Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Vi ligger i Skurusundet (Sthlm), kan intyga att det är max 1 på 7874 som håller rätt fart med sin båt, 5 knop där vi ligger, 7 innan och efter.. MÅNGA ligger i 9-15 knop och drar med små båtar enorma svall.. Tyvärr bryr sig inte folk om något annat än sig själva..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjövägsreglerna borde kompletteras med möjlighet att märka ut sträckor där man ska passera utan att dra upp svall, oavsett fart. 

 

En annan häpnadsväckande sak är ju detta med motorbåtar som körs i sitt mest ineffektiva läge, med fören pekandes upp i skyn, motorn brölande och aktern djupt nergrävd framför aktersvallet. Så kan en del ligga och åka långa sträckor. Ofattbart.

 

Redigerad av monark-670
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjövägsreglerna borde kompletteras med möjlighet att märka ut sträckor där man ska passera utan att dra upp svall, oavsett fart. 

 

Mot människor som skiter i andra och bara skall fram oavsett vad de skapar för problem hjälper inga lagar och regler. 

 

Man köper en snabb motorbåt och kör den med skygglappar som om det var en bil.

 

Vett och sjömanskap är nog inget som man kan lagstifta fram. 

 

post-53310-0-19551300-1401990040_thumb.jpg

 

Motorbåten på bilden var naturligtvis tvungen att dar på så mycket han kunde så snart han fick den minsta möjligheten att köra förbi segelbåten. Tänk vad hemskt att att va tvungen att sakta ner och köra i 6/7 knop i flera hundra meter, bara för att det ligger en "sketen" segelbåt och hindra så att man inte kan köra så fort det går.

 

Hade den omkörande motorbåtsägaren haft lite sjövett hade han gått ett par knop snabbare än segelbåten när farleden blev lite bredare och han kunde köra förbi. När han var förbi hade han kunnat dra på. Men är man "hjärndöd" så är man.

Redigerad av toaen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med:

1. 70m flytande lina mot vattenskotrar

2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka).

 

Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med:

1. 70m flytande lina mot vattenskotrar

2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka).

 

Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.

Det där var väl ändå ett rejält övertramp!

Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt.....

 

Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen......

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sjövägsreglerna borde kompletteras med möjlighet att märka ut sträckor där man ska passera utan att dra upp svall, oavsett fart. 

 

Mot människor som skiter i andra och bara skall fram oavsett vad de skapar för problem hjälper inga lagar och regler. 

 

Man köper en snabb motorbåt och kör den med skygglappar som om det var en bil.

 

Vett och sjömanskap är nog inget som man kan lagstifta fram. 

 

attachicon.gifsvall.jpg

 

Motorbåten på bilden var naturligtvis tvungen att dar på så mycket han kunde så snart han fick den minsta möjligheten att köra förbi segelbåten. Tänk vad hemskt att att va tvungen att sakta ner och köra i 6/7 knop i flera hundra meter, bara för att det ligger en "sketen" segelbåt och hindra så att man inte kan köra så fort det går.

 

Hade den omkörande motorbåtsägaren haft lite sjövett hade han gått ett par knop snabbare än segelbåten när farleden blev lite bredare och han kunde köra förbi. När han var förbi hade han kunnat dra på. Men är man "hjärndöd" så är man.

 

 

Inte speciellt snyggt, dock är båten halvplanande så den kommer inte upp mer ur vattnet..

 

Jag är inte mycket för att lagstifta, men om det blev tvunget för ALLA typer av båtar, oaktat frat att skaffa förarintyg skulle många få lite mer kunskap, då skulle mycket av den riktigt dåliga körstilen - oaktat om man kör motorbåt eller segelbåt försvinna.

 

Jag kan tillägga av egen ny erfarenhet, då vi kör en stor båt, ofta sakta för att det är mysigt, till skillnad från när vi hade en liten planande båt som vi körde fort med. Väldigt många seglare struntar högaktningsfullt i allt och alla, dom byter riktning precis när det behagar dom. Spelar ingen roll om man i god tid gjort en kurs korrigering för att hålla avstånd, likväl är man på kollisionskurs när man är nära.. Ja, jag vet att en segelbåt för segel har förkörsrätt, dock finns det en regel som säger att man blandannat inte får kryssa i trånga farleder, detta struntar många seglare i (eller saknar kunskap) precis som att dom tror att dom har förkörsrätt, även när seglen är nere..

