombordarna, Observera att jag då tänker på bensinmotorer upp till 3-400 hk. Inombordsdieslar kommer däremot att finnas kvar, både de mindre i segelbåtar och deplacementbåtar som de större i planande båtar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med på att en bensinmotor ej har att göra under däck på en båt. då är jag även lite inne på att även utombords bensin också är ganska farligt men inte alls lika mycket som en inombrods bensinare.

 Tror inte många installerar en bensin inombordare på en ny båt idag. 

 Är även så att det nästan är omöjligt att hitta en sjömack med bensin idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att inombordaren försvinner!

En inombordare gör att båten ligger på ett helt annat sätt i vattnet med en tyngdpunkt längre fram och längre ner och ger en helt annan propellerverkan på skrov som är lite längre.

Tror åtminstone inombordarna blir kvar på icke-planande båtar.

Men det skulle inte förvåna mig om vi får se lite mer av tekniska utvecklingar på inombordarsidan som lägre vikt, bättre motorstyrning etc. Det skulle behövas. Där ligger utombordarna långt framför inombordarna i utvecklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordarna försvinner knappast och definitivt inte på så kort tid som 10 år. Däremot kommer vi säkert se nya bränslen ta över.

 

Jag kanske inte varit på så jättemånga sjömackar men jag har då aldrig sett någon som inte sålt bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordarna försvinner knappast och definitivt inte på så kort tid som 10 år. Däremot kommer vi säkert se nya bränslen ta över.

 

Jag kanske inte varit på så jättemånga sjömackar men jag har då aldrig sett någon som inte sålt bensin.

 

 

Då ska du prova köra bensinare i Skåne;) 

 Helt galet att behöva tanka 300L med dunkar på grund av inga mackar, ja eller så får man köra till danmark för att tanka, men inte alltid det är det rätta målet för dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Finland kommer innombords bensinmotorerna tillbaka nu efter att det för några år sedan blev förbjudet att köra med den lägre beskattade och mycket billigare "brännoljan" på sjön istället för normal diesel. Nu när priset på bensin och diesel är så gott som detsamma så köper ingen mera en ny dieselmotor som är mera än dubbelt så dyr som en motsvarande bensinmotor. Fast nog märker man att stora utombordare blir vanligare också här. allt oftare ser man båtar med 2x300hp utombordare som ännu för 10år sedan alltid hade inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då ska du prova köra bensinare i Skåne;) 

 Helt galet att behöva tanka 300L med dunkar på grund av inga mackar, ja eller så får man köra till danmark för att tanka, men inte alltid det är det rätta målet för dagen.

 

Går även utombordarna på diesel i Skåne :-o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft inombordare i alla mina båtar, förutom gummijollen, och har svårt att tänka mig en med utombordare. Inombordaren är det självklara valet för mig både nu och i framtiden. Men skulle jag mot förmodan bli intresserad av en liten dagstursbåt med styrpulpet eller liknande så kanske en snurra, men som sagt var, inombordare för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hej alla båtälskare, läste vi båtägare som kom i fredags, där dödförklarar man inombordaren, och hyllar utombordaren, vad tror ni. Kommer inombordaren leva kvar i båtproduktionen ? Har den en framtid ? Eller förvinner de och utombordaren tar över helt.

 

Utombordaren är ingen estetisk detalj på båten; ungefär som att hänga bilmotorn på samma ställe, ja fast på bilen. Fördelar finns helt klart men utseendemässigt går den bort.

 

But another story :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att det är tvärtom, om 10 år finns bara inombordare kvar. Alla utombordarna har blivit stulna vid det laget ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lätt svar, nej! Inombordaren kommer att finnas kvar, iaf för större båtar och speciellt större segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte heller att inombordaren kommer att försvinna. Det förblir nog ungefär som det är idag, mera öppna båtar har ofta utombordare och kabinbåtar har inombordare.

 

Vad som kommer att påverka motorvalen och utvecklingen om 10 år och mer vet vi väl egentligen inte idag. Nya krav, nya bränslen, nya trender, mm är inget man kan gissa.

