Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sarnblad

För- och nackdelar med Stålbåt?

Rekommendera Poster

Har Ni erfarenheter av att äga en stålbåt?

 

Har börjat fundera på att skaffa en båt igen - seglardagarna är tyvärr över så det får bli motorbåt på gamledar.

 

Det finns en hel del till salu på Blocket i storleken 8-10m. Priserna som begärs är ju inte alltför avskräckande. 

 

Stål känns solitt och tryggt eller..... (Titanic !!) ?

 

Sjövärdigheten hos holländska båtar. Kanske är dom byggda för insjöarna där  och kanalerna?

 

Mycket tacksam för Era synpunkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stål ska ju vara lite mer stryktåligt än plast? En rejäl stöt kan i plast fortplantas och ge strukturella skador. I stål blir det bucklor eller att det spricker i en svets. Lättare att fixa?

 

Priset är ofta lägre för att det inte är en produktionsbåt i många exemplar. Då borde ju priset vara högre? Nej, efterfrågan är lägre…  En stålbåt i uselt skick med ingen målarfärg kvar som täcker och hindrar rost alls kan kanske rosta "bort"  med delar av en millimeter per år beroende på material. Är skrovet tex 5 mm så har du minst 5 år även på en punkt som är som en rosthög! 
 

Och det går som sagt att lägga i ny plåt relativt enkelt. Jag fick en ambulerande kille att komma till mig med ett svetsaggregat för att sätta igen två genomföringar, dvs hål i botten.

Han var klar under två timmar och mesta tiden var att hitta eluttag, fika och snacka lite.

 

Men ta med någon som kan stålbåt om du ska köpa. Eller gör en besiktning helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkis skrev: Stål ska ju vara lite mer stryktåligt än plast? En rejäl stöt kan i plast fortplantas och ge strukturella skador. I stål blir det bucklor eller att det spricker i en svets. Lättare att fixa?

Nja, tror att detta med "stryktåligt" nog måste sättas i relation med fler variabler? Alltså utöver hur lätt det är att fixa lokala skador eller naturligtvis korrosionsproblem?

[Tror att plast/kolfiber allmänt sett är överlägset stål vad gäller "stryktålighet" ifall man bara räknar vikt, plasternas densitet kan ju varieras med inbakade fibrer eller uppblåsande celler o.s.v. just där det passar? Tror även att hela konstruktionen i någon mening måste vara samtrimmad, exempelvis alla balkar rätt dimensionerade för följsam ickeläckande deformering vid krock etc. (Jämför bilars energiupptagande deformationszoner??)]

Vete katten, men konstaterar att vanligt stål ju fortfarande frekvent används vid byggen av tyngre fartyg (handelsfartyg, passagerarfärjor etc) som alla vet, och att plast/kolfiber endast används vid smärre fritids/tävlings-båtar. Så stålet är ju på intet vis uträknat som materialval på samma vis som trä, trots sin rostbenägenhet.
[Men man kan ju klura på exakt var denna av mig förmodade storleks-brytpunkt mellan materialvalen hamnat och varför, vilka variabler som avgör? (Finns väl många tänkbara variabelkandidater, materialkostnad, fartygstyngd, tävlingssnabbhet, lastdryghet, försäkringsvillkor, bemanning, värdeavskrivning, fysikaliska naturlagar med mera??)]

Ps. Bra länk av adde_xboy ovan tycker även jag! :-),

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största fördelen med en stålbåt är åskskyddet.

Sen är det enkelt att reparera en skada. Vem som helst kan reparera, var som helst och när som helst, nästan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålbåtar är för de som har rost i kalsongerna. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålbåtar är för de som har rost i kalsongerna. ;-)

E' man Stålmannen så........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stålbåt har ett skrotvärde till skillnad från en plastbåt.

Om man "glömmer bort" att skrota en stålbåt så försvinner den relativt fort jämför med en plastbåt.

 

Inget av detta hoppas jag är aktuellt för den båt du tänkt dig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stålbåt har ett skrotvärde till skillnad från en plastbåt.

Om man "glömmer bort" att skrota en stålbåt så försvinner den relativt fort jämför med en plastbåt.

 

Inget av detta hoppas jag är aktuellt för den båt du tänkt dig.

 

Mackey

Seriös, som alltid?

 

Skrivklöa, Mackey; botas med inndragning av penna.

 

Till TS.

Ju, några hollänska båtar är byggda för kanalerna; men långt från alla.