 

Väldigt många brister i sjövett, oaktat motorbåt eller segelbåt..  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sjövägsreglerna borde kompletteras med möjlighet att märka ut sträckor där man ska passera utan att dra upp svall, oavsett fart. 

 

Mot människor som skiter i andra och bara skall fram oavsett vad de skapar för problem hjälper inga lagar och regler. 

 

Man köper en snabb motorbåt och kör den med skygglappar som om det var en bil.

 

Vett och sjömanskap är nog inget som man kan lagstifta fram. 

 

attachicon.gifsvall.jpg

 

Motorbåten på bilden var naturligtvis tvungen att dar på så mycket han kunde så snart han fick den minsta möjligheten att köra förbi segelbåten. Tänk vad hemskt att att va tvungen att sakta ner och köra i 6/7 knop i flera hundra meter, bara för att det ligger en "sketen" segelbåt och hindra så att man inte kan köra så fort det går.

 

Hade den omkörande motorbåtsägaren haft lite sjövett hade han gått ett par knop snabbare än segelbåten när farleden blev lite bredare och han kunde köra förbi. När han var förbi hade han kunnat dra på. Men är man "hjärndöd" så är man.

 

 

Inte speciellt snyggt, dock är båten halvplanande så den kommer inte upp mer ur vattnet..

 

Jag är inte mycket för att lagstifta, men om det blev tvunget för ALLA typer av båtar, oaktat frat att skaffa förarintyg skulle många få lite mer kunskap, då skulle mycket av den riktigt dåliga körstilen - oaktat om man kör motorbåt eller segelbåt försvinna.

 

Jag kan tillägga av egen ny erfarenhet, då vi kör en stor båt, ofta sakta för att det är mysigt, till skillnad från när vi hade en liten planande båt som vi körde fort med. Väldigt många seglare struntar högaktningsfullt i allt och alla, dom byter riktning precis när det behagar dom. Spelar ingen roll om man i god tid gjort en kurs korrigering för att hålla avstånd, likväl är man på kollisionskurs när man är nära.. Ja, jag vet att en segelbåt för segel har förkörsrätt, dock finns det en regel som säger att man blandannat inte får kryssa i trånga farleder, detta struntar många seglare i (eller saknar kunskap) precis som att dom tror att dom har förkörsrätt, även när seglen är nere..

 

Väldigt många brister i sjövett, oaktat motorbåt eller segelbåt..  

 

"dock finns det en regel som säger att man blandannat inte får kryssa i trånga farleder"

 

Vad heter den regeln?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avdelning A Internationella sjövägsreglerna

(International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972)

1972 års internationella sjövägsregler till förhindrande av kollisioner till sjöss, ikraft den 15 juli 1977, med ändringar gällande från och med den 4 november 1995 (SJÖFS 1989:15, 1991:4, 1995:12 och 2003:13), och med av Sjöfartsverket gjorda kommentarer.
Reglerna skall tillämpas av svenska fartyg enligt sjötrafikförordningen, 1 kap. 2 och 4 §§. 

 

KAPITEL B – STYRNINGS- OCH SEGLINGSREGLER

SEKTION I – FARTYGS UPPTRÄDANDE UNDER ALLA SIKTFÖRHÅLLANDEN 

...

Regel 9

 

-eftersom du frågar...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 9 – Trånga farleder

a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens

yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och

framkomligheten medger.

b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten

för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.

c. Fartyg sysselsatt med fiske får ej hindra genomfarten för något annat fartyg,

som framförs inom en trång farled.

d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för fartyg,

som kan säkert framföras endast inom farleden. Det senare fartyget får

använda i regel 34 d. angiven ljudsignal, om det är tveksamt beträffande det

korsande fartygets avsikt.

e. 1) I en trång farled där upphinnande fartyg kan gå förbi endast under förutsättning

att upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker passage,

skall det fartyg som avser gå förbi tillkännage sin avsikt genom att

avge i regel 34 c. mom. 1) tillämplig signal. Det fartyg som upphinnas

skall, om det samtycker till passagen, avge i regel 34 c. mom. 2) föreskriven

signal och vidta åtgärder för att medge säker passage. I tveksamma

fall får det avge i regel 34 d. föreskrivna signaler

2) Denna regel fritar ej det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt

regel 13.

f. Fartyg, som närmar sig en krök eller ett område i en trång farled där andra

fartyg kan vara skymda av mellanliggande hinder, skall framföras med

särskild vaksamhet och försiktighet och skall avge tillämplig i regel 34 e.

föreskriven signal.

g. Varje fartyg skall, då förhållandena så medger, undvika att ankra i en trång

farled.

