Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niben

Mässingsskylt, hur tål den väder och vind?

Rekommendera Poster

Har nån erfarenhet av hur en mässingsskylt tål väder och vind?

 

Jag har en plan att sätta upp följande mässingsskylt med mässingsskruv ovanför ingången till min hytt:

 

1206.jpg

 

Där blir den dock utsatt för väder och vind så frågan är hur den tål detta? T ex färgar den av sig och lämnar droppspår? Nån som haft mässing utanför hytten?

 

Tanken är att sätta upp den och täta kanter och skruv med sikaflex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När jag gjorde värnplikten i flottan så ingick det att putsa befälstecknet som är i mässing, från det är min erfarenhet att det inte droppar något speciellt från mässing, utan mer att det oxiderar med tiden. Då får man helt enkelt putsa upp det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värre är det antagligen med skeppar'n om han följer skyltens påskrift.......................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan nog behövas en daglig upputsning av av skepparen mellan 06.59 och 07.00. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här skyltarna brukar vara lackade, när laken släpper med tiden så är det antingen ny lackering med Zaponlack eller putsa varje vecka med Häxan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här skyltarna brukar vara lackade, när laken släpper med tiden så är det antingen ny lackering med Zaponlack eller putsa varje vecka med Häxan!

Varför Häxan? En kur med 24% ättikssprit, lite salt och lite vanligt kranvatten. Ta en trasa och gnid över, låt vara en stund och skölj av så är skylten som ny igen. Prova så får ni se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De här skyltarna brukar vara lackade, när laken släpper med tiden så är det antingen ny lackering med Zaponlack eller putsa varje vecka med Häxan!

 

Tack för tipset om Zaponlack, har testat "motorplast" och olika lacker som funnits till hands utan att det gett särskilt imponerande beständighet vad gäller mässing. Men kanske funkar det bättre med sprejning av sådan transparent nitrocellulosalack, kan vara värt ett test. :)

 

Har alltså ingen lust att putsa trots att själva forumtråden... ju blivit litet putslustig.

Suck, dessa j-vla göteborgare med sina usla försök till ordvitsar, ni normalt funtade måste försöka visa oss tålamod. ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, skylten är uppe.

 

Det är ju viktigt med förhållningsregler ombord, så den gör sig fint ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...