 

Ingen förutsåg att aluminiumbåtar skulle bli populära, att man skulle ha "roddbåtar" med styrhytter i akten eller att man skulle börja åka gummibåt (RIB).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Precis som många skriver så har även jag svårt att se att inombordare skulle försvinna.

Hur skulle det t ex se ut med en typ Princess på 45 fot med utombordare?

 

Däremot så kan jag tänka mig att det blir vanligare på mindre båtar omkring 7 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen större erfarenhet av utombordare, men när jag valde min senaste båt (21 fot) så gick alla båtar med utombordare bort pga den överlägsna badbryggan man får med en inombordare.  Sedan är det ett plus att försäkringspremien är klart lägre med en inombordare.

Jag vet inte heller hur det är med ljudnivåer, men det måste vara en fördel att ha en inombordare i båten än en utombordare, speciellt för passagerare som sitter i baksoffan vid gång.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordaren har sina fördelar, även de som drivs med bensin:

 

Det är relativt enkelt att själv serva och ta hand om en V8 eller V6, ganska okomplicerade maskiner. 

Ganska billiga delar.

Hyfsat billigt att renovera den dagen motorn behöver detta.

Finns många mekaniker som kan skruva V8 eller V6.

Helt ok pris att ta hem en ny V8 från USA eller köpa från tex Värmdö motorteknik (nej jag har inget samröre med dom, har bara sett att de säljer en del på Blocket)  eller liknande firma som själv tar hem motor med garanti.

Ingen kamrem på V8

Mkt lägre försäkring - diffar nog på en 6-7 tusen per år vid en båt som är värd ca 500´.

 

Sen finns ju massor av subjektiva bedömningar som tex att man vill kunna komma åt hela akterdäcket, snyggare med inombordare, tystare gång mm.

 

I båtar från 22 till 26 fot vetekatten om det är värt att köra diesel samtidigt som denna typen av båtar får en helt annan gång med en inombordare kontra utombordare. I denna båtstorlek kan iaf jag se att det kan finnas en marknad för bensinmotorer. 

 

Förstår inte alltid varför alla är så rädda för att köpa bensin, men tackar för denna rädsla då det gjorde att jag kunde köpa min båt till ett bra pris. Visst, brandrisken är väl en faktor men iaktar man försiktighet och håller koll på ledningar och slangar så bör risken minimeras. (Nu kommer väl min båt brinna upp inom en vecka bara för att jag skrev detta inlägg)

 

Men ur förbrukningssynpunkt så tycker inte jag det är försvarbart att köpa en diesel bara för att den drar 0,3 liter mindre per sjömil. Dessutom så mkt mkt dyrare att serva och laga. Och en 250 hk Verado är inte så "snål den heller" när den sitter på en 7 meters DC.

 

Så ur min synvinkel så kan totalkalkylen tala för inombordare. Till och med en som drivs med bensin.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Då ska du prova köra bensinare i Skåne;) 

 Helt galet att behöva tanka 300L med dunkar på grund av inga mackar, ja eller så får man köra till danmark för att tanka, men inte alltid det är det rätta målet för dagen.

 

Går även utombordarna på diesel i Skåne :-o

 

  Nä det är precis vad de inte gör, därför svårt att tanka. Eller hur menar du??????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Nä det är precis vad de inte gör, därför svårt att tanka. Eller hur menar du??????

Jag menar att jag inte förstår hur man överhuvudtaget kan driva en sjömack som inte säljer bensin. Man måste tappa halva marknaden, minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Nä det är precis vad de inte gör, därför svårt att tanka. Eller hur menar du??????

Jag menar att jag inte förstår hur man överhuvudtaget kan driva en sjömack som inte säljer bensin. Man måste tappa halva marknaden, minst.

 

 

 

Tycker också det är ganska konstigt. Men har nog med tillstånden att förvara bensin i tätbebyggda område, precis som alla vanliga mackar har fått flytta ut ur städerna. 