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller

i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala

passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter

bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i

betydligt bredare farvatten.

Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i

egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive

på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna

till ett trafiksepareringssystem.

a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en

farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.

Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk

framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens

huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående

och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled

även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.

10

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men var står det att det är förbjudet att kryssa i trånga farleder?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för fartyg,

som kan säkert framföras endast inom farleden. Det senare fartyget får

använda i regel 34 d. angiven ljudsignal, om det är tveksamt beträffande det

korsande fartygets avsikt.

 

Jag skall ställa frågan med en exakt definition till mina kursledare - återkommer i frågan.

 

Vill du ha svar ikväll kan du läsa sjölagen.

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett tag sen jag studerade reglerna så ingående, men jag har inte mer bråttom än att jag kan visa den hänsyn som gott sjömanskap kräver.

 

Jag seglade mycket i min ungdom och satte en ära i att använda motor så lite som möjligt, men i vissa situationer är det bättre att dra igång vispen. Jag minns till exempel ett tillfälle när det var ogynnsamma vindförhållanden för en smal passage i Blekinge skärgård. Båten som låg framför mig var en familjeseglare med rejält fribord som hade svårt att ta den höjd som krävdes för att lyckas med passagen, trots det vägrade han konsekvent att vrida om nyckeln till sin inombordare utan kovände 5-6 gånger för att hämta ny höjd....detta manövrerande ställde till det för både mig och flera andra seglare och motorbåtar som skulle genom samma passage. 

Att det vid det tillfället inte resulterade i någon allvarligare incident berodde snarast på att övriga trafikanter handlade lugnt och balanserat.   Så oavsett vad reglerna säger så finns det mer eller mindre lämpliga platser att kryssa sig igenom till vilket pris som helst....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Regel 10...

 

10

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över

babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.

 

Denna regel skiter segelbåtsförare högaktningsfullt i..

 

 

c. Fartyg skall så långt möjligt undvika att korsa ett trafikstråk, men om så

 

 

måste ske, skall stråket korsas så att fartyget stävar så nära som möjligt vinkelrätt

 

mot den för stråket angivna trafikriktningen.

 

i. Fartyg sysselsatt med fiske får ej hindra genomfarten för något fartyg som

 

 

följer ett trafikstråk.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står fortfarande inte att det är förbjudet att kryssa i trång farled.

 

Om du skall fråga din lärare något så fråga hur man definierar "trång farled", det svaret vill jag höra.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 9b säger ju solklart att segelbåtar inte får hindra framfart för andra fartyg som måste hålla sig inom leden.....lika lite som alla andra båtar under 20 meters längd får vara i vägen. Störst går först.....  men den här regeln kan säkert tolkas som att segelbåtar inte heller får hindra framfarten för andra i trånga farleder genom att segla, kryssa, startar de motorn och håller sin styrbordskant, eller kan hålla styrbordskant för segel så är ju problemet löst.......

Med andra ord, stänger du en trång farled för passage för andra genom att kryssa så bryter du mot regel 9b....

 

....så ser min tolkning ut .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ledsen grabbar, men era resonemang håller inte. Ni bör nog även fortsättningsvis väja för kryssande mötande segelbåtar om ni inte vill stå i rätten och skämmas.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med:

1. 70m flytande lina mot vattenskotrar

2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka).

 

Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.

Det där var väl ändå ett rejält övertramp!

Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt.....

 

Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen......

 

Från min ideologiska synvinkel har var och en ansvar för sin egen situation och att därmed inte inkräkta på andras lika rätt. Ser därmed min åsikt som en förlängning av det naturliga urvalet och en ståndpunkt jag med glatt humör och högt huvud skulle stå för. även i rätten.

