Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
CustomSam

Kraftlös Yanmardiesel, "fyrtaktar" vid pådrag,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, ny på forumet, verkar vara ett trevligt ställe.

 

Har ett märkligt problem med min Yanmar YSM12, vid körning med belastning (propellerdrift) börjar motorn vid medelhöga varv "fyrtakta" eller vad man nu ska kalla det. Ju långsammare gaspådraget görs, ju högre varv kommer motorn upp i innan den börjar låta. Jag misstänker det beror på att båten också hinner upp i fart, och därmed blir inte belastningen lika hög på propellern.

 

Oavsett hur mycket man drar på över "fyrtaktsgränsen" händer inget mer vad gäller varvtal etc, motorn ryker och det luktar oförbränd diesel.

 

Motorn sitter i min ÅH30, 30fots segelbåt.

 

(har en ljudfil jag försökte ladda upp, men det funkade tyvärr inte).

 

Detta har kommit efter vintern, i höstas gick motorn utmärkt. Tömde vattenavskiljaren före upptag.

 

Har bytt bränslefilter samt kontrollerat och rengjort spridaren inkl. nål. Inget konstigt syns.

 

Vad gäller motorns allmänna skick gjordes en genomgång för tre år sedan, bl.a byttes topplocket (sprucket), det fanns inget slitage att mäta upp i cylindern. Efter genomgången har motorn fungerat utmärkt.

 

Tankar enbart diesel från sjömackar, dvs det bör inte vara ngn RME, och det fanns inga föroreningar i bränslefiltret.

 

Någon som har en idé om vad som kan vara felet???

 

Tackar på förhand!

 

/Lennart

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju mycket märkligt, just att den luktar oförbränd diesel oxå - då verkar den ju inte gå för tungt (då borde den ryka svart kan jag tycka..)

På en diesel är det ju bara bränslet och timingen (förutom kompression) som är avgörande. För lite bränsle gör ju bara att den tappar ork/går ner i varv.

Kan det vara timingen som blir kansig? någon med mer kompetens borde svara... En trilskandes insprutningspump som sprutar för sent/för tidigt kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter ju mycket märkligt, just att den luktar oförbränd diesel oxå - då verkar den ju inte gå för tungt (då borde den ryka svart kan jag tycka..)

På en diesel är det ju bara bränslet och timingen (förutom kompression) som är avgörande. För lite bränsle gör ju bara att den tappar ork/går ner i varv.

Kan det vara timingen som blir kansig? någon med mer kompetens borde svara... En trilskandes insprutningspump som sprutar för sent/för tidigt kanske?

Ursäkta sen återkoppling. Jag har rotat runt ordentligt med motorn. Ska se om jag kommer ihåg allt..

 

Som jag skrev tidigare har jag provat att byta allt bränsle,bytt filter, haft isär och rengjort och testat spridaren, har därefter bytt backventil och plunge på insprutningspumpen, ställt ventilerna.

 

Jag har fått in avgaser bakvägen via insugsventilen. Därför har jag idag "slipat " ventilen med topplocket på plats genom att lossa fjädern och därefter snurra ventilen, med ett uns diesel som slipmedel. Där var helt klart skit på, som efter lite snurrande gick bort.

Det kommer efter detta inte några avgaser bakvägen.

 

Efter renoveringen av bränslepumpen, den är ju i princip som ny nu, har jag fått ställa ner tomgången en hel del.

 

Det luktar inte är oförbränd diesel på samma sätt längre, är mest svart rök när jag drar på upp till att motorn "fyrtaktar", och i vissa lägen när jag ändrar varvtal kommer det tillfälligt vit rök.

 

Förutom när det blir detta märkliga ljud som lite får mig att tänka på att ventilerna inte hinner med riktigt går motorn som en klocka.

 

Jag har en fundering på att göra samma operation med utsugventilen i morgon. Det är dock lite knixigt, annars hade jag gjort båda ventilerna samtidigt.

 

Kan det vara en sådan sak som lite rost på ventilsätet? Topplocket är tre -fyra år gammalt.

 

Jag är milt sagt trött på detta...

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha, det ser ut som att det är spridaren i alla fall. Om det inte är det så är det dags att försöka få tag i en kunnig mekaniker , inte helt lätt. Byta delar kan jag som synes göra själv så en "delbytare" behöver jag inte. Ska beställa nytt spridarmunstycke och fjäder på måndag.

