Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Geisewall

Hittat läcka, spricka i skrovet!

Rekommendera Poster

Hej!

Lade ut ett ämne/tråd tidigare där jag frågade om möjliga orsaker till vatten i kölsvinet. Har nu hittat läckan och det var inte bälgar eller något sådant utan en mycket tunn spricka i hörnet på "platån" där man ställer batterierna bredvid motorn. Därifrån kommer det vatten (när man kör) och rinner ned under motorn.

 

Fick lite ångest och åkte till Sea Ray servicecenter och pratade med en kille där som sade att det inte är hela världen, utan förslog att jag skulle ta upp båten efter säsongen och täta/laga sprickan inför vintern.

 

Fram tills dess tyckte han jag skulle ha en ordentlig länspump, bara för att vara säker. Vad tycker ni här som vet....och en fråga till. Kan man "ful-laga" från insidan genom att pensla glasfiber eller dyllikt, för att fixa till det bättre till hösten? Vad tror ni? Vet ni något bra ställe som snabbt kan fixa sprickan (båten finns i Tyresö).

 

Försöker bifoga bilder. Sprickan är till vänster om motorn....Om ni ser på "översiktsbilden" så är sprickan under slangarna, "ovanför" batteriet...På närbilden är det en annan vinkel, akterspegeln är till vänster...

 

ps, cirka 10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd. Sea ray 268 (-89)

 

Mvh

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lade ut ett ämne/tråd tidigare där jag frågade om möjliga orsaker till vatten i kölsvinet. Har nu hittat läckan och det var inte bälgar eller något sådant utan en mycket tunn spricka i hörnet på "platån" där man ställer batterierna bredvid motorn. Därifrån kommer det vatten (när man kör) och rinner ned under motorn.

 

Fick lite ångest och åkte till Sea Ray servicecenter och pratade med en kille där som sade att det inte är hela världen, utan förslog att jag skulle ta upp båten efter säsongen och täta/laga sprickan inför vintern.

 

Fram tills dess tyckte han jag skulle ha en ordentlig länspump, bara för att vara säker. Vad tycker ni här som vet....och en fråga till. Kan man "ful-laga" från insidan genom att pensla glasfiber eller dyllikt, för att fixa till det bättre till hösten? Vad tror ni? Vet ni något bra ställe som snabbt kan fixa sprickan (båten finns i Tyresö).

 

Försöker bifoga bilder. Sprickan är till vänster om motorn....Om ni ser på "översiktsbilden" så är sprickan under slangarna, "ovanför" batteriet...På närbilden är det en annan vinkel, akterspegeln är till vänster...

 

ps, cirka 10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd. Sea ray 268 (-89)

 

Mvh

Marcus

Är du säker på att det kommer vatten genom sprickan? På bilden ser det ut som det runnit från hyllan ovan, där luftslangen kommer in. Antar att du även uteslutit regnvatten som faktiskt är det vanligaste och svårt att hitta. Det kan komma från helt andra ställen och ansamlas när man kör och båten rör på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det borde funka bra att göra en tillfällig lagning från insidan. Det kanske tom. går att göra den så snygg och bra så att du kan behålla den.

 

Jag skulle gjort så här, men jag vill påpeka att jag aldrig gjort något liknande.

  1. Slipa upp sprickan försiktigt och slipa även för att förbereda för plastningen.
  2. Täta precis i själva sprickan med, ja med vad? Vad fäster på fuktig plast?
  3. Tvätta med mycket sprit för att få bort smuts och fukt.
  4. Tvätta med aceton för att få bort ännu mera smuts och fukt.
  5. Plasta som vanligt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tec7 påstås funka under vatten, så kanske den som grund i sprickan innan det plastas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör endast göra en tillfällig lösning nu. Det skall vara torrt när man gör plastjobb så det "riktiga" jobbet gör du med fördel nästa vår när båten torkat ur under vintern

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd kändes mycket, då måste du verkligen lita på din länspump . Bättre ta nån timme och försöka på en halvvettig lagning. 

 

Slipa ner lite runt sprickan , tryck i Tec7 i sprickan. Använd sedan något glasfiberspackel och dra över.  Var nöjd :) 

Tycker själv Tec7 limmet är bra, använt själv på min båt och den flyter fortfarande.  Precis gjort som jag sa men toppat det sedan med en färg också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår akterspegeln och bottenstockarna? Verkar som att det flexar en del då det inte läcker ngt när båten är still utan endast när den körs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de ovan som lite ifrågasätter om de är en spricka. För en spricka som flexar så mycket att du får in ett par spannar vatten är ingen liten spricka...

 

Men du har helt uteslutit läckande slang? Eller att det kommer in vatten via luftintag?

Då skulle jag rådgöra med någon som kan sådana här båtar, typ Arne Olsén eller en besiktningsman. För som sagts, en pump och en snabblagning är som att ta medicin mot symptomen och lämnar det underliggande problemet. Men ska du bara flyta till hösten så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Lade ut ett ämne/tråd tidigare där jag frågade om möjliga orsaker till vatten i kölsvinet. Har nu hittat läckan och det var inte bälgar eller något sådant utan en mycket tunn spricka i hörnet på "platån" där man ställer batterierna bredvid motorn. Därifrån kommer det vatten (när man kör) och rinner ned under motorn.

 

Fick lite ångest och åkte till Sea Ray servicecenter och pratade med en kille där som sade att det inte är hela världen, utan förslog att jag skulle ta upp båten efter säsongen och täta/laga sprickan inför vintern.