Som seglare har jag mången gång hållit undan för andra givet att jag är en nöjesåkare och även när regelverket så inte krävt hållit undan - mer bråttom har jag inte.

Det jag aldrig gjort är att med ett hånflin gjort tillvaron otrevlig för andra på sjön - något jag dock flera gånger utsatts för av den typen som jag med glädje skulle sätta mig på relingen och njuta av att se sjunka.

 

Någonstans väljer man att göra fel och får därmed stå för följderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att återgå till ursprungsfrågan i tråden så skulle jag vilja se en lagändring som gör följande text möjlig.

 

"svallfri passage, dock högsta tillåtna fart xx kn"

 

Precis som Atlanticas artikel menade så gör många båtar ett förfärligt elakt svall i vissa farter. Förbjud det så skulle vi komma långt.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står fortfarande inte att det är förbjudet att kryssa i trång farled.

 

Om du skall fråga din lärare något så fråga hur man definierar "trång farled", det svaret vill jag höra.

 

/B

OM du läste på så kunde du konstatera från rättsfall att en trång farled kan vara Kielkanalen eller en 700 meter bred farled, det beror ju på situationen, vilka fartyg som är inblandade.  Är du ensam i leden så har jag svårt att se att det är förbjudet att kryssa, men är det mer trafik så är det inte självklart att seglare kan kryssa omkring hur som helst....

 

Trång farled, som exempel.

Jag fiskar utanför en av Sveriges större hamnar, det finns mycket bra fiskeplatser mitt i inseglingsleden. Jag får inte som fiskande hindra passage genom leden, men när blir den trång? När hindrar jag någon från passage?   Fartyg på några tiotusentals ton passerar med lätthet var jag än befinner mig i leden, och det går ibland att höra lotsens uppmaning till fartygen på VHF "......fishermen in fairway...." snarare än att vi får uppmaning att flytta på oss, men kommer det en tanker på 60 000 ton som ska koppla 4 bogserbåtar innan den går till kaj, då är det definitivt trångt och jag är i vägen......och måste flytta mig från samma farled....

Reglerna är skrivna för att kunna situations anpassas..... det går inte att skriva solklara regler som täcker in alla situationer på jordens alla farvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med:

1. 70m flytande lina mot vattenskotrar

2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka).

 

Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.

Det där var väl ändå ett rejält övertramp!

Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt.....

 

Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen......

 

Från min ideologiska synvinkel har var och en ansvar för sin egen situation och att därmed inte inkräkta på andras lika rätt. Ser därmed min åsikt som en förlängning av det naturliga urvalet och en ståndpunkt jag med glatt humör och högt huvud skulle stå för. även i rätten.

Som seglare har jag mången gång hållit undan för andra givet att jag är en nöjesåkare och även när regelverket så inte krävt hållit undan - mer bråttom har jag inte.

Det jag aldrig gjort är att med ett hånflin gjort tillvaron otrevlig för andra på sjön - något jag dock flera gånger utsatts för av den typen som jag med glädje skulle sätta mig på relingen och njuta av att se sjunka.

 

Någonstans väljer man att göra fel och får därmed stå för följderna.

 

Jo det står dig fritt att ha vilken ideologi du vill och det står mig fritt att inte hålla med. Visst har vi alla ett eget ansvar, men drar vi det hela vägen kan vi lägga ner allt vad sjöräddning, räddningstjänst, ambulansverksamhet och sjukvård för att istället låta var och en ta ansvar för sig själv.

 

Hånflinande idioter vill vi helst slippa se, men därifrån till att sätta fyr på dom är steget ganska långt tycker jag.

 

Bryter man medvetet mot lagen och är beredd att stå för följderna så är det ju inte så mycket att säga om det......

 

För egen del skulle jag gärna fiska upp en hånflinande idiot som gjort bort sig, enligt föreskrifterna för att därefter pina idioten hela vägen in till land, där pressen väntar med sina frågor, då har jag i alla fall gjort min plikt som sjöman..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står fortfarande inte att det är förbjudet att kryssa i trång farled.

 

Om du skall fråga din lärare något så fråga hur man definierar "trång farled", det svaret vill jag höra.