 Men som sagt så som vi är tvungna att hålla på med dunkar känns så mycket farligare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många intressanta och tänkvärda inlägg i tråden, personligen tror jag på effektiva bensindrivna

inombordare. Dieselmotorn är på tok för dyr i inköp, och har en förhållandevis hög torrvikt. Dieseln är snart lika dyr som bensinen, och i dieseln kommer rme inblandningen att öka, och vem vet hur länge  blankdieseln finns kvar i miljösverige. Rme leder ju till dyra saneringar samt reparationer av pumpar odyl.. Om nåt år är  nog dieseln dyrare än bensinen. Effektiva fyrcylindriga motorer med liten vikt borde slå i framtiden tycker då jag, förstår inte den överdrivna rädslan för bensinmotorer gör du rätt samt servar och ser över bränslesystemet så är faran försumbar. Samt att de flesta nya bensinmotorer har ju faktiskt insprutning idag, då slipper man slappriga förgasare. Det är förvånansvärt att ett visst företag inte utvecklar en bensinare då man har tillgång till bra material i systerproduktionen. Skicka gärna lite input på mina tankar.

 

          // Peter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I framtiden kommer troligen många båtar ha någon form av hybriddrift dvs en motor som driver en generator och sen en elektrisk propellermotor. Med eller utan batterier. Samma lösning som i hybridbilarna. Motorn kan var diesel eller bensin. Min gissning är att det mest blir dieslar, de är miljömässigt bättre och de drar 35% mindre bränsle för samma effekt. Dieslar har blivit billiggare och lättare, den utvecklingen kommer att fortsätta. En 10hk, luftkyld,  "elverks-diesel" kostar 6500 kr och väger 50 kg. De brukar hålla minst 1000 tim utan problem. Motsvarande siffror för en marindiesel?

För en del båtar kan ju propellermotorn vara elektrisk, inget motstånd vid segling, inga hål  skrovet.

Med moderna batterier kan man krämpa ur extra effekt, typ tre gånger så mycket under en minut. Ska man inte köra bara på el så behövs ingen stor batteribank, batterier ska vi ju ändå ha för all elutrustning ombord. Prova en hybridbil som stänger av motorn vid rödljusen och när man ska iväg är det först elmotorn som drar medan motorn oftast omärkligt startar. Tänk den lösningen i båten. Man ligger stilla, lägger i växlen och genast börja propellern jobba medan motorn startar. På samma sätt kan vi driva induktionshällen eller micron.

Motorn/generatorn kan placeras var som helst i båten och kan göras extremt tyst/vibrationsfri när den kan hängas upp väldigt fritt.

Snurrorna kommer nog finnas kvar för mindre båtar, stora snurro stjäls ju bara ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite svar på vad "bhemac" skrev..

 

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/epic-232-sport-electric-35-knop-pa-bara-batterier.html

 

På tuben.. 

 

Reportaget handlar just om en eldriven båt, där man kan kompl. med en diesel motor som enbart driver en generator till batterierna, likt en Opel Ampera..

Antar att en hybrid version där båt elmotor och förbrännar motor är kopplad till propeller axeln, skulle bli alltför skrymmande och ta plats.

 

Jag själv, skulle definitivt kunna tänka mig en båt, liknande den i artikeln iaf :)

Redigerad av KLirren81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom sjöräddningen sätter på utombordare i sina nya PostkodsLotteri-klassen, 11 m. 2 st 300 hk utombordare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det blir enklare och enklare för tjuvarna. Nu kan de alltså sno en 6-liters V8 på 557 hk i en handvändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja allt som sitter löst och lättåtkomligt blir lätt stulet trots att man kedjat fast allting med godkända lås. Inombordare är ju lite svårare att få ur. Så ser samhället ut tyvärr. Jag har sparat i 10 år till en 4- hjuling, i februari köpte jag mig så min efterlängtade present till mig själv, och i veckan tyckte nån driftig företagsam person att han behövde den bättre. Är så surt :angry:  när en del inte kan respektera andras ägande, känns skönt att motorn ligger fastmonterad i motorrummet. Blev lite OT men jag blir så frustrerad av alla stölder. När jag var i 16 års åldern kunde man ha alla grejer kvar i båten, nu för tiden måste allt kånkas fram och åter för man ska få ha det kvar. En inombordare borde ju i framtiden tendera till lägre försäkringspremie då den är betydligt svårare att få stulen :) .

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som om utombordarna blir större och tyngre så till slut går de väl inte att stjäla... ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...