Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
karluno

ledsnat på tryckloggar

Rekommendera Poster

har en båt som kommer upp i ca 32knop,givetsvis sitter det en trycklogg graderad till 60knop,rena skräpet visar som bäst 15knop,kollat slang o pitotgivare, inget fel,idag beställde jag en wema analog gps logg,den borde ju funka bra,någon som testat en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till GPS-logg förra året den har fungerat bra,dessutom får man fart över grund

som bonus

mvh kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig GPS eller en plotter visar ju fart över grund lika bra som en GPS-logg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både en gammal trycklogg (cirka 40 år) och GPS-plotter som visa farten. Alla säger att tryckloggar "alltid" visar mycket fel men faktum är att min visar helt rätt. (Så rätt som det går att se, upplösningen är cirka 2 knop.) Den visar dock inte hastighet under fem knop. Jag tittar ändå alltid på plottern eftersom de siffrorna är lättare att läsa av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nog till 90% på gps:en men däremot har jag köpt nya mätare och till tryckloggen är det nån uppdaterad version av koppling till slangen.

 

Så jag hoppas det går bra för trådskaparen om jag lånar tråden lite med att fråga vart man kan hitta denna adapter till ett rimligt pris?

post-79126-0-85436900-1402762896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nog till 90% på gps:en men däremot har jag köpt nya mätare och till tryckloggen är det nån uppdaterad version av koppling till slangen.

 

Så jag hoppas det går bra för trådskaparen om jag lånar tråden lite med att fråga vart man kan hitta denna adapter till ett rimligt pris?

 

Har du letat på E-bay?

 

Länk: http://www.ebay.com/itm/Mercury-Quicksilver-22-859731-Fitting-/270915982873?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3f13d9d619&vxp=mtr

 

Pris cirka 150 spänn med frakt.

 

Jag hittade den gängade "krok" som tar tag i backhaken när man lägger i backen på utombordaren på E-bay i våras till min Mariner. Den fanns inte att få tag på i Sverige. Jag betalade drygt 200 kr och hade den i postlådan efter cirka en vecka. Funkade perfekt.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Stefan64, jag har gjort min läxa nu och man ska kunna byta den nyare kopplingen på tryckloggen till en "vanlig" 1/8NPT slangnippel, dom är inte så dyra.

 

Tack iaf för tipset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...