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilspel?

D

 

 

Tack för förslaget.

 

Det är justerat enligt verkstadshandbokens alla detaljer. Har dessutom gjort det flera gånger under processen att hitta felet,hade märkts om det varit fel någon gång. Motorn går som sagt som en klocka när det inte är belastning. Allt pekar på att spridaren är boven i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En lägesrapport som kan vara ett tips till andra. Fixade till spridaren med nytt munstycke och ny fjäder. det var ju bra att få gjort detta,men det löste inte grundproblemet.

 

Då var det bara att ta av topplocket,för att göra detta på ett enklare sätt har jag tagit upp ett hål i skottet till stickkojen som jag kommer att snygga till med några teaklister.

 

Det fanns några rostskador i anliggningytorna som jag ägnat dagen åt att slipa bort, det är minst sagt tråkigt att vrida ventilerna fram och tillbaka...

 

Jag hoppas att jag får tag i en ny packning i morgon och kan dra ihop toppen. Med detta är i så fall ämnet löst, ta i trä.

 

 

En Klok Gubbe jag pratat med sa att det oftast är avgasventilen som är rostskadad, beroende på att det kommer fukt baklänges under vinteruppläggningen. Lossa avgasröret och spruta in lite olja både där och i insugsventilen. Jag kommer i alla fall att vara betydligt mer noga med dessa sakerna framöver.

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du betat av "allt det rimliga" så kan jag bara nämna en galen idé. När jag monterade i en YSM8:a i min båt så vägrade den svara på gasen som jag ville. Det var det lilla fjäderbelastade stiftet som begränsar varvtalet (har jag för mig är funktionen, sitter på 8:an bakom en kupolmutter invid oljepåfyllningslocket).

Som sagt oerhört långsökt i sammanhanget men det är väl på den nivån detta har hamnat nu. Definitivt något som kan hända under vintern.

Jag skruvade ur stiftet och "leade upp det". Funkade fint efter det.

 

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du betat av "allt det rimliga" så kan jag bara nämna en galen idé. När jag monterade i en YSM8:a i min båt så vägrade den svara på gasen som jag ville. Det var det lilla fjäderbelastade stiftet som begränsar varvtalet (har jag för mig är funktionen, sitter på 8:an bakom en kupolmutter invid oljepåfyllningslocket).

Som sagt oerhört långsökt i sammanhanget men det är väl på den nivån detta har hamnat nu. Definitivt något som kan hända under vintern.

Jag skruvade ur stiftet och "leade upp det". Funkade fint efter det.

 

Hoppas det löser sig.

 

Tack för tipset, det hade jag loss som en del av insprutningspumpsrenoveringen. Måste skruvas ut en bit för att man ska kunna ta ut insprutningspumpen.

 

Jag är ganska säker på att det är rostskadorna på ventilerna som jag nämnde ovan, men alla tips är bra att få fram, om inte annat kan det hjälpa någon annan som letar info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du luftat motorn ORDENTLIGT?

 

Starta motorn och låt den gå på ganska höga varv utan last.

Lossa muttern som håller tryckslangen till spridaren

Låt det flöda ur lite bränsle tills motorn tappat varven, då drar du åt lite snabbt igen och motorn kommer att öka.

Upprepa några gånger.

 

Har du haft en aldrig så liten luftbubbla i tryckröret kommer den att försvinna med detta.

En bubbla här gör att kompressionen från bränslepumpen blir lite elastisk och vid höga varv kommer inte tillräckligt med bränsle. Jag kan mycket väl tänka mig att den fyrtaktar vid detta scenario.

 

Detta gör jag alltid när jag skall lufta systemet, vilket alltid behövs när man varit och bytt/pillat/skruvat i bränslesystemet vid exempelvis filterbytet du gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, luftning är gjord men inte riktigt på det sätt du föreslår, låter som en utmärkt variant, ska testas!

 

Jag tror inte att det är detta problemet denna gången, eftersom "fyrtaktandet" kommer vid ungefär samma varvtal hela tidenm, oavsett alla möjliga ganska avancerade åtgärder.

 

Att det dessutom var ganska tydliga rostskador på ventilerna, plus att jag ser att det varit lite korrosion i cylinderloppet gör att det med stor sannolikhet kan sägas vara rost som ligger bakom mina problem. Slarvig vinterförberedelse, där är det egentliga svaret.