 

/B

OM du läste på så kunde du konstatera från rättsfall att en trång farled kan vara Kielkanalen eller en 700 meter bred farled, det beror ju på situationen, vilka fartyg som är inblandade.  Är du ensam i leden så har jag svårt att se att det är förbjudet att kryssa, men är det mer trafik så är det inte självklart att seglare kan kryssa omkring hur som helst....

 

Trång farled, som exempel.

Jag fiskar utanför en av Sveriges större hamnar, det finns mycket bra fiskeplatser mitt i inseglingsleden. Jag får inte som fiskande hindra passage genom leden, men när blir den trång? När hindrar jag någon från passage?   Fartyg på några tiotusentals ton passerar med lätthet var jag än befinner mig i leden, och det går ibland att höra lotsens uppmaning till fartygen på VHF "......fishermen in fairway...." snarare än att vi får uppmaning att flytta på oss, men kommer det en tanker på 60 000 ton som ska koppla 4 bogserbåtar innan den går till kaj, då är det definitivt trångt och jag är i vägen......och måste flytta mig från samma farled....

Reglerna är skrivna för att kunna situations anpassas..... det går inte att skriva solklara regler som täcker in alla situationer på jordens alla farvatten.

 

Grejen är den att jag faktiskt känner till och har studerat dessa rättsfall och några till. Det var därför jag från början vände mig mot ordet "förbjudet" och bad RikardE om ett förtydligande om "trång farled".

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja något generellt förbud är svårt att läsa ut från reglerna, det kan jag hålla med om Bosse. Men att det ibland kryssas lite mer i trånga leder än vad som egentligen finns utrymme för i reglerna beror ju kanske på att det i många fall visas väldigt stort hänsyn många sjöfarare emellan oavsett om det är yrkestrafik eller semesterseglare....

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja något generellt förbud är svårt att läsa ut från reglerna, det kan jag hålla med om Bosse. Men att det ibland kryssas lite mer i trånga leder än vad som egentligen finns utrymme för i reglerna beror ju kanske på att det i många fall visas väldigt stort hänsyn många sjöfarare emellan oavsett om det är yrkestrafik eller semesterseglare....

Det här kommer upp då och då. Som seglare kanske jag är partisk, men för att faktiskt kunna kryssa behövs ganska många båtlängder, säg absolut minst fem (?) vilket innebär att farleden måste vara en 30-50 meter bred för att det ens ska gå att kryssa i den. Om man med en 5,5 m lång motorbåt som kanske är en 2,5 m bred (?) har svårt att passera en båt som rör sig i tre-fyra knop över en 30-50 m bred led bör man kanske dra av på farten och fundera lite över var problemet finns.

Ursäkta ämnesflykt, men jag blir lite trött ibland...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja något generellt förbud är svårt att läsa ut från reglerna, det kan jag hålla med om Bosse. Men att det ibland kryssas lite mer i trånga leder än vad som egentligen finns utrymme för i reglerna beror ju kanske på att det i många fall visas väldigt stort hänsyn många sjöfarare emellan oavsett om det är yrkestrafik eller semesterseglare....

Det här kommer upp då och då. Som seglare kanske jag är partisk, men för att faktiskt kunna kryssa behövs ganska många båtlängder, säg absolut minst fem (?) vilket innebär att farleden måste vara en 30-50 meter bred för att det ens ska gå att kryssa i den. Om man med en 5,5 m lång motorbåt som kanske är en 2,5 m bred (?) har svårt att passera en båt som rör sig i tre-fyra knop över en 30-50 m bred led bör man kanske dra av på farten och fundera lite över var problemet finns.

Ursäkta ämnesflykt, men jag blir lite trött ibland...

 

Visst Peter_K, det krävsinte mycket när man möter en eller två kryssnde segelbåtar, håller med dig. Det är när man har 394 båtar på lika många olika bogar emot sig genom Kyrkesund som det kan bli lite svettigt och lämpligheten i det kan ifrågasättas. 

Men förbjudet är det inte.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja något generellt förbud är svårt att läsa ut från reglerna, det kan jag hålla med om Bosse. Men att det ibland kryssas lite mer i trånga leder än vad som egentligen finns utrymme för i reglerna beror ju kanske på att det i många fall visas väldigt stort hänsyn många sjöfarare emellan oavsett om det är yrkestrafik eller semesterseglare....