 

Fram tills dess tyckte han jag skulle ha en ordentlig länspump, bara för att vara säker. Vad tycker ni här som vet....och en fråga till. Kan man "ful-laga" från insidan genom att pensla glasfiber eller dyllikt, för att fixa till det bättre till hösten? Vad tror ni? Vet ni något bra ställe som snabbt kan fixa sprickan (båten finns i Tyresö).

 

Försöker bifoga bilder. Sprickan är till vänster om motorn....Om ni ser på "översiktsbilden" så är sprickan under slangarna, "ovanför" batteriet...På närbilden är det en annan vinkel, akterspegeln är till vänster...

 

ps, cirka 10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd. Sea ray 268 (-89)

 

Mvh

Marcus

Är du säker på att det kommer vatten genom sprickan? På bilden ser det ut som det runnit från hyllan ovan, där luftslangen kommer in. Antar att du även uteslutit regnvatten som faktiskt är det vanligaste och svårt att hitta. Det kan komma från helt andra ställen och ansamlas när man kör och båten rör på sig.

 

Hej!

Ja, det är jag säker på. Kontrollerade om det kom något ovanifrån också. Torkade bort vid sprickan och såg vattnet komma upp därifrån....Vattnet är salt, har smakat på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår akterspegeln och bottenstockarna? Verkar som att det flexar en del då det inte läcker ngt när båten är still utan endast när den körs.

Akterspegeln VERKAR vara ok. Har mest knackat och så...I övrigt vet jag ingenting om bottenstockarnas kondition. Har fått blandade åsikter från folk angående just detta. Jag tror dock att denna sprocka kan vara från en grundstötning som tidigare ägare råkar ut för.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de ovan som lite ifrågasätter om de är en spricka. För en spricka som flexar så mycket att du får in ett par spannar vatten är ingen liten spricka...

 

Men du har helt uteslutit läckande slang? Eller att det kommer in vatten via luftintag?

 

Då skulle jag rådgöra med någon som kan sådana här båtar, typ Arne Olsén eller en besiktningsman. För som sagts, en pump och en snabblagning är som att ta medicin mot symptomen och lämnar det underliggande problemet. Men ska du bara flyta till hösten så...

Hej!

Ska kontrollera botten noggrannare när det blir lite varmare i vattnet! :9. På insidan är sprickan väldigt tunn, som bilden visar. kan det inte vara så enkelt att vibrationerna gör så att vattnet tränger in under färd? Måste det bero på att båten flexar?

 

Jag har som sagt, varit och pratat med en kille på Sea Ray servicecenter i Skanstull....Han tog det med ro...Vem är Arne Olsén? Tar gärna en andra bedömning?

 

Mvh

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd kändes mycket, då måste du verkligen lita på din länspump . Bättre ta nån timme och försöka på en halvvettig lagning. 

 

Slipa ner lite runt sprickan , tryck i Tec7 i sprickan. Använd sedan något glasfiberspackel och dra över.  Var nöjd :)

Tycker själv Tec7 limmet är bra, använt själv på min båt och den flyter fortfarande.  Precis gjort som jag sa men toppat det sedan med en färg också. 

Hej!

Jag kommer testa detta! Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

10-15 liter vatten under motorn efter 2,5 timmars färd kändes mycket, då måste du verkligen lita på din länspump . Bättre ta nån timme och försöka på en halvvettig lagning.

 

Slipa ner lite runt sprickan , tryck i Tec7 i sprickan. Använd sedan något glasfiberspackel och dra över. Var nöjd :)

Tycker själv Tec7 limmet är bra, använt själv på min båt och den flyter fortfarande. Precis gjort som jag sa men toppat det sedan med en färg också.

Hej!

Jag kommer testa detta! Tack för tipset!

Den tunna sprickan måste röra sig en hel del om den inte läcker när du ligger still.

 

En spricka som släpper in spannvis med vatten när skrovet belastas betraktar i alla fall jag som ett rejält strukturellt fel på det. Själv skulle jag inte försöka kvickfixa något sådant utan att ha fullt klart för mig vad som orsakar det. Men vi är ju alla olika riskbenägna och tipset med rejäl läns verkar ju inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara skriva lite om detta igen. Det är precis som s59746 misstänkte (ungefär iaf). Vattnet kommer INTE från den sprickan som syns på bilden, det kommer från två dräneringshål i väggen till "flytlådan" bredvid samt från någonstans över denna. Jag har installerat en automatisk länspump och bara kört på. Det funkar bra. Ska i höst såga upp "flytlådans" vägg och försöka klura ut var ifrån vattnet läcker in!

 

Det läcker även när jag puttrar i vindstilla vatten, så att båten skulle "flexa" tror jag inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som kommit med misstanken om kylvatten så nu kommer det. Läcker det bara när motorn är igång skulle jag spana efter två saker. Antingen för att skrovet sätter sig av farten så vatten kan komma in i en spricka som annars ligger ovan vattnet eller att sjökylvatten läcker ut inombords. Motorns vridmoment kan också vara en orsak.

 

Läcker det inte redan på tomgång utan växel?

 

Läcker det vid bryggan med växel inlagd fram. Back?

 

Eller när båten lastas över en viss nivå?

 

Vatten kommer nånstans ifrån men kan rinna fram på helt annat ställe när båten lutar. Vattenpass kan vara till nytta för detektiven. Stora kärl med vatten för provbelastning ävenså.

 

Ta problemet som en gåta att lösa. God tillfredsställelse när gåtan lösts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...