 

Däremot är det några gånger man känner det som en viss "elasticitet" i pådraget på motorn, då kan det säkert vara en liten käck bubbla som är i vägen... Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det är tusan hur många nitar man ska gå på i detta fallet.... Totalrenoverad bränsletillförsel känns det som, och motorn går verkligen bra på tomgång och låga varv. Däremot kommer det samma tröttsamma fyrtaktande vid ungefär samma varv som förut.

 

Det lutar åt det är något kring bränsleregulatorn, dvs delar av det som Johzac nämner ovan. Det är inte "stiftet", det var trögt men det var inte allt. Ska kolla mer kring de delarna, där är ett par bitar som ska röra sig upp och ner beroende av motorvarv, ska försöka rucka på dem via oljepåfyllningshålet. Governor heter det på utrikiska.

 

Kan konstatera att det är lite oklart i verkstadshandboken hur man ställer in "stiftet", jag ser inte de märkningar som det pratas om i manualen...

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipset, luftning är gjord men inte riktigt på det sätt du föreslår, låter som en utmärkt variant, ska testas!

 

Jag tror inte att det är detta problemet denna gången, eftersom "fyrtaktandet" kommer vid ungefär samma varvtal hela tidenm, oavsett alla möjliga ganska avancerade åtgärder.

 

Att det dessutom var ganska tydliga rostskador på ventilerna, plus att jag ser att det varit lite korrosion i cylinderloppet gör att det med stor sannolikhet kan sägas vara rost som ligger bakom mina problem. Slarvig vinterförberedelse, där är det egentliga svaret.

 

Däremot är det några gånger man känner det som en viss "elasticitet" i pådraget på motorn, då kan det säkert vara en liten käck bubbla som är i vägen... Bra tips!

 

Kommer problemet vid samma varv både med och utan last? D v s, kommer det vid samma bränsleflöde, eller samma varvtal?

 

Om det är varvtalet borde det inte ha med bränslet att göra, då är ju ventilerna mer troliga. Är det däremot ett lägre varv med växel i än utan växel, ja då skulle jag titta mer på bränslet.

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för info!

 

Det kommer vid högre varvtal utan last. Det är också ganska sotigt hela tiden.

 

Så, det är bränslet som är den "fasta" variabeln.

 

Från början märkte jag det enbart vid belastning, men efter att ha vågat mig på att dra upp varvet utan belastning högre än tidigare kom "floffandet" även där.

 

Det har troligen med bränslemängden att göra, för mycket/lite bränsle.

 

Man kan väl säga att man lär sig en hel del i alla fall... ;)

 

På förmiddagen pratade jag med en firma för att ev. få dem att titta på det, då jag höll på att ge upp. De hade fyra veckors väntetid... De tipsade dock om detta med bräönsleinställningen, vilket var hyggligt.

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ställt in och "leat upp" bränslebegränsningsstiftet, det kärvade en del. provade med att låta det ta emot racken väldigt sent, för att se om det gjorde ngn skillnad. Det gjorde det inte.

 

 

Det är dock så att jag inte är säker på att jag hittat rätt " rack mark", det finns ett märke ca 5 mm in från kanten på "racken" som jag har justerat i nivå med kanten på pumphuset.

 

Jag tror inte att motorn får för lite bränsle, utan snarare för mycket. Det luktar oförbränd diesel och det är massor av sot, om det var för lite soppa skulle det inte sota så mycket, även på låga varv.

 

Efter att ha läst på om regulatorn kan det faktiskt vara så att de två tyngderna eller därmed sammanhängande delar som driver regulatorn har fastnat, det kommer att ge effekten att motorn får för mycket diesel. Detta känns som att det är möjligt att det skulle kunna inträffa över vintern.

 

För att kolla upp detta behöver jag dock ta av fronten på motorn, det går inte att se genom oljepåfyllningshålet trots min tandläkarspegel.

 

Frågan är hur omfattande det är, remskivorna får loss i alla fall, samt oljepumpen lossas från kamaxeln. det sistnämnda är nog inte så märkvärdigt dock.

 

Någon som gjort detta? Tips?

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en inställning man kan göra på timingen också. Minns inte exakt vilka handgrepp man skulle göra men det står beskrivet i manualen. Man får plocka bort generatorn och startmotorn, sedan finns det ett märke på svänghjulet.