Det här kommer upp då och då. Som seglare kanske jag är partisk, men för att faktiskt kunna kryssa behövs ganska många båtlängder, säg absolut minst fem (?) vilket innebär att farleden måste vara en 30-50 meter bred för att det ens ska gå att kryssa i den. Om man med en 5,5 m lång motorbåt som kanske är en 2,5 m bred (?) har svårt att passera en båt som rör sig i tre-fyra knop över en 30-50 m bred led bör man kanske dra av på farten och fundera lite över var problemet finns.

Ursäkta ämnesflykt, men jag blir lite trött ibland...

 

Jag har en hel del erfarenhet av segling själv, så visst är det som du skriver. Med min båt som kommer upp i 20 knop på några båtlängder har jag ingen svårighet att ta mig fram mellan kryssande båtar, men vill ni ha mig fräsande med några få meters marginal?  Jag har inga problem att dra av på fart och vänta, men jag tycker fortfarande att det finns skrivningar i sjövägsreglerna som säger att det inte är självklart att ni kan stänga vägen för andra båtar vilket det i praktiken blir när flera seglare kryssar genom samma smala passager.

 

Sedan finns det ju passager som jag nämner i ett tidigare inlägg som har en smal "strut" på 20-25 meter och leden böjer runt grynnor från bägge infarterna. 

Båtar som ligger där och kovänder 5-6 gånger för att de inte har höjd nog för att ta sig igenom hindrar annan sjöfart från att ta sig fram. Har de motor bör de starta den och ta sig igenom snabbt och smidigt för att sedan segla vidare, har de inte motor bör de välja en annan väg i vissa vindar....   Så tolkar jag regel 9b om man ska dra den hela vägen.... Men eftersom jag själv gillar att segla så lämnar jag gärna plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Just på grund av dylika "medtrafikanter" jag tänker ta med:

1. 70m flytande lina mot vattenskotrar

2. En bra kamera så jag kan dokumentera vilka idioter jag absolut inte tänker rädda ur sjönöd (finns man på bild så kan jag möjligen tänka mig att segla förbi, hälla på några liter brännbart och kasta en tändsticka).

 

Tur att det finns folk omkring som hjälper en med utrustningslistan.

Det där var väl ändå ett rejält övertramp!

Att andra saknar kunskap och beter sig som idioter ger ju inte dig rätt att agera med mycket dåligt sjömanskap. Två fel blir ju inte ett rätt.....

 

Om det finns personer i verklig sjönöd i din närhet så har du efter egen förmåga skyldighet att hjälpa till, sedan må det vara vilka idiotiska klantarsel som helst som behöver assistans, men det är vår förbannade skyldighet att hjälpa till och definitivt inte göra något för att förvärra situationen......

 

Från min ideologiska synvinkel har var och en ansvar för sin egen situation och att därmed inte inkräkta på andras lika rätt. Ser därmed min åsikt som en förlängning av det naturliga urvalet och en ståndpunkt jag med glatt humör och högt huvud skulle stå för. även i rätten.

Som seglare har jag mången gång hållit undan för andra givet att jag är en nöjesåkare och även när regelverket så inte krävt hållit undan - mer bråttom har jag inte.

Det jag aldrig gjort är att med ett hånflin gjort tillvaron otrevlig för andra på sjön - något jag dock flera gånger utsatts för av den typen som jag med glädje skulle sätta mig på relingen och njuta av att se sjunka.

 

Någonstans väljer man att göra fel och får därmed stå för följderna.

 

Jo det står dig fritt att ha vilken ideologi du vill och det står mig fritt att inte hålla med. Visst har vi alla ett eget ansvar, men drar vi det hela vägen kan vi lägga ner allt vad sjöräddning, räddningstjänst, ambulansverksamhet och sjukvård för att istället låta var och en ta ansvar för sig själv.

 

Hånflinande idioter vill vi helst slippa se, men därifrån till att sätta fyr på dom är steget ganska långt tycker jag.

 

Bryter man medvetet mot lagen och är beredd att stå för följderna så är det ju inte så mycket att säga om det......

