Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fafnesbane

FUSION MS-RA205?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det finns två kablar för 12V. En konstant 12v-kabel (gul), samt en röd kabel för "Ignition +12V switched". Vad innebär den senare och hur kopplar man in den? Jag tänker mig att de kanske menar att det är denna man kopplar via en switch på instrumentpanelen i båten...?! 

Vidare så står det också att konstant +12V skall ha en säkring på batterisidan, men säkringen finns ju vanligtvis före switchen på instrumentpanelen, vilket innebär att det blir dubbelsäkrat i så fall...?! 

 

Kan någon hjälpa mig med detta så vore jag mkt. tacksam...?

 

Vänligen;

Simon 

 

Redigerad av Fafnesbane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul kabel ska kopplas direkt till batteriet utan att passera batterifrånskiljaren. Om du är riktigt noggrann så sätter du en separet "konstantström-brytare" som den går via så att du kan koppla bort den under vintern. Det går obetydligt med ström i kabeln. Den är till för att kanalinställningarna inte ska försvinna när du slår av strömmen till radion.

 

Röd kabel kopplas via en strömbrytare till batteriet och skall passera batterifrånskiljaren. Den är till för att få ljud ur radion. Jag skulle undvika att koppla den via tändningslåset i en båt. Du vill väl kunna lyssna på radion utan att behöva slå på tändningen? Om du glömmer radion påslagen när du lämnar båten så är batteriet sannolikt tomt när du kommer nästa helg så koppla via batterifrånskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul kabel ska kopplas direkt till batteriet utan att passera batterifrånskiljaren. Om du är riktigt noggrann så sätter du en separet "konstantström-brytare" som den går via så att du kan koppla bort den under vintern. Det går obetydligt med ström i kabeln. Den är till för att kanalinställningarna inte ska försvinna när du slår av strömmen till radion.

 

Röd kabel kopplas via en strömbrytare till batteriet och skall passera batterifrånskiljaren. Den är till för att få ljud ur radion. Jag skulle undvika att koppla den via tändningslåset i en båt. Du vill väl kunna lyssna på radion utan att behöva slå på tändningen? Om du glömmer radion påslagen när du lämnar båten så är batteriet sannolikt tomt när du kommer nästa helg så koppla via batterifrånskiljaren.

Tack för tipset!

/Simon 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...