Hoilländare är en sjöfartsnation som slår svenskar på fingrarna ;-)

 

Komm i håg: Stål ( > 100 år, lever) Trä (+ - 100 lever), Plast (> 60 år.....finns inte) ;-)

 

....men mitt stykjärn flyter inte.....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev: Stål ska ju vara lite mer stryktåligt än plast? En rejäl stöt kan i plast fortplantas och ge strukturella skador. I stål blir det bucklor eller att det spricker i en svets. Lättare att fixa?

 

Nja, tror att detta med "stryktåligt" nog måste sättas i relation med fler variabler? Alltså utöver hur lätt det är att fixa lokala skador eller naturligtvis korrosionsproblem?

[Tror att plast/kolfiber allmänt sett är överlägset stål vad gäller "stryktålighet" ifall man bara räknar vikt, plasternas densitet kan ju varieras med inbakade fibrer eller uppblåsande celler o.s.v. just där det passar? Tror även att hela konstruktionen i någon mening måste vara samtrimmad, exempelvis alla balkar rätt dimensionerade för följsam ickeläckande deformering vid krock etc. (Jämför bilars energiupptagande deformationszoner??)]

 

Vete katten, men konstaterar att vanligt stål ju fortfarande frekvent används vid byggen av tyngre fartyg (handelsfartyg, passagerarfärjor etc) som alla vet, och att plast/kolfiber endast används vid smärre fritids/tävlings-båtar. Så stålet är ju på intet vis uträknat som materialval på samma vis som trä, trots sin rostbenägenhet.

[Men man kan ju klura på exakt var denna av mig förmodade storleks-brytpunkt mellan materialvalen hamnat och varför, vilka variabler som avgör? (Finns väl många tänkbara variabelkandidater, materialkostnad, fartygstyngd, tävlingssnabbhet, lastdryghet, försäkringsvillkor, bemanning, värdeavskrivning, fysikaliska naturlagar med mera??)]

 

Ps. Bra länk av adde_xboy ovan tycker även jag! :-),

Den stora skillnaden gällande stryktålighet är väl snarast att ett skrov av metall, stål eller aluminium är relativt enkelt att besikta efter en skada, och en "pinnasvets" finns på de flesta och mest avlägsna platser runt om på jorden för en provisorisk nödreparation. Eller finns det för den delen kompetenta svetsare för stål i varenda svensk by.

Måhända kan en plast/kolfiber/epoxi båt i vissa avseenden ses som riktigt hållbara och stryktåliga, men åker du på en rejäl smäll kan det kräva expertis för att konstatera eventuella delamineringar, kolfiber kan vara förstört i långt större omfattning än vad som syns för blotta ögat.

 

Kontentan är väl att stål fortfarande är ett ganska enkelt material att hantera, även som material för båtar. Men det kräver ju sitt underhåll precis som många andra material...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hittat  på nätet och utifrån vad Ni skrivit drar jag slutsatsen att Stålbåt skötselmässigt är ett OK alternativ. Det gäller bara att hitta ett kvalitetsbygge som är väl underhållet.


 

Det som jag däremot inte hittat något om är sjövärdighet. 

 

De båtar som är till salu verkar vara hemmahörande i någon insjö. Att kunna runda Islandsberg eller korsa Tjurpannan i västlig kuling utan kalsongbyte är ett minimikrav.

 

Har herrskapet några idéer?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag hittat på nätet och utifrån vad Ni skrivit drar jag slutsatsen att Stålbåt skötselmässigt är ett OK alternativ. Det gäller bara att hitta ett kvalitetsbygge som är väl underhållet.

 

 

 

Det som jag däremot inte hittat något om är sjövärdighet.

 

De båtar som är till salu verkar vara hemmahörande i någon insjö. Att kunna runda Islandsberg eller korsa Tjurpannan i västlig kuling utan kalsongbyte är ett minimikrav.

 

Har herrskapet några idéer?

 

 

 

Islandsberg eller Tjurpannan kan du passera i en snipa eller med blöja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av stålbåtarna i Sverige är byggda på Holländska ritningar, i alla fall motorbåtarna.

Många är deplacerande med olika bottenvinkel och utformning, de rör sig säkert olika i sjön, men jag har aldrig hört om någon förlisning på grund av dålig sjövärdighet.

Holländarna tar ut sina båtar i saltvatten ibland, de kan ha en bottenform som är anpassad efter sjön utanför sina kuster som i många situationer är helt annorlunda än våra förhållanden i Östersjön, men skulle inte säga att de generellt är dåliga sjöbåtar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta mycket båt för pengarna, tycker jag. underhållet är inte så farligt bara man inte låter det gå för långt, om så sker är det bara att skära bort och byta, inte så svårt. nackdelen är väl att det är svårare att få lite rundare linjer men det är ju en smaksak :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...