Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Kalman

Välja standar teckensnitt

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej.

Nu har den nya sajten "satt" sig tycker jag. Men jag har fortfarande ett problem/önskemål.

Jag vill kunna ändra teckensnittet så jag får ett annat som standard än det nuvarande.

Som det är nu måste jag markera hela texten å byta varje gång. Lite jobbigt.

 

Jag hör till dem som hävdar att det är faktiskt lättare att läsa en stil som har sk. serafer

 

Jämför denna text som är utan

med denna rad som har det.

 

Ni såg skillnaden? Trots att det samtidigt är lite mindra storlek  på typerna?

 

Så....hur ändrar jag, om det nu överhuvudtaget går att välja standard teckensnitt?

Har haft frågan uppe tidigare men utan svar.

 

Något för admin kanske?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt innlägg i tråden om sjösjuka är svårare att läsa för en "oldtimer" :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

Jämför denna text som är utan

med denna rad som har det.

 

Ni såg skillnaden?

...

Hej Kalman!

 

Japp, jag ser skillnaden.

Den övre raden är lättare att läsa.

 

Jag har svarat dig tidigare, då att typsnitt utan seriffer är mest läsbart på skärm och att typsnitt med seriffer är lättare att läsa på papper. Det finns vissa typsnitt med seriffer som är utvecklade för att läsas på skärm, men Times är inte ett sådant. Times har utvecklats för att läsas i liten stil i tidningstryck. Ett skärmtypsnitt med serifer är Georgia som också finns att välja på MG.

Här kommer mer info

 

Om du ändå vill göra dina inlägg svårlästa för oss så kan du göra så här. ;)

Börja med att välja typsnitt innan du skrivit något så får du det typsnittet i hela inlägget.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa vore väl om man kunde välja typsnitt i sin egen browser då fick ju den som läser välja typsnittet man vill läsa i.

Ska det vara omöjligt att fixa det är ju i alla fall 2014.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv förstår jag inte varför svärtan/kontrasten är onödigt blaskig?
Testar normal och här full svärta, liten men dock tydlig skillnad.

post-86835-0-10644100-1402136319.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Mackey, det var ett enkelt tips, att en annan inte kom på det........

 

Vet ej vilken undersökning du refererar till, men jag vet att skillnaderna uppstår pga av skärmuppläsningen då seraferna inte bli jämna å fina. Sedan är det så att den teckenstorlek jag anväder blir aningen mindre i Times än i Arial. Så det kan ha en viss inverkan.

 

Typer utan serafer införde man i tron att det skulle vara lättare för vissa personer i skolan att läsa, samtidigt som man övergav den sk skrivstilen. Sedan kom datorerna då man köpte samma tanke. Men det finns en skiljelinje. De som är sk litterata, dvs kan läsa ungefär som att ta på sig skorna. Man knyter dem å sedan glömmer dem å koncentrerar sig på att gå, inte hur skorna sitter på fötterna. Eller som att cykla, man tänker på vart man skall å inte på att hålla balansen eller hur man trampar. Samma för läsandet. Man läser inte ut alla bokstäverna utan fattar hela orden så att säga. Tyvärr är det så att antalet sk litterata personer minskar för varje år.

 

Men om jag nu envisas med att köra Times å inte göra det svårt för er som läser, (de flesta torde vara litterar för snittåldern är ganska hög här), så kan jag välja kanske denna stil. Tyvärr blir gapet mellan storlek 14 å 18 lite väl stort, verkar som om det var sk Bold/fet stil. Nåväl, det går ju att zomma in själva webläsaren åsså.

 

Men tack ändå Mackey för tipset.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  2. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  3. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  4. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  5. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  6. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  7. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  8. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?
  9. Jag har inte provat vad som är mest lättläst, vad tycker ni?

Vilken är lättast och vilken är svårast att läsa?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Intressant Mackey!

Av det som syns på min skärm är 7 svårast. Sedan 1 å 2, å efter det 3 trots att det har serafer.

4:an å 9:an är lättast, 9:a för att det är större.

5, 6 å 8 gillar jag helt enkelt inte men är varken svåra i den bemärkelsen eller lätta.

Men jag är inte representativ för dels är jag  sk "litterat" dels har jag glasögon med +1,5 dioptri för att läsa. Sedan påverkas man av ens egen skärmupplösning. (Jag kan se de otroligt små prickarna, pixlarna på skärmen på 3-4 dm håll!)

summa sumarum, jag håller på min vattenvälling å tar nr 4.

 

Efter detta lilla "test" så tror jag att höjd-breddförhållandet är viktigt för läsbarheten. Har inte tänkt på det tidigare.

 

Undrar hur det skulle vara om det var ett mellanrum mellan raderna, skulle jag få annan uppfattning?

 

Kan du avslöja de olika fonternas namn samt storlek?

Kul gej i vart fall.

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, jag håller inte alls med om att Times är mer lättläst på skärm, det är tvärt om för mig. Jag har verkligen jobbigt att läsa dina inlägg där du ändrat teckensnitt. Som någon skrev - kolla om du inte kan ställa om teckensnittet i din browser istället.

 

Själv tycker jag att hela idén att kunna välja teckensnitt i sina egna inlägg i ett forum är fel. Det ser bara rärigt ut om alla har olika trckensnitt på sina inlägg. Bättre i så fall att man lägger till funktionen att man kan välja att läsa inläggen i ett visst teckensnitt under respektive personliga inställningar. I så fall kan Kalman få läsa i Times - och vi andra slipper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej...får väl böja mig för era önskan och att det är svårläst.

Tyvärr så går det inte att göra så som du föreslår Peter_K.

Det hade varit bra annars.

Önskar skön segelsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här kan man göra i Explorer i alla fall...
 

post-53200-0-83462700-1402914048_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är de teckensnitt man - eller iaf jag - kan välja i den ordning de står hos mig

1. Arial
2. Cosmic Sans MS
3. Courier New
4. Georgia
5. Lucida Sans
6. Tahoma
7. Times New Roman
8. Trebuchet MS
9. Verdana

Självmål för Kalman ;)
Jag vann på knock out. :D
Jag måste erkänna att på min läsplatta som jag skriver på nu är inte #7 så illa? På datorn är Times värdelöst.

Jag håller med Peter_K om att det är bäst att låta forumet styra standardteckensnittet och att användaren ställer in hur de vill läsa. Det brukar gå att fixa.

Bra att Kalman fallit till föga, jag gillar honom och hans inlägg och vill kunna läsa dem utan allt för stor ansrängning i framtiden också.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verdana är - om jag minns rätt - ett teckensnitt framtaget för webben, medan Times gör sig bäst i löpande texter i tryck. Inte så konstigt då att Verdana anses mest lättläst, det är meningen. Däremot ser det skitfult ut när man skriver ut det (tycker jag ialla fall), konstigt det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer inte att ändra standardteckensnittet. Om man vill så kan man som noterats ändra det i sina egna inlägg men det är inte att rekommendera eftersom det kan bli svårläst. Vi försöker hålla oss till dom standarder som finns för webben. Det går även som någon skrivit ändra standarden i sin egen webbläsare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...