Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
toms

Arduino i båt.

Rekommendera Poster

Jag har ett litet projekt som ska påbörjas. Tänkte jag ska skapa en tråd för att kanske få lite tips och ideer, samtidigt som det kanske gynnar er andra. 

 

Alla kanske inte vet vad en Arduino är, kort sagt är det ett litet styrsystem, kostar ett par hundra på tillexempel Kjell & Company. Du kan plugga in det mesta och med hjälp av lite kod är det bara fantasin som sätter gränserna.

 

Min tanke är att i min båt (Nimbus 2600) använda mig utav just en arduino, för att:

Mäta volt på batterier start/förbrukning samt solceller. 

Mäta vatten temp på motor, sjövatten etc. 

Sätta reläer och på så vis styra allt elektroniskt i båten, lampor, värmare, lantärnor etc etc. 

Gas larm, då jag har gasol tub så varför inte sätta dit en gas sensor som kan larma om det skulle börja läcka någonstans. 

Rörelse detektor, samt en siren. (inbrotts larm)

Flowmeter, så att jag kan mäta hur mycket bränsle det går åt. 

 

Tanken är att jag ska dels visa detta på en skärm i båten, en 15" touch screen, (Fått tag på en IP65 klassad, som kommer passa perfekt.) Och att det även ska gå att göra vissa saker via en hemsida, (så man kan styra det ifrån telefonen). 

 

Är det någon här på forumet som har gjort något liknande själva? Vad finns det mer som man skulle kunna göra? Tanken har slagit mig att få in RPM, oljetrycks sensor etc med. Men det får bli vid ett senare tillfälle. 

 

Har kommit så pass långt att volt, temp och styrning av de flesta lampor är bara montera i båten och köra. Bilder kommer när jag fått det monterat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arduinon är en underbar liten rackare. Förhållandevis kraftfull, enkel att jobba med och med en gigantisk open-source community att ta hjälp av.

 

Jag har börjat pilla med lite olika idéer till min båt. Tyvärr hinns det inte med för stunden då sjövärdigheten fått prioritet.

 

Några av mina projekt:

- Avkodare av paddelhjulslogg (sänder sedan NMEA0183)

- NMEA 0183 mux för att få ihop fler sensorer till navstationen

- (Mer långsiktigt) "automatisk" justering till trimplan på mindre motorbåt (stabilisera i sidled).

 

Har en drös projekt till.

 

Det jag noterar är avsaknaden av navigationsrelaterade applikationer i din lista. Är ju lätt att lägga in exempelvis barometer och termometer med loggning.

 

Raspberry Pi är en annan intressant mikrodator. Får se om den blir kraftfull nog framöver, nu är den mest lämpad för enklare multimedia och internet-applikationer.

 

En intressant lösning på temat: http://www.42.co.nz/freeboard/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska låta en Arduino övervaka min motor; varvtal, temperaturer, oljetryck mm. Jag har programmet klart och torrsimmat funktionen (med en annan Arduino som motorsubstitut). Nu gäller det bara att fixa displayen och sensorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigationen kommer skötas av OpenCPN, förmodligen blir det en NUC jag kör det på. Rasperry Pi håller inte riktigt måttet, samt då slipper jag hålla på med ARM. Men det där med barometer etc måste ju dit på att ha listan. Men tanken är att i slutändan ha allt i tocuskärmen.

 

Till Björn: 

Hur ser din lösning ut för varvtalen och oljetryck? Vad har du använt dig av för sensorer etc?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigationen kommer skötas av OpenCPN, förmodligen blir det en NUC jag kör det på. Rasperry Pi håller inte riktigt måttet, samt då slipper jag hålla på med ARM. Men det där med barometer etc måste ju dit på att ha listan. Men tanken är att i slutändan ha allt i tocuskärmen.

 

Till Björn:

Hur ser din lösning ut för varvtalen och oljetryck? Vad har du använt dig av för sensorer etc?

Oljetrycks-sensorn återstår att lösa. Jag ska testa om en standardgivare duger. Som varvräknare har jag idag en cykeldator och en liten magnet på svänghjulet. En hallsensor får duga där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite funderingar på att bygga en trimplansautomatik med arduino, bara tre knappar automatisk sidled, startläge för att hjälpa till att komma upp i planing, helt upp. Jag har trimplanindikatorer så det borde gå att få ut analogt värde där.

Har använt i ett ett projekt i jobbet och dom är ju underbart enkla att använda.

Om någon är intresserad så har jag ett gäng 12V 15" skärmar med capasitivt 3m pek som är gjorda för inbyggnad, ända problemet är att de inte är tillräckligt ljusstarka för att använda i solsken, med det kan man fixa själv om man vill genoma att beställa ny backlight från Kina.

Jag släpper dom billigt om någon är intresserad finns i Haninge, inte intresserad av att skicka paket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kul läsning grabbar å jag gillar idén. Kanske inte att man styr allt med en dator men att man får grejerna att funka.

Själv håller jag på å styr min egenutvecklade havrebrännare med en programmerad mix mellan dator å relässytem å nu håller jag på med ett rent RaspberryPi system som skall ta över. Raspen innehåller en hel färdig liten Linuxdator med internet å allt, bara koppla in en mini WiFi dong samt skärm å tangenter.

Men jag använder den inte som en sådan i nu läget utan utnyttjar de 26 pinnarna för att styra brännaren. I sju vintrar har jag nu värmt huset med havre. Kanonbilligt.

Det var långt från båtar detta.

 

Så jag fortsätter med min "varvräknare" En enkel cykeldator, liten magnet på svänghjulet med superlim samt kalibrera om själva datorn-displayen. Kostnad 50:- på Billiga Tema.