 

För egen del skulle jag gärna fiska upp en hånflinande idiot som gjort bort sig, enligt föreskrifterna för att därefter pina idioten hela vägen in till land, där pressen väntar med sina frågor, då har jag i alla fall gjort min plikt som sjöman..

 

Jag respekterar din syn på tillvaron och kan till och med förstå den som mer förlåtande än min. Det hedrar dig.

Den som råkar göra fel hjälper jag gärna men den som medvetet gör det njuter jag av att se lida. Där  tycks vi ha samma åsikt. Min syn är dock att jag hellre ser individen sjunka än skämmas och därmed låter honom/henne stå sitt kast. Vad det gäller att tända på så har jag samma syn på land. Den som kör som en idiot (då inte menat "lite för fort" för det kan alla göra) och orsakar fara väntar jag på att få ge samma behandling. Bor längs en "70-väg" där många inte förstår vad det står på skyltarna. Lite extra är helt ok givet sträckning men 140 och över köper jag inte. Jag väntar på att grannens träd skall få besök. Då tar jag fram en öl och sätter mig på altanen och ser personen dö, ringer gör jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ledsen grabbar, men era resonemang håller inte. Ni bör nog även fortsättningsvis väja för kryssande mötande segelbåtar om ni inte vill stå i rätten och skämmas.

 

/B

Tjohej, detta förklarar ju faktiskt ganska mycket av dom farliga situationer som uppstår. av seglare som inte tror på lagar och förordningar och att dessa inte gäller dom...

 

Du borde kanske kolla med någon med bättre ärfarenhet i lagar? Din tolkning av att du söker att det ska stå "förbjudet" är lite konstig. Tyvärr.

 

Så du har nog fel. Men jag tror inte någon kan få dig att förstå det. Eftersom du innan och efter att få information du inte visste om har samma åsikt. Så information hjälper inte.

 

Men du ska vara tacksam för att andre inte har samma sätt att agera - så att ditt felaktiga agerande inte leder till olyckor. Men att andra visar hänsyn till okunniga... 

 

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ledsen grabbar, men era resonemang håller inte. Ni bör nog även fortsättningsvis väja för kryssande mötande segelbåtar om ni inte vill stå i rätten och skämmas.

 

/B

Tjohej, detta förklarar ju faktiskt ganska mycket av dom farliga situationer som uppstår. av seglare som inte tror på lagar och förordningar och att dessa inte gäller dom...

 

Du borde kanske kolla med någon med bättre ärfarenhet i lagar? Din tolkning av att du söker att det ska stå "förbjudet" är lite konstig. Tyvärr.

 

Så du har nog fel. Men jag tror inte någon kan få dig att förstå det. Eftersom du innan och efter att få information du inte visste om har samma åsikt. Så information hjälper inte.

 

Men du ska vara tacksam för att andre inte har samma sätt att agera - så att ditt felaktiga agerande inte leder till olyckor. Men att andra visar hänsyn till okunniga... 

 

Har du lästa ALLA inlägg i tråden?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internationella sjövägsreglerna har ju sin grund i yrkessjöfart. De är inte i första hand anpassade för oss fritidsseglare. Det är längesen jag studerade rättsfall, men de jag läst har handlat om kollisioner eller andra olyckor mellan fartyg i yrkestrafik eller yrkestrafik/fritidsbåt. Jag har inte studerat fall gällande fritidsbåt/fritidsbåt och vet inte hur vanligt förekommande de är i våra rättsliga instanser. Det som i våra trängre farleder har blivit accepterat, att t.ex. ett 30 meters fartyg i skärgårdstrafik tvingas sakta farten genom ett sund för att hålla undan för kryssande segelbåtar saknas egentligen stöd för i väjningsreglerna.

 

Enligt regel 9b så är det solklart att segelbåten oavsett längd skall ge företräde för det fartyg som måste hålla sig i leden....

 

Att det i praktiken visas väldigt stor hänsyn till kryssande segelbåtar beror ju på en annan regel, den som säger att varje befälhavare skall undvika ombordläggning oavsett vad regler i övrig säger, man kan alltså inte "ta sin rätt" utan skall undvika alla situation som kan leda till kollisioner.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...