 

Jag har en YSE12:a stående i trädgården med fungerande bränslepump och även en genomgången spridare, till och med ny avgaskrök. Vevaxeln är sned och ett lager skuret. Slå till? =)

 

Jag tror inte du skall snöa in för mycket på att det kan vara för fet bränsleblandning, det som händer när det luktar oförbränd diesel är just att den inte har bränts i cylindern, det kan ju bero på för lite bränsle också, vilket jag tror mer på.

 

Spridarbilden kan ju vara ett tips att titta på. Håll inte fingret framför strålen bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

 

Det är en YSM, vilket är en helt annan bränslepump.

 

Det som är problemet är att jag har renoverat/satt nytt på i stort sett allt som kan sättas nytt på. Spridare, dieselpump och matarpump är i praktiken nytt.

 

Bränslepumpen är dock inte uppmätt efter att jag bytte plungern bara, inte fjädern. Enligt en erfaren tekniker brukar inte pumpen förändras i tryck.

 

Det känns som att motorn på låga varv får för mycket diesel, och på höga för lite. Eller så är det för lite hela tiden, kan vara så Gaidin.

 

Alla ledningar är kontrollerade, det finns inget som är i vägen eller blockerar.

 

Det enda jag inte rört i är regulatorn, annars är alla delar av bränsletillförseln plus ventiler genomgångna.

 

Vad man kan fundera över är om det är viktigt att pumpen mäts upp?

Kan det vara så att ngn otät kopparbricka släpper in luft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Statusuppdatering om någon orkar läsa ;

 

Har pratat med en dieselpumpexpert som menar att pumpen är så enkel att den antingen fungerar eller inte. Dvs det är egentligen inget mellanläge där den är halvdålig etc. Detta som svar på min fråga om han kunde mäta upp den. Han kunde lika gärna gjort en mätning och tagit betalt för, men han är seriös och säger detta direkt.

 

Framför allt med tanke på att den i praktiken är ny nu.

 

Vad han trodde var problemet är att det sammanhänger med regulatorn, dvs det enda jag inte har rört i. Det behövs en ny stor packning, då den brukar gå sönder när man tar loss fronten på motorn enligt uppgift.

 

Semestern börjar idag, så jag har ju tid att meka...

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara delvis blockerat avgassystem, högt mottryck kan gör att den inte orkar på högre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hum, det är ju en sak jag inte har kontrollerat iofs... Man förutsätter bara att det funkar.

 

Tack för tipset, funderar på hur jag enklast kontrollerar det bara... det kommer rejält med vatten i alla fall.

 

En rensfjäder kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipset med halvtåppt avgasrör LuminaL!

 

Jag började dagen med att ta bort fronten på motorn, kunde konstatera att jag har en motor som skulle kunna vara levererad i förra veckan. Det finns inget slitage över huvud taget på några av kugghjulen etc i motorn. Regulatorn var felfri. När jag drog vevaxeln i sidled var det helt stumt, inget glapp etc.

 

Trevligt att få bekräftat, men samtidigt nedslående, vad i h.vete är fel med motorn??!

 

Misströstade rejält. Tänkte att jag kan ju kolla upp detta med avgaserna. HM, avgaskröken är ju i gjutjärn, får kontrolleras.

 

Det var ett rejält motstånd när jag blåste i röret från motorsidan. Vid närmare kontroll var det nästan helt tätt... Fullt med rost.

 

Efter en massa hackande ner i röret från utblåssidan är det klart bättre nu. Dock inte helt bra. Eftersom röret från motorn är fastrostat i kröken kan jag inte rensa från det hållet.

 

Jag får skaffa en ny krök, denna gången i brons eller rostfritt. Det är dock inte akut nu,tror jag,.

 

Får förhoppningsvis den nya packningen till fronten i morgon, därefter kan jag montera ihop och testa. Äntligen en sak som var helt klart fel på!

 

Känner mig samtidigt lite dum, känner ju till att detta kan inträffa. Kröken känns hyfsat ny dock lite tidigt för detta men tyvärr inte.

 

Slutlig rapport kommer.

Redigerad av CustomSam
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutrapport, det var tvunget att byta avgaskrök. Det jag kunde hacka bort från utblåssidan räckte inte till för att ge full kraft tillbaka.

 

Efter byte till bronskrök funkar motorn som den ska. Ett plus är att det ska mycket till för att vattnet ska gå bakvägen in i motorn med katastrof som följd, något som det finns risk för med en rostande gjutjärnskrök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...