 

Har nyss kommit hem efter en tvåveckors seglats från Gunnebo till Härnösand. Det jag saknade mest var en finare styrning av autopiloten samt något som skulle kunna beräkna avdriften. Vi hade en GPS plotter fabrikat Lowrence samt Navionics i en ipad. å vanliga kort förståss. Lowrencen är för liten å otydlig. Därför har jag på önskelistan en slav-skärm så man kan ha en vanlig äldre 4:3 laptop men en stor skärm ute synlig från sittbrunnen.

Då kan kanske minidatorn fungera som ett mellanled. Vad sägs om det?

 

Kanske läge att starta en ny tråd under övrigt som bara handlar om sådant här?

 

Det jag hade behövt allra mest är en "vindvändare" Halva resan var det motvind å inte läge för att kryssa. Tänk om ett litet gulligt program kunde vända vinden....

:-))

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att höra att andra går i samma tankar.

 

Förra sommaren ritade jag upp ett arduniosystem där jag ville ha följande funktioner:

Hastighet

Bränsleförbrukning

Vattennivåvakt samt automatisk tillslag av länspump

Vattentemperatur

 

Jag lyckades dock aldrig hitta en lämplig flödesmätare och projektet blev aldrig verklighet. Tips var en sådan står att finnas mottages gärna!

 

TIll kommande säsongen har jag flyttat längre från båten och kan inte längre titta till den när andan faller på. Tänkte därför ta upp projektet igen, i ett första steg bantat till:

Vattennivåvakt samt automatisk tillslag av länspump

Sändning av vattennivåstatus via SMS med något visst intervall

Eventuellt GPS och sändning av koordinater via SMS så att jag vet att båten ligger kvar vid bryggan...

 

Är det några problem att driva en 12V pump från arduinon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Raspberry i båten och ett 1-wire nät. Bara temperatursensorer än så länge på det. Tänkte mäta temp in och ut ur värmaren och lite annat.

 

På den kör jag också Kplex för att muxa ihop NMEA dels från NMEA2000-nätet och direkt till och från Plottern.

 

Jag har börjat skriva lite här om det men artikeln är inte klar ännu. Idag skall det tvättas och vaxas .... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skissat på ett system där jag tänkt använda Arduino för temperaturövervakning (speciellt temperaturen vid avgasrörets början - ökar tempen där har vattenkylningen (impellern) pajat - en tidig varning kan rädda motorn...). En annan idé var varvtalsdetektion via hall-sensor och magnet på remhjulet på vevaxeln - men den hittade jag färdig med LED display för 99 spänn på ebay... I dagsläget mätar jag spänningen vid solpanelsregulatorn med 2 decimaler som visas på en LED display i sittbrunnen, vilket är utmärkt bra att ha!

 

Displayen för mitt ekolod har blivit vattenskadad och har nog snart gjort sitt. Kankse man kan använda arduino för att sköta den också??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arduino med en del kringprylar beställt. Återkommer med hur vattennivåövervakning, pumpstyrning samt automatisk SMS-rapportering funkar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta ambitioner / planer under 2014-15. Vad hände sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Raspberry fungerar bra. Artikeln som jag började skriva är inte uppdaterad, men kanske blir det i vinter ... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj.

 

Har själv kört med en logikmodul i några år nu, började med en Siemens Logo7 men sedan släpptes Logo8 och en uppdatering var nödvändig.... :D

Har en 6" touch inne i båten och sedan en liten "textdisplay" vid styrplatsen. De ända knapparna jag har är till tutan och trimplanen, tutan går dock igenom logiken.

Det som är bra med logon är att den går på 12/24v och även den lilla displayen, den stora är vanlig "industriautomation" så den vill ha 24v. Har en kommunikationsmodul med GPS, kan starta kylskåpet i båten hemifrån :)

Det tar ju sin tid att få in allt man önskar sig så i år fick jag till en flödesgivare på bränslet, så nu har man per timme, tripp och total åtgång.

Nivåer i septi o vattentank har jag löst med vanliga ""vippbrytare" så jag har 3st nivåer på varje tank.

Till nästa säsong hoppas jag på att få in varvtalet på maskinen, även oljetryck och vattentemp.

Sedan tänkte jag köpa två st vinkelgivare för att sätta på förgasaren så man vet hur mycket spjällen är öppna mm :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar era idéer, har tänkt precis i samma banor dock till bilen min. Voltx2 ampere oljetryck hastighetsmätare ev varvräknare. Nu är det ju så att jag är ju helt grön på allt som ni nämner så behöver lite hjälp i frågan vad jag behöver för att få det att funka?

Redigerad av Tobbeisaksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://learn.sparkfun.com/tutorials på denna sidan hittar du rätt mycket, finns genomgångar i ellära, en bra start.

 

Finns mycket att välja på idag, Ardinuo, raspberry mm eller intel 8051 mm om man vill bygga själv.

Det krävs dock en del programmering för att få det att funka, bara till att googla och ta en kopp kaffe, finns hur mycket som helst. Delarna är även billiga.

 

Sen finns ju den industriella delen, vilket jag har valt. 

Vilket du än väljer behöver du byta några givare alternativ bygga om dom.

Ingångarna är oftast digitala eller analoga 0-10 volt. Sen finns moduler för övriga signaler.

 

Din fråga är nästan omöjlig att svara på, blir en uppsats.

 

För att få ner spänningen till 0-10v kan man bygga sig en voltagedivider.

 

Men börja på electrokit.se och köp några böcker...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...