Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Stefangr

utombordare-innombordare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på båtbyte och har sneglat på en DC i 5 meters klassen typ Örnvik 500, Uttern 520, Glastron eller liknande.

Båten skall ligga i havet i Timrå

Vilken skrovtyp är mest lämpad ?

Fördelar/nackdelar med utombordare vs innombordare ?

Vad ska man välja utifrån bränsleekonomi och service ?

Tacksam för svar / Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Generellt är det trevligare ju mer V-form du har i skrovet, särskilt om det går lite sjö. Men det innebär också lite högre bränslekostnad.

 

I din storleksklass skulle jag definitivt säga att utombordare är att föredra. Då får mer plats inne i båten och utombordarna är ju betydligt enklare att serva och sköta. På minussidan hamnar stöldrisken och i viss mån bränsleekonomin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dc på 5-5,5 meter är bara löjligt med inombordare, i detta fallet är utombordare en självklarhet. Tycker jag iaf. Finns det ens så små dc med inombordare?

 

För att det ska vara nån idé med inombordare bör man åtminstone komma upp i 21-22 fot dvs runt ca 6,3-6,7 meter i båtlängd.

 

Själv åker jag runt i en 7 meters dc och tycker att inombordare har så många fördelar att jag väljer det före en utombordare, men det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak.

 

Men som föregående talare poängterade så är utombordare enda alternativet i en 5 meters båt. Ska du köra i en insjö som inte är så stor kanske man kan ha en båt med ganska flack v-botten men så fort man ska ut på havet eller större sjö så föredrar jag skarp v-botten alla dagar i veckan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en 17' Chris Craft Lancer på blocket med en V6 inombordare, tror inte det skall vara några problem alls, finns några med V8'or i också. hade en 19' (5,97m x 2,35) Lancer med V8, en mkt trevlig kombination som inte satte nosen i vädret före planning. Vill bara säga att det kan funka alldeles utmärkt med inombordare, bara aktern har en bärighet som matchar motorns vikt och att övrig vikt fördelas vettigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 17' med inombordare och det känns inte ett dugg löjligt. Det är tvärtom precis vad jag vill ha. En utombordare tar ju som sagt lite mindre plats i båten men jag tycker att en inombordare är mer lättmekad och går tystare. Det blir i mitt tycke mycket mera "riktig båt" med inombordare. En tyngre båt med kraftig V-botten kommer gå mycket bättre i sjö men om man behöver det beror på var man kör.

 

Försäkringen blir MYCKET billigare med inombordare och du slipper komma till båten och hitta den utan motor.... det är inte roligt.

 

Det finns ett antal olika båtmodeller i storleksordningen 5-5.5m med inombordare att välja bland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...