Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krisus_von_batte

Hjälp, Min båt har blivit påkörd!

Rekommendera Poster

Hejhej,

En stackars seglare med en trilskade utombordare använde min båt som fender för ett par dagar sedan. Det blev ett hål, ca. 200x80mm en meter ovan vattenlinjen.

 

Försäkringsbolaget sände ut en tekniker från en båtfirma och konstaterade att båten måste renoveras i varmhall under vintern. Hålet på utsidan spacklas igen tillfälligt så att det går att använda båten denna säsong.

 

Eftersom jag saknar vagn till båten måste firman ordna med lyftkran och transport till verkstaden.

 

Har ni erfarenheter/tips som jag bör tänka på? Det är ju en gammal större plywoodbåt (I synnerligen fint skick), så frågan är ju vilka krav jag kan ställa på försäkringsbolaget? -Hur tuff kan man vara?

 

Mvh, Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget är i dåligt skick i och runt skadan på din båt så borde det ju inte finnas något behov av att vara tuff. Skadan bör ju täckas i sin helhet av den som körde på dig. Om det blir fråga om några kostnader för dig så skulle jag klaga högt och även skriftligt.

 

Mitt råd är att klara ut hela skaderegleringen nu när skadan är aktuell för alla inblandade. Se till att ha papper på allt som är överenskommet.

  • Gör så lite som möjligt själv, det är inte du som ska dra det tunga lasset. Ju mer man gör själv desto mindre gör andra. Dessutom finns risk att du genom att göra och föreslå tar på dig en del av ansvaret för hur reparationen utförs. Kanske vill du det, men tänk en gång extra innan du gör så.
  • Bevaka så att allt ordnas och så att båten verkar bli klar i tid.
  • Meddela redan nu tydligt från vilket datum båten finns tillgänglig för reparation.
  • Välj att meddela ett tidigt sjösättningsdatum så att du har lite marginal till sommaren om något trilskas.
  • Se till att båten blir inbokad för reparation snabbt nu när det fortfarande finns reparationskapacitet kvar.
  • Kolla upp den firma försäkringsbolaget vill anlita. Bäst är att låta försäkringsbolaget välja firma annars blir det plötsligt du som valt - och kan få ansvaret - om reparationen inte blir så bra.
  • Be försäkringsbolaget om en tidplan för när de olika momenten i reparationen ska vara klara. Om du märker att jobbet går för sakta så informera  försäkringsbolaget, klaga inte på reparatören. Du har ju så att säga beställt jobbet av försäkringsbolaget.
  • Be försäkringsbolaget om en (skriftlig) arbetsbeskrivning så att du vet hur det är tänkt att skadan ska lagas.

Tråkigt med skador på fina träbåtar, men jag tror säkert att en bra verkstad kan reparera båten.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips!

 

Nu har det gått en vecka sedan skadeteknikern var ute och kikade, men har fortfarande inte hört ett knyst från försäkringsbolaget ....och regnvattnet porlar så fint under tiden in genom hålet i skrovet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle såga till en lagom stor plywoodbit, smeta lite Ettan på och sedan dra fast m fyra skruv från utsidan. Jag är osäker på hur följdskador orsakade av regnvatten regleras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt min tanke, men i försäkringsvillkoren står det klart och tydligt att:

 

"Reparation får endast göras efter vårt godkännande"

 

Normalt sett brukar jag vara "en böld i röven på cykelsemester" (och det blir man inte rik av)

 

-Nu tänkte jag låta försäkringsbolaget sköta ruljansen och se hur det går....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den metoden jag skrev kan knappast klassas som en reparation på det sättet. Den är lätt att återställa och borde vara att betrakta som en nödlösning, en nödlagning.

Risken finns att du får så stora följdskador att de vill lösa ut din båt; överstiger reparationskostnaderna båtens värde blir det så, och plywoodbåtar är lågt värderade på marknaden. Se därför till att kostanderna inte ökar för reparationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring bolaget och berätta om problemet.

Säg att du kan åtdärda det akuta problemet själv, beskriv vad du tänkt göra och se till att få ok på det.

Bekräfta med mail exakt det ni kom överens om.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey sammanfattar bra...

Och nu har du säkert fixat något men jag skulle, efter försbolagets ok, limma på en skiva över hålet.

 

Din måttstock i vår anser jag ska vara att du inte kan se att skadan funnits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med många års erfarenhet av skadereglering kan jag säga att du SKA göra vad som står i din makt att begränsa skadan.
Det är din båt. Inte försäkringsbolagets.
Naturligtvis är det bra att samråda med försbolaget, helst reparatören men ansvaret för att begränsa skadan ligger på ägaren.
Kostnader för att begränsa skadan ersätts av bolaget.
Om det uppstår följdskador p g a att man inte gjort en tillfällig rep för att begränsa skadan så kan det hända att du får ersätta följdskadorna själv.

 

Gör man riktigt bra grejor kan man ibland slippa självrisken om regleraren bedömer att man har undvikit stora skadekostnader.
Jag skippade självrisk i en fordonsskada där man genom ett rådigt ingripande undvek en miljöskada som troligen hade kostat miljoner att reglera.

 

(Varje gång jag har skrivit något angående skadereglering i detta forum brukar jag bli påhoppad, å det grövsta, varför jag påminner om.... Det är inte jag som tycker det här. Det är i avtalstexterna hos försökringsbolagen det står så. Så om ni tycker det är dumt? Tyck det! Men skäll inte på mig!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det har löst sig nu. Jag har reparerat skadan tillfälligt och ska åtgärda den fullständigt till våren.

Eftersom jag renoverat stora delar av båten själv, så vill jag även fortsätta med det, så jag gjorde jag en ganska saftig kalkyl som försäkringsbolaget nappade på, men försäkringsbolaget tjänade säkert många sköna tusenlappar på att jag valt att laga båten själv istället...

 

Men som sagt, jag hörde inte ett pip från försäkringsbolaget, så jag fick ringa och stöta på innan jag fick den informationen jag behövde....-märkligt att man inte får ett brev hem med skadenummer och kontaktinfo etc ett par dagar efter att skadan skett?

 

Någon självrisk har jag inte tänkt betala? Man ska väl inte behöva betala för att ngn kör på ens båt?

Redigerad av Krisus_von_batte
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade försätta mig själv i en situation som ledde till lite skador i år. Reagerade precis som du på att man får väldigt lite info från försäkringsbolaget. De verkar föredra att jobba i det dolda... Försäkringsbolaget verkar tycka att den bekräftelse jag fick på att de tagit emot skadeanmälan är allt jag behöver från dom. Någon definitiv bekräftelse efter besiktningen på att de verkligen ersätter skadan får man tydligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har löst sig nu. Jag har reparerat skadan tillfälligt och ska åtgärda den fullständigt till våren.

Eftersom jag renoverat stora delar av båten själv, så vill jag även fortsätta med det, så jag gjorde jag en ganska saftig kalkyl som försäkringsbolaget nappade på, men försäkringsbolaget tjänade säkert många sköna tusenlappar på att jag valt att laga båten själv istället...

 

Men som sagt, jag hörde inte ett pip från försäkringsbolaget, så jag fick ringa och stöta på innan jag fick den informationen jag behövde....-märkligt att man inte får ett brev hem med skadenummer och kontaktinfo etc ett par dagar efter att skadan skett?

 

Någon självrisk har jag inte tänkt betala? Man ska väl inte behöva betala för att ngn kör på ens båt?

Den vållande parten betalar självrisk till sitt försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...