Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
surfamera

Vilket tyg till pulpitöverdrag?

Rekommendera Poster

Hej,

Mitt pulpitöverdrag blev stulet och nytt kostar 3500 vilket jag inte vill lägga så jag tänkte sy en påse att trä över och undrar om det är väv typ sunbrellas jag ska använda eller om det finns billigare som är ok? Jag ska inte sikta på något skönhetspris utan det ska vara funktionellt. Troligen försöker jag inte ens sy in flärpar för de norgeknappar som sitter på båten utan drar ihop påsen i botten.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om varför man ska ha ett pulpitöverdrag, eller ens vad det är - men jag köpte tyg till min sprayhood på Hjertmans. Funkar bra, hyggligt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Peter_K, du ska då alltid lysa med din okunskap.  :)

 

Mackey

 

Va fasen är ett pulpitöverdrag????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja Peter_K, du ska då alltid lysa med din okunskap.   :)

 

Mackey

 

Va fasen är ett pulpitöverdrag????

 

Jag hade tänkt ställa samma fråga men Peter hann före.

 

Vad katten är ett pullpitsöverdrag och vad skall det va bra för.

 

Pullpiten på mina båtar har alltid varit byggda av syrafsta rör och de har alltid fått stå ute sommar som vinter, i solsken och regn och snö med för den delen.

 

Några andra skador än mekaniska skador tex med allt för hårdhänta möten mellan pullpiten och bryggan.

 

Om man har ett pullpitöverdrag så är det enda som skadas just pullpitsöverdraget. Ett tyg tål ju sol och vind väldigt dåligt - till skillnad från syrafast (rostfria) rör

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar nog pulpetöverdrag..

 

så sluta retas nu  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Han menar nog pulpetöverdrag..

 

så sluta retas nu  :)

Ha, ha, då förstår jag.

 

Jag retas inte och jag tror inte att Peter_K eller toaen gör det heller. Vi är seglare alla tre och jag har faktiskt aldrig haft tillgång till någon styrpulpetbåt, men jag har kört och åkt någon gång.

 

Markilux och Sunbrella är väl de som många rekommenderar just nu. Materialet bör hålla ca. 15 år om man sköter om överdraget. Dessa vävar kostar ju rätt mycket, men du kan säkert komma ner mot 200:- kr / m om du letar runt.

 

En billigare väv kanske man kan få för 150:- kr/m

 

Ett alternativ kan kanske vara en presenningsväv, mindre stöldbegärligt och lägre pris.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar nog pulpetöverdrag..

 

så sluta retas nu  :)

 

Jag retas inte. 

 

Hur katten skall man kunna förstå att det rörs sig om ett skydd för en styrpulpet när det står pulpit - som ju är ett stävräcke byggt i syrafasta rostfria rör!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1. Fattade faktiskt inte heller, styrpulpetöverdrag är mer logiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Han menar nog pulpetöverdrag..

 

så sluta retas nu  :)

 

Jag retas inte. 

 

Hur katten skall man kunna förstå att det rörs sig om ett skydd för en styrpulpet när det står pulpit - som ju är ett stävräcke byggt i syrafasta rostfria rör!?

 

Tänker inte ha överdrag på mina räckverk, men väl på bägge pulpeterna, men funderade på om mina stävräcken som är i marinaluminium som resten av båten, har de något annat namn....????  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var ingen som stämde riktigt bra där, jag hade kallat mina pulpit, men nu läste jag att då ska de vara rostfria syrafasta B) , det är inte mina, men så här ser de ut...

 

 

 

post-104865-0-64809100-1402249354_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min plan var att beställa i någon form av presenningsduk eftersom båten ligger i så länge vi kan ta oss ut genom eventuell is.... Får ju bli någon specialare med som är smidig med antennen och lanternpinnen.........vad man nu ska kalla den, några förslag? Stormast låter lite vräkigt, tycker inte gös passar heller......några förslag  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, jag skojade bara med min sökning.

Blev själv lite förvånad, pulpit för mig är bara något som finns på båtar, behöver inte vara i syrafast rostfritt. Dina bågar i fören är absolut en pulpit även om de inte är i rostfritt.

 

Om du använder båten vintertid kan det vara värt att satsa på ett riktigt kapell med bågar tycker jag. Det är säkert jättefult, men skönt när det är - 10 C och kuling. Be en kapellmakare lämna förslag utifrån den bild du visat här på MG.

 

Alternativet är ett hamnkapell, ett lägre kapell utan bågar som du inte kan åka omkring med, men som håller undan regn och snö.

 

Jag tycker du ska ta ett snack med en kapellmakare som säkert kan föreslå olika lösningar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på måtten på dina pulpeter kanske detta skulle passa?

 

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tillbehor/Skyddsoverdrag-14476/

 

Om inte så kan du säkert köpa ett sånt där bilöverdrag i aluminiserad färg och sy om själv.

 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-polyester-37260/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på måtten på dina pulpeter kanske detta skulle passa?

 

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tillbehor/Skyddsoverdrag-14476/

 

Om inte så kan du säkert köpa ett sånt där bilöverdrag i aluminiserad färg och sy om själv.

 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-polyester-37260/

Tack Pseudonym! Klockrent! Jag syr om ett Biltematäcke.

 

Och... Ursäkta min okunnighet...pulpit....har sett det ordet men det ska självklart vara Pull pitt, alltså dragsnopp som jag har över vindrutan och instrumenteringen på min styrpulpetbåt. Ledsen för förvecklingar och förvisso kul trådsvar.

 

...eller var det pulpetöverdag...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ledsen, jag skojade bara med min sökning.

Blev själv lite förvånad, pulpit för mig är bara något som finns på båtar, behöver inte vara i syrafast rostfritt. Dina bågar i fören är absolut en pulpit även om de inte är i rostfritt.

 

Om du använder båten vintertid kan det vara värt att satsa på ett riktigt kapell med bågar tycker jag. Det är säkert jättefult, men skönt när det är - 10 C och kuling. Be en kapellmakare lämna förslag utifrån den bild du visat här på MG.

 

Alternativet är ett hamnkapell, ett lägre kapell utan bågar som du inte kan åka omkring med, men som håller undan regn och snö.

 

Jag tycker du ska ta ett snack med en kapellmakare som säkert kan föreslå olika lösningar.

 

Mackey

:rolleyes: Inget att hänga läpp för, tyckte det var en kul länk, hittade en bild på en variant av gåstöd för rörelsehindrade som liknade min pulpit men lyckades inte limma in den bilden här.... ;)

 

Njaeeeej....nåt kapell är inte aktuellt, vi svingar våra fiskespön på alla hålla och kanter, så mer bågar och tjafs än vad som redan finns blir det inget av med.  Vi placerade lanterna och antenn på rutbågarna för att det skulle bli så få störningsmoment som möjligt för fisket. Detta innebär ju istället att något vanligt överdrag inte funkar på grund av antenn och lanternapinnen, så nu får de bli specialbeställda överdrag också......kanske från nån som sysslar med lastbilskapell eller liknande.....

Vill ju mest skydda elektronik och instrument från onödig påverkan av regn sol och  snö.......

Vatten rinner ur i regnlänsarna, snö skottar vi bort med en skyffel.....och  sopborste....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...